MotoGP Silly Season 2013.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Helt apropå! Vem älskar inte underdogs? De som kämpar inte alltid på samma villkor som försteförare, fast ändå biter ifrån bra och gör ett gott jobb. Mellanmjölkkillen Dovizioso tillsammans med Nicky en stor favorit redan sedan år tillbaka :yoparty

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kanske inte för att knipa mästerskapet men en hel del podium.

Det tror jag också. Inget mästerskap, några vinster och många podium. Det hjälper att Stoner slutar men att komma före både Lorenzo och Pedrosa är inte lätt och Marquez kommer förmodligen att vara regelbundet på podiet 2014 om han inte gör en Spies.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Problemet med Dovi trots att han är skitduktig på att köra så har han
lika mycket utstrålning och karisma som ett svart hål i rymden.
Han lider av samma syndrom som Barrichello och Massa i F 1 värden..
Synd för dom men ingen av dom kommer att bli Världsmästare.
Däremot typer som Sic Vale Casy kommer alltid att dra till sig åsikter och intresse!
Tycker jag.:D
:tummenupp

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
Han lider av samma syndrom som Barrichello och Massa i F 1 värden..
Synd för dom men ingen av dom kommer att bli Världsmästare.
Däremot typer som Sic Vale Casy kommer alltid att dra till sig åsikter och intresse!
Tycker jag.:D
:tummenupp

Stämmer bra, Dem hade en diskution om detta på BBC förra året när Dovi körde honda att han inte syns och änna glöms av att han finns fast han kör hem 2-4 platser nästan varje race.. Han är för laydback han måste börja bjuda lite på sig själv å specsa till det lite och bli en media hora.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Stämmer bra, Dem hade en diskution om detta på BBC förra året när Dovi körde honda att han inte syns och änna glöms av att han finns fast han kör hem 2-4 platser nästan varje race.. Han är för laydback han måste börja bjuda lite på sig själv å specsa till det lite och bli en media hora.

Det handlar inte om att vara en mediahora. Det handlar om att vara en människa istället för en racemaskin. Man kan nämna många egenskaper som humor, sympati och "fötterna på jorden" men det är nog så enkelt som att man vill kunna identifiera sig med en människa.

Är man som jag semiintresserad av motogp lyser bara ett fåtal igenom, resten är racemaskiner.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Anledningen till att jag personligen aldrig kommer att ranka Lorenzo, Stoner eller Pedrosa i närheten av Rossi är hur de genomför sina race. Alla tre föredrar att starta i pole, dra ifrån och vinna med så många sekunder som möjligt. Inget fel i det, men det är tråkigt att titta på. Ungefär som när Doohan dominerade och man somnade framför TV:n.

Rossi å andra sidan har otaliga gånger gjort otroliga uppkörningar som fått iaf mig att skrika mig hes framför TV:n. Det är sånt jag uppskattar framför extrem perfektion.

(Till "de tres" försvar har MotoGP de senaste åren blivit en så extrem sport att det är svårt att ta in mycket mer än ett par tiondelar per varv. Det är inte som på 80- och 90-talet när man kunde bromsa ikapp 50 meter...)

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Anledningen till att jag personligen aldrig kommer att ranka Lorenzo, Stoner eller Pedrosa i närheten av Rossi är hur de genomför sina race. Alla tre föredrar att starta i pole, dra ifrån och vinna med så många sekunder som möjligt. Inget fel i det, men det är tråkigt att titta på. Ungefär som när Doohan dominerade och man somnade framför TV:n.

Rossi å andra sidan har otaliga gånger gjort otroliga uppkörningar som fått iaf mig att skrika mig hes framför TV:n. Det är sånt jag uppskattar framför extrem perfektion.

Du tror inte Rossi också föredrar pole.
Sen kan jag hålla med om att underhållningsvärdet blir högre om den som segrar har fått kämpa sig upp genom fältet.:)

MC Doktorn

Guest
Högst otroligt att Furusawa skulle börja jobba för Ducati av flera anledningar.....
Det är bekräftat att han var i Italien men han har på direkt fråga från Akira Nishimura förnekat att de träffats men det var väl bara att vänta.

Verkar som ett svagt rykte och tveksamt om han tillföra Ducati något väsentligt.

Helt riktigt. En sorts mellanmjölkkille som ingen hatar eller älskar. Det är kanske därför han blir trampad på.

Problemet är väl att allt får många talanger åker på undermåligt material just nu. Dovi fick chansen men lyckades inte, känns inte som ett vinnarämne men som sagt perfekt andreförare.

varför 270-graderskonceptet är så förbannat viktigt....

Det sitter ändå ett ton kåpor ivägen, det enda som syns är de uteblivna resultaten.
Mig veterligen sålde Honda inte sämre pga att V5:an aldrig nådde

Honda har ryktesvis en budget på närmare 40 000000 € för sitt team, tror inte Ducati spelar på samma planhalva här.

Tror problemet för Prezioso & Co är att dom inte har mer ekonomiska resurser. Något är fundamentalt fel då inga förändringar gett resultat.

Abandoning the L would be the biggest step Ducati could make towards becoming competitive again. ?

Bra artikel här från 2011 http://m.motomatters.com/node/4724

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Dovizioso har kört för toppteam och tagit regelbundna pallplatser i hela sin karriär. Vems hoj hade han suttit på om han gjort sig känd för högljudda utspel menar du? På det här forumet hade han kallats för "gnällspik" om han gjorde något annat än det han faktiskt gör: biter ihop och levererar pålitliga placeringar nära toppen.

Det är de saknade racevinsterna som är Doviziosos enda problem!

Mike Hailwood var långt ifrån någon karismatisk (eller bildskön för den delen) person, men hans resultat gjorde honom till hjälte och legend. Agostini var en lågmäld person (men till skillnad från Hailwood bildskön) och är inte precis bortglömd.

Det saknas inte högljudda förare med god självkänsla i depån. Men de får sällan chansen att komma till tals eftersom deras resultat inte gör det intressant att låta dem prata i en mikrofon. Ellison är ett sådant exempel.

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Tycker dock inte att tex Stoner är ett dugg roligare och mer spännande än Dovi. Ser inga fel med Dovis beteende varken på eller utanför banan, tycker han är en mycket stabil och duktig förare som tyvärr saknar det lilla extra som krävs för att vinna race. Om han skulle bli en clown bara för att bli mer omtyckt…? Näää.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Verkar som ett svagt rykte och tveksamt om han tillföra Ducati något väsentligt.
Om jag förstått det hela rätt är Furusawa en ytterst kompetent man och en tillgång för vilken tillverkare som helst.

Att Dovi fått chansen är på pappret sant men han har ju spelat andra eller tredjefiol och knappast fått de hetaste och bästa bitarna först. Hur som helst borde han ha kunnat prestera mer än en ynka vinst.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Dovizioso har kört för toppteam och tagit regelbundna pallplatser i hela sin karriär. Vems hoj hade han suttit på om han gjort sig känd för högljudda utspel menar du? På det här forumet hade han kallats för "gnällspik" om han gjorde något annat än det han faktiskt gör: biter ihop och levererar pålitliga placeringar nära toppen.

Det är de saknade racevinsterna som är Doviziosos enda problem!

Mike Hailwood var långt ifrån någon karismatisk (eller bildskön för den delen) person, men hans resultat gjorde honom till hjälte och legend. Agostini var en lågmäld person (men till skillnad från Hailwood bildskön) och är inte precis bortglömd.

Det saknas inte högljudda förare med god självkänsla i depån. Men de får sällan chansen att komma till tals eftersom deras resultat inte gör det intressant att låta dem prata i en mikrofon. Ellison är ett sådant exempel.

Dovi saknar utstrålning,karisma och har inte utseendet med sig..
Dovi kör bra men kommer aldrig att bli Världsmästare.
Likt Spisen så kommer han aldrig att bli en Alien oavsett Satelit eller fabrikshoj.
Dessutom så kommer nästa år att bli jobbig för dom som vinner race,
Och det är på grund av att Stoner inte kör längre..:D

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Likt Spisen så kommer han aldrig att bli en Alien oavsett Satelit eller fabrikshoj.

det här med dovis saknade utstrålning o karisma kan kanske ha o göra med resultaten? Hade vi sett honom stråla av glädje o kanske spexa loss lite vid (uteblivna) segrar kanske vi känt mer för honom. Sen det här med att han inte skulle ha utseendet med sig är ju inget jag reagerat över. Varken Lorentzo, Rossi Pedrosa eller Stoner är ju "snyggare" i mina ögon.

Sen vad är det med tråkmånsen Pedrosa? Alltid ryggen mot kameran, gnugga hjälmen mot luggen o på med den halvägs sen av med den igen.. slår aldrig fel.

MC Doktorn

Guest
Om jag förstått det hela rätt är Furusawa en ytterst kompetent man och en tillgång för vilken tillverkare som helst.

Att Dovi fått chansen är på pappret sant men han har ju spelat andra eller tredjefiol och knappast fått de hetaste och bästa bitarna först. Hur som helst borde han ha kunnat prestera mer än en ynka vinst.

Ingen tvekan att det är en kompetent person, ligger bakom flera av Yamahas framgångar på och utanför banan. Har stått nära både Rossi och Lorenzo vad jag har förstått. Respekt..

Men frågan är vad han skulle tillföra en organisation och kultur som är helt främmande.
Skrota L motorn kasta ut desmosystemet och bygg en kompaktare motor ?
Det kostar skjortan att utveckla och man undrar hur mycket färdiga idéer Yamaha och Honda skrotar bara för att testa ?

Om jag fortsätter att spekulerar vilt tror jag dom är medvetna om begränsningar och att något måste göras men att det saknas pengar.
Audi är deras räddning i en sviktande organisation.

Soffexpert de luxe..:brynad

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Fem rader obegripligheter. :confused:

Du började med att skriva att Dovizios problem var avsaknad av karisma. Kan du utveckla de tankegångarna (och utelämna personagrepp och bisarra överdrifter)?

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker det är lite roligt att man tänker på Dovvi som lite sämre då det kanske finns 10st förare som är lika bra eller bättre i hela världen...
Visst brukar väl Tech 3 cyklar vara bland de vassaste satelliterna men det finns flera som gjort det bra mkt sämre!

Visst är Pedrosa tråkig men jag tror att en stor del tidigare legat i språkproblematiken då han med flera inte har den bästa engelskan men börjar bli bättre. Tror man skall försöka vara sig själv mer eller mindre annars riskerar det att bli falskt t.ex. Jorge när han försökte publikfria men har nu gått tillbaka till att vara mindre spexande.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Soffexpert de luxe..:brynad
De är vi alla :)

Jag tror det måste till något väldigt radikalt för att vända Ducatis utveckling, som dalat sedan Casey tog titeln. Ett första steg kan vara att ta hjälp av Furusawa och sen sätta sig ner och räkna på vad kommer att kosta att bygga en helt ny hoj (för det tror jag är enda lösningen). Att harva vidare med "bojsänket" kommer inte att göra någon glad.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Fem rader obegripligheter. :confused:

Du började med att skriva att Dovizios problem var avsaknad av karisma. Kan du utveckla de tankegångarna (och utelämna personagrepp och bisarra överdrifter)?

Sorry om du inte förstår.
Jag tycker vad jag skriver och känner att jag inte
behöver utveckla mer än vad jag skriver.
Vi kanske tycker olika men det gör mig ingenting.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Varför skulle det bli jobbigt? Både Lorenzo och Pedrosa har vunnit i år.

Vad jag menar är att en av dom bästa inte finns kvar där på banan längre,
och att dom som är kvar där kommer att hamna en position bättre än vad dom
annars hade kommit..
(Lite filosofiskt) :D

:krama

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...