MotoGP - Silly season 2014.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Pedrosa kan vara aktuell om inte honda vill förnya.
Allt enligt Bike.
http://www.bike.se/nyheter/pedrosa-till-suzuki-2015

Het klart intressant. Dani skulle definitivt kunna kräma ur hojen de där sista sekunderna som Randy de Puniet saknar. Jag trodde kanske att Nakagami skulle kunna bli aktuell för Suzuki med en bra säsong i Moto2 och det såg ju lovande ut efter första racet.... ett tag. Nu känns det lite mer osäkert. Annars kanske Redding skulle må bra av en lite snabbare styrning nästa år, killen har potential.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Het klart intressant. Dani skulle definitivt kunna kräma ur hojen de där sista sekunderna som Randy de Puniet saknar... Annars kanske Redding skulle må bra av en lite snabbare styrning nästa år, killen har potential.
Ja, att Suzuki letar så snabb förare som möjligt är inte förvånande. Och det kommer av allt att döma att finnas fyra riktigt heta fabrikare, två röda utmanare och så Suzuki som fabrikare 2015. Vill man kika i kristallkulan gäller det förmodligen att fundera på vilka mål förarna har, vilka konsekvenserna blir om man stannar kvar respektive hur konkurrenterna förmodas agera.

1 - MM. Hondas lysande stjärna, håller han sig hel kan han bli mästare åtskilliga gånger under många år framåt. Det är svårt att se vad MM såväl som HRC skulle vinna på att gå skilda vägar?
2 - DP. Sitter på en bra hoj, mycket driven förare när det gäller utveckling. Har allt - utom titeln i största klassen. Är den där titeln hans allt överskuggande mål måste han fråga sig vilken möjlighet han har att erövra den från MM på samma material. Vilken möjlighet/sannolikhet har han att Suzuki eller något annat fabrikat kan leverera en lika bra eller något bättre maskin, tillräckligt för att erövra den där titeln? Nöjer han sig med andreförarsitsen? I så fall stannar han kvar. Tror han att Suzuki kan erbjuda en vinnare? I så fall möjligen...
3 - JL. Inte en chans, han stannar hos Yamaha så länge han får. Den enda som lyckats konkurrera med MM under fjolåret och han har inte kraschat sönder sig om än denna säsong inletts tungt. JL kommer tillbaka, hans bästa chans att slå MM ligger förmodligen inte i att köra samma maskin. Nu sitter han som försteförare i det bästa konkurrerande stallet.
4 - VR. När han lämnade Ducce var en av anledningarna chansen att bli den ende som tagit mästartitlar i kungaklassen på tre olika fabrikat. Det skulle även bli fallet på Suzukin. Men det är nog också det enda som skulle få VR att byta. Om han får fortsätta hos Yamaha. VR förefaller äntligen kunna utmana de tre andra aliens på likvärdigt material, det är synnerligen osannolikt att han avstår från den möjligheten under resten av karriären.
5 - AD. Presterar homogent och i mitt tycke bra på Duccen, ska tydligen vara en god utvecklare. Kan Suzuki förväntas ställa upp en bättre maskin än Ducce 2015? Ptja, Ducce förefaller mena allvar, och Dovi lär förbli försteförare ännu ett tag.
6 - CC. Är inte fri men kan säkert vara ett alternativ 2016, om Dovi bibehåller försprånget.

Iannone, Redding, , Bradl, PEsp? Unga, vill framåt, representerar Moto2-generationen. Hayden och AEsp mer rutin, har knappast framtiden för sig?

Jag skulle tro att mycket styrs av hur de sex riktiga fabrikarna besätts, när det kan skönjas är Suzuki inte ett helt oävet alternativ för en förare som inte får fortsatt förtroende eller bästa förutsättningar hos de mest etablerade stallen.

Det enda vi kan vara säkra på är att det lär bli många och långa spekulationer och inlägg i denna fråga under året. Med eller utan P€RRA, Radare och Gustav O:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Knappast aktuell.
"Our target is to get the best riders possible" säger Brivio men så lågt är han knappast beredd att sänka kraven.
Han är inte var inte helt värdelös innan han satt på kasst material. Visst, inte riktigt samma kvalité som DP, JL, MM och VR kanske (lite beroende på hur VR tar sig den här säsongen) men de som ligger några sekunder efter den skaran är han ju jämnbördig med, eller var iaf innan han hamnade på duccen och RCVn. Och, om Suzuki ska lyckas plocka någon av de där 4 ska det nog till något extraordinärt.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
USA är väl Suzukis viktigaste marknad och Hayden är väl fortfarande snabbaste amerikan, just sayin´
 

Tomteskägget

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Östermalm
Hoj
DUCATI 999
USA är väl allas viktigaste marknad.. Att Suzuki skulle välja en förare pga popularitet i USA före att ha möjlighet att vinna serien är jag tveksam till! Kanske som andre förare, fast RdP har väl första tjing på den! :) Laverty och RdP tror jag på och DP som en utmanare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, om det ligger någon sanning i ryktet idag om att Edwards avlutar sin karriär redan till veckan kanske det kan sätta lite akut sprätt bland teamen. Vem skulle ta över den styrningen? Jag vet inte hur kontrakten ser ut när det gäller avbrott under innevarande säsong, men tror nog att både Hayden och Redding gärna skulle sitta på den maskinen i stället för sina RCV. Förmodligen kostar det en skön bunt dolares att bryta kontraktet, finns någon sponsor bland de nämnda förarna som skulle vara beredd att hosta upp de pengarna?

Men med tanke på ingångna avtal är det nog inte osannolikt att vi ser någon från Moto2 eller WSBK på den maskinen i stället, de avtalen brukar väl innehålla någon undantagsklausul när det gäller styrning i största klassen?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
USA är väl Suzukis viktigaste marknad och Hayden är väl fortfarande snabbaste amerikan, just sayin´

Intressant tanke, men jag tror inte den är genomförbar. Hela industrin satte kaffet i fel strupe en morgon i vintras då det meddelades att Suzuki North America försatts i konkurs. Jag tror att försäljningen är uppe och rullar igen, men det lär inte finnas några stålar till sponsring på ett bra tag.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
....DP, JL, MM och VR..... om Suzuki ska lyckas plocka någon av de där 4 ska det nog till något extraordinärt.

En fet årslön samt bonus vid pallplats och/eller vinst samt visa att hojen/teamet är ngt som kan prestera. Det kanske räcker för att minst en av dessa fyra ska köra Suzuki nästa år?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top