MotoGP - Silly season 2015

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Jlo I've got a surprise for Indy, Can you guess what it is?

Något har läckt ut att Jlo ändå kan hamna på crapbajk! Han är tydligen inte nöjd med lönen, så kanske blir 2015 än mer intressant än många väntat sig hehe

På twitter (https://twitter.com/lorenzo99/status/495921061318639616) lyder citatet så här:
Tengo una sorpresa para Indy,¿Adivináis que es? / I've got a surprise for Indy,Can you guess what it is? #greenmamba

...och åtföljs av en bild på honom med en grön mamba på sin hjälm. Tror inte det har nåt med teambyte alls att göra. Dessutom finns inga andra fabriksplatser än Yamaha kvar, om han inte vill åka i ett inofficiellt fabriksteam (satellitteam med fabriks-speccad hoj).

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Blir det Nissin och Showa på Cals hoj så kan han ju lipa över det..
å andra sidan är det bara att gratulera, in med en hög pengar hos ducce och sen byter man till nått som är riktigt bra.

Dock tror jag att endast de allra bästa går att bedöma under kommande år, nya däck och elektronik kommer ändra så mycket att det kan avslutas karriärer så som Crafar och Abe.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag har alltid gillat Cal, han är väldigt frispråkig och har en rejäl vinnarskalle. Tyvärr så valde han ju pengar och "factory ride" framför konkurrensmässigt material när han gick till Ducati, och har under året kanske gått från "frispråkig" till "gnällspik". Det är ju inte direkt så att han inte visste vad han gav sig in på när han gick till Ducati. Jag menar, om inte Rossi lyckats få till det på Duccen på 2 år, så kunde han väl ändå inte tro att det bara skulle säga "poff" och så stod han på pallen på samma hoj första racet. Lite "som man bäddar får man ligga".... Och då håller det inte att gå runt och vara sur-kuk och gnälla på hojen redan efter typ 3 race, samtidigt som Dovi och Iannone faktiskt presterat helt OK på samma hoj...

Håller fullständigt med dig. Tror Cal har gnällt med på hojen och teamet på en halv säsong än vad Nicky Hayden gjorde under hela sin karriär hos Ducati. Ibland får man ju fan bara bita ihop och hålla huvudet högt trots att det går motigt, speciellt när man skriver på för att köra en hoj som inte vunnit ett race sedan 2010.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
...och åtföljs av en bild på honom med en grön mamba på sin hjälm. Tror inte det har nåt med teambyte alls att göra. Dessutom finns inga andra fabriksplatser än Yamaha kvar, om han inte vill åka i ett inofficiellt fabriksteam (satellitteam med fabriks-speccad hoj).

Det skulle ju vara om Ducati kan tänka sig att utöka sin lineup med tre fabikshojar, men jag ser inte det som speciellt troligt. De är nog mer än nöjda med Ianonne och Dovi, som båda vet vad de har att jobba med utan att gnälla över det.

Det hade, för övrigt, rent hypotetiskt varit jävligt kul om Lorenzo skrivit på för LCR för att skaffa sig bättre maskinmaterial, om nu den hojen verkligen ligger så nära de båda Repsolhojarna som det sägs :rofl

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det skulle ju vara om Ducati kan tänka sig att utöka sin lineup med tre fabikshojar, men jag ser inte det som speciellt troligt. De är nog mer än nöjda med Ianonne och Dovi, som båda vet vad de har att jobba med utan att gnälla över det.

Ja, fast bara en idiot till förare, med några som helst ambitioner om att regelbundet besöka pallen, hade skrivit på för Ducati i dagsläget... Särskilt om man redan idag sitter på en fabrikshoj av japansk härkomst... Vi ska ju också ha i åtanke att Ducati fortfarande kör med mera soppa än dom andra fabrikshojarna, och när dom väl blir av med den fördelen så tror jag Både Dovi och Iannonne kommer dala några positioner i racen...

Att Lorenzo skulle köra något annat än fabriksyamma ser jag som HÖGST osannolikt, för att inte säga omöjligt... Skulle väl vara om det dök upp en ledig plats i Repsol nån gång i framtiden (ser ju högts osannolikt ut dom närmaste åren i alla fall), och det då skulle passa in samtidigt som hans kontrakt med Yamaha gick ut...

Dessutom känns det om att "all bets are off" när det väl är dags för byte av däckstillverkare. Som det är idag så verkar det ju otroligt känsligt för vilken typ av hoj som däcken byggs för. Och nu för tiden verkar det ju vara upp till hojtillverkarna att bygga en hoj som passar däcken, som i sin tur verkar ändras från säsong till säsong. Ena säsongen passar dom Yamahan bättre, och nästa säsong så passar dom Hondan bättre (och inte sedan Stoners dagar verkar dom passa Duccen). Vad som händer nu när Michellin tar över vet ju ingen, och jag antar att lobbyisterna hos varje tillverkare just nu har rätt bråda dagar med att "bjuda på fikabröd" hos Michellin och berätta för dom exakt hur ett MotoGP slicks ska utformas...

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad som händer nu när Michellin tar över vet ju ingen, och jag antar att lobbyisterna hos varje tillverkare just nu har rätt bråda dagar med att "bjuda på fikabröd" hos Michellin och berätta för dom exakt hur ett MotoGP slicks ska utformas...

Jag tror att fikabrödet i det här fallet handlar om lukrativa OEM-kontrakt...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nja, menar du verkligen det? Han hade väl fyra pallplatser sista säsongen hos Tech 3 innan han bytte till Ducati. Såg ofta väldigt stabil ut tillsammans med sin teamkompis Dovizioso. Nog är han tillräckligt snabb för MotoGP.
Tiden går fort, 2014:
Dovi 4:a 99 poäng
Cal 14:e 28 poäng
Klart sämsta fabriksföraren. Visst har han haft lite otur, men också väl gnällig.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Det skulle ju vara om Ducati kan tänka sig att utöka sin lineup med tre fabikshojar, men jag ser inte det som speciellt troligt.

Det är inte tillåtet längre (se nedan, relevant del markerad med fet text), så det kommer inte att ske. Det enda som skulle kunna göras är att skapa ett inofficiellt frabriksteam (ungefär som Nastro Azurro-teamet 2001) med fullt stöd. Tror inte JLo accepterar det, dock.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...ts_during_the_2014_season_(version_14.06).pdf
1.11.10 In the MotoGP class, Motor Cycle Manufacturers are permitted to
participate with a maximum of two entries in their own team.
Those Manufacturers may also lease motorcycles and equipment
to Independent teams. However, each Manufacturer is limited to a
maximum of 4 entries in total (whether in the manufacturer’s own
team or an independent team) under the Factory Option.
Refer to Art. 2.4.3.5. 4) for the conditions of the Factory Option
entry.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Tiden går fort, 2014:
Dovi 4:a 99 poäng
Cal 14:e 28 poäng
Klart sämsta fabriksföraren. Visst har han haft lite otur, men också väl gnällig.

Bytte däck i Austin och kraschade på det nya. Det ledde till operation och missat Argentina. Bromsarna kokade i Jerez. Problem med framdäcket ledde till krasch på Mugello. Elproblem i Barcelona.

Det är fem non-score av 9 och ger en snittpoäng på 7 per (avslutat) race, mot Dovis 11. Det är en enorm skillnad, men inte så stor skillnad som totalpoängen lurar en att tro.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bytte däck i Austin och kraschade på det nya. Det ledde till operation och missat Argentina. Bromsarna kokade i Jerez. Problem med framdäcket ledde till krasch på Mugello. Elproblem i Barcelona.

Det är fem non-score av 9 och ger en snittpoäng på 7 per (avslutat) race, mot Dovis 11. Det är en enorm skillnad, men inte så stor skillnad som totalpoängen lurar en att tro.

Han har ju dessutom haft problem med att hojen fick tuppjuck och trodde att den var nån helt annanstans på banan med, och då fått helt galen mappning, typ full effekt i krökar och strypt på rakor och sånt. Det var väl något rejs som han knuffade in hojen över mållinjen? Eller har jag blandat ihop det nu... :va

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Han har ju dessutom haft problem med att hojen fick tuppjuck och trodde att den var nån helt annanstans på banan med, och då fått helt galen mappning, typ full effekt i krökar och strypt på rakor och sånt. Det var väl något rejs som han knuffade in hojen över mållinjen? Eller har jag blandat ihop det nu... :va

I Qatar parkerade han hojen efter målgång. Neil Hodgson bestämde sig, utan en tanke på sin egen säkerhet, att intervjua Cal om det direkt efter. Han var inte helt nöjd. Dock kom han ändå sexa den gången, så där hade han tur i oturen så att säga.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Det är inte tillåtet längre (se nedan, relevant del markerad med fet text), så det kommer inte att ske. Det enda som skulle kunna göras är att skapa ett inofficiellt frabriksteam (ungefär som Nastro Azurro-teamet 2001) med fullt stöd. Tror inte JLo accepterar det, dock.

[/url]

Förlåt, jag var otydlig. Vad jag menade var att göra samma konstellation man hade tänkt sig med CC, Dovi och Ianonne på fabriksmaterial hos Pramac. Fast med Lorenzo istället för CC då alltså. Ibland orkar man inte utveckla sina tankar skriftligt så att alla förstår dem som man själv gör ;)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite betraktelser från David Emmet på Motomatters.com. :)

Dessa två betygsätter förarnas säsong så här halvvägs in.
Förare plats 1 tom 8
Förare plats 9 tom 24
Och den här artikeln är om silly-season spekulationer.
Vad som är riktigt nytt i Emmets betraktelse är väl i så fall att Kallio skulle vara av intresse för ett antal MGP-team, kul för oss nordbor om det blev så! Att hoppas på en Forward är väl att hoppas på för mycket, men en produktionshonda kanske?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad som är riktigt nytt i Emmets betraktelse är väl i så fall att Kallio skulle vara av intresse för ett antal MGP-team, kul för oss nordbor om det blev så! Att hoppas på en Forward är väl att hoppas på för mycket, men en produktionshonda kanske?

Ja, mycket av det har det väl "nuddats vid" i ett eller annat inlägg här. :)
Det var mer att få det "summerat" sas.

Tror (helt opartiskt ;) ) att Kallio skulle passa bra i MotoGP.

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
På twitter (https://twitter.com/lorenzo99/status/495921061318639616) lyder citatet så här:
Tengo una sorpresa para Indy,¿Adivináis que es? / I've got a surprise for Indy,Can you guess what it is? #greenmamba

Nja, Suzuki har väl egentligen inte gått ut med något officiellt än? Ryktet säger att Aleix och Maverick är
klara för Suzuki, men som sagt, inget officiellt. Så JLo skulle kunna byta till Suzuki... inte för att jag tror det.. :)
Det blir nog Yamaha ett eller två år till känns det som

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Senast jag såg något nytt var runt den 22/7. Då lät det så här från Rdp..

“A contract with Suzuki is ready for me, as a test rider or somewhere else. I can choose to accept it or not. This is why we would like to be informed of their plans for the future as soon as possible, because I really want to go back to competition, but not in poor conditions. For now, my main objective is going back to MotoGP. If there is an option in Superbikes, why not, but I really aim at being on the MotoGP starting grid in 2015.”

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!