MotoGP Silly Season 2013.

Ducati för samtal med Crutchlow:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s.../June/jun2012-ducati-in-talks-with-crutchlow/

Svårt att vet om det bara är ett spel för gallerierna eller om det ligger ett seriöst intresse bakom. Cal vill nog mycket hellre ta Spies plats och då kan de ju vara bra att sätta lite press på Yamaha. Eller så har Yamaha inlett samtal med Rossi om en plats bredvid Lorenzo och är därför inte intresserad av Cal som i sin tur blivit intressant för Ducati som blir av med Rossi. Eller något sånt :)
 
Ducati för samtal med Crutchlow:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/s.../June/jun2012-ducati-in-talks-with-crutchlow/

Svårt att vet om det bara är ett spel för gallerierna eller om det ligger ett seriöst intresse bakom. Cal vill nog mycket hellre ta Spies plats och då kan de ju vara bra att sätta lite press på Yamaha. Eller så har Yamaha inlett samtal med Rossi om en plats bredvid Lorenzo och är därför inte intresserad av Cal som i sin tur blivit intressant för Ducati som blir av med Rossi. Eller något sånt :)

Men man blir iaf förbannat nyfiken på hur nästa säsongs team ser ut:) Kul om det blir lite omkasstat.
 
Från motomatters:
In MotoGP, the next two key movements just got a lot closer. Dani Pedrosa is now very close to staying with the Repsol Honda team, telling Spanish journalists that he would sign a new two-year contract with HRC either here in the Sachsenring or at Mugello at the latest. His priority had been to stay on a bike he felt he could win with, telling the Spanish newspaper ABC earlier this week that Honda and Yamaha had been his only realistic options. The Ducati, he said rather pointedly, was more something a rider might consider before their retirement.

With Pedrosa just days away from signing with Repsol Honda, and Marc Marquez almost certain to be placed alongside him, options are starting to close up for those still seeking a seat. But Pedrosa's signing would make no difference to Valentino Rossi, the former World Champion told the Italian media. "I never had any contact with HRC, so going there was never a possibility for me," Rossi said, despite rumors in the English-language media that placed the Italian in the Repsol team.

Verkar alltså bli pedrosa och marquez i repsol, och då finns bara en "het" plats kvar för de andra vilket är brevid Lorre hos Yamaha.
Två hetaste kanditaterna om Spies får flytta på sig, borde va som tidigare sagts Cal eller Dovi... men jag hoppas på Rossi, han måste överge Duccen nu... !
 
http://www.motogp.com/en/news/2012/Rossi+hints+at+his+future+with+Ducati+under+Audi+ownership

Verkar som Rossi stannar hos Ducati ändå...
I min värld spelar de ingen roll att Audi öser in deg i teamet... deras hopp om småjusteringar hit o dit kommer inte vara tillräckligt för att nå stadiga pallplatser, de ligger föööör långt efter. Tycker det är konstigt att Rossi tycker de går bättre o bättre med Duccen, när de är lika långt efter 1:an som första gången han satte sig på cykeln förra året. Nu senast 28 sekunder efter Pedrosa i mål... är det en förbättring ?? förra året va han bara 27 sekunder efter pedrosa.. i min värld går de åt h-lvete!
 
http://www.motogp.com/en/news/2012/Rossi+hints+at+his+future+with+Ducati+under+Audi+ownership

Verkar som Rossi stannar hos Ducati ändå...
I min värld spelar de ingen roll att Audi öser in deg i teamet... deras hopp om småjusteringar hit o dit kommer inte vara tillräckligt för att nå stadiga pallplatser, de ligger föööör långt efter. Tycker det är konstigt att Rossi tycker de går bättre o bättre med Duccen, när de är lika långt efter 1:an som första gången han satte sig på cykeln förra året. Nu senast 28 sekunder efter Pedrosa i mål... är det en förbättring ?? förra året va han bara 27 sekunder efter pedrosa.. i min värld går de åt h-lvete!

Intressant länk. :tummenupp
Jag tror att Rossi (och Audi) har rätt.
Om man delar 28 sekunder med antal kurvor under sista racets 11 mil så är det inte mycket per kurva som skall till.
Visst, det behövs pengar och tester men det borde vara enklare än att starta från scratch.
Vore grymt kul om vi kunde få 8-10 st (honda+sat, yamma+sat å ducce) som fightas om segern istf 2-3 st som nu. :)
 
Fast, ingen annan förare i GP cirkusen är väl så proffessionell och medveten i sitt agerande mot media som Rossi. Antag att han skulle kritisera Ducati, då är jag säker på att hans aktier skulle sjunka ännu mer. Just nu har han inget annat än sitt varumärke att spela på och om han skulle börja sura och skylla på Ducati så har han snart inte det heller. Jag tror att han vet att han måste sköta det snyggt, OM han funderar på att byta märke igen.

Vem vill anställa en person som byter jobb varje år OCH som pratar skit om sina tidigare arbetsgivare?
 
Last edited:
Cal Crutchlow’s Tech 3 Yamaha boss Herve Poncharal believes the British rider can’t knock back the opportunity to join Ducati’s factory squad in 2013.

With the chance of a factory Yamaha ride not materialising, Crutchlow will have to remain in the satellite Tech 3 squad on the same financial terms if he rejects Ducati’s lucrative two-year offer.

The 26-year-old has a two-year offer from Ducati, as was exclusively revealed by MCN last month.

And Poncharal told MCN: “Ducati’s priority is clearly to sign Cal. I have not lost him yet but I would be really sad because this year he has been fantastic. And I know how much he can still improve.

"I can’t see how he can’t accept the offer he has from Ducati. I am worried and sad but if he can make good money and have a full factory behind him, then I understand why he would go.

"Does he stay with Tech 3 knowing he will never have the factory spec bike and the money is nothing special? Or do you go to a full factory team and earn good money? He doesn’t want the money to travel first class around the world or have a flash car but he wants to be comfortable.

"As a factory rider he could sell his personal deals and leathers and helmet deals for more. And as a satellite rider at Yamaha he is going to be between third and sixth every week and that is not easy. If he goes to Ducati then worst case scenario he will finish fifth to eighth but he will have a factory behind him."

Poncharal has made a verbal offer of a two-year deal to Crutchlow and he added: “I can make him an offer and it is based on this year’s contract and they have told me no way.”
 
Jag förstår faktiskt att Yamaha inte har bråttom att signa Cal till en fabrikshoj. De har Lorenzo som solklar försteförare och sedan tre förare som är ungefär lika snabba i Spies, Dovizioso och Crutchlow. Spies har backning av Yamaha USA vilket är en stor och viktig marknad plus att han har visat att han kan vinna GP-race. Dovizioso är oerhört stabil, snabb, kraschar sällan och en perfekt andreförare. Crutchlow är för mig den osäkraste av de tre. Snabb men också opolerad och gör många misstag - det har han gjort hela sin karriär. Han har dessutom ett bud från Ducati som Yamaha inte behöver matcha för han är inte värd de pengarna.

Jag skulle byta plats på Dovi och Spies och sedan försöka lösa Smith från kontraktet med Tech 3 och peta in ngn annan där - Hayden kanske?
 
Mest "synd" är det väl om Hayden som ingen verkar vilja ha. Har läst en del kommentarer på andra ställen och där är folk arga på Ducati och verkar tycka att de ska behålla honom för lång och trogen tjänst. I MotoGP är det ett fåtal som kan leva på tidigare framgångar (läs Rossi), resten är utbytbara och det vet alla inblandade om.

Jag blir mer och mer övertygad om att Rossi kommer att köra för Yamaha nästa säsong, i team med Jorge. Yamahan är ju precis som Rossi vill ha den. Det som talar emot är att han riskerar att få stryk av Lorenzo men det måste ju ändå vara roligare än att harva runt på plats 6-10. Att Ducati skulle lyckas "fila" på GP12:an till nästa år så att den når samma nivå som M1:an och RC213V känns långsökt.

Men visst hade det varit kul om han vann titeln på GP13 :)
 
Jag förstår faktiskt att Yamaha inte har bråttom att signa Cal till en fabrikshoj. De har Lorenzo som solklar försteförare och sedan tre förare som är ungefär lika snabba i Spies, Dovizioso och Crutchlow. Spies har backning av Yamaha USA vilket är en stor och viktig marknad plus att han har visat att han kan vinna GP-race...
Jag tror inte att Yamaha är direkt imponerade av Bens facit om jag ska vara ärlig. Personligen hade jag höga förväntningar på honom men det race han vann var i klass med Vermeulens, omständigheter som spelade in.
 
Efter Audis intåg och möte med Rossi tror jag han stannar, faktiskt.
Ja, det låter ju så när man hör vad Rossi sagt men han har ju både en och två rävar bakom varje öra.

Tror du att Audi lyckas styra om tillräckligt hos Ducati för att de ska kunna få fram en vinnarhoj?
Historien tycker jag visar att Ducati inte är direkt pigga på att lyssna på sina förare.
 
Ingen aning om Audi kan göra direkt praktisk skillnad eller om Rossi ser möjligheter till politiskt rävspel som kan gagna utvecklingen av hojen men jag får känslan av att han vill stanna, kombinerat med att Yamaha inte direkt springer benen av sig för att signa honom.
 
För några år sedan var nog Rossi säker på att han kunde spöa vem som helst på likvärdigt material. Idag har nog (?) självförtroendet dalat aningens efter senaste årens reality check och kanske är det inte så lockande att riskera att få pisk av Lorenzo race efter race med samma förutsättningar.

Jag tro han stannar hos Ducati, men vem vet han resonerar inte som en själv (tur för honom :)

Han har ju uttryckt en viss frustration över inte bara hur hojen är, utan att utvecklingen går för långsamt. Audi skulle ju åtminstone kunna lova att hjälpa till med det senare.
 
Jag tror inte att Yamaha är direkt imponerade av Bens facit om jag ska vara ärlig. Personligen hade jag höga förväntningar på honom men det race han vann var i klass med Vermeulens, omständigheter som spelade in.

Lin Jarvis har sagt rakt ut att de vill ha Ben, men bara om han börjat leverera pallplatser, åtminstone slåss om dem, regelbundet.

Jag är förvånad över att det inte går bättre för Ben. Men det är väldigt intressant hur vanligt det är att förare levererar över folks förväntningar första säsongen i Motogp, för att sedan inte ta nästa steg eller t.o.m leverera sämre. Det måste vara självförtroendet som fått en knäck.
 
Ingen aning om Audi kan göra direkt praktisk skillnad eller om Rossi ser möjligheter till politiskt rävspel som kan gagna utvecklingen av hojen men jag får känslan av att han vill stanna, kombinerat med att Yamaha inte direkt springer benen av sig för att signa honom.

Att försöka vinna med ytterligare ett märke kan nog vara en drivkraft för honom som sagt och går det inte kan han skylla på ducatin. Får han spö sittandes på en Yamaha eller Honda med Lorenzo eller Pedrosa som stallkamrat blir det en svårare sits om resultaten ej kommer :)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top