Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Ställer man till med en olycka med häst när man kör bil,mc,lastbil eller annat motorfordon ligger man risigt till som förare.
Därför är det klokt att slå av på gasen, hålla ut och rulla förbi.

Jag kör både hoj och har häst och jag känner då INGEN som rider på vägen mer än absolut nödvändigt och det är då bara en transportsträcka för att ta sig till våra ridvägar där vi VILL vara.
Vet inte heller någon som tar ut sin häst som inte är trafiksäker under förutsättningar att de som sitter i/på fordonet använder sundt förnuft och visar hänsyn.
Samtidigt försöker vi ryttare hålla oss ur vägen när vi kan, finns det tex möjlighet att gå åt sidan på mötesplats eller liknande så går vi åt sidan också.

Det finns plats åt oss alla så visa respekt mot varann så kommer det gå bra :)

Men kom ihåg att hästar är flyktdjur, så även de mest trafiksäkra hästar kan bli rädda för någonting vi inte ens uppfattar vad det är...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Trafikvana hästar är fan humbug, ALLA hästar är oberäkneliga, ungefär som äckliga skitungar :mad: och har inte på vägarna att göra.

Håll er ute på ängarna för i helvet. :mad:

Om vi ersätter ordet häst med motorcyklist så stämmer det också emellanåt :brynad
Likväl som det finns trafikvana hästekipage så existerar det nybörjare och om jag nu vill köra hoj på bystan så kommer det att finnas hästar, traktorer, cyklister, älgar, bönder, gamla gubbar med hatt etc etc, det är bara att gilla läget och ta det lugnt (vill man bomba så behöver man ju reka vägen iallafall).

Japp, viss ryttarvana (stridshäst med blanka vapen) finnes likväl som bombmatteläggare och tävlingsrattvridare :hej

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Om vi ersätter ordet häst med motorcyklist så stämmer det också emellanåt :brynad
Likväl som det finns trafikvana hästekipage så existerar det nybörjare och om jag nu vill köra hoj på bystan så kommer det att finnas hästar, traktorer, cyklister, älgar, bönder, gamla gubbar med hatt etc etc, det är bara att gilla läget och ta det lugnt (vill man bomba så behöver man ju reka vägen iallafall).

Japp, viss ryttarvana (stridshäst med blanka vapen) finnes likväl som bombmatteläggare och tävlingsrattvridare :hej

Kort svar: du har fel.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är absolut inget fel med havremopeder.Däremot är det absolut väldigt ofta fel i huvudet på de som framför dessa havremopeder.De vistas ibland utmed trafikerade vägar med en inre hänvisning om att denna sträcka måste de rida för att ta sig till det rätta området.Så fel, så fel, det bara kan bli.En havremoped är precis som en crossmotorcykel gjord för att kunna transportera en ryttare direkt över åkermark och på så vis undvika direktontakt med annan motorburen trafik som många gånger gör ryttaren mer upprörd än havremopeden.

Därav har vi löst problemet och kan se en ryttare till en havremoped som vistas utmed en hårt trafikerad väg som en wannabe som bara gör allt i sin makt för att få uppmärksamhet för sig själv som ryttare och delvis sin havremoped och ofta har en inbyggd hatkänsla till allt som framförs med fossila bränslen bortsett från havre.Jag framför själv då och då dessa havremopeder och kan bara säga att somliga skulle aldrig ens få komma i närheten av dessa havremopeder med sitt synsätt på andra trafikanter såväl rullandes som gåendes och aldrig någonsin i livet skulle de få framföra en mc under några former.De har helt enkelt fel inställning och verkar ibland tro att de medverkar i en smygfilmad dokusåpa där dagens ämne ständigt är "titta på mig".

Tack för ordet. :crash

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kort svar: du har fel.
Jag har bara gjort två fel, varit på fel plats och svarat ja på en fråga :D (giftermål)

Tyvärr måste man inse att det finns egentligen bara mottrafikanter på vägen och om man nu vill ha lugn och ro när man gasar järnet så är det bara att lägga ett par dagar på nån bana (om det nu finns nån i närheten förståss, gröna ytor för att klappa kompisar i arslet finns det tyvärr för många av). Tyvärr är oddsen till kusarnas fördel, minst 400kg och massiva. :crash

:krama

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Blir ju bara roliga att läsa och man undrar vilka det är fel på och vilka som får vara på vägarna. Det snackas om att trafikanter ska visa respekt åt mc folket men det ska tydligen inte gälla åt andra hållet.

En häst kan gå över en åker, ja det vet alla. Men alla vet inte att odlingar som man förstör är man ersättningsskylldig till.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det är absolut inget fel med havremopeder.Däremot är det absolut väldigt ofta fel i huvudet på de som framför dessa havremopeder.De vistas ibland utmed trafikerade vägar med en inre hänvisning om att denna sträcka måste de rida för att ta sig till det rätta området.Så fel, så fel, det bara kan bli.En havremoped är precis som en crossmotorcykel gjord för att kunna transportera en ryttare direkt över åkermark och på så vis undvika direktontakt med annan motorburen trafik som många gånger gör ryttaren mer upprörd än havremopeden.

Därav har vi löst problemet och kan se en ryttare till en havremoped som vistas utmed en hårt trafikerad väg som en wannabe som bara gör allt i sin makt för att få uppmärksamhet för sig själv som ryttare och delvis sin havremoped och ofta har en inbyggd hatkänsla till allt som framförs med fossila bränslen bortsett från havre.Jag framför själv då och då dessa havremopeder och kan bara säga att somliga skulle aldrig ens få komma i närheten av dessa havremopeder med sitt synsätt på andra trafikanter såväl rullandes som gåendes och aldrig någonsin i livet skulle de få framföra en mc under några former.De har helt enkelt fel inställning och verkar ibland tro att de medverkar i en smygfilmad dokusåpa där dagens ämne ständigt är "titta på mig".

fast precis som med en cross blir det säkert rätt tråkigt att framföra på samma område omringat av asfaltsvägar, även där vill man på vingliga dubbar transportera sig kortare sträckor på asfalt till nästa grusväg.

Men ja, hästar kan få ärkeflipp ibland, försökte försiktigt puttra förbi en gigantisk ardenner på grusväg, men den gick upp på bakbenen och det vara bara o vända o åka tillbaka samma väg jag kommit.:glömdet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En sak är klar, det är omöjligt att visa så mycket hänsyn att en hästägare/ryttare blir nöjd. Gör man ändå allt för att inte uppröra detta labila ekipage ger det bara föraren av kötthögen rätt att kräva ännu mer. Skulle de komma av sig och bete sig som folk och t o m tacka för visad hänsyn kommer de att uttömma sin vrede över denna nesa på näste (motorcykel)trafikant.

Man bör ha i åtanke att det är korkade djur vi pratar om här och vad föraren beträffar så....blir man som man umgås. Eftersom allt rimlighetstänkande och känsla för proportionalitet är utraderat har man att räkna med en verklighetsuppfattning i paritet med en födande kvinnas.

Vidare verkar de förutsätta att man kan förutse var de nu behagar poppa upp/ut/fram ifrån och skulden är naturligtvis alla andras liksom ansvaret för att göra något för att adressera problemet, lite som "ensamma mammor" och andra bortklemade individer när jag tänker efter.

Det abnorma känsloförhållandet från föraren gentemot kötthögen är naturligtvis roten till problemet jämte en uråldrig lag då Svea trafikerades främst av höätare (eller vad nu tuggar i sig) och motoriserade fordon utgjorde ett, om än pittoreskt, ganska förfärande inslag i vår landsbygd. Nu är förhållandet omvänt och lagen borde rättas därefter, åtminstone vad ansvarsbiten beträffar.

Slutligen vill jag varna för att sätta någon lit till vad ryttarna/hästägarna säger. Samtliga kommer att säga att "de gör vad de kan" och "jag är inte en av dem som..." och alla kommer de att ljuga!:fakta

(Jag skulle kunna skriva om alla positiva ingredienser som verkar vara förknippat med det intresset men icke. Eftersom det är så många bortskämda, som fått för mycket till skänks och låtit egot växa i takt med den något osunda dragningen till djuret ifråga, tycker jag det här är mer passande).:rolleyes:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håller med om att hästar är oberäkneliga.
Gör det inte mindre viktigt att lätta på rullen och chilla förbi.

Var ute och åkte inlines fram och tillbaka på samma väg (innan hoj-livet ;) ).
Fjärde ggn jag drog förbi kom kusen på att jag skulle äta upp honom. :dummer
Han dundrade rätt genom grinden, ut på vägen (inga fordon), lägger ikull sig, studsar upp och travar bort till nån kompis ett par hagar bort. :va
Tog några timmar att hitta ägare, samla ihop kusen och konstatera att häst-fan va OK.

Fråga till Murphy: Varför möter man bara hästar bakom skymda kurvor? :confused:

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Vilket är utmärkt, förutom att åkermarken inte får passeras under sommarhalvåret i princip. Skogsmark är bara att kuta runt bäst man vill i i princip, sålänge man inte förstör, något som havremoppar gör i mindre utsträckning än geggmoppar iaf. :D

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Låter ju som en god idé detta med trafikregistrering av hästar! Skulle väl innebära en del jobb kanske, men ett smart och pedagogiskt utformat "körprov" för de individer som ska få vistas på allmän väg vore ett jättekliv i rätt riktning tycker jag.

Jag umgås med en hel del hästfolk och de flesta sköter sig, men en del verkar ju helt verklighetsfrånvända... drar fram precis överallt utan att ens tänka på att fråga markägarna innan de klampar sönder grödor och odlingar osv.:mad: Och när man passerar med hoj i långt under tillåten hastighet med indragen koppling kan hysteriska ryttarinnor (ja, de är ALLTID kvinnfolk) hoppa av havremopparna och försöka spärra vägen vilt viftandes med armar och ridspö... jag har faktiskt ett märke frampå Gixxern efter ett sådant, men då blev det allvarlig pratstund om det aktuella ekipagets lämplighet i såväl trafiken som samhället i stort, och jag fick faktiskt en ursäkt!:tummenupp

Jag har mest råkat på de lite äldre hEstentusiasterna, småtjejerna har det inte varit någon fara med än så länge. Konstgt att så många hästmänniskor är s.k "utbrända"... det verkar ju vara en jävla fart på dem när det gäller:va:arsele

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Slutligen vill jag varna för att sätta någon lit till vad ryttarna/hästägarna säger. Samtliga kommer att säga att "de gör vad de kan" och "jag är inte en av dem som..." och alla kommer de att ljuga!:fakta

Precis som många mc förare.

Har ni inte börjat köra hoj än? Börjar ju bli en PMS tråd.

Ut och kör , visa hänsyn till andra som ni vill att andra ska visa er. var glada och ha kul.

2 små wirrar om dagen är bra för magen, dags för den andra, skål.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Vilket är utmärkt, förutom att åkermarken inte får passeras under sommarhalvåret i princip. Skogsmark är bara att kuta runt bäst man vill i i princip, sålänge man inte förstör, något som havremoppar gör i mindre utsträckning än geggmoppar iaf. :D
Hästar är bra duktiga på att tjava sönder stigar och vägar i skogen, har en badstrand i byn som var väldigt fin och hade en nätt och lättframkomlig stig genom ett skogsparti närmast sjön.
En sommar kom det ett gäng havrepuckon som fick för sig att dom skulle ha ner hästarna på stranden och totalt demolerade vägen genom skogen och strandområdet..

Häst är bäst med bröd

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hästar är bra duktiga på att tjava sönder stigar och vägar i skogen, har en badstrand i byn som var väldigt fin och hade en nätt och lättframkomlig stig genom ett skogsparti närmast sjön.
En sommar kom det ett gäng havrepuckon som fick för sig att dom skulle ha ner hästarna på stranden och totalt demolerade vägen genom skogen och strandområdet..

Häst är bäst med bröd

Sa inte att de var några helgon. :) Men geggmoppar kan ju riva upp skog och mark till krondiken. ;)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har några hästar. Ingen som inte varit runt hästar, tror jag, förstår hur enfaldiga dessa djur är. Tyvärr är det femhundra kilo som kan reagera blixtsnabbt på ett löv som rasslar, en pinne som faller eller bara en vindpust.

Alla är inte sådana. Men jag tror inte jag far med osanning om jag säger att alla hästar någon gång reagerar på det viset. Koppla en 12 årig nybörjare till ekipaget så har vi en fin sörja.

Men, att de gör fel förtar ju inte att vi som MC förare helt enkelt måste visa STOR hänsyn till dem. Ingen vill väl bli medvållande till någons allvarliga olycka gissar jag och de är ju i trafiken ute på vishan just där vi vill åka tyvärr.

jetson

Guest
Är det ens tillåtet för 12åriga tjejer att rida på vägen, det låter helt sinnessjukt. Måste inte ryttaren vara typ 16 år iaf?

Annars har jag aldrig skrämt hästar när jag kört förbi så enligt mig är det inga problem, dock brukar jag köra med originaldämpare och hålla längsta möjliga avstånd.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tycker det är väldigt märkligt att man inte behöver någon form av körkort (eller ridkort) alt. uppnått en viss ålder för att framföra en häst i trafik. Dessutom tycker jag det borde vara krav på att ha reflexer eller lampor på hästarna, speciellt då de rider i skymning eller mörker.

Saktar alltid ner när jag möter en häst oavsett fordon jag kör, har aldrig haft problem med mc men har mött en del hästar när jag kört buss, och då kan man snacka om stissiga varelser oavsett hastighet(!) :gnissla

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA