MotoGP - Tester inför 2007.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu var säkert inte förhållandena likvärdiga - men trots allt ny hoj med 190 kubik mindre och ändå 2.02:277 - inte illa tycker jag. Verkar inte som att de lider så mycket av den mindre motorn.

Exakt! Det man läst efter de första testerna o redan innan spekulerades i varkar slå in, just att bland annat den högre kurvhastigheten runt en bana kompenserar fart förlusten på rakorna..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2727280 Melandri kan säkert bättre, kommmer inte överens med nya däcken kanske?

Men angående Hopper så är det intressant att se att hans kvaltid 2006 var 2.02:453 och 2005 2.02:017. Nu var säkert inte förhållandena likvärdiga - men trots allt ny hoj med 190 kubik mindre och ändå 2.02:277 - inte illa tycker jag. Verkar inte som att de lider så mycket av den mindre motorn.
Var väl iofs inte många som trodde att det skulle gå långsammare med de nya hojarna? De kör fortare i kurvorna och tappar inte så mycket på rakorna som man kanske trodde.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Med lite annat ljus var det väl inte så illa?

Dom är så nöjda oxå!

Randy de Puniet: #14 - 72 Laps - Best Lap 2'03.542
"It is hard to believe that this is the same bike that we tested back in November. Two months ago we could see that the bike had some potential, but my feeling then was that realising this potential was going to take some time. But, this morning, I couldn't believe the transformation Kawasaki's engineers have made in such a short time. Already the bike feels competitive..

Olivier Jacque: #19 - 60 Laps - Best Lap 2'04.718
I'm happy with what we've achieved today.

Michael Bartholemy: Kawasaki Competition Manager
This is the start to the season that we needed.
 

sandstream

Guest
2 bilder på Nakano och Roberts:
 

Bifogat

  • z_sh_nakano.jpg
    z_sh_nakano.jpg
    133.2 KB · Visningar: 73
  • z_sh_roberts1.jpg
    z_sh_roberts1.jpg
    111.1 KB · Visningar: 70

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fárgen skár ju sig fetingdeluxe mot stállet. Iof brukar vál alla ha lite taskig fárgmatchning under preseason men detta var ju absurdt.....

Jo, vem mins inte förrra årets olja-och-vatten, Rossis Bahamasgula Daineeseställ ihop med den citrongula Yamahan. Bluäää!

Undrar om designern som bestämt färgsättning på ZX'n har löst frågan om ett metallicfärgat läderställ?

Annars tycker jag den metallicgröna ZX'n är dösnygg, jag minns att Kristian Lodnert hade en liknande färg på sin RS250R säsongen 2004.

Edit.
Vilken uttömmande och informativ analys av Olivier Jaque! Tacka vet jag Biaggis kommentarer, de fick en i alla fall att hajja till. Att läsa Oliviers kommentar är som att stå och titta på när vattnet rinner ur kranen medan man väntar på att det ska bli kallt så att man kan hälla upp det i ett glas.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Melandri kan säkert bättre, kommmer inte överens med nya däcken kanske?

Men angående Hopper så är det intressant att se att hans kvaltid 2006 var 2.02:453 och 2005 2.02:017. Nu var säkert inte förhållandena likvärdiga - men trots allt ny hoj med 190 kubik mindre och ändå 2.02:277 - inte illa tycker jag. Verkar inte som att de lider så mycket av den mindre motorn.

Kubik är inte allting för rr-hojar, kanske äntligen kan börja gå upp för folk iom med årets 800cc.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jerez tester 125 & 250.
07-01-22

125
1. Mike Di Meglio - Honda - 1'50.634 - 29 varv
2. Bradley Smith - Honda - 1'50.716 - 23 varv
3. Esteve Rabat - Honda - 1'52.205 - 19 varv
4. Stefan Bradl - Honda - 1'52.447 - 24 varv
5. Sandro Cortese - Aprilia - 1'53.059 - 10 varv
6. Simone Corsi - Aprilia - 1'54.383 - 10 varv
7. Federico Sandi - Aprilia - 1'54.436 - 11 varv
8. Dino Lombardi - Honda - 1'55.359 - 17 varv
9. Julian Miralles - Aprilia - 2'04.387 - ? varv


250
1. Thomas Luthi - Aprilia - 1'47.317 - 11 varv
2. Alvaro Bautista - Aprilia - 1'47.884 - 48 varv
3. Jorge Lorenzo - Aprilia - 1'48.453 - 42 varv
4. Karel Abraham - Aprilia - 1'51.995 - 43 varv
5. Alvaro Molina - Aprilia - 1'52.516 - 6 varv
6. Ratthapark Wilairot - Honda - 2'19.054 - 15 varv
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2727674 Jerez tester 125 & 250.
07-01-22

125
1. Mike Di Meglio - Honda - 1'50.634
2. Bradley Smith - Honda - 1'50.716
3. Esteve Rabat - Honda - 1'52.205
4. Stefan Bradl - Honda - 1'52.447
5. Sandro Cortese - Aprilia - 1'53.059
6. Simone Corsi - Aprilia - 1'54.383
7. Federico Sandi - Aprilia - 1'54.436
8. Dino Lombardi - Honda - 1'55.359
9. Julian Miralles - Aprilia - 2'04.387


250
1. Thomas Luthi - Aprilia - 1'47.317
2. Alvaro Bautista - Aprilia - 1'47.884
3. Jorge Lorenzo - Aprilia - 1'48.453
4. Karel Abraham - Aprilia - 1'51.995
5. Alvaro Molina - Aprilia - 1'52.516
6. Ratthapark Wilairot - Honda - 2'19.054
Kul att det går bra för Luthi. Min nya favorit Wilairot kan inte ha kört många varv....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2727704 Hmmm... Lite bättre men... Me no like...
Den är ju skitsnygg.
5.jpg
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Kubik är inte allting för rr-hojar, kanske äntligen kan börja gå upp för folk iom med årets 800cc.
Mycket mästrande här eller?
Jag har aldrig trott eller hävdat något annat än att de ska vara snabbare i år, det visar historien inom andra motorsporter t.ex.

Jag tycker bara det är imponerande att så tidigt vara så snabba, särskillt Suzuki då. Visserligen har de väl inte börjat om ifrån blankt papper, och Hoppers uttalande i december tydde på det, men jag tycker att det borde vara så pass mycket ny hoj att det kan ta tid att få till set-up och anpassa åkstil. När de var där i höstas hade de säkert mycket mer data med sig och större vana av hojen eller hur? Dessutom tillkom tävlingsmomentet i september som förhoppningsvis pressade fram de allra bästa tiderna.

Kubikreferensen är väl mer åt hållet att själva hojen i sig inte är snabbare, rimligen mindre effekt. Sepang har ju ett par rejäla rakor, varav några med skarpa böjar innan som borde gynna rejält med pulver. Men innan ni mästrar mig om det också så NEJ, jag har aldrig varit på Sepang. Hopper kör antagligen så pass mycket snabbare i kurvorna med den mindre hojen.

mina 0,05 kr....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mästrande? Inte mitt syfte, mer än att påpeka att effekt/kubik inte är allt för snabba varvtider. D.v.s cubic is not king vanligtvis när det gäller rr-hojar.
Fast det enda jag kan mästra i ditt senaste inlägg, suzukin är snabbare, trots mindre effekt ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top