Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hejsan.

Var ute med min kompis och körde, jag åkte r6a och han ducati monster 03 100 si.e.

Vi låg väl runt ~110 på motorvägen när hans motorhelt plötsligt smäller, antagligen var det kamremmen som gick. Hela blocket är nu sprängt, tur som det var är att han inte åkte helt ut i skogen när bakhjulet låste sig. Och det som är så tråigt är ju att försäkringar täcker inte motorhaveri.

Motorcykeln hade gått 1200 mil. alla servicar ect är utförda av ducati verkstad ect.

Finns det någon möjlighet att han kan gå till domstol ect för att ducati center har gjort ett dåligt jobb ? Eftersom om man följer anvisningar som finns i instrktionsböcker ect så är ju meningen att motorcykeln ska hålla.. annars skulle man väl aldrig göra en service?


Om inte annat har ni någonsom heldst tips på vart man skulle kunna möjligtvis få tag i en motor. De sidor jag har haft ti baktanke är

mobile.de
autoscout24.de
ebay.se
mctorget.se

Tack på förhand. Mvh tomas
Vill verkligen hjälpa honom, man vill ju ha någon att åka med :Bugar
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jag hade kopplingskorg ras på min hoj. Uttag. -02. Fanns inga garantier kvar. Antar att ducati inte heller har överdrivit med garanti på motor.
Får göra som jag. Läsa mycket och renovera själv. Lättare än man tror efter ett tag. Man lär sig mycket också. Nackdelen är att det kostar mycket.
 

MC Doktorn

Guest
Det bästa är nog att hitta en smälld hoj och plocka motorn.

Lite sensmoralEn av anledningarna att jag inte köper ducce är den förb.. kamremmen med desmostyrda ventiler.
Helt ok för race men inte på en gathoj.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
kraschandburn skrev:
2231858 Jag hade kopplingskorg ras på min hoj. Uttag. -02. Fanns inga garantier kvar. Antar att ducati inte heller har överdrivit med garanti på motor.
Får göra som jag. Läsa mycket och renovera själv. Lättare än man tror efter ett tag. Man lär sig mycket också. Nackdelen är att det kostar mycket.
Visst jag har renoverat min RAD 4, men du förstår nog inte hur blåst motorn är, det finns verkligen ingenting att renovera iprincip det är ifall man skulle hitta ett helt nytt skal då isf. och det lär man ju inte göra var dag...

MC Doktorn skrev:
2231877 Det bästa är nog att hitta en smälld hoj och plocka motorn.

Lite sensmoralEn av anledningarna att jag inte köper ducce är den förb.. kamremmen med desmostyrda ventiler.
Helt ok för race men inte på en gathoj.
Precis, om man bara visste vart det gick att få tag i. Så hade det ju varit en väldigt bra lösning, man kanske inte behöver betala mer än 6-10' för en privatbegagnad.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
1200mil och alla servicar gjorda så är det nog inge snack om garanti. Ring ducati sthlm och hör med dom.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Ducati Kämna kan kanske ha nåt:

http://www.ducati-kaemna.de
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/ne_gebr_engines.htm

10000 är nog optimistiskt om man tittar på deras priser, men ni kan ju höra med dem i alla fall.

Om det var kamremmen som small och var osaken till haveriet så skall det väl vara 2000mil eller 2 års garanti på dessa. Som tidigare talare säger, kolla med Ducai Stockholm först.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har han tur kanske han kan få något slags goodwill-uppgörelse? Om han köpte hojen ny och har gjort all service där så är han ju bevisligen en bra kund, de kanske kan gå med på att bjuda på jobbet om han betalar delarna?

Jag tror du inte har så mycket för att gå till domstol, det är ganska lätt för Ducati att visa att du på tio mil kan få en motor att rasa om man kör på fel sätt, 1200 mil är ju faktiskt en bit. Det är nog svårt för honom att bevisa att han har kört så lugnt att hojen inte kan gå sönder.

Jag tycker han ska se det som ett tillfälle att slänga in en 916 eller 996 motor istället, en sådan går säkert att få tag på en skrot!
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Kolla annonserna på ducati-klubben. Har för mig att någon annonserade en multimotor i januari...
Tror att spinning wheel har skrotat en multi också.

Annan länk: http://www.cheshiremotorcyclesalvage.com Där finns en 996-motor. Kanske kan va nåt...?


Lycka till!
 
Last edited:

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
TRoos skrev:
2231849 ...det som är så tråigt är ju att försäkringar täcker inte motorhaveri...

Rent mikroskopiskt skulle det kunna täckas av maskinskadeförsäkring, men det
är en hel jävla massa paragrafer som måste uppfyllas.

Nu talar jag om Folksam, sitter med den vita bibeln med villkor i MC-försäkringen
i handen och följande punkter är ett absolut måste. Har han kollat med sitt
bolag vad som gäller?

Hos Folksam:
- Hojen ska vara svensksåld (import ersätts ej av maskinskadeförsäkring)
- Den ska vara max 3 år gammal räknat från första registreringsdag.

Uppfylles detta så kan det vara lönt att gå vidare och undersöka resten av
de 39827 villkoren som rapas upp.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Börja med att ringa till Ducati sthlm först och främst och se vad de har att komma med. Min erfarenhet av Ducati är att de är väldigt service-inriktade, det visade sig med min förra hoj. Den hade en spricka i ramen och detta bytte de på goodwill men inte hur lång tid som helst efter hojens tillverkning. Jag hade en sån tur att få träffa en kavaj-snubbe från ducce-sthlm och efter ett samtal så sa han att jag fick beställa en ny ram gratis, dock fick jag betala arbetet själv för bytet etc. Hojen var då 8 år gammal.
Pm'a mig om ni vill försöka få lite bättre hjälp från en "mer insatt", då vidarebefodrar jag det till en kille på Italia Bike center som kanske kan ringa några samtal då han har jobbat på Ducati sthlm.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
DR-Zätare skrev:
Jag tycker han ska se det som ett tillfälle att slänga in en 916 eller 996 motor istället, en sådan går säkert att få tag på en skrot!
Eller ännu bättre; se det som ett tillfälle att sälja skiten och aldrig mer köpa Ducati. :hihi
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
MC Doktorn skrev:
En av anledningarna att jag inte köper ducce är den förb.. kamremmen med desmostyrda ventiler.

Har alla duccar kamrem, ex. nya hypermotard?

TRoos skrev:
men du förstår nog inte hur blåst motorn är, det finns verkligen ingenting att renovera iprincip det är ifall man skulle hitta ett helt nytt skal då isf. och det lär man ju inte göra var dag...

har du bild på eländet?

DR-Zätare skrev:
Jag tycker han ska se det som ett tillfälle att slänga in en 916 eller 996 motor istället, en sådan går säkert att få tag på en skrot!

Håller de motorerna bättre än de övriga delarna efter som de finns på skroten? :crash

Dee_cati skrev:
Jag hade en sån tur att få träffa en kavaj-snubbe från ducce-sthlm och efter ett samtal så sa han att jag fick beställa en ny ram gratis, dock fick jag betala arbetet själv för bytet etc. Hojen var då 8 år gammal.

Det var schysst :tummenupp
 

Ducati for life

Guest
auch!!! vilken osis!!
Är hojen servad som den ska borde garantin på delarna ju täcka ett sådant haveri - men vad vet jag :död Jag liiider med honom - har själv hojjen i garage i väntan på delar från italien... :( och det kan ju ta sin lilla tid :va
 

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
.
TRoos skrev:
2231849
Motorcykeln hade gått 1200 mil. alla servicar ect är utförda av ducati verkstad ect.
Frågar eftesom du inte nämner just det...
Är 1000mila gjord med kamremsbyte?
Hur långt har hojen gått och hur länge sedan gjordes kamremsbytet?


TRoos skrev:
2231849
Finns det någon möjlighet att han kan gå till domstol ect för att ducati center har gjort ett dåligt jobb ? Eftersom om man följer anvisningar som finns i instrktionsböcker ect så är ju meningen att motorcykeln ska hålla.. annars skulle man väl aldrig göra en service?
Är 1000mila gjord nyligen kan du testa, då ska remmarna bytas. Satt det nya fräsha remmar i tyder det på fabikationsfel på rem eller bristande kunskap hos de som utförde service. I båda fallen borde det gå att hitta en ersättningsskyldig.

Skulle nog sopa rent lite i ditt inledande inlägg, folk (inklusive försäkringsnissar och handlare) läser på internet de kan säkert hitta något kryphål iom den påstådda hastigheten.


TRoos skrev:
2231849
Om inte annat har ni någonsom heldst tips på vart man skulle kunna möjligtvis få tag i en motor. De sidor jag har haft ti baktanke är

mobile.de
autoscout24.de
ebay.se
mctorget.se
Kolla även ebay.de, ebay.co.uk och ebay.it
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hur kommer det sig att du misstänker att det var kamremmen som gick?
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Låter ju som ett monumentalt fabrikationsfel, har svårt att tänka mig att brusten kamrem kan resultera i att motorn i princip exploderar. :va Sönderslagna kolvar/ventiler, visst men att blocket löses upp i sina beståndsdelar??

Kan tänka mig 10 andra saker som låter mer troligt, brusten vevstake/vevstakar, växelådsdrev brister, vevaxel går av mm, villket i så fall tyder på fabrikationsfel.....även en ducati ska hålla mer än 1200 mil. ( om det nu inte är 100% konstaterat att det ÄR kamremmarna )


P.S. Och INGEN har ju aldrig någonsin hört talas om en rad 4:a som totalhavererat. :tomten :rolleyes: Är väl mer vanligt med nya GSX-R som går av på mitten. :lol
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
stronzo skrev:
2232042 Rent mikroskopiskt skulle det kunna täckas av maskinskadeförsäkring, men det
är en hel jävla massa paragrafer som måste uppfyllas.

Nu talar jag om Folksam, sitter med den vita bibeln med villkor i MC-försäkringen
i handen och följande punkter är ett absolut måste. Har han kollat med sitt
bolag vad som gäller?

Hos Folksam:
- Hojen ska vara svensksåld (import ersätts ej av maskinskadeförsäkring)
- Den ska vara max 3 år gammal räknat från första registreringsdag.

Uppfylles detta så kan det vara lönt att gå vidare och undersöka resten av
de 39827 villkoren som rapas upp.
Länsförsäkringar, den var endast helförsäkrad inte någon speciell motorförsäkring eller dyligt.

Dee_cati skrev:
2232311 Börja med att ringa till Ducati sthlm först och främst och se vad de har att komma med. Min erfarenhet av Ducati är att de är väldigt service-inriktade, det visade sig med min förra hoj. Den hade en spricka i ramen och detta bytte de på goodwill men inte hur lång tid som helst efter hojens tillverkning. Jag hade en sån tur att få träffa en kavaj-snubbe från ducce-sthlm och efter ett samtal så sa han att jag fick beställa en ny ram gratis, dock fick jag betala arbetet själv för bytet etc. Hojen var då 8 år gammal.
Pm'a mig om ni vill försöka få lite bättre hjälp från en "mer insatt", då vidarebefodrar jag det till en kille på Italia Bike center som kanske kan ringa några samtal då han har jobbat på Ducati sthlm.
Absolut det ska jag göra, men eftersom försäkringsbolaget sa direkt att de inte ville stå för det när jag berättade senariot inte han, så lät det skeptism.

KGK skrev:
2232720 Har alla duccar kamrem, ex. nya hypermotard?



har du bild på eländet?



Håller de motorerna bättre än de övriga delarna efter som de finns på skroten? :crash



Det var schysst :tummenupp
Jag ska kolla om jag kan fixa en bild!

Precis det är jag också intresserad av eftersom alla snacka om 996 motorn istället, vad är skillnaden det är ju fortfarande samma typ av motor med kamrem. Eller stämmer inte detta ?

Sad Glad skrev:
2232934 Hur kommer det sig att du misstänker att det var kamremmen som gick?
Antog eftersom remmen var ev efteråt och syndes igenom kåpan, men somsagt det behöver ju inte vara det. Det bara small.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Teddan skrev:
2232867 Frågar eftesom du inte nämner just det...
Är 1000mila gjord med kamremsbyte?
Hur långt har hojen gått och hur länge sedan gjordes kamremsbytet?



Är 1000mila gjord nyligen kan du testa, då ska remmarna bytas. Satt det nya fräsha remmar i tyder det på fabikationsfel på rem eller bristande kunskap hos de som utförde service. I båda fallen borde det gå att hitta en ersättningsskyldig.

Skulle nog sopa rent lite i ditt inledande inlägg, folk (inklusive försäkringsnissar och handlare) läser på internet de kan säkert hitta något kryphål iom den påstådda hastigheten.



Kolla även ebay.de, ebay.co.uk och ebay.it
Ja det är bytt enligt alla service invervaller som jag skrev tidigare..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top