Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det ens tillåtet för 12åriga tjejer att rida på vägen, det låter helt sinnessjukt. Måste inte ryttaren vara typ 16 år iaf?

Annars har jag aldrig skrämt hästar när jag kört förbi så enligt mig är det inga problem, dock brukar jag köra med originaldämpare och hålla längsta möjliga avstånd.

Jag tror det är tillåtet- men det slår mig nu att jag inte vet med säkerhet. Men en sak som jag vet är att det är mycket vanligt. Tom ännu yngre har jag sett många exempel på.

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
va sägs om körkort av nått slag för att få rida med häst på vägar?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Trafikvana hästar är fan humbug, ALLA hästar är oberäkneliga, ungefär som äckliga skitungar :mad: och har inte på vägarna att göra.

Håll er ute på ängarna för i helvet. :mad:

Nähe du. Vart ett mindre upplopp i Lund mellan Nazister och AFA och det var ett kaos på gatan. Hästarna var lugna och hade stenkoll, det är ju som att säga att alla bilar på vägen är i bra skick ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hästar ute på småvägarna är väl ändå något man får räkna med att stöta på? Det är bara att anpassa sig efter omständigheterna. Jag tror inte ridfolket vill tillbringa mer tid än absolut nödvändigt på vägarna, men är illa tvungna för att kunna ta sig till ridlederna runt stallen. Lite skrämmande att läsa några av de kommentarerna man ser här. Väldigt lite förståelse för hur verkligheten där ute. Vi som mc och/eller bilförare äger inte vägarna utan delar dem med andra trafikanter och bör visa dem respekt. Jag har aldrig stött på någon ryttare som betett sig illa varken på motorcykel eller med bilen. Alltid har de hövligt tackat för att man visat hänsyn. Det är djur vi talar om och de beter sig inte alltid som man förväntar sig, precis som små barn eller ungdomar som inte har ett färdigutvecklade sinnen och gör saker på impuls.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag kan inte förstå varför man rider på en väg om man inte verkligen måste.

Ser en häst som en Enduro som trivs bäst i skogen eller på stora ängar som i Cowboyfilmer.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag kan inte förstå varför man rider på en väg om man inte verkligen måste.
Nej, tro mig - väldigt få ryttare tillbringar mer tid än absolut nödvändigt på vägar. Som nån skrev tidigare, när det inte finns några alternativ en kortare sträcka eller för att korsa vägen.

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Låter ju som en god idé detta med trafikregistrering av hästar! Skulle väl innebära en del jobb kanske, men ett smart och pedagogiskt utformat "körprov" för de individer som ska få vistas på allmän väg vore ett jättekliv i rätt riktning tycker jag.

Och givetvis, i dagen jämnlika samhälle, skall givetvis hästar ha regskylt även fram!

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10
Bor själv på landet och både vi och grannen har hästar sammanlagt ca 10st plus att det finns ca 3 olika stora stall i närheten så gäller att ta det lugnt när man börjar komma hemåt.
Enligt lagen så går hästen alltid fri (hitta tyvärr ingen paragraf att bevisa det men då jag har en mor som är insatt på båda ämnena så är jag ganska säker.) även fast du stannar vi vägkanten, stänger av motorn och inte rör en muskel.

Det gäller ju för dig som förare då att försöka ha lite koll på vart det finns stall, ridskolor mm för att man ska kunna visa dessa ibland lite IQ-befriade djur den respekt som behövs, men det är också upp till ägaren/ryttaren att veta om hästen är lämplig att ta ut i trafiken. Så enligt lagen är ansvaret bara ditt men moraliskt sätt så är det också ryttarens ansvar att se om hästen är säker att föras vid trafik.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Samma sak med pensionärer , barn , husvagnar o traktorer. Bort med dom från vägarna....Förbjud helt enkelt ! Självklart är vägarna till för oss motorcyklister. Som hämnd kan vi ge oss ut på deras ridstigar i skogen med endurohojar , vilket ingen här i normala fall någonsin skulle göra. Vi har visserligen ingen rätt att vara där , som dom har på vägen , men....än sen då ? Vi kör hoj o vi har alltid rätt !

(om nån inte begriper , så var det en viss ironi i det här....)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För några år sen var jag ute och körde på Drottningholm/Färingsö en kväll och stannade på nån liten grusväg och vattnade en buske, njöt av solnedgången och tyckte att livet va rätt bra. När jag skulle dra igen kom det två brudar ridande på varsin häst. Hästarna fick spel när dom såg mig, jag rörde mig ju som en människa, men hade något blankt svart och silvrigt längst upp istället för ett ansikte och luktade inte riktigt människa säkert. Så dom ropade och bad mig ta av mig hjälmen, inga problem! Så den rök, och hästarna fick komma fram och hälsa på mig. Jag glömde kanske berätta att jag hade ridit i 12 år dock, dom tittade lite undrande på varandra när jag lugnt lät hästarna buttas med mulen och nafsa med läpparna :hihi

Hursom, jag tror jag lyfte hojåkare lite i deras ögon iaf :)

Hästar, cyklister och fotgängare rullar jag alltid förbi med så bred marginal som möjligt i sidled, och avslag eller indragen koppling. Det händer ju att politiker, lobbyister eller folk som känner såna är ute i verkligheten också ibland :rolleyes:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Och när man passerar med hoj i långt under tillåten hastighet med indragen koppling kan hysteriska ryttarinnor (ja, de är ALLTID kvinnfolk) hoppa av havremopparna och försöka spärra vägen vilt viftandes med armar och ridspö... jag har faktiskt ett märke frampå Gixxern efter ett sådant, men då blev det allvarlig pratstund om det aktuella ekipagets lämplighet i såväl trafiken som samhället i stort, och jag fick faktiskt en ursäkt!:tummenupp

Du föreslog inte lite vilt och ohämmat försonings-sex?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Efter en hel dags ridande så behöver hästarna gå på lite asfalt (hårt underlag) , kanske därför man ser ryttare ibland ute på vägarna.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
inget emot hästar ryttarna det är fel på :fakta

kom åkande över ett krön förra hösten (70väg) bakom krönet dräller det av hästar utan reflexer vilket gör att jag inte ser dom förrns ca 20m avstånd och hinner därför inte bromsa särkskilt mycket
hästarna blir tokiga och håller på å stegrar å blockerar vägen,
som tur var åkte jag hög 4wd bil och diket var inte så djupt där så vart en dikestur med hjärtat i halsgropen
om jag stannade? Nä att få reda på hur dum i huvet man är av en gnälliga häst-tjejer som inte fått rida nått annat än havremoppe dom senaste åren hade jag inte alls lust med.

då man är uppvuxen ute på vischan så vet man hur hästfolk beter sig (finns inga undantag)
"jag äger jorden"

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vår granne är hästveterinär och där ser man dagligen exempel på folk som skaffar ridhäst men knappt vet hur en häst fungerar.Faktist rätt underhållande ibland :)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det enda som är dummare än en häst är en ryttare/hästägare. Det är dom två dummaste typer av varelser på hela denna planet.
Tänk på det när ni ska passera så har ni ert på det torra.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Efter en hel dags ridande så behöver hästarna gå på lite asfalt (hårt underlag) , kanske därför man ser ryttare ibland ute på vägarna.

Ett exempel på "fakta" från en hästmänniska. Helt utan saklig grund näturligtvis.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning