MotoGP Silly Season 2013.

Bara den som är totalt lomhörd för sociala konventioner och betydelser tolkar Stoners omsorger för Rossis axel som uppriktiga.
För en gångs skull håller jag med dig :)

Samtidigt måste man acceptera att andra kan tolka det helt annorlunda. Det kan leda till diskussioner och då bör man inte börja med att förlöjliga den som har en motsatt åsikt. Det blir så tråkig stämning då :)
 
P€RRA;5764556 skrev:
Lite konstigt att Yamaha haft såna problem (eventuellt struntat i) att utveckla en "steglös" växellåda. Honda hade den som sagt 2011 och Ducati 2012.

Någon som vet vad som skiljer en sån låda på en hoj och de man kunnat köpa i tex VW-koncernens bilar (DSG) i flera år?
Svarar mig själv med den här informativa texten om läget:

It is, of course, mildly ridiculous that all three major manufacturers have spent so much money developing a technology that will never find any application on the road, when there is a much simpler fix available. The ban on double clutches - once an expensive technology, now commonplace on production motorcycles - forced engineers to become creative, and their creativity ended up costing Honda - and especially, Honda's satellite teams - very large sums of money. The 650,000 euro seamless gearbox could have been avoided if Dorna, IRTA or the FIM had simply suggested that they allow the use of double clutches, at a cost of a few percent of the price of a seamless box. Sometimes, it feels like the Grand Prix Commission's focus on cost-cutting is merely reducing spending on the black and white areas of the rulebook, and opening it up in the many, many grey areas which come with a thick rulebook.
 
Bara den som är totalt lomhörd för sociala konventioner och betydelser tolkar Stoners omsorger för Rossis axel som uppriktiga.

Se där, nu tolkade du det som om jag pratade om Stoners uttalande om Rossis axel :)

Nä, jag ville nog bara påpeka att det skrivs och läggs så oerhört mycket vikt vid alla småsaker som sägs fast vi inte vet så mycket om hur dom däringa människorna är. Regelrätta hatkampanjer ibland nästan. Fast det beror väl på att folk är intresserade/engagerade. Keep it up everyone :krama
 
Uu
P€RRA;5767700 skrev:
Det här borde kanske ligga i en 2014-tråd men den här får duga.

Yamaha is proposing to lease a YZR-M1 engine package for around £700,000 per season next year in a bid to flood the grid with more competitive machinery.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...013/March/mar2713-yamah-close-to-engine-deal/

Priset inkluderar 5 motorer.
Är de billigt me ca 6 millar för 5 motorer? (Ja har ingen aning)
Nån som vet va CRT pröjsar för sina motorer idag? ( de e väl BMW Kawasaki och aprilia motorer de använder?)
 
Drygt 7 miljoner med dagens GBP-kurs.

Tillverkarna (dvs Yamaha, Honda och Ducati) kan begära att få köpa en CRT-motor och då är priset ca 180.000:- med växellåda (€20.000) så en Yamaha M1-motor är bra mycket dyrare.

Hondas produktionsräser ska kosta ca €1.000.000 men då vet jag inte om mer än 1-2 motorer ingår.
 
Men det är bara en "basmodell" dom får tillgång till? Antar att Yamaha vill att deras motorcyklar ska fortsätta vara steget före privatteamens?
 
Men det är bara en "basmodell" dom får tillgång till? Antar att Yamaha vill att deras motorcyklar ska fortsätta vara steget före privatteamens?

Ser man till priset får man verkligen hoppas att det är samma motor som sitter i deras fabrikare, iaf vid säsongens start.
Det är ju trots allt inte bara motorn som gör hojen kvick.
 
Men det är bara en "basmodell" dom får tillgång till? Antar att Yamaha vill att deras motorcyklar ska fortsätta vara steget före privatteamens?

Ser man till priset får man verkligen hoppas att det är samma motor som sitter i deras fabrikare, iaf vid säsongens start.
Det är ju trots allt inte bara motorn som gör hojen kvick.
 
P€RRA;5768007 skrev:
Drygt 7 miljoner med dagens GBP-kurs.

Hondas produktionsräser ska kosta ca €1.000.000 men då vet jag inte om mer än 1-2 motorer ingår.
Ajdå missa att de va pund ;)

Med produktionsräser menar du den variant av CRT som Honda tar fram? För man kan väl inte leasa en fabrikare för nästan samma peng som man bara får motorer av Yamaha :confused:
 
Ajdå missa att de va pund ;)

Med produktionsräser menar du den variant av CRT som Honda tar fram? För man kan väl inte leasa en fabrikare för nästan samma peng som man bara får motorer av Yamaha :confused:
Stämmer. Hondas produktionsvariant av RC213V är en komplett hoj men enklare komponenter. Tanken är att den ska locka team att överge konceptet med motor från tex Kawasaki och eget chassi.
 
Ser man till priset får man verkligen hoppas att det är samma motor som sitter i deras fabrikare, iaf vid säsongens start. Det är ju trots allt inte bara motorn som gör hojen kvick.
Lin Jarvis säger i intervjun att det snarare blir motorn som Tech 3 kommer att avsluta 2013 med.

Honda kommer att erbjuda max 5 st RC213V i produktionsutförande så med lite tur kan vi ha 9 st ekipage 2014 som är mer konkurrenskraftiga än dagens CRT.
 
Jaha, då har man bettat Lorenzo som vinnare av MotoGP i år igen då. Dåliga odds men men, spelar för vunna pengar. Vem har ni bettat på och hur mycket? Jag bettade 550 SEK på Lorenzo med kassa 2.8 i odds. Men som sagt det var pengar som legat på bettingkontot sen han vann förra året.
 
Från nästa säsong ska man kunna hyra Yamaha-motorer. Uppskattningsvist ryktas det kosta ca 800.000 euro att hyra en säsong.

Yamaha Motor Co., Ltd can confirm it has entered into an agreement with the MotoGP World Championship Promoter, Dorna Sports S.L., to supply YZR-M1 engines on an annual lease basis to participating teams in the MotoGP Championship. The initial program will operate for the 2014-15-16 seasons. The agreement comes as a result of Yamaha’s work with Dorna and the sport’s governing body, the FIM, to further promote the MotoGP World Championship.

The lease agreement facilitates an increase in competitive engines being available for teams competing in the premier class. The teams will then be free to develop their own bikes around the Yamaha engine or contract an independent chassis manufacturer to construct the complete bike.

Full details of the engine lease supply offer will be available shortly to serious prospective enquirers. Interested teams are requested to contact Dorna or Yamaha Motor Racing directly.
 
Hur långt sträcker sig Dovis kontrakt med Ducati? Vill se han på en Suzuki 2014! Ducati är ju blä :zpy Crutchlow är f.ö. en annan stark kandidat till det kontraktet!
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top