Tänka sig, att så fort det regnar så blir MotoGP loppen helt plötsligt lite mer underhållande...
Hatten av till Valentino såklart som bemästrar dom svåra, klassiskt brittiska förhållanden som rådde under söndagen, och byggde vidare på sin imponerande svit av pallplatser som nu är uppe i SEXTON raka pallplatser i MotoGP. Helt sjukt...
Precis som många gånger förr, så har Valentino mer eller mindre stora problem under fredagen och lördagen. Han låg hela tiden steget efter och det såg länge ut som att Lorenzo skulle springa iväg med titeln under armen i söndagens race. Men sen så har Valentino faktiskt tur under söndagen, och väderleksförhållandena spelar honom rakt i händerna. Han visar grym fart redan under den blöta warmupen på söndag morgon, och kör sedan i princip ett helt felfritt lopp på eftermiddagen... Och nu får Jorge återigen jaga ifatt i tabellen under dom närmaste racen.
Lustig ändå... att jag faktiskt nästan hade räknat bort Valentino från titelfighten i år. Jorge har, bortsett från några få missar, återigen hamnat i sin "zon" där han visar prov på sin utomjordliga förmåga att hamra in varv på varv. Han har jagat ikapp Rossis ledning i mästerskapet, och jag har inte sett mycket som tyder på att Valentino skulle kunna stå emot säsongen ut. Men det visar sig ju återigen att det aldrig går att räkna bort Rossi. Även om han just den här helgen behövde en del tur med vädret för att rubba Lorenzo.
Men kolla bara Valentinos statistik dom senaste racen, eller sedan flytten tillbaka till Yamaha så är den fan inget annat än enastående. Och om det någonsin skulle existera någon som en "värdig mästare", så skulle det väl vara han. På dom senaste 30 racen, så har Rossi bara missat pallen 5 gånger, inklusive en enda DNF på Aragon 2014 när han kom för nära Pedrosas bakdäck och sedan krashade på konstgräset utanför banan. Rossi har nu alltså 16 raka pallplatser...
2014 - 2, 8, 4, 2, 2, 3, 2, 5, 4, 3, 3, 3, 1, DNF, 3, 1, 2, 2
2015 - 1, 3, 1, 3, 2, 3, 2, 1, 3, 3, 3, 1
Men, jag är ändå rätt säker på att Lorenzo kommer att studsa tillbaka efter det här. Det är 6 race kvar, 150 poäng att köra om, och bara 12 poäng som skiljer dom åt. Tre vinster för Lorenzo, och han är tillbaka i mästerskapsledning igen, oavsett om Rossi då blir två i varje race... Så det räcker inte "bara" med att hamna på pallen för Rossi...
Ride of the day:
Ingen konkurrens, Danilo Petrucci...
Att i tuffa förhållanden sätta sin GP14.2 på pallen från 18:e på gridden... Helt sjukt!
Helgens dumstrut:
Jadu Jack Miller... Bara ställa sig i hörnet och skämmas ett tag...
Förresten, nån som vill betta på vilket hjälmmärke Lornzo kommer använda 2016. Ha ha ha...
Jag skulle INTE vilja vara en representant för HJC i MotoGP just nu... Lorenzo verkar ju ha problem med att visiret immar igen i stort sett varje gång det regnar. Och sedan så hade vi ju hela det där debacklet med hjälmens inredning som lossnade och åkte ner framför ögonen på Jorge på Qatar. Det kostade honom ett par placeringar på Qatar, och ett par placeringar här på Silverstone. Och tänk, bara tänk, om Valentino vinner mästerskapet med typ ett fåtal poäng och HJC faktiskt har kostat Lorenzo en VM-titel... Hahaha..