MotoGP Silly Season 2013.

.... och så var vi där igen:D

Tycker bara det är dåligt av Ducati att lägga över skulden på förarna att hojen inte är bättre än den är i dag.
Det är inga amatörer dom har haft som piloter genom åren direkt, och ändå har det bara pekat ner år efter år.
Då är det enligt mig tydligt att problemet inte ligger på förarsidan utan nån helt annanstans.
Och det verkar dom ju ha insett nu iom omorganiseringen, får verkligen hoppas att det ger resultat.. Ducati behövs inom MotoGP.

Casey klagade ju också att utvecklingstakten var alldeles för långsam, Att han inte kände sig hörd var ju en av anledningarna varför han stack enligt honom själv.

The bike we start with is more or less the same at the end of the season har jag för mig han sa...

Kanske sanningen inte är så enkel att det är bara ens fel att det inte gick som planerat.

Om Rossi gör en sk Spies "inte lever upp till förväntningarna" vilka dom nu är? och Dovi börjar leverera så vet vi svaret.

Men då kommer förstås många hävda att maskinmaterialet inte är detsamma.:hihi
 
Jepp, det säger en del om Casey's kvalitet ;)

Absolut.
Men det finns MÅNGA i MotoGP med kvaliteter!
Jorge, Rossi, Nicky, Bradle, Marquez osv osv listan blir låååång. :)
Det intressanta är att trots den tekniska förfiningen av materialet är det kombinationen förare-MC som är viktig.
Spies kunde bara under några få varv förra året prestera det Jorge klarade lopp efter lopp.
Visst han hade otur också men även när allt "funkade" var han efter för det mesta.
Hondan verkade passa både Casey och Peddo men ofta till fördel för en eller annan i olika lopp.
Det var ju inte lika tight som tex Dovi/Cal.
Har inte exakt data men Duccen verkade passa Rossi i kval, Nickey i torrt och Rossi i blött.

Bara mina 2-öres spekulationer...
 
gp1310.jpg


gp13_10.jpg
 
Hade varit kul å höra Ducce teknikernas snack i fikarummet. De kanske vet exakt vad som är problemet. Men har kanske pga företagspolicy eller ogrundade beslut från chefer. Fått det omöjliga uppdraget att lösa problemet begränsade till vissa specifikationer. Exempelvis motorkonfiguration. :confused:

\Masonit
 
Absolut.
Men det finns MÅNGA i MotoGP med kvaliteter!
Jorge, Rossi, Nicky, Bradle, Marquez osv osv listan blir låååång. :)
Det intressanta är att trots den tekniska förfiningen av materialet är det kombinationen förare-MC som är viktig.
Spies kunde bara under några få varv förra året prestera det Jorge klarade lopp efter lopp.
Visst han hade otur också men även när allt "funkade" var han efter för det mesta.
Hondan verkade passa både Casey och Peddo men ofta till fördel för en eller annan i olika lopp.
Det var ju inte lika tight som tex Dovi/Cal.
Har inte exakt data men Duccen verkade passa Rossi i kval, Nickey i torrt och Rossi i blött.

Bara mina 2-öres spekulationer...

Det var precis det jag menade, inte att hylla Stoner utan att påpeka att det räcker inte att man har en snabb hoj utan en förare som kan lära sig köra snabbt på den. Hårvaran och mjukvaran måste matcha varann och man skall inte tro att man kan få vilken hoj som helst att passa alla förare till 100% så då får föraren vackert lära sig köra sin hoj.

Rossi är grym på detta och många med honom och tur är väl det, annars skulle det inte bli speciellt spännande race...
 
.... och så var vi där igen:D

Tycker bara det är dåligt av Ducati att lägga över skulden på förarna att hojen inte är bättre än den är i dag.
Det är inga amatörer dom har haft som piloter genom åren direkt, och ändå har det bara pekat ner år efter år.
Då är det enligt mig tydligt att problemet inte ligger på förarsidan utan nån helt annanstans. Och det verkar dom ju ha insett nu iom omorganiseringen, får verkligen hoppas att det ger resultat.. Ducati behövs inom MotoGP.
Kunde inte hålla med mer :tummenupp

Synd bara att samma gamla gnällspikar ska börja hacka i tråden.
 
Ezpeleta skrev:
Cost-Limited Racing, In Both MotoGP and World Superbikes
http://motomatters.com/news/2013/01/16/ezpeleta_s_vision_cost_limited_racing_in.html

Han pratar mer om cost-limiting och olika visioner för MotoGP och WSBK.
Bla (som skrivits förut) om 20 liter begränsning för MotoGP och 24 liter för CRT.
Detta för att göra de olika reglementena mer likvärdiga på banan.
Är inte det en utopi? :va
Att hitta på massa olika regler för att få två olika reglementen att bli "lika"?
Säg att CRT kommer på nåt sätt att "krypa under" reglerna och använda de 4 litrarna för att vinna alla race ett år. Var f-n skulle fabrikerna säga då?
 
Kanske sanningen inte är så enkel att det är bara ens fel att det inte gick som planerat.

Om Rossi gör en sk Spies "inte lever upp till förväntningarna" vilka dom nu är? och Dovi börjar leverera så vet vi svaret.

Men då kommer förstås många hävda att maskinmaterialet inte är detsamma.:hihi

Man kanske inte ska påstå att Spies gjorde en speciellt bra säsong, men man ska ju heller inte glömma att han hade sjuk otur med hojjen under flera race. En hoj som mer eller mindre skulle vara en identisk kopia av Lorenzos hoj, som mig veterligen aldrig led av några tekniska fel under säsongen. I alla fall inga fel som var så pass allvarliga att han var tvungen att bryta några race. Tycker fan synd om Spies som är en jävligt snabb om än något ojämn förare. Det är svårt att leva upp till skyhöga förväntningar när inte materialet håller.
 
Man kanske inte ska påstå att Spies gjorde en speciellt bra säsong, men man ska ju heller inte glömma att han hade sjuk otur med hojjen under flera race. En hoj som mer eller mindre skulle vara en identisk kopia av Lorenzos hoj, som mig veterligen aldrig led av några tekniska fel under säsongen. I alla fall inga fel som var så pass allvarliga att han var tvungen att bryta några race. Tycker fan synd om Spies som är en jävligt snabb om än något ojämn förare. Det är svårt att leva upp till skyhöga förväntningar när inte materialet håller.

Han tvingades också att köra när han var ordentligt sjuk vilket inte heller är normalt.
Gillar Spies som fan, speciellt när han körde WSBK, det visar vilka kvalité han har!
 
Säg att CRT kommer på nåt sätt att "krypa under" reglerna och använda de 4 litrarna för att vinna alla race ett år. Var f-n skulle fabrikerna säga då?
Tror inte en sekund på att det skulle räcka med 4 liter mer bränsle för att CRT skulle kunna vinna alla race ett år:tungan
 
Det var hypotetiskt. :)
Den stora frågan var om det är utopi att få två reglementen "lika"? :confused:
Nu har jag inte läst de senaste om diksussionen kring regler, men är det inte snarare ett "måste" än en utopi med två olika reglementen för att det ska bli "lika" eller snarlikt mellan gp och crt ?
I min värld behöver CRT ett "handikapp" i reglementet för att kunna närma sig gp cyklarna...:)
 
...I min värld behöver CRT ett "handikapp" i reglementet för att kunna närma sig gp cyklarna...:)

Tveklöst!

Frågan är om det någonsin går att få till?
Och vill man ens att det skall bli lika när det ena kostar 10 ggr (?) mer än det andra?
Medveten om att frågorna är nästan filosofiska. :rolleyes:
 
PBM börjar så smått få till sitt chassie till att se mer och mer GP-aktig ut. Även om det nästan ser ut som en andrahands-aprilia-kopia som i sin tur var en kopia på Honda RCV en gång i tiden eller typ 2005..

bagxww10.jpg


bauvud10.jpg


bavetb10.jpg
 
PBM börjar så smått få till sitt chassie till att se mer och mer GP-aktig ut. Även om det nästan ser ut som en andrahands-aprilia-kopia som i sin tur var en kopia på Honda RCV en gång i tiden eller typ 2005..
De där fyrkantsprofilerna får mig att tänka på Clas Ohlson, Sviestad och B-race.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top