MotoGP - Silverstone - Octo British Grand Prix

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Hatten av till Valentino såklart som bemästrar dom svåra, klassiskt brittiska förhållanden som rådde under söndagen, och byggde vidare på sin imponerande svit av pallplatser som nu är uppe i SEXTON raka pallplatser i MotoGP. Helt sjukt...

7 till och han matchar sitt rekord på 23. Ett rekord som kunde varit på ytterligare 14 pallplatser om det inte varit för att hans bakdäck föll isär efter 15 varv (som han ledde alla av). Från lopp 13 (av 16) 2001 till och med första loppet 2004 så var han av pallen en gång, och det var som sagt DNF pga däckshaveri (lopp 10 2002 - Brno).
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag anser inte att marq är det underbarnet som folk gärna målar upp honom som. Han är en produkt framtagen av en sjuk summa pengar och vann stort p.g.a. det materialet han sätt på förra och förrförra året. Nu är läget annorlunda och då vinner han inte längre.

Njaah.. Alltså... Jag vet inte om Hondan var så fantastiskt överlägsen 2013 och 2014 som många vill tro. Och under 2015 har den verkligen inte visat sig vara så fantastiskt bra heller. Om det var så att Hondan var så överlägset mycket bättre än t.ex Yamahan, så hade det mycket oftare varit Honda 1:a och 2:a i racen. För Pedrosa är en grym förare, inget snack om saken, och om Hondan hade varit så himla överlägsen så hade han garanterat varit där i varje race. Tittar man sedan på satelit-Hondorna, som i princip är fabrikare dom också (frånsett Bautistas lilla äventyr med bromsar och fjädring). Men satelit-Hondorna har konsekvent haft svårt mot t.ex Tech3 Yamaha. Rent förarmässigt så tycker jag att förarna som suttit på dom hojarna varit ganska jämförbara med Texh3 förarna, men har konsekvent haft svårt att hävda sig.

Jag tror nästan lite tvärt om. Hondan har fått ett jäkla bra rykte, just bara för att dom har lyckats sätta några av världens bästa förare på hojarna (Stoner, Marquez, och i viss mån Pedrosa), tillsammans med några sjukt bra crew chiefs och team runt omkring som lyckats plocka ut det allra bästa ur hojen. Och därför tycker många att Hondorna är överlägsna...

Kolla Crutchlows resultat på Tech3 Yamaha. Han var grym på den tycker jag... Sedan hade han en mindre lyckad period på Duccen (som många andra), för att sedan ÄNTLIGEN få sätta sig på en fabriks Honda... Och vad var hans första kommentar? Han kunde inte fatta hur Stoner och Marquez kunnat köra så in i helvete fort på den hojen.... Och det har vi ju även sett på hans resultat...

Scott Redding... Kanske inte världsmästarmaterial, men ändå en förare som i Moto2 visat att han är sjukt duktig. Han sitter på en satelit Honda, som i princip är samma hoj som fabriksteamet. Han har ju också stora problem med Hondan, och hamnar konstant efter Tech3 Yammorna...

Jag rankar Marquez som en av dom bästa.. Helt klart... Och faktiskt ett underbarn... För att komma direkt från Moto2, och göra vad han gjorde... Även om Hondan skulle varit en mycket bättre hoj, så är det ändå en SJUK bedrift.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
7 till och han matchar sitt rekord på 23. Ett rekord som kunde varit på ytterligare 14 pallplatser om det inte varit för att hans bakdäck föll isär efter 15 varv (som han ledde alla av). Från lopp 13 (av 16) 2001 till och med första loppet 2004 så var han av pallen en gång, och det var som sagt DNF pga däckshaveri (lopp 10 2002 - Brno).

Ett helt jävla sjukt facit egentligen.... :)

Men frågan är... Räcker det att "bara" komma på pallen säsongen ut för att bli världsmästare? Jag tror inte det. Lorenzo behöver bara vinna 3 race, om Rossi kommer tvåa i dom tre, för att vara om i tabellen igen. 3 segrar på 6 race är ingen omöjlighet direkt när man kollar på Lorenzos form.

Möjligt att det kan räcka... Att vara konsekvent på pallen, och sedan hoppas på att Lorenzo gör någon miss under dom sista tre racen. Lorenzo kanske vinner tre race, men "nollar" ett. Och då räcker det faktiskt att hålla sig på pallen säsongen ut för Rossi...

Sjukt spännande... :tummenupp :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Njaah.. Alltså... Jag vet inte om Hondan var så fantastiskt överlägsen 2013 och 2014 som många vill tro. Och under 2015 har den verkligen inte visat sig vara så fantastiskt bra heller. Om det var så att Hondan var så överlägset mycket bättre än t.ex Yamahan, så hade det mycket oftare varit Honda 1:a och 2:a i racen. För Pedrosa är en grym förare, inget snack om saken, och om Hondan hade varit så himla överlägsen så hade han garanterat varit där i varje race. Tittar man sedan på satelit-Hondorna, som i princip är fabrikare dom också (frånsett Bautistas lilla äventyr med bromsar och fjädring). Men satelit-Hondorna har konsekvent haft svårt mot t.ex Tech3 Yamaha. Rent förarmässigt så tycker jag att förarna som suttit på dom hojarna varit ganska jämförbara med Texh3 förarna, men har konsekvent haft svårt att hävda sig.

Jag tror nästan lite tvärt om. Hondan har fått ett jäkla bra rykte, just bara för att dom har lyckats sätta några av världens bästa förare på hojarna (Stoner, Marquez, och i viss mån Pedrosa), tillsammans med några sjukt bra crew chiefs och team runt omkring som lyckats plocka ut det allra bästa ur hojen. Och därför tycker många att Hondorna är överlägsna...

Kolla Crutchlows resultat på Tech3 Yamaha. Han var grym på den tycker jag... Sedan hade han en mindre lyckad period på Duccen (som många andra), för att sedan ÄNTLIGEN få sätta sig på en fabriks Honda... Och vad var hans första kommentar? Han kunde inte fatta hur Stoner och Marquez kunnat köra så in i helvete fort på den hojen.... Och det har vi ju även sett på hans resultat...

Scott Redding... Kanske inte världsmästarmaterial, men ändå en förare som i Moto2 visat att han är sjukt duktig. Han sitter på en satelit Honda, som i princip är samma hoj som fabriksteamet. Han har ju också stora problem med Hondan, och hamnar konstant efter Tech3 Yammorna...

Jag rankar Marquez som en av dom bästa.. Helt klart... Och faktiskt ett underbarn... För att komma direkt från Moto2, och göra vad han gjorde... Även om Hondan skulle varit en mycket bättre hoj, så är det ändå en SJUK bedrift.

Tyckte Lin Jarvis uttryckte det riktigt bra hur yamaha utvecklar sin M1 genom att göra en hoj som funkar ihop med sina förare istället för att göra den med mest prestanda. Känns som honda i högre utsträckning "förbättrar" sin rcv prestandamässigt och sen lämnar det upp till förarna att anpassa sig. Sen har dom haft tur att ha Stoner som verkar just kunna anpassa sig till det mesta och nu MM som har gjort allt han kan men fortfarande inte helt kan tygla besten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett helt jävla sjukt facit egentligen.... :)

Men frågan är... Räcker det att "bara" komma på pallen säsongen ut för att bli världsmästare? Jag tror inte det. Lorenzo behöver bara vinna 3 race, om Rossi kommer tvåa i dom tre, för att vara om i tabellen igen. 3 segrar på 6 race är ingen omöjlighet direkt när man kollar på Lorenzos form.

Möjligt att det kan räcka... Att vara konsekvent på pallen, och sedan hoppas på att Lorenzo gör någon miss under dom sista tre racen. Lorenzo kanske vinner tre race, men "nollar" ett. Och då räcker det faktiskt att hålla sig på pallen säsongen ut för Rossi...

Sjukt spännande... :tummenupp :D

Tittar man dessutom historiskt på racen som är kvar så har Rossi slagit Lorenzo på ett par av banorna, även förra året, så det är upplagt för en titelkamp hela vägen till Valencia. Spännande! :D Det är bara synd att MM inte har en chans att vara med så det blivit en trevägsfajt. :hihi
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tyckte Lin Jarvis uttryckte det riktigt bra hur yamaha utvecklar sin M1 genom att göra en hoj som funkar ihop med sina förare istället för att göra den med mest prestanda. Känns som honda i högre utsträckning "förbättrar" sin rcv prestandamässigt och sen lämnar det upp till förarna att anpassa sig. Sen har dom haft tur att ha Stoner som verkar just kunna anpassa sig till det mesta och nu MM som har gjort allt han kan men fortfarande inte helt kan tygla besten.

Det känns som att Honda och Ducati har gjort lite samma "misstag" eller vad man ska kalla det. När Stoner dominerade på Duccen så fick alla uppfattnigen av att det var en grym hoj. Men egentligen så var det ju bara Stoner som lyckades prestera på den. Men eftersom han vann på den, så var den generella uppfattningen att det var en bra hoj. Även inom själva Ducati där man såklart var 100% övertygade om att man arbetade åt rätt håll, eftersom Stoner fortsatte vinna. Andra förare som hade problem på hojen (Melandri t.ex) skickades till psykologen. För det kunde ju inte vara fel på hojen.... Sen gick Stoner till Honda... Och helt plötsligt är Duccen en skithoj... Konstigt... Ingen klarade av att vinna på den, inte ens den STORE Valentino. Kanske var inte Duccen så jäkla bra? Eller? Kanske det var Stomer som var bra? Eller kanske den bara passade Stoners körstil? Eller var det så att Stoner kunde anpassa SIN körstil så den passade Ducatin? Och nu har det tagit många år för Ducati att förstå, och komma tillbaka på rätt spår igen, för så känns det med GP15. Att dom är på rätt spår...

Sen hoppade Stoner över på Hondan, och dominerade... Så Hondan måste ju bara den bästa cykeln? Eller? Honda är såklart övertygade om att dom är på rätt spår.. Stoner vinner ju... Och sen kom Marc... Och fortsatte vinna... Så Hondan borde ju vara den bästa hojen... Men precis som hos Ducati, så har andra förare (utöver Stoner och Marc) det inte så väldans lätt på hojen. Nu hade ju Honda (till skillnad från Ducati under Stoner tiden) Pedrosa, som även han är en relativt gudabenådad förare, som faktiskt lyckades skapligt bra på Hondan också.

Jag tycker det blir lite tydligare när man tittar på "andreförarna" i teamen, och på satelit hojarna. Då ser man lite mer vilka hojar som kanske passar lite fler förare, och som kanske är lättare att köra snabbt på...

Missförstå mig rätt här.... Hondan är en GRYM hoj, kanske till och med den bästa... Det är inte jag rätt man att avgöra. Men så himla överlägsen tror jag inte att den har varit, eller är....
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke

Jag tror du har helt rätt. Var det inte Alatalo här på forumet som sa att när Stoner hade testat Hondan sa i princip "den är bra" och direkt var snabbast. Vad gör man då? Man har ju ingen feedback i utvecklingen. Samtidigt har man stora avdelningar och hundratals personer som jobbar med just utveckling, som måste fortsätta men med minimal feedback. Där är nog Rossi en gud att jobba med, när han kom tillbaka efter att ha brutit sitt ben och testade Superbike rettan på Monza körde han direkt nån tiondel snabbare än vad Spies hade gjort med samma cykel och sade att den var skit, de behövde göra detta och detta. Mycket lättare att jobba med.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nån som hittat post-race intervjuer?

Jag har sett dom på en Facebook grupp. Försökte länka till dom några inlägg högre upp. Det funkade ett tag, sen funkade inte länkarna längre... Ska se om jag får igång det igen... Hatar verkligen att länka till Facebook videos, det strular alltid..

Presskonferrens:

https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/h...=c422a44edafe7b52720ad7d260f0d075&oe=55E593C3

Rider reactions:

https://video-ams2-1.xx.fbcdn.net/h...=3f25179d8e77da7dbdc366f43544c85e&oe=55E59692
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Försökte länka till dom några inlägg högre upp. Det funkade ett tag, sen funkade inte länkarna längre...

Jag hann i alla fall se videorna, och det var en riktigt trevlig och rolig presskonferens. Petrucci verkar vara en genuin och härlig kille.

Så nu vet ni vad ni har missat... =)

Tack för länkarna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Passade på att kika lite på förra årets race på Misano, och där blev man bjuden på att Rossi låg etta, Marquez tvåa och Marquez ramlade av banan mitt i en kurva. Ska bli spännande att se årets race där minsann. :fakta
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Passade på att kika lite på förra årets race på Misano, och där blev man bjuden på att Rossi låg etta, Marquez tvåa och Marquez ramlade av banan mitt i en kurva. Ska bli spännande att se årets race där minsann. :fakta

Hmm vill minnas att det hänt vid nåt annat tillfälle också....hmm:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm vill minnas att det hänt vid nåt annat tillfälle också....hmm:va

Ja, har för mig att det hände på nån spansk bana med. Intressant att det började hända redan förra året, då ringer genast ursäkten att årets Honda är problemet lite falskt. Det verkar ju snarare vara någon som överkör när motståndarna kan hålla högre kurvhastighet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, har för mig att det hände på nån spansk bana med. Intressant att det började hända redan förra året, då ringer genast ursäkten att årets Honda är problemet lite falskt. Det verkar ju snarare vara någon som överkör när motståndarna kan hålla högre kurvhastighet.

1) Det är väl inte så att Bridgestone ändrat däcken? Mer spetsiga så de gynnar högre kurvhastighet?
Mer runda 2014 så de gynnade bromsa in, sväng snabbt, gasa ut med upprätad hoj?
2) Eller är problemet inte Hondas?
Utan Hondas problem är Yamaha MotoGP 2015, den första MotoGP Yamahan med "steglös" växellåda?

Är Hondas problem 1) ja då bör det inte sättas nya banrekord i år. Bättre kurvhastighet, sämre ax ur kurvan.

Är Hondas problem 2) ja då bör det sättas nya banrekord i år.

Eller är det 3) Nya Hondan drar mer bensin så MM har inte samma motoreffekt som 2014?
Man måste ECU begränsa hans gashand så soppan räcker fram till mål ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1) Det är väl inte så att Bridgestone ändrat däcken? Mer spetsiga så de gynnar högre kurvhastighet?
Mer runda 2014 så de gynnade bromsa in, sväng snabbt, gasa ut med upprätad hoj?
2) Eller är problemet inte Hondas?
Utan Hondas problem är Yamaha MotoGP 2015, den första MotoGP Yamahan med "steglös" växellåda?

Är Hondas problem 1) ja då bör det inte sättas nya banrekord i år. Bättre kurvhastighet, sämre ax ur kurvan.

Är Hondas problem 2) ja då bör det sättas nya banrekord i år.

Eller är det 3) Nya Hondan drar mer bensin så MM har inte samma motoreffekt som 2014?
Man måste ECU begränsa hans gashand så soppan räcker fram till mål ?

1, jodå, däcken gynnar högre kurvhastighet, vilket spelar till yamahans styrkor, men gynnar det högre kurvhastighet borde det gynna allas kurvhastighet. Dessutom, förra året gjorde MM samma resa ett par gånger, vilket talar emot att det är något nytt för i år. Det kan däremot ha blivit värre av något nytt för i år, som en mer potent yamaha... DP kraschar ju inte ut i kurvorna till exempel.
2, Jag tror nog mer på att det är föraren som är problemet. Hade MM inte kört för hårt och kraschat ut i jakten på den framför, som kunde hålla högre kurvhastighet så hade MM varit bland topp 3 nu.

Slutsatsen för 1 stämmer ju inte riktigt, det är i kurvorna man vinner tid, inte på rakorna. För att exemplifiera kan man ju ta ducatin som historiskt sett varit starkare än allt annat rakt fram, men som är svag i kurvorna.

Slutsaten för 2 ser jag öht inte resonemanget bakom.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Helt klart är att MM kör mer på (över?) gränsen än Peddo.
Bara att kolla antal vinster/rekord förra säsongerna.

Att sedan nya hojen straffar en hårdare om man är på/över gränsen kan ju också stämma.
Därav kör(de?) MM av och Peddo som ligger under gränsen lite stannar på hjulen.

Sedan MM bytte till gamla hojen har han ju iaf genomfört racen i stort som förra året.
Sedan har Yamman tagit ett kliv till vilket gjort att det inte är en vinst bara för att han stannar på banan.

Att MM kör av denna gång (tror jag) har mer med blöt bana än annat (Rossi, spöken, hojar) att göra.

Att MM inte är en exceptionell förare tycker iaf inte jag stämmer.
Se bara alla rekord han satt.
Hade han satt dem på en icke-fabrikare? Knappast.
Hade alla andra förare satt dem om de suttit på Hondan? Knappast.
Hade några? Kanske.

Bara mina två. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt klart är att MM kör mer på (över?) gränsen än Peddo.
Bara att kolla antal vinster/rekord förra säsongerna.

Att sedan nya hojen straffar en hårdare om man är på/över gränsen kan ju också stämma.
Därav kör(de?) MM av och Peddo som ligger under gränsen lite stannar på hjulen.

Sedan MM bytte till gamla hojen har han ju iaf genomfört racen i stort som förra året.
Sedan har Yamman tagit ett kliv till vilket gjort att det inte är en vinst bara för att han stannar på banan.

Att MM kör av denna gång (tror jag) har mer med blöt bana än annat (Rossi, spöken, hojar) att göra.

Att MM inte är en exceptionell förare tycker iaf inte jag stämmer.
Se bara alla rekord han satt.
Hade han satt dem på en icke-fabrikare? Knappast.
Hade alla andra förare satt dem om de suttit på Hondan? Knappast.
Hade några? Kanske.

Bara mina två. :)

Ja, han är ju onekligen en av de där alienförarna.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top