Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
novecento skrev:
2238295 mycket snack, liten verkstad i denna tråd!!!

en kille pajjar motorn på en ducce och vips kommer alla duccophober krypandes.

om jag förstått rätt så har killen inte ens tittat efter om remmarna orsakat skadan. tar ungefär +- 5 min att göra det. seriöst arbetat.

istället för att kontakta en kompetent verkstad så startar man en spekulationstråd.

hoppas killen fått den hjälp han behöver i denna tråd. undrar hur motiverande det är för ducati att hjälpa den där killen.

undrar om varje motorskada på en japs skulle orsaka sådana trådar. let me believe!!!

Jag har aldrig kastat paj på ducati, så gnäll inte mot mig är du väldigt snäll. Angående om remmarna har skadat eller INBTE bör väl ändå inte vara våran uppgift utan snarare verkstaden som har motorcykeln hos sig.. Och dem har inte uttalat sig om det är remmen eller vad det är som gjorde det. Dom har bara konstaterat att den är helt trasig.

Och igen, den STÅR hos en ducati försäljare/verkstad, om det nu inte är kompetent nog för dina klagomål.

EDIT: Och sen förövrigt tycker jag att ducati är väldigt fina cyklar. Jag hade en innan monster 600 tills vevaxellagret gick efter 4000 mil. Inget illa om det men så var det, och jag kan inte säga att min rad 4 kommer hålla längre. Och meningen med tråden var inte att jämnföra HELLER, utan fråga om vi kunde kräva något i huvudtaget eller ifall man bara ska köpa allting som försäkringsbolaget och ducati verkstaden säger.

INGET HAR MED PAJKASTNING ATT GÖRA, MEN du borde också förstå att man blir ganska ledsen att ha en maskin för ca 100' som går sönder efter sådan kort tid eller hur ? :7peta

stronzo skrev:
2232042 Rent mikroskopiskt skulle det kunna täckas av maskinskadeförsäkring, men det
är en hel jävla massa paragrafer som måste uppfyllas.

Nu talar jag om Folksam, sitter med den vita bibeln med villkor i MC-försäkringen
i handen och följande punkter är ett absolut måste. Har han kollat med sitt
bolag vad som gäller?

Hos Folksam:
- Hojen ska vara svensksåld (import ersätts ej av maskinskadeförsäkring)
- Den ska vara max 3 år gammal räknat från första registreringsdag.

Uppfylles detta så kan det vara lönt att gå vidare och undersöka resten av
de 39827 villkoren som rapas upp.
Tyvärr var den inreggad 030325. :(
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Silverryggen skrev:
2238249 Detsamma, hoppas DU förstår ironin... FÖRSTÅR MYCKET VÄL att du är en duktig/erfaren maskin-konstruktör som har räknat på detta i ett otal applikationer...

Ville bara göra en "rolig" paralell i en Ducati-tråd men det var det ju ingen som förstod...
Ang. Moto-Gp cyklarna så var det kanske extremfallet, om jag omformulerar mig:
-Varför har inte fler STANDARD-hojar remdrift istället för kedjedrift? ( i de fall där draghållfastheten räcker till...)

Ursäkta en klumpig formulering :tomten

Nja, det är inte så många typer hojar där målgruppen skulle acceptera en rem istället för kedja.
De blir av nödvändighet ganska breda för att hålla och det ser klumpigt och, tycker jag, ganska fult ut.
Visst, det finns hojar med rem som sekundärutväxling och det finns ännu fler som man KUNDE ha det på om man gör en rent teknisk betraktelse, men som sagt ... det finns inte så många som vill ha det, annars hade det redan funnits på fler hojar som har lite lägre effekt.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
elwe skrev:
2239602 Nja, det är inte så många typer hojar där målgruppen skulle acceptera en rem istället för kedja.
De blir av nödvändighet ganska breda för att hålla och det ser klumpigt och, tycker jag, ganska fult ut.
Visst, det finns hojar med rem som sekundärutväxling och det finns ännu fler som man KUNDE ha det på om man gör en rent teknisk betraktelse, men som sagt ... det finns inte så många som vill ha det, annars hade det redan funnits på fler hojar som har lite lägre effekt.

Tack för det svaret!! Det var det jag ville höra..

Hur går det för våran haverist?? Har det konstaterats vad som har inträffat i motorn så vi kan lösa detta.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
elwe skrev:
2239602 Nja, det är inte så många typer hojar där målgruppen skulle acceptera en rem istället för kedja.
De blir av nödvändighet ganska breda för att hålla och det ser klumpigt och, tycker jag, ganska fult ut.
Visst, det finns hojar med rem som sekundärutväxling och det finns ännu fler som man KUNDE ha det på om man gör en rent teknisk betraktelse, men som sagt ... det finns inte så många som vill ha det, annars hade det redan funnits på fler hojar som har lite lägre effekt.

Varför skippar man inte kedjan helt och kör med drev istället som på t.ex SP-1? Det finns säkert många bra förklaringar till det men eftersom jag är måttligt mekaniskt begåvad så vet jag faktiskt inte men skulle gärna lära mig.

Dessutom får man ju ett hemtrevligt vinande ljud i motorn av dreven.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
DR-Zätare skrev:
2240009 Varför skippar man inte kedjan helt och kör med drev istället som på t.ex SP-1? Det finns säkert många bra förklaringar till det men eftersom jag är måttligt mekaniskt begåvad så vet jag faktiskt inte men skulle gärna lära mig.

Dessutom får man ju ett hemtrevligt vinande ljud i motorn av dreven.

På motorer som inte hade överliggande kamaxel utan låg kam och stötstänger så var det vanligt hos bilmotorer med drev.
Det var ju inte så långt mellan vevaxeln (som driver kammen) och kamaxeln.
När man flyttade upp kammarna över förbränningsrummen så blev det plötsligt mer komplicerat att använda ett knippe drev efter varandra och man hittade andra lösningar som kedja och rem.

Väntar fortfarande på en motor där kammen drivs av en servomotor och därmed kan ha en eftersläpning som passar varvtalet :)
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
TRoos skrev:
2240860 Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!

ingen "goodwill" alls??
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
TRoos skrev:
2240860 Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!


Borde ju finnas billigare i tyskland. Sätt ut köpesannons på ducceklubben, alltid nån som har en motor över.

Suzuki/Ducati center? Vilka har den kombinationen?

//Mattias
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Skulle aldrig betala 40 för en motor, måste gå o hitta mycket billigare
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
TRoos skrev:
2240860 Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!

Om nu hojen bara har gått 1200mil och servicen har gjorts vid 1000mil där dom ska byta kamrem så ska dom stå för det.
Du har längre garanti på grejerna än 2månader.

Stå på dig.
Det är fabrikationsfel på remmen om den pajar efter 200mil.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
elwe skrev:
2240159 På motorer som inte hade överliggande kamaxel utan låg kam och stötstänger så var det vanligt hos bilmotorer med drev.
Det var ju inte så långt mellan vevaxeln (som driver kammen) och kamaxeln.
När man flyttade upp kammarna över förbränningsrummen så blev det plötsligt mer komplicerat att använda ett knippe drev efter varandra och man hittade andra lösningar som kedja och rem.

Väntar fortfarande på en motor där kammen drivs av en servomotor och därmed kan ha en eftersläpning som passar varvtalet :)
Skruvar en del med äldre kolvflygmotorer och den snyggaste lösningen av de klassiska kamdrivningarna vid OHC-motorer tycker jag är den med vertikal drivaxel och vinkelväxel som på Isotta Fraschini mfl. Lätt, slitstarkt och tyst.

Angående din väntan så kan jag från fartygsmaskinernas värld, i vilken jag jobbar, skvallra om att ventilerna där ofta styrs av snabb hydraulik och kan därmed (likt modern insprutning) helt underkastas datoriserad styr och övervakningsteknik och optimeras för alla upptänkliga lastfall och bränsletyper. Men det visste du nog redan.
Nu är jag Off-topic igen... =/ Jag ska sluta.
Mvh
Jörgen
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jörgen Karlsson skrev:
2241014 Skruvar en del med äldre kolvflygmotorer och den snyggaste lösningen av de klassiska kamdrivningarna vid OHC-motorer tycker jag är den med vertikal drivaxel och vinkelväxel som på Isotta Fraschini mfl. Lätt, slitstarkt och tyst.
Mvh
Jörgen

Som Ducatis gamla kamskaftare då, t ex den Paul Smart vann Imola 200 med :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
elwe skrev:
2241113 Som Ducatis gamla kamskaftare då, t ex den Paul Smart vann Imola 200 med :)
Prexists!! :) Visste inte vad modellen hette. Mindes bara att jag sett det på gamla duccar.
/J
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
TRoos skrev:
2240860 Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!


Eftersom jag är kroniskt misstänksam mot allt som heter bil/mc verkstäder så skulle jag inte köpa den förklaringen.

Kan någon vara så vänlig och förklara för mig hur ett jä**a block kan EXPLODERA för att kamremmen går av. :va om en vevaxel går av ja, eller en vevstake ja, växelådsdrev ja, Kamrem?........njaaaaaaaaaaaäääääähh. Eller tänker jag helt fel nu :va

Om det nu ändå är så...så är fallet ju som sådant ( som någon redan påpekat ) DOM bytte kamremmen vid servicen för 200 mil sedan, sedan ryker den av :tungan ...inte så svårt att lista ut vem som ska stå för kalaset.

Det är väl egentligen inget snack om saken rent garanti/juridiskt sett..eller är man som konsument så rättslös?

Stå på er och berätta hur det går.
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
mlundstrom skrev:
2240886 Borde ju finnas billigare i tyskland. Sätt ut köpesannons på ducceklubben, alltid nån som har en motor över.

Suzuki/Ducati center? Vilka har den kombinationen?

//Mattias
I Gävle finns dem. Där hans föräldrar bor, därför har han servat den där, men jag måste säga att dom har en rätt otrevlig attityd ect när man försöker prata med dem. Något kanske är lurt, men jag ska inte hänga ut någon men det känns ju verkligen inte kul det hoppas jag att ni har medlidande med.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Maax skrev:
2241573 .

Kan någon vara så vänlig och förklara för mig hur ett jä**a block kan EXPLODERA för att kamremmen går av. :va om en vevaxel går av ja, eller en vevstake ja, växelådsdrev ja, Kamrem?........njaaaaaaaaaaaäääääähh. Eller tänker jag helt fel nu :va

Stå på er och berätta hur det går.

När det blir kontakt mellan ventiler och kolv i viktsoptimerad MC-motor som går på fullt så blir det lite av kaosteori. Det kan hända lite eller mycket.

Moderna sporthojsmotorer har ju just inga kolvkjolar kvar, kolvarna är platta som syltburkslock för att klara det höga varvtalen. Styrningen är precis bara vad som behövs jämfört med traditionella tyngre kolvar med längre kjol.
Hamnar en tillböjd ventil(-tallrik) mellan kolv och topp i fram eller bakkant på förbränningsrummet så kantrar lätt en sådan modern "burklocks"-kolv i cylindern likt en byrålåda kan kilas fast på snedden. Brister sedan kolven när staken ska dra ner alltihop så kommer staken sakna styrning och slås krokig och sedan försvinna ned i vevhuset.

På en "äkta" V-tvin med båda stakarna på samma vevtapp (som tex Ducati, Suzuki TL eller HD) så går då ofta även den andra staken omedelbart sönder. Sedan reser hela paketet runt med med veven och slår sönder både vevhus och vev.

Men jag tycker också att man ska stå på sig. Haveriet som trådskaparen beskriver är ju inget som ska hända på en så ny hoj om servicen är skött. Goodwill hos kunderna borde ju vara värt en del, i synnerhet för ett statusmärke som Ducati kan iaf jag tycka.

Mvh
J
 
Last edited:

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Tycker också ni ska stå på er, verkstaden är en auktoriserad ducativerkstad. Funkar det inte där så kontakta Ducati Sverige. Antingen har de satt på remmen klantigt, eller så var det fabrikationsfel på den.

Se till att ni dokumenterar alla steg så ni kan återberätta precis vad som hänt. Sånt brukar underlätta.

/Mattias
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
TRoos skrev:
2241769 I Gävle finns dem. Där hans föräldrar bor, därför har han servat den där, men jag måste säga att dom har en rätt otrevlig attityd ect när man försöker prata med dem. Något kanske är lurt, men jag ska inte hänga ut någon men det känns ju verkligen inte kul det hoppas jag att ni har medlidande med.
Hej, mitt första inlägg...
Motorcenter i Gävle...värsta skojare som finns. Kanske inte Susanne som äger firman, men far hennes, Leffe...
Jag köpte en Monster 600 i våras där. Provkörde inte, dum som jag är, men lyssnade åtminstone på motorn innan. Funderade varför Leffe (fadern) inte ville köra den varm eller varva upp den lite. I vilket fall blev det affär och jag frågade igen om allt var bra med hojen när jag hämtade den, och det var det sa både Leffe och hans mek.
På vägen hem härde jag direkt ett slamrande ljud från den stående cylindern. Upptäckte också senare att ena kamremmen ville krypa av och nötte mot kåpan.
Dagen efter ringde jag och klagade på oljudet. Då kom det fram att Leffe kände till det och hade bytt en massa delar i motorn, men inget hjälpte. Det är inget fel, sa han, bara att åka, lite oljud får man väl stå ut med.
Efter helgen stod jag inte ut länge, vågade knappt köra med hojen. Jag ringde igen och krävde nån lösning. Då åkte jag på en utskällning för att jag var en dålig kund! Han sa att jag skulle komma dit med hojen så skulle jag få pengarna tillbaka, för såna kunder som jag var det bara problem med. Innan jag åkte tillbaka så ringde jag förra ägaren och frågade om han hört nåt skrammel från motorn. "Ja, det blev efter kraschen", sa han. Det visade sig att han klotat med hojen och den hade legat i diket med gashäng (fullgas) i ungefär en halvminut...utan oljetryck alltså. När han reste upp hojen ur diket så lät väldigt illa. Han åkte ut till Leffe och visade upp den. Leffe dömde ut motorn och sa att motorbyte var det som gällde. 47000:- skulle det gå på. Det hade killen ingen lust med, så Leffe fick köpa loss vraket billigt.....sen lurade han på mig den utan att laga upp den.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top