Det finns ABS-system som hanterar kurvor fint. Se följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=2h9MVbkpLZQ
Här visas alla dåliga situationer med vanlig ABS också, men jag måste säga, förutom den första så ser alla trevligare ut än att glida på framhjulet.
Nej, jag tycker faktiskt inte det. Visst kan du säkerligen glida på framhjulet om du sitter upprät och kör rakt fram. Men vad händer om du redan ligger i en kurva, svänger i en korsning eller får panik och ger dig på att båda göra en undanmanöver och bromsa in?
Jag försöker inte föra en teoretisk diskussion om situationer man skulle kunna klara utan ABS, utan se till verkligheten. Jag väljer inte om jag behöver panikbromsa i en kurva. Och jag kör ganska ofta i kurvor, för det är det som är kul.
Jag postade en video som visar en person som definitivt sladdar omkull på raksträcka, på grund av väglag, inte att han styr.
Ett låst hjul har ingen gyroförmåga, så i bästa fall har vi bara tappat en stor del av balansen.
Jag kör själv utan ABS, men kan ärligt säga att jag inte klarar av att nyttja fotbromsen lika bra som med ABS vid kraftig inbromsning med frambromsen.
Jag kan också säga att jag inte tränat att sladda framhjul på blöt gatsten, rullgrus, blöta vägmarkeringar och annat som plötsligt kan påverka greppförmågan. Det känns helt enkelt som dumma risker att ta.