Het klart intressant. Dani skulle definitivt kunna kräma ur hojen de där sista sekunderna som Randy de Puniet saknar... Annars kanske Redding skulle må bra av en lite snabbare styrning nästa år, killen har potential.
Ja, att Suzuki letar så snabb förare som möjligt är inte förvånande. Och det kommer av allt att döma att finnas fyra riktigt heta fabrikare, två röda utmanare och så Suzuki som fabrikare 2015. Vill man kika i kristallkulan gäller det förmodligen att fundera på vilka mål förarna har, vilka konsekvenserna blir om man stannar kvar respektive hur konkurrenterna förmodas agera.
1 - MM. Hondas lysande stjärna, håller han sig hel kan han bli mästare åtskilliga gånger under många år framåt. Det är svårt att se vad MM såväl som HRC skulle vinna på att gå skilda vägar?
2 - DP. Sitter på en bra hoj, mycket driven förare när det gäller utveckling. Har allt - utom titeln i största klassen. Är den där titeln hans allt överskuggande mål måste han fråga sig vilken möjlighet han har att erövra den från MM på samma material. Vilken möjlighet/sannolikhet har han att Suzuki eller något annat fabrikat kan leverera en lika bra eller något bättre maskin, tillräckligt för att erövra den där titeln? Nöjer han sig med andreförarsitsen? I så fall stannar han kvar. Tror han att Suzuki kan erbjuda en vinnare? I så fall möjligen...
3 - JL. Inte en chans, han stannar hos Yamaha så länge han får. Den enda som lyckats konkurrera med MM under fjolåret och han har inte kraschat sönder sig om än denna säsong inletts tungt. JL kommer tillbaka, hans bästa chans att slå MM ligger förmodligen inte i att köra samma maskin. Nu sitter han som försteförare i det bästa konkurrerande stallet.
4 - VR. När han lämnade Ducce var en av anledningarna chansen att bli den ende som tagit mästartitlar i kungaklassen på tre olika fabrikat. Det skulle även bli fallet på Suzukin. Men det är nog också det enda som skulle få VR att byta. Om han får fortsätta hos Yamaha. VR förefaller äntligen kunna utmana de tre andra aliens på likvärdigt material, det är synnerligen osannolikt att han avstår från den möjligheten under resten av karriären.
5 - AD. Presterar homogent och i mitt tycke bra på Duccen, ska tydligen vara en god utvecklare. Kan Suzuki förväntas ställa upp en bättre maskin än Ducce 2015? Ptja, Ducce förefaller mena allvar, och Dovi lär förbli försteförare ännu ett tag.
6 - CC. Är inte fri men kan säkert vara ett alternativ 2016, om Dovi bibehåller försprånget.
Iannone, Redding, , Bradl, PEsp? Unga, vill framåt, representerar Moto2-generationen. Hayden och AEsp mer rutin, har knappast framtiden för sig?
Jag skulle tro att mycket styrs av hur de sex riktiga fabrikarna besätts, när det kan skönjas är Suzuki inte ett helt oävet alternativ för en förare som inte får fortsatt förtroende eller bästa förutsättningar hos de mest etablerade stallen.
Det enda vi kan vara säkra på är att det lär bli många och långa spekulationer och inlägg i denna fråga under året. Med eller utan P€RRA, Radare och Gustav O