'Motorcyklist körde i 200 km/tim'

Brukar du minst i 200km/h nästan dagligen ?


  • Antal röstningar
    0

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Bra, då kanske du kan tänka dig för innan du skriver nästa gång :)

Det kan man ju förstås utan problem tycka gäller dig också. :)

Problemet är ju att man inte alltid kan veta hur ett inlägg emottages. I ditt fall får jag helt klart fundera över att utrycka mig annorlunda eller åtminstone lite snällare nästa gång. Med hänsyn till de verbala "kängor" som du dock delar ut till höger och vänster trodde jag att förmågan att själv hantera kritik var något annorlunda. Eller som du själv utryckte det "Ger man sig in i leken får man leken tåla".


sandstream skrev:
Nej, det tror jag att du har fått om bakfoten.
Du skriver saker som uppfattas som att det är synd om den som kör om bilar på insidan i 190 blås.
Det finns ett ordspråk som går ungefär så här: "If you can't do the time, don't do the crime".
Eller på svenska: "Ger man sig in i leken får man leken tåla".

Vad jag menar är att om man uppenbart bryter mot lagar får man vara beredd att ta sitt straff och inte gnälla när farbror polisen tar en i örat.

Du verkar förespråka någon typ av anarki där det är upp till var och en att fatta beslut om vad som är rätt och fel.
Visst, det kanske funkar i en by med 3 invånare och en ko men ute i stora världen är det lite annorlunda.

Jag har aldrig påstått att lagarna är perfekta men när det gäller fallet i denna tråd så känns det rätt glasklart att killen gjorde fel.
Skulle vara intressant att höra din motivering till varför man ska köra om bilar på högersidan på tex motorvägen?

Jag kan återigen bara konstatera att vi står långt ifrån varandra i sakfrågan. Jag tycker mig dock förstå vad du menar även om jag inte alls upplever det omvända. Jag tycker inte att fallet i denna tråd är glasklart beaktat det lilla vi vet. Jag tror inte heller att det nödvändigtvis var "tur att han inte träffad nån" (som du skrev i ditt första inlägg). Sannolikheten kan ha varit mycket liten. Det är så otroligt lätt att få en missvisande bild av en händelse utifrån en persons vittnesmål. Jag har läst åtskilliga domar där poliser lämnat motsägelsefulla och/eller flyktiga vittnesmål som sedan utgjort grund för fällande domar.

Jag har full förståelse för att man som trafikpolis tröttnar på sporthojsförare som inte stannar och således känner sig tvingad att dra åt tumskruvarna något. Följaktligen blir det då inte heller alltför främmande att man tar i lite extra när man så återger ett händelseförlopp. Det är så himla lätt hänt och det behövs så lite för att få någon att verka vara en galning i sammanhanget. Syftet anser man givetvis vara vällovligt, en smitare/busåkare mindre, åtminstone ett tag.

Återigen vill jag dock poängtera, vilket jag gjort i miljarder trådar tidigare, att mitt förtroende för den svenska polisen ändock är mycket högt. Jag har alltid bemötts med respekt och ser med glädje på att jag har en bror som är på god väg att bli polis. Råkade bland annat ut för två trafikpoliser som stannad mig för slangning i somras och som faktiskt droppade ambitionerna om åtal med anledning att de ansåg att rakan jag befann mig på trots allt var synnerligen väl vald. Fick istället behålla mitt kort och endast böter för regskylten som var lite "för" vinklad. Det är ett sådant exempel på tolkningsutrymme jag försökt åsyfta tidigare. Denna gång var det poliserna själva som gjorde det. Det jag gjorde var förbjudet i lagen men moraliskt och trafiksäkerhetsmässigt ändå acceptabelt.

Jag tror för övrigt inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Du får givetvis väldigt gärna komma med en slutreplik men mitt förslag är att vi sätter punkt därefter (Om det inte är alltför anklagande förstås ;)).

/Olzki
 

sandstream

Guest
Det är lugnt! Jag kanske hetsade upp mig lite och ska också tänka på vad jag skriver i fortsättningen :tummenupp

Olzki skrev:
Det jag gjorde var förbjudet i lagen men moraliskt och trafiksäkerhetsmässigt ändå acceptabelt.
Och om det nu hade sprungit upp tex ett djur på vägen framför dig så hade dina möjligheter att stanna varit avsevärt mindre än om du hade kört på två hjul.

Många av lagarna är ju inte till för att djävlas utan också för att skydda oss genom att berätta vad som är acceptabelt eller ej
.
Om jag ska lära mig att slanga någon gång kommer jag också att göra det på någon avskild plats där bara jag själv (och någon älg kanske) kan ta skada :)

Vi syns på Kinnekulle :tummenupp
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top