MotoGP: Vintertester 2008/2009

Kul, men är nog mera för att inte bromshandtaget ska tryckas in vid närkontakt med andra förare/hojar med påföljande kullerbytta.


Sedär ja. Jag har tänkt ibland att man borde ha något sådant på GP-hojarna med tanke på hur elaka den sortens krascher kan bli.
 
Kul, men är nog mera för att inte bromshandtaget ska tryckas in vid närkontakt med andra förare/hojar med påföljande kullerbytta.
Givetvis är det så och jag tycker det borde införts efter startkraschen på Catalunya -06.


Jag läste för några år sedan i en intervju att Rossi använde 2-4 fingrar beroende på hur "svår" inbromsningen var, så de som spekulerar kring detta har helt rätt (enligt vad jag minns så klart). Har tyvärr ingen länk...

Video på det inkl. jobbig musik:
http://videos.streetfire.net/video/HorrorCrash-MotoGP_67602.htm
 
Last edited:
Håller Pedrosa på att missa öppningsracet?

Han är snart nog den mest skadade föraren av alla, kan det hänga ihop med allt för tunn kropp, går ju sönder hela tiden?

Har nog mer med vanlig hederlig otur hur mycket man går sönder i en vurpa.
Har man bråttom upp är ju risken stor att saker går sönder än mer om man går i backen igen, plus det faktum att skadorna i sig stör körningen så mycket att man kanske vurpar mer.
 
Har nog mer med vanlig hederlig otur hur mycket man går sönder i en vurpa.
Har man bråttom upp är ju risken stor att saker går sönder än mer om man går i backen igen, plus det faktum att skadorna i sig stör körningen så mycket att man kanske vurpar mer.

Vet inte hur mkt oturen igentligen spelar in men magkänslan säger att dom krafterna som sätts i omlopp vid MGP krascher möjligen gör större skada på Dani än på tex RdP som regelbundet styrketränar etc etc..

Dovi tycker till i Italiensk press på att utvecklingen av cykeln går långsamt och mest att cykeln e allt för ostabil vid inbromsningar.

Stämmningen hos HRC Honda i depå går inte att ta fel på! Verkar än så länge oförändrad där höstens huvudfigur återfinns, Alberto Puig av en del duktigt insatta geniförklarad medans andra rykten talar ett annat språk.

Dovizioso also had a few words to say about his working relationship with his putative team mate Dani Pedrosa. The atmosphere in the garage is a little uncomfortable, according to Dovi. And though they don't exchange information, at least Dovizioso has access to all of the data. As for Pedrosa's manager, Alberto Puig, Dovizioso did not expect to be troubled by the Spaniard for too much longer. "Everyone knows that Puig is trying to exert as much power as he can. I think that when the new president of HRC arrives in June, things will be better."
 
Vet inte hur mkt oturen igentligen spelar in men magkänslan säger att dom krafterna som sätts i omlopp vid MGP krascher möjligen gör större skada på Dani än på tex RdP som regelbundet styrketränar etc etc..
Så Pedrosa skulle vila sig i form då eller?
 
Så Pedrosa skulle vila sig i form då eller?

Tror Du det!
Hur man underhåller sin kropp under vinter och mellan race varierar säkert förare till förare, fast alla förstår säkert att Dani oxå tränar hårt förebyggande, det bara inte syns på honom :)
 
Ingen har påstått att Puig är en mysgubbe, bara att han är duktig på att utveckla talanger och vet vad han gör.
 
Du kan förnimma stämningen? Spännande. Berätta!

Dovizioso also had a few words to say about his working relationship with his putative team mate Dani Pedrosa. The atmosphere in the garage is a little uncomfortable, according to Dovi. :tummenupp
 
Har inte Dovizioso sitt eget folk?

Och vad skulle det hjälpa? Om Alberto Puig nu i praktiken skaffat sig en viss position o fortsätter uppenbarligen med käppar i hjulet metoden,så rår väl ändå inte Dovis folk på den råttan :)


"I think that when the new president of HRC arrives in June, things will be better."
 
Och vad skulle det hjälpa? Om Alberto Puig nu i praktiken skaffat sig en viss position o fortsätter uppenbarligen med käppar i hjulet metoden,så rår väl ändå inte Dovis folk på den råttan :)


"I think that when the new president of HRC arrives in June, things will be better."
Så det är Puigs fel att HRC inte kan bygga en bra hoj. Blir faktiskt mer och mer imponerad av den mannens inflytande.
 
Så det är Puigs fel att HRC inte kan bygga en bra hoj. Blir faktiskt mer och mer imponerad av den mannens inflytande.

Tidigare Nicky och nu Dovi reagerar för skoj skull utan grund?

Kanske ändå Puig har gjort sitt i HRC depå, rubrikerna från 2008 fortsätter 2009 och talar så att säga inte längre till hans fördel, teamets fördel eller Hondas fördel.

Hur var d nu igen.. jo, Nicky kan inte ställa in sin cykel utan kör på Danis inställningar blablabla etc etc..
:hihi
 
Tidigare Nicky och nu Dovi reagerar för skoj skull utan grund?

Kanske ändå Puig har gjort sitt i HRC depå, rubrikerna från 2008 fortsätter 2009 och talar så att säga inte längre till hans fördel, teamets fördel eller Hondas fördel.

Hur var d nu igen.. jo, Nicky kan inte ställa in sin cykel utan kör på Danis inställningar blablabla etc etc..
:hihi

Man kan undra om du någonsin har sett ett MotoGP live?
Man kan ännu mer undra om du någonsin varit i en MotoGP-depå??
Tycker att du kan redogöra din erfarenhet av hur man ska driva ett framgångsrikt MotoGP-team.

Hur var det i FIAT teamet under 2008, när Valle körde Bridgestone och "Klubban" körde Michelin, där var det tillomed en skiljevägg i depån.
Nej, det är bara "nollorna" som gnäller typ som du...
 
Hur var det i FIAT teamet under 2008, när Valle körde Bridgestone och "Klubban" körde Michelin, där var det tillomed en skiljevägg i depån.

Det gör ju bara Alberto Puigs uttalanden ännu (ot)roligare :)

HRC President Hamane stated that he would prefer to have both riders on the same tires, and pledged that there would be no dividing wall in the Repsol Honda garage.:tummenupp
 
Last edited:
Det gör ju bara Alberto Puigs uttalanden ännu (ot)roligare :)
Vilka uttalanden tänker du på?

Och vilken är egentligen din invändning mot Alberto Puig?

:va

Tänker du på intervjun med Puig från www.motogp.com som bl.a. berörde den vägg som sattes upp mellan Hayden och Pedrosa i Honda Repsol-teamet? Läser man den och förstår hur spänt det måste kunna vara i ett MotoGP-team, som arbetar under jättehård press och består av människor från vitalt olika kulturer och som ska både samarbeta och besegra varandra på samma gång, så är det Puig säger inte speciellt svårt att förstå. Människor är olika och om Hayden inte gillar Puig, så innebär inte det något annat än just det. För egen del har jag lätt att bli imponerad av det inflytande som Puig har lyckats skaffa sig i GP-depån.

Delar av intervjun från www.motogp.com här:

"All I can say is that Hayden may be bothered [av väggen] because now he can't access information and telemetry data from Dani's bike. With this information he was able to improve his riding, as he had all of Dani's references and now he can't use that any longer. He was simply copying as he never knew how to set-up a bike."

Puig also accused Hayden of being a hypocrite in saying he has no problem with Pedrosa.

"That's not the case. Everything changed with the incident in Portugal (in 2006), where Dani made a mistake during the race and apologised for it afterwards. Nicky eventually won the title and Dani did what he had to do in Valencia, which was to help him. But from that point - even if Hayden denies it - all he's been doing has been talking about how Dani was 'weird' and bringing the people around Pedrosa into the subject. He shouldn't act like a hypocrite and say that he doesn't have a problem with Dani, because since that incident in Portugal I think he has talked to him about twice."

Puig rejected the claims by Hayden that it is Puig who pulls the strings at Honda.

"In my opinion, those who say that just lack respect to Honda and the work that they do. All I can do is bring my experience of racing like Honda has asked me to do, as I've been working for a long time with Pedrosa and Honda, forming the 125cc and 250cc teams and winning three titles with them. If you refer to Hayden saying that I'm the one who's in charge or used to be in charge, then he has to understand that in this job and in this paddock, anyone who believes he is in charge of anything is simply wrong. Nobody has control over things or is in charge of anything - results decide everything and put the people in the place they are."
 
Last edited:
Puig rejected the claims by Hayden that it is Puig who pulls the strings at Honda.
Jag kanske har missförstått det hela men Hayden hävdade alltså att det var Puig som styrde och ställde i boxarna/teamet och att stämningen inte var speciellt god på grund av detta? Och nu säger Dovizioso samma sak?


Vidare tror jag inte att Hayden och Pedrosa kan köra med samma inställningar. Gammal artikel förvisso men enligt den skiljer det 21kg:
http://www.superbikeplanet.com/2006/Mar/060331vc.htm
 
Jag kanske har missförstått det hela men Hayden hävdade alltså att det var Puig som styrde och ställde i boxarna/teamet och att stämningen inte var speciellt god på grund av detta? Och nu säger Dovizioso samma sak?
Vad Dovizioso har sagt vet jag inte. Men Hayden sade:

“I’m not even sure what I said but I did say Puig basically runs our team, he runs HRC at the moment and I really believe that and I stand by that.”

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...t1608-hayden-hits-back-at-puig/?&R=EPI-103619

Att Puig "runs" HRC har jag lite svårt att tro eftersom Masumi Hamane är högst levande och officiellt den som bossar HRC. Han syns ju dessutom i depån ganska ofta.
 

Bifogat

  • n438826_212299_HRC+Director+Masumi+Hamane+and+Dani+Pedrosa-800x600-mar20.jpg._original.original.jpg
    n438826_212299_HRC+Director+Masumi+Hamane+and+Dani+Pedrosa-800x600-mar20.jpg._original.original.jpg
    46.5 KB · Visningar: 37
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top