Rätta mig GÄRNA om jag har fel…. men det känns som att det är lättare med bil!?!? Såååå mycket färre variabler, sååååå mycket lättare att ligga "på gränsen" av vad materialet tåler… helt enkelt lättare! Eller?
Med hoj kommer asåekten MOD sååååååå mycket tydligare in i bilden!!!
Nej, jag skulle inte påstå att det är färre variabler involverade i bilracing. Var glad att du slipper hjulinställningar i koordinatsystemets samtliga dimensioner (inte nödvändigtvis samma inställningar på alla hjul), omfödelande av ballastvikt och fjädring som beter sig olika beroende på om bilen pitchar, rollar eller heavar...Möjligtvis att riktigt avancerade beräkningar - sådana datorsimuleringar som F1 sysslar med för att testa olika inställningar i en virtuell miljö - är lättare att applicera på bilar. Bl.a. för att föraren är en död vikt fastspänd med sexpunktsbälte, inte en idrottsman som med mer eller mindre precision kränger och klänger upp till en meter i sidled...
Eftersom bilindustrin och bilracingen är mångdubbelt större än det vi sysslar med så finns mycket mer material för den som vill studera. Det var mest det jag syftade på.