Motogp Tyskland, Sachsenring 10-12e Juli

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bridgestones framdäck såväl som bakdäck i MotoGP har mycket styvare stomme jämfört med alla andra motorcykeldäck jag sett. ... Detta avspeglar sig i fjädrings- och chassieinställningar där en MotoGP-hoj till exempel har enormt mycket försprång jämfört med vilken gathoj som helst.

Med försprång så antar jag du menar du framhjulets försprång ("trail"), avståndet mellan däckets kontaktpunkt med vägen och den tänkta gaffelvinkelns kontaktpunkt med marken? Varför skulle "lättstyrdheten" på hojen (försprånget) påverkas av däckets stomme, har du lust att förklara? :)

Det finns runt trettio olika däck som inte bara går att dela in i hård, medium och mjuk då de (förutom gummits Shore-hårdhet) även har skillnader i stomstyvhet, geometri och framförallt symmetri. Bridgestone väljer ut de däck som anses lämpliga för varje tävling och dessa kallas sedan hård, medium och mjuk. Dessa kan dock vara helt olika däck från tävling till tävling.

Jag jobbar delvis med gummi om dagarna, en mycket unik egenskap som man ofta glömmer är att gummi blir styvare/hårdare när det blir varmt. Det är helt i motsats till alla andra material (plaster såväl som metaller) som blir svagare när de blir varma, vilket beror den tvärbundna/vulkaniserade strukturen i gummit.

Alltså ett däck får bättre friktion mot marken när det blir varmt samtidigt som det automatiskt blir hårdare.

Är arbetstemperaturen på alla Bridgestones däck den samma? Om inte kan ju tänkas att ett "mjukare" däck faktiskt blir lika hårt under körning enbart för att det arbetar under en högre temperatur? :va

Ps.
(Om man t.ex. hänger en vikt i en gummisnodd så att den töjer ut sig och sedan värmer den med en hårtork så drar den ihop sig då gummit blir "starkare" av värmen.)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

MM ligger 65 poäng bakom, om han vinner resterande race och VR kommer 2:a i resterande race (9 kvar) så ligger han fortfarande 20 poäng bakom vid säsongens slut.

Han kan nog ta titeln, men då måste han köra helt "perfekt" samtidigt som VR måste göra missar under majoriteten av återstående race, VR måste komma sämre än 2:a i minst 5 race.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

Nog lite för tidigt. En bana som verkar funka bra för Hondorna, och mindre bra för Yammorna kanske inte funkar så bra som en fingervisning på hur andra halvan av mästerskapet kommer att gå.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varför skulle "lättstyrdheten" på hojen (försprånget) påverkas av däckets stomme, har du lust att förklara?

För att däckstommens styvhet påverkar kontaktytans verkliga läge och kontaktytans verkliga läge är det som bestämmer motorcykelns dynamiska försprång. En mjuk stomme ger mer förflyttning av kontaktytan (framförallt bakåt) då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En styv stomme ger mindre förflyttning av kontaktytan då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En mjuk stomme som kombineras med ett litet statiskt försprång ger därför samma dynamiska försprång som en styv stomme som kombineras med ett stort statiskt försprång.

Är arbetstemperaturen på alla Bridgestones däck den samma?

Nej. Olika chassieinställningar, olika fjädringsinställningar och framförallt olika körstilar kan orsaka en ganska stor spridning i temperatur även på två exakt likadana däck. Så länge man håller sig inom ett rekommenderat temperaturintervall är detta inte ett problem, då är däckets prestanda såväl som livslängd mer eller mindre garanterade. Börjar man närma sig den ena änden av intervallet så experimenterar man lite med lufttrycket, eller blir beordrad att byta till annat däck. Detta är dock inte ett vanligt förekommande scenario, i alla fall inte i den övre delen av fältet.

Jag tror att själva gummits styvhetsskillnad beroende på temperatur är underordnad stommens styvhet. Det är i alla fall inget som däckingenjören tar någon större hänsyn till, i alla fall inte inom det rekommenderade temperaturintervallet.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
För att däckstommens styvhet påverkar kontaktytans verkliga läge och kontaktytans verkliga läge är det som bestämmer motorcykelns dynamiska försprång. En mjuk stomme ger mer förflyttning av kontaktytan (framförallt bakåt) då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En styv stomme ger mindre förflyttning av kontaktytan då framdäcket belastas vid inbromsning och instyrning. En mjuk stomme som kombineras med ett litet statiskt försprång ger därför samma dynamiska försprång som en styv stomme som kombineras med ett stort statiskt försprång.

Intressant, jag skulle gissat på det motsatta om du inte förklarat :tummenupp

Jag trodde själv (felaktigen?) att att en mjukare stomme skulle göra att däcket komprimeras mera vertikalt under inbromsning och där med blir den effektiva radien på hjulet mindre (där kontaktpunkten ligger) så att försprånget därför skulle minska mer med ett mjukare däck.
Men förstår jag dig rätt att den horisontella deformeringen av däcket har större inverkan? Alltså att kontaktpunkten flyttas bakåt (horisontellt) då däcket deformerar sig under inbromsning, där med resulterar ett hårdare däck i att kontaktpunktens position är mer konstant. Men då gaffelvinkeln alltid minskar när motorcykeln lutar framåt under inbromsning så blir den effektiva ändringen i försprång större med ett styvare däck?

motorcycle-rake-trail-offset-e1295912863770.png
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha ska man se MM som en titelutmanare tro? Många poäng att ta in men konstigare saker har hänt.

då måste både JL och VR mer eller mindre krascha, vinner MM alla kvarvarande race så kommer han typ ikapp och om, eller om JL och VR båda två börjar ta riktig sura platser flera race, men VR har ju prenumerarat på pallplats hela säsongen, och dessutom så har han slagit MM rakt av även med den gamla ramen på Assen. Förra säsongen hade ju MM ganska förspänt för sin segerparad på 10 raka förstaplatser iom en trasig pedrosa och två yamahaer som inte var konkurrenskraftiga, men den situationen råder inte alls nu. Pedrosa verkar vara riktigt stark igen nu, Rossi är jävligt sugen på sin tionde titel, och Lorenzo är hungrig som fan, och alla tre sitter på bra hojar.
Men nog kommer Marquez (och de tre övriga) ställa till med skoj race resten av säsongen. :tummenupp
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Tror MM är på gång och det vet VR och JL. Så frågan är hur mycket han kommer störa titelkampen mellan Rossi och Lorenzo.
Skulle inte förvåna mig om MM går ur detta mästerskap med flest segrar och kommer vara avgöra mästerskapet genom att ligga som en kil mellan VR och JL.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen tvekan om att pöjken har bättre självförtroende med förra årets hoj.
Att sedan Dani är tillbaka och kan få till årets hoj bådar ju gott för nästa säsong. :)
Hörde Dani säga att hans cykel gick mycket bättre när tanken började tömmas tex, så där finns kanske något att jobba med.

Att någon annan än VR eller JLo tar hem mästerskapet tror jag är omöjligt.
Jag tror Vale plockar titeln i år då Lorre sett lite blek ut de senaste rejsen. :tummenupp
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vet man om Dani gjort samma rockad med hojen som Marques?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Börjar man närma sig den ena änden av intervallet så experimenterar man lite med lufttrycket,

NU blev det RIKTIGT spännande!!!! TÄNK om jag kan få svar på THE BIG ISSUE!!!!!"

Om man vill höja däcktemperaturen, ska man höja eller sänka däcktrycket??????:) Sååååååååååå nyfiken på vad du ska svara!!!!!!!!:)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
NU blev det RIKTIGT spännande!!!! TÄNK om jag kan få svar på THE BIG ISSUE!!!!!"

Om man vill höja däcktemperaturen, ska man höja eller sänka däcktrycket??????:) Sååååååååååå nyfiken på vad du ska svara!!!!!!!!:)

Du ska öka farten för att öka tempen i däcken :arsele
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är absolut ingen däckexpert och jag tror dessutom att sambandet mellan däcktryck och temperatur är en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Resultatet kan därför bli olika beroende på vilket tryck och vilken temperatur du har just nu.

I vilket fall som, om man vill höja temperaturen på ett MotoGP-däck så brukar man normalt göra en liten höjning av däcktrycket. Högre däcktryck "förspänner" stommen och däckprofilen vilket ger mindre kontaktyta mot marken. En mindre kontaktyta mot marken ger dels mindre värmeöverföring till marken, dels marginellt mer slip vilket bygger värme. Därför ökar däckets temperatur.

Jag har dock fått lära mig att detta inte är ett linjärt samband, utan snarare en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Förklaringen till detta skulle vara att det bara går att "förspänna" däcket upp till ett visst däcktryck. Över detta däcktryck minskar inte kontaktytans storlek längre. Däremot betyder det ökade däcktrycket att man också ökar massan luft inuti däcket vilket ökar värmeöverföringen till fälgen.
 

Smagatusk

Guest
Jag jobbar delvis med gummi om dagarna, en mycket unik egenskap som man ofta glömmer är att gummi blir styvare/hårdare när det blir varmt. Det är helt i motsats till alla andra material (plaster såväl som metaller) som blir svagare när de blir varma, vilket beror den tvärbundna/vulkaniserade strukturen i gummit.

Jag säger inte emot dig, men jag har en fråga; varför är då gummiresterna på sidan av ett däck som tuggummi direkt efter ett pass men hårt dagen efter när det är svalt?

Eller jo, lite säger jag ju emot dig men du menar kanske annorlunda än mitt exempel?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är absolut ingen däckexpert och jag tror dessutom att sambandet mellan däcktryck och temperatur är en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Resultatet kan därför bli olika beroende på vilket tryck och vilken temperatur du har just nu.

I vilket fall som, om man vill höja temperaturen på ett MotoGP-däck så brukar man normalt göra en liten höjning av däcktrycket. Högre däcktryck "förspänner" stommen och däckprofilen vilket ger mindre kontaktyta mot marken. En mindre kontaktyta mot marken ger dels mindre värmeöverföring till marken, dels marginellt mer slip vilket bygger värme. Därför ökar däckets temperatur.

Jag har dock fått lära mig att detta inte är ett linjärt samband, utan snarare en kurva som faller på båda sidor om ett optimum. Förklaringen till detta skulle vara att det bara går att "förspänna" däcket upp till ett visst däcktryck. Över detta däcktryck minskar inte kontaktytans storlek längre. Däremot betyder det ökade däcktrycket att man också ökar massan luft inuti däcket vilket ökar värmeöverföringen till fälgen.

TACK!:tummenupp
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Var nere och kollade i helgen, borde haft läktarbiljett istället för ståplats. Välordnat.
Såg hela racet och var i Rostock 18:45 , älskar autobahn :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top