Motorcykelfabrikat med bäst ABS?!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
nej, när du står still så är det precis lika lätt att vrida på styret på en hoj med långt försprång som på en hoj med kort försprång. I fart krävs det mer kraft för att svänga hojen med långt försprång.

Gyroeffekterna påverkar ju som sagt också en del och därför är det fördel med lätta hjul för att kunna svänga kvickt, det jag hakar upp mig på är att du påstår att det ENBART är gyroeffekter som gör det trögare att svänga i fart, då jag där vill hävda att det även är styrgeometrin som gör det.

Och sen är det inte gyroeffekter som ger stabilitet i fart utan geometrin.

Edit: Kan ta min hoj som exempel, k1200s kan du läsa om blir instabil när den passerar 280 och känns vinglig, är ju märkligt för om man går på dina resonemang så skulle altså gyroeffekterna minska kraftigt när man går över 280 eftersom det är gyroeffekt som gör hojen stabil. Också märkligt att BMW's lösning var att ändra styrgeometrin med en annan nedre bärarm i duolevern fram. Lösningen torde ju vara tyngre hjul ;)

Geometrin ändras inte med farten. En hoj med ett visst försprång har samma försprång oavsett om farten är 10 eller 100 eller 200 km/h. Däremot ändras gyroeffekten storlek med hastigheten. Vilken styrgeometri man har påverkar dock hur gyroeffekten (eller mer specifikt den gyroskopiska precessionen) påverkar styrningen. På en hoj med ett försprång på 0 och en gaffel som är precis lodrät så innebär det att om du lutar hojen under färd så kommer den gyroskopiska precessionen att vilja vrida hjulet i en vinkel som är 90 grader efter lutningen vilket blir precis i gaffelvinkeln. Dvs den gyroskopiska precessionen vill vrida hjulet precis längs leden i gaffelns infästning. På en hoj med väldigt långs försprång så kommer gaffeln att gå mer eller mindre parallelt med marken. När du då lutar den hojen så innebär det ju att man lutar hjulet i horisontalled och den gyroskopiska precessionen vill då vrida hjulet i vertikalled. Men eftersom gaffeln inte är vertikal utan i stort sett horisontell så kommer den inte att kunna vrida hjulet så mycket. Lite kommer den att göra då det ju inte går att ha en helt horisontell gaffel. Det innebär att du inte får någon hjälp från den gyroskopiska precessionen att vrida hjulet utan du måste själv övervinna större delen av tröghetskrafterna.

Geometrin i sig är alltså inte värt något utan gyroeffekten. I sådant fall skulle ju en hoj förbli stående även om den stod still. Stöd skulle inte behövas.
Däremot gör skillnader i geometri att gyroeffekten och den gyroskopiska precessionen får olika effekt. Dvs geometrin i sig gör inte ett dyft vad gäller att hålla en hoj stabil i fart.
Man kan bara påverka hur gyroeffekten skall påverka hojens beteende i fart genom att ändra geometrin.

Om man läser på lite om hur gyroeffekt och gyroskopisk precession påverkar roterande hjul så inser man hur det hänger ihop. Jag säger inte att det är skitenkelt. Jag är övertygad om att det är enormt lätt att dra felaktiga slutsatser i just det här ämnet beroende på att det är så lätt att känna att en ändring i försprång förändrar hur hojen beter sig och så missar man att det ändrade försprånget faktiskt ändrar hur gyroeffekten påverkar cykeln vilket är den egentliga huvudsakliga anledningen till det förändrade beteendet.

Din iakttagelse att en hoj med mer försprång är tyngre att svänga är alltså korrekt. Det beror på att gyroeffekten huvudsakligen verkar via framgaffeln och om man ger den olika vinkel så ger man gyroeffekten olika förutsättning att hjälpa eller stjälpa dig.
Visst verkar gyroeffekten på bakhjulet också men i långt mindre utsträckning. den gyroskopiska precessionen kan ju exempelvis inte svänga bakhjulet eftersom det inte är vridbart i sidled om inte resten av hojen hänger med.

Jag säger inte att det bara är gyroeffekten som påverkar hur en hoj beter sig, det är en hel del annat också, men under fart är det den förhärskande delen i att hålla hojen stabil.

Vad gäller frågeställningen om att vissa hojar blir instabila i höga hastigheter så beror det inte på att gyroeffekten plötsligt försvinner. Det beror på flera faktorer. Dels är en motorcykel enormt kass rent aerodynamiskt. Det bildas massor med turbulens runt hojen som i högre farter och om den hamnar på fel ställe kan få en hel del underliga effekter. Dels är det så att ingen ram är 100% stabil. Alla ramar, gafflar mm flexar lite när dom utsätts för krafter. Högre fart innebär större krafter. Krafterna blir 4 ggr så stora när kraften fördubblas (Av den anledningen slits däck ca 4 ggr så fort i dubbla hastigheten). Dvs i teorin krävs det 4 ggr så styva delar om hastigheten fördubblas för att inte flexet skall bli för stort. Flexar grejorna lite för mycket så blir det instabilitet. Gyroeffekten motverkar instabiliteten men vid någon punkt kommer påverkan från flex att bli för stor för att gyroeffekten skall kunna övervinna den helt och då upplevs hojen som instabil.
den dyra lösningen är att bygga om hela hojen och ersätta dom delar som flexar för mycket med stabilare grejor men det blir ett väldigt dyrt återkallande. Den lite billigare lösningen blir att ändra försprånget så att man ger gyroeffekten lite större möjlighet att motverka flexet. Då kommer man att klara lite högre hastigheter innan det upplevs instabilt.
Att bara sätta på tyngre hjul hade möjligen kunnat lösa problemet det med men det finns en risk att det inte hade hjälpt beroende på lite vilka delar det var som man identifierat som flexade lite för mycket och i vilken riktning dom flexade. Däremot vet man ju med säkerhet att om man sätter på tyngre hjul så blir hojen mer trögstyrd och det är nog bättre för ryktet om man ändrar försprång som ger en liten påverkan på styrningen istället för att sätta på extra tunga hjul och göra att hojen går som tåget rakt fram i alla kurvor om man inte heter Karl Alfred och orkar bända omkull den.

För övrigr är det ju lite samma sak med grejen att man fått återkalla vissa bilmodeller och sätta på en vinge för att bakdelen lättade i högre farter. Auti TT fick dom återkalla för det om jag inte misminner mig. Det beror ju inte på att gravitationen plötsligt upphör att gälla. Det är bara det att i högre farter så får plötsligt vinddrag och turbulens väldigt stor effekt och kan under vissa förhållanden övervinna andra krafter. Det är ju det som är anledningen till att flygplan kan lyfta från marken. Inte att dom upphäver gravitationen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur tror du experimentet jag föreslog skulle falla ut?
Om gyroeffekten är den huvudsakliga källan till stabilitet skulle det fungera att sitta på hojen då. Med tllräcklgit hög RPM på hjulen skulle man få en bergstadig hoj som inte är svår alls att balansera runt den fritt roterande axeln.
Rullandet framåt behövs för att geometrin ska kunna stabilisera hojen. Det skulle säkert gå att hitta på ett sätt att driva hojen framåt även utan roterande skivor och på så vis eliminera gyroeffekten ganska bra med, och fortfarande ha en körbar hoj.
När de två hjulen på en hoj kommer ur linje gör geometrin att framhjulet svänger in framför bakhjulet igen, det är det som ger balansen och stabiliteten i första hand. Gyroeffekten kommer i mycket högre hastighet än denna effekt.

Gyroeffekten hjälper, och som du sade så känns den definitivt av i högre hastigheter när man försöker bryta ner hojen. Jag säger att det inte är den huvudsakliga stabiliserande effekten på en hoj. Om man tar en bakhjulsstyrd hoj så får man ett exempel på där geometrin inte alls hjälper till att stabilisera hojen, och då gör inte gyrot något alls för att göra hojen stabil.

Jag skulle nog vilja påstå att du missuppfattat förhållandena och troligen vad jag menar också.

geometrin i sig gör ingenting. Däremot kan man påverka hur den gyroskopiska precessionen skall påverka hojen genom att förändra geometrin. Framför allt gaffelvinkeln påverkar detta.
Lutar man hojen åt något håll så kommer den gyroskopiska precessionen att göra att framdelen av hjulet vrids åt det håll hojen lutar. Dvs hojen vill räta upp sig.
Med en flackare gaffelvinkel så blir effekten mindre pga att den gyroskopiska precessionen gör attt hjulet vill vrida sig runt en vertikal axel men en flack gaffel är ju inte vertikal. av den anledningen så kommer en mindre del av kraften att verka stabiliserande samtidigt som man inte får någon hjälp av den gyroskopiska precessionen att svänga in i kurvan. Flackare gaffel ger alltså en hoj med lite sämre körbarhet pga att gaffelvinkeln gör att man inte tillåter den gyroskopiska precessionen att ha samma stabiliserande inverkan.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy