MotoGP Silly Season 2013.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hmm.. jo de hade dom.
"The spec tire rule in MotoGP is one of its most hated elements. Introduced for the 2009 season ...."
Källa:Motomatters

OOPPSS...! Så det kan bli....det var tänkt bara som ett exemplel, men valde inte det "bästa", på hur "marknader styrs".
Nu begränsar man antalet "fabrikshojar"...vilka andra finns det...? Alla är ju byggda på fabrik...!?

Utveckling av "produkter" går inte att stoppa annat än om marknaden säger ifrån och inte köper produkten, oavsett vilken produkt det handlar om.
Titta tex. vad som händer inom TV branschen.....40" platt TV för 2390:-, och de "nya" LED apparaterna kostar multum, och inom nått år reas dom också ut...nytt...nytt, är tidens melodi.

Ingen skillnad med "produkten" MOTO-GP, endast vad/vem som styr utvecklingen och i vilken riktning.
Jag tror "tyvärr" inte att MOTO-GP kommer att kunna upprätthålla intresset i framtiden genom att göra sporten "smalare" med färre maskiner/fabrikat och förare.
MOTO-2 kommer att ta över som den intressantaste klassen, vilket den i princip gjort redan idag. Och den av vissa "experter", redan innan det första racet kördes, dödförklarade MOTO-3 klassen, har också visat sig bli en riktig "nagelbitare med massor av "racingkänsla" för oss betraktare.

Det blir inte fler team/maskiner/förare på startgridden för att man "begränsar" hur många det får vara från samma fabrikat, enkel mattematik!.

/KentW
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Confirmed 2013 manufacturer (non-CRT) MotoGP riders:

Factory riders:
Jorge Lorenzo - Factory Yamaha rider until end of 2014.
Valentino Rossi - Factory Yamaha until the end of 2014.

Dani Pedrosa - Factory Honda rider until the end of 2014.
Marc Marquez - Factory Honda rider until the end of 2014.

Nicky Hayden - Ducati Team until end of 2013.
Andrea Dovizioso - Ducati Team until end of 2014.

Satellite riders:
Bradley Smith - Tech 3 Yamaha until the end of 2014.
Stefan Bradl - LCR Honda until the end of 2013.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag säger bara. ÄNTLIGEN!!!!!!!!!! :tomten

Rossi befriad från förbannelsen Ducati.

Blir intressant att se vad pojkarna kan leverera i sina nya team.

//M
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är helt klart ett "high risk/high reward" beslut av Dovi.
Exakt.

Och den aspekten är ju central bland möjliga konsekvenser av att gå till Ducati. Alla inser givetvis fiasko-risken. Men alla vet också vad Capirossi och Stoner har gjort på Ducatin, och vilken GP-förare som ännu inte fått sitt stora genombrott lockas inte av den inre bilden med sig själv vid styret? Efter Rossi-fiaskot och med Audi finns dessutom skäl att tro på de stora förändringar/förbättringar som dessförinnan hindrades av stolthet och resurser.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Samtidigt så räknar du upp ett par faktorer som du inte har en susning om.
Det stämmer. Det är mina gissningar.

Radare skrev:
• Han kommer få rejält mycket mer betalt.
- Vad tjänar han i dag och vad får han för lön hos Ducati?
Jag gissar att lönen är högre om man kör för Ducati Corse än Tech 3.

Radare skrev:
• Han kommer få åtskilligt mer gehör för sina tekniska anspråk.
- Sina tekniska anspråk? Du verkar inte ha en susning om vad en förare säger till sin crew chief. Tror du att tex Stoner säger att han vill ha en styvare swing?
Tekniska anspråk = Personlig anpassning av utvecklingen. Jag tror inte att Dovizioso kommer behöva betala ur egen ficka för bättre bromsar hos Ducati, vilket han gjorde hos Tech3.

Radare skrev:
• Han kommer få massor av fler fans.
- Vad har du för belägg för det?
Inga alls. Men jag tror att en italiensk förare som kör för Ducati Corse har fler fans en en italiensk förare som kör för Tech 3.

Radare skrev:
• Han kommer få mer medial uppmärksamhet.
- Som Melandri, Capirossi, Hayden och Rossi fått hos Ducati menar du? Jag tror de gärna hade varit utan den uppmärksamheten.
Större medial uppmärksamhet ökar hans marknadsvärde som varumärkesbärare, såvida det inte går helt åt helvete på racen, men det tror jag inte det kommer göra för Dovizioso.

Radare skrev:
• Dovizioso har redan kört för HRC och för Yamaha. Been there, done that. Det här steget är ju givet!
- Att byta pallplatser mot 6-7 platser känns långt ifrån givet för en förare i den absoluta världstoppen.
Den möjliga risken tar han uppenbarligen eftersom den möjliga vinsten är så stor. Om allt är så svart/vitt (enögt) som du ser det skulle ju Dovizioso ha gjort allt för att behålla sin plats hos Tech3. Men det har han inte. Så varför tror du att han ändå har valt att gå till Ducati om inga av mina skäl är giltiga?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Efter Rossi-fiaskot och med Audi finns dessutom skäl att tro på de stora förändringar/förbättringar som dessförinnan hindrades av stolthet och resurser.
Jag tror inte att det bara var stolthet och resurser som hindrade Ducati. Det handlar nog framförallt om kunskap/kompetens. Yamaha och Honda har byggt vinnande koncept under en lång tid medan Ducati fick till det 1 gång och då i samband med en stor regeländring. Hade de vetat vad de skulle göra hade de knappast försökt locka in Furusawa.

Audi kan slänga hur många miljarder som helst över Ducati. Har de inte kunskapen kan de lika gärna lägga pengarna på något annat.

Sen undrar jag fortfarande om du var ironisk angående bilden på Dovi?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det stämmer. Det är mina gissningar.
Du avslutade ditt inlägg med "Det här steget är ju givet!" baserat på dina egna gissningar. Jag tycker att det är långt ifrån givet.

Om allt är så svart/vitt (enögt) som du ser det skulle ju Dovizioso ha gjort allt för att behålla sin plats hos Tech3. Men det har han inte. Så varför tror du att han ändå har valt att gå till Ducati om inga av mina skäl är giltiga?
Jag har utvecklat vad jag menade flera gånger i tråden så det blir bara kaka på kaka att svara igen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Confirmed 2013 manufacturer (non-CRT) MotoGP riders:

Factory riders:
Jorge Lorenzo - Factory Yamaha rider until end of 2014.
Valentino Rossi - Factory Yamaha until the end of 2014.

Dani Pedrosa - Factory Honda rider until the end of 2014.
Marc Marquez - Factory Honda rider until the end of 2014.

Nicky Hayden - Ducati Team until end of 2013.
Andrea Dovizioso - Ducati Team until end of 2014.

Satellite riders:
Bradley Smith - Tech 3 Yamaha until the end of 2014.
Stefan Bradl - LCR Honda until the end of 2013.

Inget nytt under solen ang Cal Crutchlow?? Han kanske fortfarande väntar på en M1:a fabrikare !!

:rolleyes:
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag tror inte att det bara var stolthet och resurser som hindrade Ducati. Det handlar nog framförallt om kunskap/kompetens.
Kunskap/kompetens = resurser.

Yamaha och Honda har byggt vinnande koncept under en lång tid medan Ducati fick till det 1 gång...
Ducati har byggt vinnande koncept i WSBK sedan slutet av 80-talet. Kompetens som är relevant även i GP-racing, vilket visade sig när de vann race första säsongen i MotoGP.

En motorcykel är ingen rymdraket. Teorierna är sedan länge kända. Däremot verkar Ducati ha målat in sig i ett tekniskt hörn där de har svårare att manövrera/förändra än Honda och Yamaha. Om Audi kan förse dem med mod att ta sig ur det hörnet tror jag att Ducati ganska snabbt kommer vara lika konkurrenskraftiga som under sina bästa säsonger.
 

MC Doktorn

Guest
Bara för att Rossi misslyckades kapitalt med Ducati innebär det inte att Dovizioso automatiskt kommer att göra det.
Helt klart så vet nog Dovi mycket väl vad han ger sig in på även om vissa här tror sig veta bättre än honom själv.

Rossis karriär är helt klart i en utförsbacke vilket inte Dovi befinner sig i.

Dörren till en Yamahas M1 är stängd minst 2 år framåt och istället för att prestera förväntade placeringar nära pallen så tar han chansen att få en fabriksstyrning hos det minst meriterade fabriksteamet.

Vilka motiv det än finns så har Dovi säkert bättre koll på sina skäl än vad andra här tror sig veta vad som är bäst för honom.

Var inte Ferrari i F1 i en liknande sits men kunkurrerar nu om titlarna igen

Vad kan tex Audi göra för Ducati tror ni?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kunskap/kompetens = resurser.
Okej, då missförstod jag. Sorry!

Ducati har byggt vinnande koncept i WSBK sedan slutet av 80-talet. Kompetens som är relevant även i GP-racing, vilket visade sig när de vann race första säsongen i MotoGP.
Att vinna titel efter titel för gathojar i en serie som kallats Ducati-cup är inget vidare bevis för att man kan göra om samma sak i en serie för prototyper.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite intressanta saker från en presskonferens idag med Lin Jarvis.

David Emmett ‏@motomatters
Jarvis also said that Ezpeleta had nothing to do with Rossi's move back to Yamaha. Initiative had come from Rossi to come back

David Emmett ‏@motomatters
Interesting Yamaha press conference. Lin Jarvis said Lorenzo and Rossi will get equal treatment, but Lorenzo is main priority for titles

David Emmett ‏@motomatters
Jarvis confirmed that Rossi's crew will come back, but only the garage staff. And he confirmed Rossi will test at Valencia

Azi Farni ‏@AziFarniBBC
Jarvis on contracts "we put our maximum effort into re-signing JL against interest from Honda. there was not a lot of money left for VR"
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att vinna titel efter titel för gathojar i en serie som kallats Ducati-cup är inget vidare bevis för att man kan göra om samma sak i en serie för prototyper.
Men de tog ju sex pallplatser första säsongen och mästerskapstiteln några år senare.

:va
 

Tutankhamon

Medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
I soder
Hoj
Ducati
Haha! :D
Ja tror han blir kvar i tech 3 eller så får han söka sig till wsbk...:näsblod

Britain's Cal Crutchlow looks set to turn his back on the MotoGP championship and return to World Superbikes unless series boss Carmelo Ezpeleta can find the tools Crutchlow needs to challenge for race wins in 2013.

The Coventry man was gazumped for the factory Ducati ride by current team-mate Andrea Dovizioso and with no other works bikes available, Crutchlow is considering a move back to the production-based series where he will be able to win races and have a chance at the championship.

He is set for a meeting with Ezpeleta at Brno this afternoon in order to try and find a solution to the problem but the anticpated announcment of his MotoGP plans for next year will not materialise in the Czech Republic.

"There's no decision to make. I am not going to stay here and earn no money to ride against people who are on 40 times my wages, it's as simple as that. To go and challenge for fourth, fifth sixth in races, have the odd podium next year and you're racing against guys who are cruising around in limos every week. Unfortunately, for me it doesn't work like that," said Crutchlow, speaking to Brno.

"The situation got worse today, not from my side, but it's not the situation of Herve (Poncharal, Tech3 team boss) is not good enough, it's just that private teams don't have enough money and sponsorship to be able to do it. Gone are the days of guys earning a decent living in privateer teams. Why would I stay and bust my balls when I can go somewhere else, earn a decent living and challenge for a title?

"I'm not racing for money here, I'm racing for a chance to win. Herve and Tech3 can't give me a factory bike, you're not going to win on a satellite bike, it is as simple as that. I'm not saying I'm going to win, I'm saying you have to have the chance to win on a factory bike. I'm not saying I'm racing for the money but at some point in my career I need to earn a living out of it.

"I can go back to World Superbike, earn a living and challenge for a title and win, potentially, races and a championship. So at least you have a shot at winning. I need to assess the situation and see from now on but the decision won't be this weekend."
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag skrev att de lyckats en gång, missade du det?
Nej då, missade inte det. Jag vet att Ducati har 1 MotoGP-titel.

Vad blir då din värdering av nedanstående resultat i termer av tekniskt kunnande?

Honda, 2004–2010
1 titel

Yamaha, 1993–2003
0 titlar

Som jag skrev tror jag inte det är tekniskt kunnande, utan framför allt stolthet och tradition (och kanske dåligt management) som har hindrat Ducati från större framsteg efter 2007. Mitt argument för detta var de 6 pallplatserna första säsongen och mästerskapstiteln 2007. Ducati har knappast drabbats av kollektiv Alzheimer och glömt hur man gör, men är kanske organiserade så att de inte kan vara tillräckligt flexibla och dra full nytta av sin kompetens. Vad verkar mest sannolikt?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej då, missade inte det. Jag vet att Ducati har 1 MotoGP-titel.
Vad blir då din värdering av nedanstående resultat i termer av tekniskt kunnande?
Honda, 2004–2010
1 titel

Yamaha, 1993–2003
0 titlar
Att de flesta av de år då inte Honda vann så vann Yamaha och vice versa.

Som jag skrev tror jag inte det är tekniskt kunnande, utan framför allt stolthet och tradition (och kanske dåligt management) som har hindrat Ducati från större framsteg efter 2007. Mitt argument för detta var de 6 pallplatserna första säsongen och mästerskapstiteln 2007. Ducati har knappast drabbats av kollektiv Alzheimer och glömt hur man gör, men är kanske organiserade så att de inte kan vara tillräckligt flexibla och dra full nytta av sin kompetens. Vad verkar mest sannolikt?
Jag hävdar att titeln 2007 var en kombination av en överlägsen motor, en gudabenådad förare och skräddarsydda däck. Yamaha och Honda har varit mycket bättre på att anpassa sina hojar efter enhetsdäcken medan Ducati haft problem och inte klarat den utmaningen lika bra. Om det beror på tekniskt tillkortakommande hos Ducati vet jag inte men jag tror det och jag tycker som sagt att Ducatis inbjudan till Furusawa för att berätta om grundläggande motorcykelkonstruktion är ett tecken på det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top