MotoGP - Tester inför 2007.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Fast det enda jag kan mästra i ditt senaste inlägg, suzukin är snabbare, trots mindre effekt ;)
Nja, med reservationen för att det var under olika förutsättningar så var Hoppers kvaltid 2005 bättre. Men du menade kanske toppfarten? Har inte själv sett några uppgifter på den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inte mycket till bromsgrepp på den där! Allt ser ut att vara viktbesparat!

Anledningen till att de slitsar bromsgreppet är att i 300 trycker fartvinden så hårt på bromsgreppet att bromsen faktiskt aktiveras, upptäcktes av någon alert chassitekniker på dataloggningen från sepang 05 tror jag det var, med ens blev det hysteri med slitsade handtag i depån......
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Anledningen till att de slitsar bromsgreppet är att i 300 trycker fartvinden så hårt på bromsgreppet att bromsen faktiskt aktiveras, upptäcktes av någon alert chassitekniker på dataloggningen från sepang 05 tror jag det var, med ens blev det hysteri med slitsade handtag i depån......

Valentino mf.l perforerade väl oxå greppet med hål under -06 om jag minns rätt. Kan ju finnas en anledning där då..


Stoner, nöjd Bridgestone kund :tummenupp
Casey Stoner (55 laps - 2m03.940s)
"I am very pleased with the way things have gone today", declared Casey Stoner, who tested the Italian machine for the third time. "We have made a lot of progress since the Jerez test even though we still have to improve some of the characteristics of the engine. I am really pleased with the tyres: the front is already perfect, the rear is good and for sure we can improve. However my best time was set with a rear that had already done an entire race distance and that's a good sign! The team is working really well and I already feel part of the family!".
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2727812 Anledningen till att de slitsar bromsgreppet är att i 300 trycker fartvinden så hårt på bromsgreppet att bromsen faktiskt aktiveras, upptäcktes av någon alert chassitekniker på dataloggningen från sepang 05 tror jag det var, med ens blev det hysteri med slitsade handtag i depån......
De hittar mycket spännande med sina loggers som tex "rider´s full gas". Om du frågar förarna om de håller stumt hela rakan så säger 100% att de gör det men sanningen är att många utan att märka det släpper av på gasen ju längre rakan går så de har kanske 95% gas på slutet. :)

Valentino mf.l perforerade väl oxå greppet med hål under -06 om jag minns rätt. Kan ju finnas en anledning där då..
Anledningen till hålet i bromshandtaget är ju den som Boris skrev, eller menar du något annat?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Anledningen till hålet i bromshandtaget är ju den som Boris skrev...
Kan det inte vara så att man också vill att bromshandtaget ska gå av långt ut vid en krasch så att man har en del av handtaget kvar om man får upp hojen och kan fortsätta?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2727957 Kan det inte vara så att man också vill att bromshandtaget ska gå av långt ut vid en krasch så att man har en del av handtaget kvar om man får upp hojen och kan fortsätta?
Det är inte den primära orsaken till att man började göra hål i handtagen, vad jag vet, utan som Boris skrev så blir det ett visst tryck på bromsen i höga hastigheter.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kul att det går bra för Luthi. Min nya favorit Wilairot kan inte ha kört många varv....

Lade till den uppgiften nu! :tummenupp

Wilariot körde 15 varv. 4 varv mer än Luthi som var snabbast. Men han måste varit ute på banan när det var sämre väder. Började regna där så därför många inte körde så mycket idag.

Bild på Wilariot:
 

Bifogat

  • 41260ii.JPG
    41260ii.JPG
    73.2 KB · Visningar: 85
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hayden har 2 olika hojar på detta testet som han kör med för att testa olika grejjer. Den med vit siffra är den första versionen av RC212V som han använder till att testa däck och fjädringsinställningar på. Den andra som har röd siffra är den nyaste versionen som han testar ut nya övriga komponenter på.

På "video highlights" från Sepang dag 1 på motogp.com lägger OJ en snygg lång stoppies på framhjulet in ingången på en sväng! :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan det inte vara så att man också vill att bromshandtaget ska gå av långt ut vid en krasch så att man har en del av handtaget kvar om man får upp hojen och kan fortsätta?

handtaget är ju vikbart och har brottanvisning, dock så lär det inte vika upp sig vid en vurp om det också är slitsat, då är det nog allt för klent och böjer sig troligen.
( man får ta i för att vika upp)

Edwards ser dock ut att åka med ett kortare handtag än Rossi, smart kille som minns catalunya crashen..
 

sandstream

Guest
Edwards ser dock ut att åka med ett kortare handtag än Rossi, smart kille som minns catalunya crashen..
Storleken kan väl också ha att göra med hur många fingrar de använder för bromsen. Vet inte hur Rossi gör men en del bromsar ju bara med tex två fingrar och andra med fyra.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Storleken kan väl också ha att göra med hur många fingrar de använder för bromsen. Vet inte hur Rossi gör men en del bromsar ju bara med tex två fingrar och andra med fyra.

javisst
Rossi brukar väl använda tre..

tycker förövrigt att Edwards har den läckrare lacken, och kawa e mumma..

EDIT
noterar även att Rossi har längre kedja/hjulbas kontra Edwards på dessa bilderna.
Kan ju åka med olika drevning, eller vad tror ni orsaken är?
 
Last edited:

999an

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati 999
EDIT
noterar även att Rossi har längre kedja/hjulbas kontra Edwards på dessa bilderna.
Kan ju åka med olika drevning, eller vad tror ni orsaken är?[/QUOTE]

Rossi har helt enkelt fått ta en gammal utsliten kedja :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
javisst
Rossi brukar väl använda tre..

tycker förövrigt att Edwards har den läckrare lacken, och kawa e mumma..

EDIT
noterar även att Rossi har längre kedja/hjulbas kontra Edwards på dessa bilderna.
Kan ju åka med olika drevning, eller vad tror ni orsaken är?

De brukar inte ändra hjulbas på grund av utväxlingen, iaf så gott det går.
Men de har ju gott om kedjor i GP.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
De brukar inte ändra hjulbas på grund av utväxlingen, iaf så gott det går.
Men de har ju gott om kedjor i GP.

nej det låter ju sunt
då är detta ett medvetet val då kanske...
 

sandstream

Guest
Second day unofficial times:
1.- John Hopkins 2'01.806
2.- Colin Edwards 2'01.930
3.- Chris Vermeulen 2'02'275
4.- Alex Barros 2'02.538
5.- Valentino Rossi 2'02.619
6.- Loris Capirossi 2'02.793
7.- Randy De Puniet 2'02.806
8.- Nicky Hayden 2'02.948
9.- Dani Pedrosa 2'03.098
10.- Casey Stoner 2'03.190
11.- Marco Melandri 2'03.253
12.- Shinya Nakano 2'03.633
13.- Carlos Checa 2'03.681
14.- Sinichi Ito 2'03.700
15.- Kenny Roberts Jr. 2'03.800
16.- Alex Hoffman 2'03.895
17.- Toni Elias 2'04.124
18.- Olivier Jacques 2'04.171
19.- Makoto Tamada 2'04.350
20.- Sylvain Guintoli 2'04.892

http://motogp.en.dailymotos.com/new/8186/1/john/hopkins/test/sepang/

Bästa Honda först på 8:plats.
CVs nya chassi verkar ju fungerar okej.
Kul att se Barros uppe i toppen

@NyTeknik: Fortfarande inget test att ta på allvar?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Förutom dom hojarna från Ducati som är och kör på Sepang nu så kör Cardoso tester för Ducati på Jerez ihop med dom som hyrt banan för 125/250. Cardoso ersätter vid detta testet Guareschi som är skadad. Cardoso har som uppgift på detta testat att testa ut olika elekronik på hojen. 1.'45:062 körde han igår.
 

Bifogat

  • cardoso.jpg
    cardoso.jpg
    33 KB · Visningar: 59
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top