MotoGP: Vintertester 2008/2009

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
The golden standard Oskuret är bäst gäller inte på denna nivå.

Det var väll så jag sa, och inte du, eller?
Uppfattade det som att du tyckte det var ett "lustigt resonemang" att man valde ett kirurgiskt ingrepp framför yttre fixering...

Hur som, nackdelarna med op. kan ju vara en jävla pina. Jag har själv haft betydligt kraftigare smärtor under den tiden som har gått efter mitt benbrott under SP A-torp hösten -07 än vad jag upplevde under/efter kraschen. Så uppenbarligen kan det ju bli värre med op. än utan, men den kortare rehab-tiden säljer som fan, speciellt om man har bråttom upp i sadeln.

Last edited by a moderator:

MC Doktorn

Guest
Cred 4 the head

Med MRT ser man framför allt ödem i det trabekulära benet i samband med fraktur. Det är på så vis en känslig metod som kan användas för att konstatera ATT det är fraktur. Bra att använda t.ex. vid misstanke om skafoideumfraktur eller inkilad kollumfraktur, där röntgenmetoder inte varit konklusiva. Kompakt ben framställs dåligt med MRT, så detaljer i frakturer ser man inte så bra. Inför komplicerade frakturoperationer är det som regel DT som ortopederna önskar.

EDIT: Läste artikeln i länken du refererar till: http://www.crash.net/MotoGP/News/143629/1/pedrosa_facing_knee_and_forearm_surgery.html
Enligt den gjordes det både MRT och DT med multiplanara rekonstruktioner (TAC på spanska) av Pedrosa. Det framgår ej varför man gjorde respektive undersökning, men jag kan också tänka mig flera alternativa frågeställningar för MRT vid trauma förutom fraktur, t.ex. ledbroskskada, ligamentskada, muskel-/senruptur, perifer nervskada, ledutgjutning eller muskelhematom. Perifera kärl kan man också undersöka men det gör man lika enkelt med DT.

Är du skolad eller en klassisk SH wannabee..men bra skrivet dock :) Missade att TAC var DT

Våra och deras Idrottsstjärnor får den bästa behandlingen MRT:n ger sannolik info om muskelskadans utbredning och lokalisation (storblödning och intramuskulär lokal= sämre prognos) misstanke om fraktur som ej syns på DT.
DT kartlägger frakturen tex vilken platta , var ska skruvarna sitta, möjlighet till interfragmentär kompression ?

Stabil osteosyntes/platta förankring = snabb mobilisering/belastning utan gipshelvetet.
MotoGP stjärnan kan köra 800cc räser hoj om 1v då såret läkt hyfsat.

Sedan håller jag inte med dig om allt när det gäller MRT användningsområden, men det kan vi ta via PM.

Men kul att resonera kring skadorna som våra idoler drabbas av och hur deras beh handlar bara om att komma upp på hojen så fort som möjligt.

Det var väll så jag sa, och inte du, eller?
Uppfattade det som att du tyckte det var ett "lustigt resonemang" att man valde ett kirurgiskt ingrepp framför yttre fixering...
.

Den svåra konsten att vara ironisk på ett skrivet forum är inte lätt.

Men helt klart hade jag inte tvekat heller om det gällde så mycket :)

Last edited:

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Hoj
SV1000N -03
Imponerande tid av Stoner, och kul att Hayden börja göra bra ifrån sig. Kanske kolfibersvingens förtjänst :)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Imponerande tid av Stoner, och kul att Hayden börja göra bra ifrån sig. Kanske kolfibersvingens förtjänst :)

Läste att han trivdes direkt mkt bättre med den nya svingen. 0.5sek från 2:a tid får väl sägas vara godkänt :tummenupp

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Är du skolad eller en klassisk SH wannabee..

Sedan håller jag inte med dig om allt när det gäller MRT användningsområden, men det kan vi ta via PM.

Självklart wannabe, den som är nöjd har redan börjat stagnera :yoparty
Jag jobbar heltid med olika typer av diagnostik som ST-läkare i radiologi vid Norrlands universitetssjukhus. Sen behöver man inte vara skolad för att delta i en diskussion.

Vi behöver inte gå in på sånt vi tycker olika om, jag gav bara exempel på sånt i traumaväg som jag sett i våra magnetkameror, även om det oftast inte handlar om just underarmar. Vad som faktiskt undersökts i fallet Pedrosa har jag ingen aning om.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Håller Pedrosa på att missa öppningsracet?

Han är snart nog den mest skadade föraren av alla, kan det hänga ihop med allt för tunn kropp, går ju sönder hela tiden?

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!

Han är snart nog den mest skadade föraren av alla, kan det hänga ihop med allt för tunn kropp, går ju sönder hela tiden?

Känns som han kastar hojen i backen lite ofta och hårt.

Fast grodätaren slänger ju hojen i backen så fort han sitter på den och går sällan sönder så det kanske ligger något i det du säger?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Känns som han kastar hojen i backen lite ofta och hårt.

Fast grodätaren slänger ju hojen i backen så fort han sitter på den och går sällan sönder så det kanske ligger något i det du säger?

Bara så jag hänger med i dialogen! Har inte snappat upp det öknamnet än!
Vem är grodätaren?

MC Doktorn

Guest

Krascherna kanske är ett tecken på att Hondan teamet kommit efter, både Yamaha och Ducati verkar ha ett övertag just nu.

Jag tror att pedrosa är med i starten om det till och med skulle krävas sprutor för att bedöva.

Enligt crashnet bör han inte böja knät för mycket första 4 veckorna för att kunna ge den "nya" huden en chans att läka fast.
Han har med största sannolikhet blivit delhudtransplanterad för den hudskada han fick vid kraschen.
Då man tagit hud från insidan av låret (som en osthyvel skalar man av tunn hud)
Detta måste läka fast ordenligt och oturligt nog sitter väl skadan på knät som böjer och sträcker huden en hel del.

Den andra skadan är en handledsfraktur som man satt en platta på verkar det som.

Last edited:

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Hoj
SV1000N -03
Grodätaren är såklart den enda franska föraren i serien, Randy De Puniet. Kraschglad minst sagt. :)

Randy är duktig på att kvala och ofta väldigt snabb. Hoppas bara han ska få till känslan denna säsong och klara sig lite bättre i racen än han brukar. Det konstiga är att både Randy och Nakano gjorde bättre resultat på Kawan än Honda.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Randys kraschande får eftergifter. :brynad
z3.jpg

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Randys kraschande får eftergifter. :brynad
z3.jpg

Kul, men är nog mera för att inte bromshandtaget ska tryckas in vid närkontakt med andra förare/hojar med påföljande kullerbytta.

Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Randy imponerar trots allt på Qatar, förste Honda, 7:e tid. "bara" 2 ducce, 2 yamaha och 2 sukka framför allt.Hoppas han får till en bra säsong med mindre krasher och bra placeringar!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja, varför är alla bromshandtag full längd? Två fingrar är ju allt någon kan behöva.

Jag har en kort på min PT pumt, finns som tillbehör.
( + fjärrjustering, och vikbart såklart, sweet )
Två fingrar räcker lätt ja, men, man kan vilja ha hela handen för känslan kanske, får dock plats med fyra fingrar på denna också.

Bifogat

• sl.jpg
    sl.jpg
    26.8 KB · Visningar: 56
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Ja, varför är alla bromshandtag full längd? Två fingrar är ju allt någon kan behöva.

Säger som swedie jag behöver kanske bara två fingrar men använder hela handen för känslan skull

är nog en vane sak men nu kanske man ska köra med ett finger bara när man har feta Brembo och pump :gnissla

Hondan hade bra bromsar men KTM:en har ju sjuka

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...