Ja för att det går trögare att vrida styret i hög fart har ju ingenting alls att göra med att geometrin alltid vill hålla hjulet rakt under tyngdpunkten
Va dumma tillverkarna av exclusiva hojar är då som satsar miljoner på att minska gyroeffekterna så mcyket som möjligt, en panigale med lätta smidda fälgar kommer man ju ramla med på en gång
Hur lätt eller svårt det är att vrida styret när man står still med hojen beror på geometrin.
Skillnaden till hur lätt eller svårt det är att vrida styret under färd beror på gyroeffekterna.
Gyroeffekterna på ett MC-hjul i 100 km/h är ganska avsevärda. Faktiskt större än vad många inser.
Gyroeffekten gör för övrigt också att en hoj blir mer svårstyrd och som du ju vet så är det rätt intressant i tävlingssammanhang att kunna lägga om kursen snabbt. Av just den anledningen försöker man sätta på lättare smidda fälgar.
För en racingförare på bana är den minskade stabiliteten ett i stort sett obefintligt problem i förhållande till den vinst i svängbarhet som man får med lättare fälgar.
Det är också så att inte ens smidda fälgar med lätta racingdäck är viktlösa. Dom har alltså en avsevärd gyroeffekt dom med.
Skulle man lyckas klämma på cykelhjul på en hoj så är jag rätt övertygad om att dom flesta av oss skulle uppleva det som väldigt obehagligt att köra fort då gyroeffekten skulle bli så liten att hojen skulle bli för instabil för att kännas säker.
Allt är ju en balansgång. En Touringhoj eller glidare gör inget om man har mycket gyroeffekt och en geometri som gör att den väldigt gärna vill gå rakt fram. det gör hojen stabilare och bekvämare under långfärd.
Däremot har det priset att hojen blir tyngre att svänga med och man får jobba mer med den i kurvorna.
En racinghoj är ju inte lika intressant att den ska vara bekväm att åka vilsamt rakt fram på.
Där vill man ha lättsvängt för att åstadkomma snabba riktningsändringar och man tar gärna priset att den kan bli lite instabil. Av den anledningen sätter man på lättare fälgar och försöker anpassa geometrin så att den inte är lika sugen på att gå rakt fram.
Det är ju dock så att inte ens en rätt hårt moddad racinghoj helt tappar stabiliteten.
Ett hjul som är så lätt ett det tar bort gyroeffekten eller sänker den till en försummbar nivå kommer att bli så smalt att det inte har en chans att hålla för trycket på en racehoj.
Men det visste du ju säkert redan. Du uttryckte dig nog bara lite nedlåtande av misstag.