"Motorcyklist prejades ner i dike"

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Finns det inte uppsåt har det inte begåtts något brott i detta fina land.....vad som hände med vårdslöshet i rafik ...det vete fan, men det verkar bara finnas när man blir stoppad av de blå. Och då gäller deras godtycke.

Att man kommer undan med: -jag såg inte , det är ju kattastrof!:glömdet
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
"Snälla konstapeln, jag såg faktiskt inte 90 skylten"

Tror ni man klarar sig då? :)
 

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Västerhaninge
Hoj
690 SMR
gör ett civilmål av det

gå till kronofogden & begär ett betalningsföreläggande på grund av skadorna

1. han har erkänt att han "råkat" putta omkull dig
2. det fanns väl vittnen om jag kommer ihåg rätt


detta kostar runt 500:- o ha fogden efter sig e nog inte så roligt


Det låter ju jävligt fint!!! Ska ringa kronkalle imorn å snacka med dem
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
go go Fredde *viftar med pompoms* :banana

alla hoppas att du får din rätt på ett eller annat vis, om det behövs cash till tex advokat eller dyl vid stämning kan vi säkert starta en insamling :tummenupp
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Fredde, släpp det inte om du orkar med jobbet.

Problemet antar jag är bevisningen som i huvudsak handlar om vittnesmålen.

Jag skulle inte köpa snuten och åklagarens argument att de inte kan styrka uppsåtet - det måste vara kvalificerat jidder. Bilisten är ansvarig för sitt fordon och kan inte hävda att det inte var meningen. Om vi förutsätter att du uppträdde korrekt så är det han som inte haft uppsikt och det blir likförbannat hans "fel". Här skulle jag klämma åklagaren på en skriftlig motivering och sätta in stöten. Släpp diskussionen om huruvida han ville djävlas eller inte - det går inte att bevisa.

Ang. smitningen så är det ju ord mot ord rörande hur "upphetsad" du var. Killen kan säkert hävda att han var rädd men jag skulle vilja fråga åklagaren varför han isf inte anmält händelsen efteråt. Om han är medveten om att han lagt omkull en MC-åkare (av misstag) i diket och varit tvungen att bolta för att han var skakis bör han ju trots detta anmält händelsen efteråt.

Jag tror och hoppas att du kan nå framgång med fallet om du är noggrann med dina argument. Polis och åklagare är inte dumma i huvudet men vill inte ta i såna här saker med tång då det tar tid och resurser och visar lite resultat. För dig som brottsoffer är det en annan femma och personligen skulle jag driva skiten in i kaklet bara för att slippa demonerna i huvudet.

Good luck!
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Den här bilen är inte bra för hälsan! Visar det man redan visste att man får göra vad som helst så länge det är mot någon som sitter på en sporthoj. :mad:
"Utan uppsåt".. tjänstefel någon? :huvet
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Hittade den här på tuben:
[YOUTUBE-ID]99lO1sQpl8A[/YOUTUBE-ID]

Verkar rätt lik i sitt beteende.
Fast bilisten råkades väll bara, det var inte uppsåtligt. :glömdet
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Hittade den här på tuben:
[YOUTUBE-ID]99lO1sQpl8A[/YOUTUBE-ID]

Verkar rätt lik i sitt beteende.
Fast bilisten råkades väll bara, det var inte uppsåtligt. :glömdet

Helt sjukt! :skrämd
Det ända jag har varit med dom andra dagen jag körde hoj så var det en bil som börja gasa på och la sig mitt i vägen när jag försökte köra om på bulten. Och sen när det blir raka och jag får en chans att komma förbi med min 125a när jag gasar om han på det lilla utrymme han har lämnat åt mig så tutar han som en galning. Kan påpeka att jag körde varken jätte fort eller så, låg runt 80-90 som max. Det är väll olagligt att förhindra omkörningar och leka polis? :va
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Hittade den här på tuben:

Verkar rätt lik i sitt beteende.
Fast bilisten råkades väll bara, det var inte uppsåtligt. :glömdet

Sekunden innan prejningen, 00:12 in i filmen, ser det faktiskt ut som att bilisten tänker köra om men ångrar sig. Att han då direkt efter detta haft all fokus framåt och missat hojen, vilken borde ligga i döda vinkeln vid omkörningen, när han svänger ut känns inte helt omöjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade den här på tuben:
[YOUTUBE-ID]99lO1sQpl8A[/YOUTUBE-ID]

Verkar rätt lik i sitt beteende.
Fast bilisten råkades väll bara, det var inte uppsåtligt. :glömdet


Ganska klantig MC-förare där också. Bilen visar klara tendenser att vilja påbörja en omkörning långt före smällen.

Sen kan man ju alltid ligga i sjuksängen(eller på bårhuset) och påpeka att bilisten gör det juridiska felet som både brister i uppmärksamhet och användande av blinkers.
 

gyver

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki z750
Jag fick höra att man ska ansöka hos tingsrätten innan man går till kronofogden och dem svarar inte när jag ringer:gnissla .
Ska försöka ta mig dit i veckan och snacka med dem

Nu har jag iofs inte läst hela tråde jättenoga men köper inte bilistens försäkringsbolag att han är vållande?

I så fall måste dom ersätta både skadorna på dig och din mc. Vilket förs bolag har han förresten?

Har han erkännt att han med eller utan upsåt prejade dig av vägen tycker jag i alla fall med det jag har läsat att hans vållande är solklart och du har därför rätt till ersättning.

Vet du förresten att du via din trafikförsäkirng har rätt till ett opartiskt ombud som driver din sak?
 

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Västerhaninge
Hoj
690 SMR
Nu har jag iofs inte läst hela tråde jättenoga men köper inte bilistens försäkringsbolag att han är vållande?

I så fall måste dom ersätta både skadorna på dig och din mc. Vilket förs bolag har han förresten?

Har han erkännt att han med eller utan upsåt prejade dig av vägen tycker jag i alla fall med det jag har läsat att hans vållande är solklart och du har därför rätt till ersättning.

Vet du förresten att du via din trafikförsäkirng har rätt till ett opartiskt ombud som driver din sak?

Eftersom skadorna inte skedde när han satt i bilen vill inte hans försäkringsbolag betala.

Ska ringa försäkringsbolaget och prata med dem om hjälp, dem har ju oxå en del pengar att vinna på det
 

Fredde GSXR

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Västerhaninge
Hoj
690 SMR
Så han hävdar alltså att han råkade knuffa ner dig i diket när han gick ut ur bilen för att...?

Han hörde en smäll i bilen, körde in till kanten och skulle kolla vad det var och då råkade han komma åt mig så jag ramlade i diket, Låter helt jävla sjukt men tillräkligt trovärdigt tydligen för att både polisen och åklagaren skulle ställa sig på hans sida
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Han hörde en smäll i bilen, körde in till kanten och skulle kolla vad det var och då råkade han komma åt mig så jag ramlade i diket, Låter helt jävla sjukt men tillräkligt trovärdigt tydligen för att både polisen och åklagaren skulle ställa sig på hans sida

Om han nu hävdar att han råkade knuffa ner dig i diket, där du stod stilla och väntade på bättre väder :va , med rumpan/höften(?) när han gick runt bilen, vad menar han då skulle orsaka smällen han hörde som var orsaken till att han gick ut ur bilen från första början? :confused:

Så jävla sjukt uppenbar BS att man blir tokig varje gång man tänker på det..
Övervägt att ringa skvallerpress/plus?
Eller det där gyver nämnde om opartiskt ombud?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Han hörde en smäll i bilen, körde in till kanten och skulle kolla vad det var och då råkade han komma åt mig så jag ramlade i diket, Låter helt jävla sjukt men tillräkligt trovärdigt tydligen för att både polisen och åklagaren skulle ställa sig på hans sida

Hade/har du inte något vittne som kan styrka din version av händelsen?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top