Motorcykeldesign – inga vidare framsteg på 10 år

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Konstruktörerna är konservativa eftersom köparna är konservativa.
Det är synd.

För egen del vill jag att minimering av luftmotståndet skall forma hojen i större utsträckning.

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
jag tror inte riktigt på att man måste göra så drastiska förbättringar rent designmässigt.
Eftersom motorcykeln är så pass utsatt för yttre påverkan (typ vind och ett och annat flåsande från trånande folkmassor) så blir nog designen "åtsidosatt" för att gynna luftströmmar och optimering utav körkänsla.

FÖR, vi kör väl (urspungligen) för känslan den ger på vägarna...inte hur den ser ut ställd på stödet vid fiket bredvid?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag håller inte med. Dagens motorcyklar är utformade för att vara visuellt attraktiva. De är dåligt aerodynamiskt utformade. Luftmotståndskoefficienten är hög. Jämfört med bilar är koefficienten ungefär dubbelt så stor. Jämfört med flygplan är den gigantisk.

Det är den aerodynamiskt riktigt utformade motorcykeln som kommer gynna köregenskaperna, men skrattas åt vid fiket.

sportbike

Guest
Aerodynamik har ju provats förut.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Därför är min lilla tes att de mest framgångsrika fabrikerna (med Honda i spetsen) inte alls vill överraska - man paketerar helt enkelt ett ekonomiskt optimerat teknikpaket i en design som har en tillräcklig särprägel för att skapa en märkesidentitet men som helst inte ska uppröra oss konsumenter i allt för hög grad...
Intressanta idéer. Bifogar dock det mest aktuella exemplet på motsatsen; något mycket mer än ”tillräcklig särprägel” och som ju verkligen har skakat om och fått oss att ta ställning: bra eller dåligt. Riskabelt men också en nödvändighet för en mc-tillverkare som vill behålla sin dyrköpta ställning som innovativ och initiativkraftig. VFR 1200 är ett exempel på något jag vill se mycket mer av: överraskningar som använder nya grepp.

:)

Bifogat

• honda-vfr-1200f-large_081-565x423.jpg
    honda-vfr-1200f-large_081-565x423.jpg
    60.4 KB · Visningar: 115
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bifogar det mest aktuella exemplet på motsatsen; något mycket mer än tillräcklig särprägel och som ju verkligen har skakat om fått oss att ta stälning: jätteful eller jättesnygg. Riskabelt men också en nödvändighet för en mc-tillverkare som vill behålla sin dyrköpta ställning som innovativ. VFR 1200 är ett exempel på något jag vill se mycket mer av: överraskningar som använder nya grepp.

precis, honda gjorde samma sak när -08 Bladen kom, tog ut svängarna så man stog och sa Njäee, usch..
Men sen med tiden så blir dom otroligt vackra, det, är bra design.

KTM gör lite åt samma håll, Gerald Kiska har sagt att "tycker ni att en KTM ser udda ut nu, vänta då nått år", så förhoppningsvis ser dom ännu mer skruvade ut framöver.

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Hoj
Honda cb 400
Det är väl bara bra att det inte händer nåt på designfronten. Motorcykeldesignen nådde sin fulländning i slutet på 70-talet. Då var utseendet ändamålsenligt, och ändamålsenligt är vackrast. Nu är hojarna sönderstylade och börjar se ur som nåt ur Alienfilmerna eller rymdraketer.

Bifogat

• sr500.jpg
    sr500.jpg
    141.8 KB · Visningar: 60
  • bimota.jpg
    bimota.jpg
    154 KB · Visningar: 73

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
En intressant tråd som jag hoppas inte spårar ur.
Jag tycker TS har rätt i det han skriver. Men som några andra har sagt, är det också svårare att komma med något nyskapande på en motorcykel. Både pga köpare som inte vill ha för mycket ändringar (bara den ser aningen råare ut än föregående år så blir det bra) samt hur en motorcykel kan se ut för att man ska kunna köra den (i stora drag).

Jag vill dock slå ett slag för KTM och deras street och sporthojar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag tycker att vi har nått toppen av utvecklingsstegen nu. Bättre kan det väl inte bli?

superstock%20version%20RC8.jpg

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra infallsvinkel, men jag tycker och tror nog ändå att Hondas nya V4 är inpackad i en "fulsnygg" design som följer det grepp som inleddes med Fireblade? För sååå extrema grepp är väl ändå inte använda?

Jag måste nog modifiera den mening Du citerade till: "Honda inte alls vill chockera - bara överraska. Man paketerar...". Det kanske blir mer rättvisande så, eller vad tror Ni? :)

En annan hoj ur deras sortiment som kanske mer avviker från den strategi man anar är väl annars denna. Det är vågat att släppa den designen i customsegmentet i vår konservativa marknad.

Intressanta idéer. Bifogar dock det mest aktuella exemplet på motsatsen; något mycket mer än ”tillräcklig särprägel” och som ju verkligen har skakat om och fått oss att ta ställning: bra eller dåligt. Riskabelt men också en nödvändighet för en mc-tillverkare som vill behålla sin dyrköpta ställning som innovativ och initiativkraftig. VFR 1200 är ett exempel på något jag vill se mycket mer av: överraskningar som använder nya grepp.

Bifogat

• NSA700_w475.jpg
    NSA700_w475.jpg
    18.6 KB · Visningar: 97
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag läste senaste Superbike magazine (står jan 2010 på det) där menar de att det har skett så liten utveckling på grund av alla begränsningar inom racing. Och alla sporthojar eftersträvar ju att se ut som racehojarna från samma märke, vi är många som drömmer om en gphoj tydligen. Det har bl.a. gjorts test med "rörliga" kåpor som kan anpassa sig efter situationen för att inte skrapa i marken, ge lägre luftmotstånd, mer marktryck. Men detta förbjöds på en gång inom racing och då blev det inget för gatan heller. Sen så är jag tveksam till om jag hade velat åka runt i en kaross där man sitter å vickar fram och tillbaka innuti, känns som man tappar poängen med det hela. De har även provat med "luftmotståndsbromsar" (alla vet hur stor skillnad det gör att sätta sig upp i hög fart), även detta är blev förbjudet. SM mena att man förmodligen skulle kunna komma upp i samma kurvhastigheter som en F1 om även motorcyklar tilläts ha vingar, lite mer kaross osv.

Annars är den här rätt annorlunda, men jag vet inte hur smidig den är på en liten knixig väg... grym toppfart annars. Tveksamt om den kan kallas motorcykel dock. www.acabion.com
Acabion_3.jpg

(stödhjulen fälls upp vid högre fart eller en knapptryckning)

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag håller inte med. Dagens motorcyklar är utformade för att vara visuellt attraktiva. De är dåligt aerodynamiskt utformade. Luftmotståndskoefficienten är hög. Jämfört med bilar är koefficienten ungefär dubbelt så stor. Jämfört med flygplan är den gigantisk.

Det är den aerodynamiskt riktigt utformade motorcykeln som kommer gynna köregenskaperna, men skrattas åt vid fiket.
Du är inne på fel spår. Det är knappast aerodynamik som står i vägen för tillverkarna att skapa mer spännande design.

Last edited:

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
K5
Gammal vs ny VFR, vilka jag tycker står för en ny designinriktning i mc-världen. Okonventionell och vågad. Alla gillar den inte men den sätter iaf nya gränser!
VFR750FN_1992J.JPG

attachment.php

Du vet om att ju mer aerodynamisk en motorcykel är, desto svårare blir det att få den att svänga. Ett bra exempel på detta är Suzukis Hayabusa. Den har en av de bättre aerodynamiska formerna bland dagens motorcyklar. Det får den lida av när det blir svängigt!

/Civilingenjör inom farkostteknik från KTH

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad