RandomDude
Gudomlig sporthojare
Bridgestones framdäck såväl som bakdäck i MotoGP har mycket styvare stomme jämfört med alla andra motorcykeldäck jag sett. ... Detta avspeglar sig i fjädrings- och chassieinställningar där en MotoGP-hoj till exempel har enormt mycket försprång jämfört med vilken gathoj som helst.
Med försprång så antar jag du menar du framhjulets försprång ("trail"), avståndet mellan däckets kontaktpunkt med vägen och den tänkta gaffelvinkelns kontaktpunkt med marken? Varför skulle "lättstyrdheten" på hojen (försprånget) påverkas av däckets stomme, har du lust att förklara?
Det finns runt trettio olika däck som inte bara går att dela in i hård, medium och mjuk då de (förutom gummits Shore-hårdhet) även har skillnader i stomstyvhet, geometri och framförallt symmetri. Bridgestone väljer ut de däck som anses lämpliga för varje tävling och dessa kallas sedan hård, medium och mjuk. Dessa kan dock vara helt olika däck från tävling till tävling.
Jag jobbar delvis med gummi om dagarna, en mycket unik egenskap som man ofta glömmer är att gummi blir styvare/hårdare när det blir varmt. Det är helt i motsats till alla andra material (plaster såväl som metaller) som blir svagare när de blir varma, vilket beror den tvärbundna/vulkaniserade strukturen i gummit.
Alltså ett däck får bättre friktion mot marken när det blir varmt samtidigt som det automatiskt blir hårdare.
Är arbetstemperaturen på alla Bridgestones däck den samma? Om inte kan ju tänkas att ett "mjukare" däck faktiskt blir lika hårt under körning enbart för att det arbetar under en högre temperatur?
Ps.
(Om man t.ex. hänger en vikt i en gummisnodd så att den töjer ut sig och sedan värmer den med en hårtork så drar den ihop sig då gummit blir "starkare" av värmen.)