MotoGP - Silly season 2015

Rdp tycker jag också borde gå före Maverik, men tydligen inte. Bättre att låta Maverik köra ett år till i Moto2
innan han tar steget upp anser jag.

Här står lite, men vill minnas att jag läst det någon annanstans också
"Suzuki is reported to have decided to pursue another direction. Instead, according to the eminently reliable Spanish magazine Solomoto, Suzuki is set to announce they have reached agreement with Aleix Espargaro and Maverick Viñales to race with them when the Japanese factory returns to MotoGP in 2015. Espargaro had previously been linked to replacing Dovizioso at Ducati if the Italian had left, but with Dovizioso staying with Ducati, the elder of the Espargaro brothers was Suzuki's prime target. Espargaro has shown himself to be highly competitive on the Open class Forward Yamaha this season, and has been angling for a full factory ride since the beginning of the year.

The signing of Maverick Viñales had been rumored for some while, but it now looks set to happen. The young Spaniard is reckoned to be among the first of the post-Marquez generation of riders who are being tipped to challenge the reigning world champion, Marquez currently unbeaten in the first half of the season. Suzuki have so much faith in Viñales that they are expected to sign him to a three-year deal. His early departure from Moto2 - he is still in his first season in the intermediate class - will leave a seat vacant in the Pons team, a place which could be taken by Jack Miller, if the Australian youngster doesn't make the rumored jump straight to MotoGP from Moto3."

http://www.motomatters.com/analysis/2014/07/21/silly_season_update_ducati_confirmed_suz.html
 
..men jag har ju sagt att det är klart ;-)
 
Senast jag såg något nytt var runt den 22/7. Då lät det så här från Rdp..

“A contract with Suzuki is ready for me, as a test rider or somewhere else. I can choose to accept it or not. This is why we would like to be informed of their plans for the future as soon as possible, because I really want to go back to competition, but not in poor conditions. For now, my main objective is going back to MotoGP. If there is an option in Superbikes, why not, but I really aim at being on the MotoGP starting grid in 2015.”

Ja då får han nog snabba sig på... Det finns ju inte överdrivet många lediga sadlar kvar för 2015...
 
Jag tycker fan att RdP har gjort sitt i MotoGP-sammanhang. Det är möjligt att många inte håller med mig och det är också möjligt att han skulle prestera bättre än någon rookie som kommer från de lägre serierna. Men i det långa loppet så ser jag att han har mycket lite att tillföra. En plats i WSBK skulle kanske vara mer på plats, även om jag inte tror att han skulle vara med i toppen där. Då ser jag hellre en ung talang som får ett år eller två på sig att jobba sig upp och etablera sig i serien.
Vad jag har sett av RdP är att han har en ganska hög högstanivå på grund av sin ibland galna och orädda körstil (minns Donington när Dovi tog sin första och enda seger så långt i regnet), men att hans lägstanivå inte håller måttet för den högsta klassen. Det baserar JAG på de många krascher han har haft under sin karriär, i alla möjliga olika stall för olika fabrikat.
 
Last edited:
Undra om Smith kan vara en kandidat för Forward Racing, om han nu tappar sin plats hos Tech 3 dvs. Det är ju delvis samma hoj, så han borde ju kunna börja leverera ganska omgående på den i alla fall.
 
Fast han levererar ju liksom inte idag..

Det kan jag förvisso bara hålla med om, men han har bevisat att han kan köra fort om än inte så stabilt. Jag tror dock att det finns många stall som tycker att han skulle kunna vara en intressant förare om han blir förpassad från Tech 3, som i dagsläget, trots allt är att betrakta som ett av de bättre i MotoGP.
 
Det kan jag förvisso bara hålla med om, men han har bevisat att han kan köra fort om än inte så stabilt. Jag tror dock att det finns många stall som tycker att han skulle kunna vara en intressant förare om han blir förpassad från Tech 3, som i dagsläget, trots allt är att betrakta som ett av de bättre i MotoGP.

Intressant! Nja, jag är inte helt övertygad om det, fem krascher sista rachelgen lär inte ha imponerat på hugade stallchefer men visst, skulle han få med sig en tung sponsor så kanske men nej, jag tror fan inte ens PBM är intresserade av honom:hihi
 
Intressant! Nja, jag är inte helt övertygad om det, fem krascher sista rachelgen lär inte ha imponerat på hugade stallchefer men visst, skulle han få med sig en tung sponsor så kanske men nej, jag tror fan inte ens PBM är intresserade av honom:hihi

PBM är inte intresserade av nån förare alls, då de inte kommer vara kvar nästa år. :hihi
 
Den minst överraskande återstående nyheten - Lorenzo klar för ytterligare två år hos Yamaha. Två år är definitivt inte ologiskt, då kör Lorenzo första säsongen med Michelin på känt material i ett känt team...

http://www.bike.se/nyheter/lorenzo-forlanger-med-yamaha

Edit - fick inte upp Era videos...;)

Annat smått - AEsp kungör enligt crash.net att han nu försöker komma överens om de sista detaljerna med Suzuki och lagt andra erbjudanden på is...

Avd drömmar - Kallio på den andra Forward-Yamahan...
 
Last edited:
PBM är inte intresserade av nån förare alls, då de inte kommer vara kvar nästa år. :hihi
Kanske lika bra. Verkar som den där Mr Bird är en riktig skojare.

De skulle egentligen ha dragit sig ur redan innan årets säsong, men det hade varit dyrare för dem att lösa ut sig ur kontraktet man har med Dorna än att driva en budgetsatsning ett år till. Välj på dryga böter eller att köra vidare en säsong till med obefintligt material, så att säga.

Mr Bird himself har granskats av de brittiska skattemyndigheterna för ett antal fall av "creative accounting". Den senaste skandalen handlar om ett TV-program som sändes av den brittiska motsvarigheten till Uppdrag Granskning och Kalla Fakta. Det kan låta komiskt att en kille som heter Bird i grund och botten är fågeluppfödare, eller rättare sagt kycklingproducent. Familjen äger nämligen ett stort antal "kycklingfabriker" och deras kärnverksamhet är att förse brittiska supermarket-kedjor med djupfryst kyckling. TV-programmet handlade om hur en kyckling kan gå från nykläckt till flera kilos slaktfärdig best på 21 (tjugoen...!) dagar. Veterinärer hävdade att detta är fysiskt omöjligt utan tillsatser av enorma mängder anabola steroider och företagets talesperson hävdade helt otippat att det visst var möjligt och att deras kycklingar minsann var de mest ekologiska och miljövänliga som fanns...
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top