Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hej.

Efter en snabb sökning på hästar fick jag fram 30 sidor träffar, (inte helt oväntat på ett mc-forum).

Men jag har en fundering. Efter en nära döden upplevelse för snart 3 år sedan där jag ordagrant höll på att klyva en häst som precis gick ner från bakbenen efter att en polare drattat förbi i en skymd kurva på en 70 väg har jag ännu inte fått svar.
Jag hann precis få stopp på hojen framför hästen och fick en rejäl avhyvling utav en mycket rädd och upprörd rytterska. Jag minst lika rädd och upprörd fick inte fram ett ljud (kände mig ganska liten faktiskt).

Vad är det egentligen som gäller? Finns det några regler som säger att hästar inte har att göra på 70 vägar eller skall man behöva tänka på att det kanske står en livrädd häst redo att hoppa fram på vägen vid varje skymd kurva?

Någon som kanske har erfarenheter av hästar som vet?

Förövrigt brukar jag vara snäll och puttra förbi eller koppla hojen när jag kör förbi hästar då jag vet vad som kan hända.

Alla tankar är välkomna.

:va

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Är det inte så att oavsett hur labila hästarna är och hur dom än beter sig så är det bilistens/motorcyklistens fel vid olycka?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Mina barn rider och frugan har ridit, hon sa att det hon trodde att det inte finns några förbud på vägar bortsett från motortrafikled och motorväg då.

Ibland rider kidsen ute på vägarna också, dock på väldigt lugnt trafikerade med trafikvana hästar.

Vissa hästar får ju spel bara man släpper en skit och andra är ju väldigt "tåliga", det är nog upp till ryttaren att avgöra om hästen är trafiklämplig eller ej.

Personligen så anser jag att det finns bättre lämpade ställen att rida på än en asfalterad väg som förmodligen även är betydligt roligare att rida på också.
Men jag har full förståelse att man ibland behöver korsa eller rida en kort sträcka på en väg för att ta sig dit man vill.

Jag respekterar hästarna och ryttarna och kör lugnt för förbi, de är ju faktiskt medtrafikanter.

En gång höll jag faktiskt på att vara med om en olycka med en ryttarinna.

Hon viftade med sin vänstra hand vid sidan om hästen så jag körde sakta förbi henne, såg då hennes vansinnesutrott i bakspegeln och begrep då att det var ett försök till att hålla ut handen för att svänga vänster.

Om jag stannade och pratade med henne? Nej, det gjorde jag inte.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Grunden är ju ändå att du som förare oavsett fordon och väg skall ha uppsyn och ett säkerhetstänkande oavsett vad som kan tänkas dyka upp på vägen och anpassa hastighet m.m. efter detta samt sikt och väglag.
När jag övningskörde så åkte vi förbi många hästar på vägen, vi tog det lugnt och stilla, höll kanske 5-6km/h förbi dem, sedan öka försiktigt.
Hästar blir rädda fort av olika skäl, så, anpassa fart och se upp så hinner du förhoppningsvis se hästen före det är försent. Mig veterligen finns inga regler som säger att en häst inte får finnas på 70 väg.

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Köra på djur så som hästar är det nästan alltid fordonsägaren som anses ansvarig. Enda chansen att få rätt mot ryttaren är att dra denne inför tinget och bevisa att denna uppträtt grovt oaktsamt. Det som täcker ev skador på dig är helförsäkringens vagnskade del, samma som en viltolycka.

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Min kompis rider, hon säger att hon får rida var hon vill om det inte är skyltat förbud.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Lugnt o stilla låter ju logiskt. Men det hjälper ju tyvärr inte alltid.
Gled förbi en häst senast igår. Tänkte när jag såg hästen att nu måste jag bromsa ner o ta det lugnt. La mig under laglig hastighet och växlade upp till så låga varv som möjligt. Ser i pereferin att hästen börjar åla sig för ryttaren helt okontrollerat och titta bakåt på mig som om jag skulle försöka äta den, den styr sedan ut mot ett gärde.
Hade inte fart nog att koppla ner varven men det är inte alltid det hjälper att "ta det lugnt" heller tyvärr.. Får la bli till att leda förbi den nästa gång.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
senast de nästan vart nåt med en häst inblandad åkte jag bil så såg jag nåt som rörde sig i mörkret på sidan av vägen, detta va då inne i ett litet samhälle. 2 unga tjejer på en svart häst utan reflexer såg jag när jag åkte förbi.
de åker rätt mycket bilar där.:död

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
man behöver ju inte flyga förbi men man behöver ju inte direkt åka under tillåtna hastighet häller bara man håller lite avstånd å inte slickar dom. tål inte hästen det så bör ryttaren bytta hobby för då har dom misslyckats totalt med hästen finns alltför många spån som håller på med hästar typ 80% som inte skulle haft nåt med djur å göra över huvudtaget....

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Hoj
06 ktm 660
häst vet jag inget om men hund vet jag :tummenupp går ägaren med sin hund utan koppel och hunden springer över vägen och du åker på hunden så åker hundens ägare på allt :fakta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker väl personligen att hästar borde behöva trafikregistreras precis som alla andra större fordon. Är de inte lämpliga i trafik har de inte där att göra. Funkar de i trafik är de välkomna dit.
Ta tex polisens hästar, de viftar väl på sin höjd lite lojt med öronen när man kör förbi.

Däremot en häst som börjar krumbukta sig när det kommer ett annat fordon är för fan som en bil utan bromsar med ratt som lossnar lite som den vill, och en gas som häktar sig när den känner för...
Skulle det få tuffa runt på vägarna, ens om det var en epa-traktor?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
man behöver ju inte flyga förbi men man behöver ju inte direkt åka under tillåtna hastighet häller bara man håller lite avstånd å inte slickar dom. tål inte hästen det så bör ryttaren bytta hobby för då har dom misslyckats totalt med hästen finns alltför många spån som håller på med hästar typ 80% som inte skulle haft nåt med djur å göra över huvudtaget....

Det gäller även barn. man ser ofta föräldrar som är ute och går och ungen cyklar på vägen. Inte fan säger dom till barnet att cykla i kanten.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Detta är superkrångligt!! Jag har fått utskällning utav ryttarinnor både för att jag har kör för fort och för långsamt :va

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hästar i trafiken.. Galet säger jag bara. Har haft ett par upplevelser där hästen/hästarna har blivit tokiga, även när man glidit förbi stilla. För övrigt så blir jag vansinnig när jag ser att en häst har tömt hela jävla tarmen mitt på vägen.. hur fan kan det vara tillåtet? Frågar man en hästtjej om detta så får man svaret - Meeh det är ju så mycket!? ska jag ha med mig en stor sopsäck och en skyffel eller? JAAA, alternativt se till så kreaturet skiter i diket:dummer

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Ge o ta!
Kör alltid lungt förbi, men gnälls det ändå får dom höra Acra-pipor sjunga hamburgarens dödssång! :crash

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Lösningen stavas tvåtakt som skriker genom ett HGS rör, hästarna var halvvägs ut i skogen när man väl passerade.
Tycker inte att hästar har på vägarna att göra ifall de inte klarar av att bli omkörda i laglig hastighet.

Skickat via Fap-a-talk

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Saktar alltid in och tar det överdrivet försiktigt förbi ryttare på häst, samma sak förbi folk med barnvagn eller cyklande barn etc.

Men sen fixar ju inte alla hästar trafik å då borde de inte ridas på vägar. Oberäkneliga som de flesta hästar oxå är så kan liten plastpåse ena dagen vara hamburgerätande monster medan en högljudd bil/mc inte bekymrar det minsta! Nästa dag är det tvärtom...
Därav försöker jag undvika asfalt när jag nångång är ute på morsans havremoppe, tacksam när trafikanter visar hänsyn och blir inte sur om hästen då ändå skulle få ett spel.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Köra på djur så som hästar är det nästan alltid fordonsägaren som anses ansvarig. Enda chansen att få rätt mot ryttaren är att dra denne inför tinget och bevisa att denna uppträtt grovt oaktsamt. Det som täcker ev skador på dig är helförsäkringens vagnskade del, samma som en viltolycka.

Det är bra det du skriver, men vad är definitionen av att som ryttare uppträda "grovt oaktsamt", kan det vara att man korsar vägen i tex; En skymd kurva? :confused:

Någon som kommer med bil eller motorcykel har ju inte en chans i världen att stanna om någon på häst får för sig att korsa tex, en 70-väg på landet som är smal och krokig, i en skymd kurva.

Poängen är: Att man som djurägare bör ha ett ansvar gentemot sina "medtrafikanter" att inte bete sig som en paragrafryttare. :va

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Trafikvana hästar är fan humbug, ALLA hästar är oberäkneliga, ungefär som äckliga skitungar :mad: och har inte på vägarna att göra.

Håll er ute på ängarna för i helvet. :mad:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hästar räknas som fordon och får vistas på väg.
Dock finns det ingen ryttare som VILL vara på vägen.
Det är bara nödvändigt för att kunna flytta sig till annat ridspår.

Visar du hänsyn till dem så visar de dig hänsyn tillbaka.

Häst har ingen trafikförsäkring så det blir det fordon som har det som står för skador på häst och personskador.

Jag kör väldigt lugnt förbi hästar med ryttare på, i vagn eller bredvid.
För jag vill inte ha på mitt samvete att en liten tjej blir invalid då jag skrämt hästen så någon skadas.

:krama

Dal-Mausen

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad