Motorcykelfabrikat med bäst ABS?!

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har inget emot abs som sådant jag tycker det är en bra sak.
Men jag är emot att kraven på kunskap tas över av antisystem. Kolla bara på bilister. För 25 år sedan kunde dom flesta hantera en sladd. Idag kan ingen jävel köra bil. Än mindre backa eller parkera utan en massa kameror och pipljud och antigrejer och skit.

Håller med om att detta kan bli ett problem i förlängningen i takt med att säkerhetssystemen används mer och mer, men det är inget argument mot dessa system utan ett argument för att vi aldrig får släppa fokus på kunskap och förmåga när vi kör. ABS, traction control osv. får aldrig bli en ersättning för kunskap och förmåga att hantera sitt fordon. Helst skall systemen inte märkas och inget man skall anpassa sin körning till, men de skall finnas där när den mänskliga förmågan trots allt brister, vilket den gör ibland oavsett hur hög kunskap och körförmåga vi har.

På bana kan man också ha nytta av systemen, men på ett helt annat sätt som inte riktigt kan jämföras med körning på vanlig väg. På bana kan systemen användas för att kunna minska sina marginaler och köra snabbare. Kör man över sin förmåga på vanlig väg i tron att något system ändå skall rädda en så har man sannolikt bara ersatt en risk med en eller flera andra.
 
Last edited by a moderator:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Håller med om att detta kan bli ett problem i förlängningen i takt med att säkerhetssystemen används mer och mer, men det är inget argument mot dessa system utan ett argument för att vi aldrig får släppa fokus på kunskap och förmåga när vi kör.

Det är exakt det jag menar. Jag är inte emot abs. Jag tycker det är bra. Men jag är emot folk som ökar sina marginaler i tron om att elektroniken ska rädda dom.
Dessutom så tror jag inte abs kan rädda en där man har som mest nytta av det. Och det är i kurvor när du helt plötsligt måste börja bromsa i en kurva då är du illa ute oavsett vilka antisystem du har
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej och under vilka förutsättningar glider hjulet iväg åt sidan? Jo, när det har slut på grepp. När har däcket slut på grepp? Det har du när det är låst.

Men nu tar du väl i lite va?

Däcket glider ju Inte åt sidan bara för du låst det, att bromsa med låst framhjul är ju inget konstigt bara du inte försöker styra samtidigt, att sprida den missuppfattningen är ju inte bra.
De som inte har ABS kan ju bli rädda och inte våga bromsa ordentligt för dom blir rädda att låst framhjul betyder att man kraschar....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och det är i kurvor när du helt plötsligt måste börja bromsa i en kurva då är du illa ute oavsett vilka antisystem du har

Och det är inte minst där som ABS är väldigt bra. Men det är inget argument för att inte lära sig köra hoj - däremot kan det rädda livet på dig när skiten ändå träffar fläkten.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det är exakt det jag menar. Jag är inte emot abs. Jag tycker det är bra. Men jag är emot folk som ökar sina marginaler i tron om att elektroniken ska rädda dom.
Dessutom så tror jag inte abs kan rädda en där man har som mest nytta av det. Och det är i kurvor när du helt plötsligt måste börja bromsa i en kurva då är du illa ute oavsett vilka antisystem du har
Det finns ABS-system som hanterar kurvor fint. Se följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=2h9MVbkpLZQ
Här visas alla dåliga situationer med vanlig ABS också, men jag måste säga, förutom den första så ser alla trevligare ut än att glida på framhjulet.

Men nu tar du väl i lite va?

Däcket glider ju Inte åt sidan bara för du låst det, att bromsa med låst framhjul är ju inget konstigt bara du inte försöker styra samtidigt, att sprida den missuppfattningen är ju inte bra.
De som inte har ABS kan ju bli rädda och inte våga bromsa ordentligt för dom blir rädda att låst framhjul betyder att man kraschar....
Nej, jag tycker faktiskt inte det. Visst kan du säkerligen glida på framhjulet om du sitter upprät och kör rakt fram. Men vad händer om du redan ligger i en kurva, svänger i en korsning eller får panik och ger dig på att båda göra en undanmanöver och bromsa in?

Jag försöker inte föra en teoretisk diskussion om situationer man skulle kunna klara utan ABS, utan se till verkligheten. Jag väljer inte om jag behöver panikbromsa i en kurva. Och jag kör ganska ofta i kurvor, för det är det som är kul.

Jag postade en video som visar en person som definitivt sladdar omkull på raksträcka, på grund av väglag, inte att han styr.

Ett låst hjul har ingen gyroförmåga, så i bästa fall har vi bara tappat en stor del av balansen.

Jag kör själv utan ABS, men kan ärligt säga att jag inte klarar av att nyttja fotbromsen lika bra som med ABS vid kraftig inbromsning med frambromsen.
Jag kan också säga att jag inte tränat att sladda framhjul på blöt gatsten, rullgrus, blöta vägmarkeringar och annat som plötsligt kan påverka greppförmågan. Det känns helt enkelt som dumma risker att ta.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ABS-system som hanterar kurvor fint. Se följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=2h9MVbkpLZQ
Här visas alla dåliga situationer med vanlig ABS också, men jag måste säga, förutom den första så ser alla trevligare ut än att glida på framhjulet.

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Visst kan du säkerligen glida på framhjulet om du sitter upprät och kör rakt fram. Men vad händer om du redan ligger i en kurva, svänger i en korsning eller får panik och ger dig på att båda göra en undanmanöver och bromsa in?

Jag försöker inte föra en teoretisk diskussion om situationer man skulle kunna klara utan ABS, utan se till verkligheten. Jag väljer inte om jag behöver panikbromsa i en kurva. Och jag kör ganska ofta i kurvor, för det är det som är kul.

Jag postade en video som visar en person som definitivt sladdar omkull på raksträcka, på grund av väglag, inte att han styr.

Ett låst hjul har ingen gyroförmåga, så i bästa fall har vi bara tappat en stor del av balansen.

Jag kör själv utan ABS, men kan ärligt säga att jag inte klarar av att nyttja fotbromsen lika bra som med ABS vid kraftig inbromsning med frambromsen.
Jag kan också säga att jag inte tränat att sladda framhjul på blöt gatsten, rullgrus, blöta vägmarkeringar och annat som plötsligt kan påverka greppförmågan. Det känns helt enkelt som dumma risker att ta.

Först och främst, kurv-abs finns på rätt få hojar fortfarande. Vanlig ABS hjälper inte ett piss med nerlägg, så där kan det kvitta lika om man har ABS eller inte, utan specifikt kurvABS måste man räta upp, bromsa som en dåre och bryta ner igen om man vill bromsa hårt mitt i sväng.
För det andra, det är inte gyroeffekten som ger hojen mest stabilitet, det är geometrin. Geometrin sätts förvisso också till stor del ur spel med låsta hjul, men sluta ge gyroeffekten oförtjänt stor del i motorcykelns balans det gynnar ingen att ha fel uppfattning om hur motorcykeln funkar.

Och som avslutning, varför tränar du inte på att bromsa vid halka? Min första hoj saknade ABS, vilket gjorde att jag tyckte att det var nödvändigt att faktiskt träna på att bromsa i dåligt fäste extra mycket eftersom att där inte fanns någon ABS som kunde rädda läget när skiten träffade den omtalade fläkten. Det är tvärtom jävligt smart att träna på att bromsa i halka om man kör utan ABS för att veta hur hojen beter sig, att vara tvungen att lära sig det på bråkdelen av en sekund i skarpt läge med skithöga stressnivåer är farligt, inte att träna under kontrollerade former.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu kändes det som det blev många missförstånd mellan oss på en gång. Ska göra ett försök.

Först och främst, kurv-abs finns på rätt få hojar fortfarande.
Det är jag medveten om, anledningen till att jag postade den var att det visar upp hur vanlig ABS beter sig i kurvor (något som det inte finns så mycket demovideor på), samt att det finns ABS-system som hanterar kurvor. (tråden är trots allt märke med bäst ABS, kurvABS får väl anses som bästa ABS att ha på sin hoj?).


Vanlig ABS hjälper inte ett piss med nerlägg, så där kan det kvitta lika om man har ABS eller inte, utan specifikt kurvABS måste man räta upp, bromsa som en dåre och bryta ner igen om man vill bromsa hårt mitt i sväng.
Fast diskussionen är jämfört mot låst hjul. Om du tittar i videon ser du att ABSen inte hjälper i första tillfället med kraftigt nedlägg, men vid mindre kraftiga nedlägg så fortsätter hjulet att rulla. Jag känner mig tveksam till att alla de exemplena som visas hade gått lika bra med låst framhjul som den vanliga ABSen.


För det andra, det är inte gyroeffekten som ger hojen mest stabilitet, det är geometrin. Geometrin sätts förvisso också till stor del ur spel med låsta hjul, men sluta ge gyroeffekten oförtjänt stor del i motorcykelns balans det gynnar ingen att ha fel uppfattning om hur motorcykeln funkar.
Gyrot är vad ger oss balansen, sätt gyrot ur spel och en hoj som börjar välta kommer fortsätta att välta, finns inget som håller emot eller som kan hjälpa dig att lyfta tillbaka hojen. I så fall skulle vi kunna stå still och rädda ett fall med bara geometri.

Och som avslutning, varför tränar du inte på att bromsa vid halka?
Här har vi helt tappat varandra. Jag vill inte träna låst framhjul på blöt gatsten, för det känns som en onödig risk. Jag vill inte testa låst framhjul i kurva med rullgrus.
Vad jag försöker säga är, att jag tror det är väldigt få personer som övar på hur låsning av framhjulet är på knepiga underlag.

Däremot tränar jag personligen att bromsa på blött underlag, exempelvis blöt asfalt för det är något jag vill kunna hantera väl. Jag tränar mig på att bromsa så hårt att framhjulet nyper lite på torr asfalt, för det vill jag känna på.

Men menar du att jag borde pröva att framhjulssladda på blöt gatsten i övningssyfte och att det är tämligen riskfritt med rätt förberedelser, så kanske jag borde göra det också.

Det är tvärtom jävligt smart att träna på att bromsa i halka om man kör utan ABS för att veta hur hojen beter sig, att vara tvungen att lära sig det på bråkdelen av en sekund i skarpt läge med skithöga stressnivåer är farligt, inte att träna under kontrollerade former.
Detta är alltså något jag helt håller med dig om. Det är här vi också missförstått varandra. Min poäng är att plötsligt är du i en risksituation där du inte har full koll på greppet, det är på ett underlag du inte övat väldigt mycket, exempelvis rullgrus på asfalt, blöt vägmarkering, oljefläck eller blöt gatsten.

Jag menar verkligen inte att en ABS gör att vi ska sluta träna, men det ger oss bättre förutsättningar för situationer vi inte tränat till perfektion. Eller som jag skrev innan, om vi provkör en hoj vi inte suttit på innan.

Ur mitt perspektiv är ABSens funktion att potentiellt kunna rädda situationer jag inte kunnat förutse. Det är inte ett alternativ till att vara bra förare, minska sina marginaler eller något liknande. Det är en sista livlina när jag inte haft förutsättningarna att göra mitt bästa som förare.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu kändes det som det blev många missförstånd mellan oss på en gång. Ska göra ett försök.

Det är jag medveten om, anledningen till att jag postade den var att det visar upp hur vanlig ABS beter sig i kurvor (något som det inte finns så mycket demovideor på), samt att det finns ABS-system som hanterar kurvor. (tråden är trots allt märke med bäst ABS, kurvABS får väl anses som bästa ABS att ha på sin hoj?).


Fast diskussionen är jämfört mot låst hjul. Om du tittar i videon ser du att ABSen inte hjälper i första tillfället med kraftigt nedlägg, men vid mindre kraftiga nedlägg så fortsätter hjulet att rulla. Jag känner mig tveksam till att alla de exemplena som visas hade gått lika bra med låst framhjul som den vanliga ABSen.


Gyrot är vad ger oss balansen, sätt gyrot ur spel och en hoj som börjar välta kommer fortsätta att välta, finns inget som håller emot eller som kan hjälpa dig att lyfta tillbaka hojen. I så fall skulle vi kunna stå still och rädda ett fall med bara geometri.

Här har vi helt tappat varandra. Jag vill inte träna låst framhjul på blöt gatsten, för det känns som en onödig risk. Jag vill inte testa låst framhjul i kurva med rullgrus.
Vad jag försöker säga är, att jag tror det är väldigt få personer som övar på hur låsning av framhjulet är på knepiga underlag.

Däremot tränar jag personligen att bromsa på blött underlag, exempelvis blöt asfalt för det är något jag vill kunna hantera väl. Jag tränar mig på att bromsa så hårt att framhjulet nyper lite på torr asfalt, för det vill jag känna på.

Men menar du att jag borde pröva att framhjulssladda på blöt gatsten i övningssyfte och att det är tämligen riskfritt med rätt förberedelser, så kanske jag borde det.




Min första hoj saknade ABS, vilket gjorde att jag tyckte att det var nödvändigt att faktiskt träna på att bromsa i dåligt fäste extra mycket eftersom att där inte fanns någon ABS som kunde rädda läget när skiten träffade den omtalade fläkten. Det är tvärtom jävligt smart att träna på att bromsa i halka om man kör utan ABS för att veta hur hojen beter sig, att vara tvungen att lära sig det på bråkdelen av en sekund i skarpt läge med skithöga stressnivåer är farligt, inte att träna under kontrollerade former.

NEj, du förstår inte hur en motorcykel fungerar. När hojen befinner sig på rull framåt så gör geometrin att den håller sig upprätt, det är inte gyro i huvudsak. HAde det varit gyro hade det varit en smal sak att bygga en bakhjulssvängd hoj, men det är närmast okörbart trots exakt samma gyroeffekt. :fakta

Det skulle vara ganska lätt att testa just hur väl gyrot stabiliserar hojen genom att hänga upp den så den kan rotera runt en axel som går genom hjulens infästningar, men då i sidled. Sätt spinn på hjulen och hoppa upp på hojen och försök hålla balansen. Om det är gyroeffekten som balanserar hojen borde det gå utmärkt även när hjulen inte har kontakt med underlag.

Och ja, du skulle må bra av att träna på att bromsa på våt gatsten. Du behöver inte ge dig på det absolut svåraste du kan tänka dig direkt, träna på gradvis svårare saker tills du vet hur hojen du kör beter sig när fästet är dåligt. Grusväg är till exempel utmärkt att träna att bromsa på, det behöver inte gå fort, och man får fästet tillbaka fort när man slutar bromsa igen, till exempel.
Sålänge du inte fått någon större sidoförskjutning på endera hjul så kommer hojen stabilisera sig ganska odramatiskt sålänge det finns fäste nog för att få hjulen i rull igen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Bara en kul anekdot om att lite på elektroniska hjälpmedel:
Åkt taxi när det kommit 1dm snö med en chaufför som totalt litade på att antispinn och antislapp skulle fixa biffen åt hon. Hon körd med rejäl understyrning in i korsningarna för att sen trycka fullt och låta antispinnen hålla ordning på bakvagnen (var en Merca) som ändå for lite kors och tvärs. Och nej det var inte "för kul" hon körde verkligen fullt ös bara på ren idioti/dålig känsla. Sällan vare så åkrädd...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej, jag tycker faktiskt inte det. Visst kan du säkerligen glida på framhjulet om du sitter upprät och kör rakt fram. Men vad händer om du redan ligger i en kurva, svänger i en korsning eller får panik och ger dig på att båda göra en undanmanöver och bromsa in?

Jag försöker inte föra en teoretisk diskussion om situationer man skulle kunna klara utan ABS, utan se till verkligheten. Jag väljer inte om jag behöver panikbromsa i en kurva. Och jag kör ganska ofta i kurvor, för det är det som är kul.

Så, enligt dig ska alla alltså byta till hoj med ABS eller sluta köra hoj?
Det är iaf vad jag kan uttyda av det du skriver, alternativet är ju tydligen krasch.

Och jo, jag skulle säga att till 90% Är det just Du som är anledningen till att du behöver panikbromsa i en kurva, håll ett tempo som tillåter dig att se den sträcka du behöver för att stanna så är de flesta paniksituationer avklarade.

Om du är så dålig på att bromsa så du Behöver ABS så anser jag att du lägger några eftermiddagar på att lära dig hantera hojen under broms utan att den behöver gå i, sen kan du kanske faktiskt hjälpas lite av den i en paniksituation, tills dess har du bara skaffat mental trygghet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
NEj, du förstår inte hur en motorcykel fungerar. När hojen befinner sig på rull framåt så gör geometrin att den håller sig upprätt, det är inte gyro i huvudsak. HAde det varit gyro hade det varit en smal sak att bygga en bakhjulssvängd hoj, men det är närmast okörbart trots exakt samma gyroeffekt. :fakta

Det skulle vara ganska lätt att testa just hur väl gyrot stabiliserar hojen genom att hänga upp den så den kan rotera runt en axel som går genom hjulens infästningar, men då i sidled. Sätt spinn på hjulen och hoppa upp på hojen och försök hålla balansen. Om det är gyroeffekten som balanserar hojen borde det gå utmärkt även när hjulen inte har kontakt med underlag.

Och ja, du skulle må bra av att träna på att bromsa på våt gatsten. Du behöver inte ge dig på det absolut svåraste du kan tänka dig direkt, träna på gradvis svårare saker tills du vet hur hojen du kör beter sig när fästet är dåligt. Grusväg är till exempel utmärkt att träna att bromsa på, det behöver inte gå fort, och man får fästet tillbaka fort när man slutar bromsa igen, till exempel.
Sålänge du inte fått någon större sidoförskjutning på endera hjul så kommer hojen stabilisera sig ganska odramatiskt sålänge det finns fäste nog för att få hjulen i rull igen.

Nja. Nu måste jag nog in och peta lite.

Du skriver själv att "när hojen befinner sig på rull framåt..."
Det är för att man är beroende av gyroeffekten.
Gyroeffekten står för en hel del av stabiliteten i en hoj under färd. Framför allt i högre farter. Det vet alla som någon gång försökt svänga under lite högre fart utan att veta hur man ska göra.
Däremot är inte gyroeffekten allenarådande. Den är beroende av hjälp från geometrin.

Dvs det är gyroeffekten tillsammans med geometrin som gör att hojen vill gå stabilt rakt fram när den kommit upp i fart.
Stannar man hojen (dvs tar bort gyroeffekten) så kommer hojen att välta.
Ändrar man geometrin utanför vissa ramar så blir hojen instabil då den kommer att stjälpa istället för hjälpa.

Hur stor gyroeffekten är kan man lätt få en uppfattning om genom att köra i 100 km/h på en bred motorväg eller liknande när det är tomt på trafik och testa att vrida styret. Det är en brutal skillnad på hur mycket man kan vrida på styret och dom flesta som är nya på motorcykel kan bli ganska förvånade över hur mycket kraft som behövs för att vrida styret i stort sett ingenting. Och det är pga just gyroeffekten.
Däremot kommer hojen snabbt att luta och svänga åt motsatt håll pga att det krävs väldigt lite styrutslag för ganska mycket styrning i motorvägsfart.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så, enligt dig ska alla alltså byta till hoj med ABS eller sluta köra hoj? Det är iaf vad jag kan uttyda av det du skriver, alternativet är ju tydligen krasch.
Nej, verkligen inte, jag försöker få fram att ABSen inte är värdelös på en hoj och är en sista livlina som *kanske* kan rädda en situation. Jag försöker få fram att ABSen är något som kan rädda när man som förare gör direkt fel av ovana eller stress. Ännu en gång så kör jag själv utan ABS, men jag är medveten om att det är en ökad risk. Som åtminstone innan jag är supertränad kommer ge mig större risk att välta eller få längre bromssträcka vid en nödsituation.

Om du är så dålig på att bromsa så du Behöver ABS så anser jag att du lägger några eftermiddagar på att lära dig hantera hojen under broms utan att den behöver gå i, sen kan du kanske faktiskt hjälpas lite av den i en paniksituation, tills dess har du bara skaffat mental trygghet.
Jag är helt okej med att ni tycker jag har fel, men varför måste ni gå på mig personligen också?

Om vi nu ska ta det på ett personligt plan så är detta min första säsong med en hoj utan ABS. Det är min andra säsong med hojkort. Jag har haft hojen ute i cirka två månader varav stor del av tiden har varit i garaget. När den väl har varit ute har jag försökt hinna med att både träna inbromsning och hinna nöjesköra. Jag var i falkenberg i helgen på AK BKK, jag körde Knix i uddevalla på blött väglag och jag var på kinnekulle och körde tidigare. Men det är tyvärr så att två månader inte räcker för mig, jag är fortfarande inte perfekt på att köra med låsta hjul, jag har fortfarande vissa mentala spärrar.

Så vänligen var realistiska, var ni perfekta förare utan ABS redan efter två månader?

Och jo, jag skulle säga att till 90% Är det just Du som är anledningen till att du behöver panikbromsa i en kurva, håll ett tempo som tillåter dig att se den sträcka du behöver för att stanna så är de flesta paniksituationer avklarade.
Nu är det ännu en gång väldigt personligt riktat mot mig och hur jag kör. Paniksituationer händer, ett säkerhetssystem kan vara en extra livlina, varken mer eller mindre.

Självklart är det bästa vi kan göra att träna oss till att bli förare som kan förutse allting i trafiken, så vi alltid kan ha tillräckligt stora marginaler för att inte hamna i några otrevligheter. För min del får du gärna se det som att du alltid har goda marginaler och att det är jag som inte har det på grund av att jag är dålig förare.

Men ur mitt perspektiv handlar det om att den gång jag eventuellt missar något, missbedömer något eller inte kunde förvänta mig att en situation skulle kunna uppstå, då kan det vara trevligt om det finns ett säkerhetssystem där.

Jag är helt enkelt medveten om att jag inte alltid kommer agera perfekt.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hur stor gyroeffekten är kan man lätt få en uppfattning om genom att köra i 100 km/h på en bred motorväg eller liknande när det är tomt på trafik och testa att vrida styret. Det är en brutal skillnad på hur mycket man kan vrida på styret och dom flesta som är nya på motorcykel kan bli ganska förvånade över hur mycket kraft som behövs för att vrida styret i stort sett ingenting. Och det är pga just gyroeffekten.

Ja för att det går trögare att vrida styret i hög fart har ju ingenting alls att göra med att geometrin alltid vill hålla hjulet rakt under tyngdpunkten ;)

Va dumma tillverkarna av exclusiva hojar är då som satsar miljoner på att minska gyroeffekterna så mcyket som möjligt, en panigale med lätta smidda fälgar kommer man ju ramla med på en gång
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja för att det går trögare att vrida styret i hög fart har ju ingenting alls att göra med att geometrin alltid vill hålla hjulet rakt under tyngdpunkten ;)

Va dumma tillverkarna av exclusiva hojar är då som satsar miljoner på att minska gyroeffekterna så mcyket som möjligt, en panigale med lätta smidda fälgar kommer man ju ramla med på en gång

Fast du ändrar inte geometrin överdrivet mycket mellan 50km/h och 100km/h, men du ändrar styrkan på gyroeffekten. Geometrin avgör hur hojen hanterar gyroeffekten och vart den går någonstans när vi vrider på hjulet.

Men i någon realistisk värld där vi alla kör hojar med hygglig geometri (dvs inte kromslädar), så är det gyrokrafterna som bestämmer hur starka krafter som hjälper till att hålla hojen rak och upprät.

Men visst, självklart borde det gå att bygga en maskin där geometrin försämrar väghållningen vid starkare gyrokrafter. Men det är en högst teoretisk diskussion.

Jag kan köpa att jag har fel och har övervärderat gyrokraften, men kanske kan vi alla vara överens om att en hoj utan gyro inte är lika bra på att hålla sig upprät och är mycket svårare att räta upp?

Precis som innan när jag skrev att det är däck utan grepp som kan sladda under oss, så är det också hojar utan gyro som har förutsättningar för att välta. Du har helt enkelt mycket större förutsättningar för att välta i 5km/h än i 100km/h och det har med gyrokrafterna att göra.

Va dumma tillverkarna av exclusiva hojar är då som satsar miljoner på att minska gyroeffekterna så mcyket som möjligt, en panigale med lätta smidda fälgar kommer man ju ramla med på en gång
Fast ingen vill väl ha en trögstyrd racerhoj? Det är ju inte så att geometrin i en traditionell sporthoj är gjord för att ha maximal stadga vid körning rakt fram heller.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja. Nu måste jag nog in och peta lite.

Du skriver själv att "när hojen befinner sig på rull framåt..."
Det är för att man är beroende av gyroeffekten.
Gyroeffekten står för en hel del av stabiliteten i en hoj under färd. Framför allt i högre farter. Det vet alla som någon gång försökt svänga under lite högre fart utan att veta hur man ska göra.
Däremot är inte gyroeffekten allenarådande. Den är beroende av hjälp från geometrin.

Dvs det är gyroeffekten tillsammans med geometrin som gör att hojen vill gå stabilt rakt fram när den kommit upp i fart.
Stannar man hojen (dvs tar bort gyroeffekten) så kommer hojen att välta.
Ändrar man geometrin utanför vissa ramar så blir hojen instabil då den kommer att stjälpa istället för hjälpa.

Hur stor gyroeffekten är kan man lätt få en uppfattning om genom att köra i 100 km/h på en bred motorväg eller liknande när det är tomt på trafik och testa att vrida styret. Det är en brutal skillnad på hur mycket man kan vrida på styret och dom flesta som är nya på motorcykel kan bli ganska förvånade över hur mycket kraft som behövs för att vrida styret i stort sett ingenting. Och det är pga just gyroeffekten.
Däremot kommer hojen snabbt att luta och svänga åt motsatt håll pga att det krävs väldigt lite styrutslag för ganska mycket styrning i motorvägsfart.

Hur tror du experimentet jag föreslog skulle falla ut?
Om gyroeffekten är den huvudsakliga källan till stabilitet skulle det fungera att sitta på hojen då. Med tllräcklgit hög RPM på hjulen skulle man få en bergstadig hoj som inte är svår alls att balansera runt den fritt roterande axeln.
Rullandet framåt behövs för att geometrin ska kunna stabilisera hojen. Det skulle säkert gå att hitta på ett sätt att driva hojen framåt även utan roterande skivor och på så vis eliminera gyroeffekten ganska bra med, och fortfarande ha en körbar hoj.
När de två hjulen på en hoj kommer ur linje gör geometrin att framhjulet svänger in framför bakhjulet igen, det är det som ger balansen och stabiliteten i första hand. Gyroeffekten kommer i mycket högre hastighet än denna effekt.

Gyroeffekten hjälper, och som du sade så känns den definitivt av i högre hastigheter när man försöker bryta ner hojen. Jag säger att det inte är den huvudsakliga stabiliserande effekten på en hoj. Om man tar en bakhjulsstyrd hoj så får man ett exempel på där geometrin inte alls hjälper till att stabilisera hojen, och då gör inte gyrot något alls för att göra hojen stabil.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Pratar vi alla om samma sak? Jag pratar om gyrokrafter som hjälper dig att hålla balansen och inte köra omkull, när jag skrev detta tänkte jag på rak körning. Alltså, när man tvärnitar kommer hojen börja gå i en rak linje med låsta hjul. Då finns det inte längre några gyrokrafter som hindrar hojen om den börjar falla åt sidan.

Jag tolkar det som att du pratar om hojens geometri i en kurva och där kan jag mycket väl tänka mig att geometrin spelar en mycket större roll relativt gyrokrafterna.

Men om du nu pratar om geometrin i kurvor, är det applicerbart vid en tvärnit? Utan kurv-ABS kommer väl hojen räta upp sig och börja gå i en rakt linje (alternativt sladda ut med framhjulet).
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Pratar vi alla om samma sak? Jag pratar om gyrokrafter som hjälper dig att hålla balansen och inte köra omkull, när jag skrev detta tänkte jag på rak körning. Alltså, när man tvärnitar kommer hojen börja gå i en rak linje med låsta hjul. Då finns det inte längre några gyrokrafter som hindrar hojen om den börjar falla åt sidan.

Jag tolkar det som att du pratar om hojens geometri i en kurva och där kan jag mycket väl tänka mig att geometrin spelar en mycket större roll relativt gyrokrafterna.

Men om du nu pratar om geometrin i kurvor, är det applicerbart vid en tvärnit? Utan kurv-ABS kommer väl hojen räta upp sig och börja gå i en rakt linje (alternativt sladda ut med framhjulet).

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf se sidan 3
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top