Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
TRoos skrev:
2242984 Hej

Tack för ett klokt inlägg och visst det är precis som du säger, men jag får inte se motorcykeln eftersom det var så jobbigt att ta fram den ur ladan där den är stående inlåst. Och tidigare såg jag att kamremmen var av igenom motorkåpan då den var helt demoliserad + att vattenpumpen hade skjutitsut. Man såg att remmen på något sätt var avsliten, tänderna såg fräscha ut och var kvar. Det är det enda jag kan minnas än så länge.

Finns ingen vattenpump där, om någonting ”skjutit ut” på kamremssidan är det troligtvis drivningen till remmarna, ett drivhjul som sitter till höger strax ovanför kopplingen.


Tråkig historia.
Låter det onekligen som att någonting gått snett vid servicen. Om det nu är remmarna så är det troligtvis någonting som verkstaden misslyckats med alternativt fabrikationsfel. Spännrullarna behöver inte bytas vid 1000 mil, haveri efter 200 mil tyder snarare på någon form av monteringsmiss eller fabrikationsfel (missat att spänna rullarna ordentligt efter montering?) naturligtvis så kan någonting annat ha havererat men här krävs det en ordentlig oberoende utredning.

Låter tyvärr (så som du beskriver det hela) som att ni har stora problem med den här verkstaden men eftersom det handlar om ett registrerat bolag så bör det lösa sig.

• Ring konsumentombudsmannen i er stad/län och berätta historien, här får ni goda råd om hur ni skall gå vidare.
• Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se till att få professionell advokathjälp via ”rättskyddet”, antingen via mc-försäkringen eller via hemförsäkringen.
• Ring till Ducati i Sverige och berätta om ärendet samtidigt som du/ni upplyser om hur ni tänker gå vidare med problemet.
• Dokumentera alla samtal och händelser med tid, datum samt kontaktperson (bilddokumentation är alltid bra).
 
Last edited:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Henrik Nyberg, medlem i Svenska Ducatiklubben, skriver följande på ducceklubbens forum:

OM (det framgår inte i tråden) remmarna blev bytta så gäller 2 års fabriksgaranti, med följdskador. Detta om det är remmarna som orsakat skadan. Det kan ju vara tvärtom också. Normalt så byts remmarna vid 2000 mil och hojen har ju gått 1200 mil.

NÄR köpte han hojen? Ett inlägg antyder att han köpt hojen nyligen. Då gäller konsumentköplagen, 3 års reklamationsfrist och fel som visar sig inom 6 månader från inköpet räknas som ursprungliga om inte säljaren kan påvisa annat. I andra fall har kunden "bevisbördan".


Henrik är inte medlem här, därför postar jag hans inlägg.


/ Johan
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fakkverk skrev:
2247027 Henrik Nyberg, medlem i Svenska Ducatiklubben skriver följande på ducceklubbens forum:

OM (det framgår inte i tråden) remmarna blev bytta så gäller 2 års fabriksgaranti, med följdskador. Detta om det är remmarna som orsakat skadan. Det kan ju vara tvärtom också. Normalt så byts remmarna vid 2000 mil och hojen har ju gått 1200 mil.

NÄR köpte han hojen? Ett inlägg antyder att han köpt hojen nyligen. Då gäller konsumentköplagen, 3 års reklamationsfrist och fel som visar sig inom 6 månader från inköpet räknas som ursprungliga om inte säljaren kan påvisa annat. I andra fall har kunden "bevisbördan".


Henrik är inte medlem här, därför postar jag hans inlägg.


/ Johan


Och man kan ju säga att när Henke pratar så har han i 99 fall av 100 mycket torrt på fötterna.. Om man säger så..
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hej igen gott folk! Tack för uppmärksamheten, det verkar som det lönar sig!

Ska skriva vad som har hänt, idag så ringde dem från motorcenter, både bra och dåligt tydligen hade de fått reda på tråden här på sporthoj :tummenupp och läst igenom detta även ducati sverige, ägaren susanne till motorcenter hade ringt till min kompis och berättat och det lät som dem tydligen nu var mer positiva till att hjälpa till ? det känndes så iaf.

en sak som är lite konstigt är att dem har startat utredning nu om vad som har orsakat felet utan att säga till innan... det känns lite konstigt eftersom dem kanske inte är 100% neutrala i frågan + att när vi var där innan så dömde han ut motorn och sa att det var kamremmen som hade gjort det och att min kompis skulle leta efter en ny motorn ?.. det känns väldigt konstigt.

men jag hoppas verkligen att detta leder någonstanns. sen frågar folk när den var servad och det var den precis innan han köpte motorcykeln alltså år 05 våren/sommar dvs att den har rullat juni, juli, augusti förra året. och att jag skulle tippa på att den har gått ca 300-400mil under den tiden.

men fortfarande som tidigare folk har sagt så är service intervallen 2000mil alternativ 2 år. ska svara på inlägg som jag inte hunnit, och ps. sporthoj rules

:yoparty

Dee_cati skrev:
2244393 Börja med att hämta hem hojen därifrån, det räcker med att ha hört ett inlägg om den firman för att man ska dra öronen åt sig och jag tvivlar inte på det heller.
Jag snackade med Kristoffer som sa att du skulle ringa honom och berätta mera, han sa att om allt var bytt efter servicebok så ska det normalt inte vara problem med "garanti". Du har mer info i ett pm!
Tack för meddelandet det ska jag absolut göra!

xyx skrev:
2243008 Var det kamremskåpan som var trasig eller blocket i övrigt?
Själva kamremskåpan går sönder relativt enkelt kan jag tänka mig, den är vädligt tunn och bara där för att skydda mot smuts i princip.
Tyvärr blev det inte kort nu, men hoppas att det kommer imorgon eller övermorgon bereonde på hur mkt dem har tagit bort på cykeln.

TwinSucker skrev:
2244785 Vilken firma... somliga är bara ute efter att göra så mycket ruffel och båg-pengar som möjligt.

Av allt jag har läst så anser jag att ni ska ta ner hojen till Ducati i Sthlm omgående och snacka med dom för de är iaf proffsiga! Det ni sen ska göra är precis som DarkDesmoRider säger se till att bland in huvudkontoret i Sverig eller Italien spelar ingen roll men det är ju helt klart att dom måste bli informerade. Jag är övertygad om att Ducati inte vill ha sin logga på någon mc-firma som beter sig så och bara det är en kostsam historia för den där pajasverkstaden.

Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig i slutändan vilket jag är ganska övertygad om.

Blir så förbannad när jag läser sånt här.

//TwinSucker
Hej tack för supporten, känner precis som du!
Och som det verkar nu har ju ducati sverige läst här på sporthoj vilket förhoppningsvis har gjort dem informerade om inte annat försöker vi få tag i dem, men det verkar vara lite svårt på kontorstid!

Tack / tomas

greenmonster skrev:
2246502 Saxat fr Ducceforum ...is egna rekommendationer om kamremsspänning tydligen inte är helt idealiska.

Värt att nämna i sammanhanget är att jag i en tidigare kontakt med en Svensk auktoriserad verkstad, när jag pluggade på om Multistradan, blev uppmärksammad på diverse "barnsjukdommar" rörande Multistradan. Ett problem som den verkstaden hade uppmärksammat var att lagren till kamremsdrivningen hade packat ihop på en handfull Multistrador som passerat deras verkstad.[/I]
Det där om något är ju ganska intressant också. Att det finns sjukdommar, det är ju ändå produktionsfel, men somsagt vi avvaktar för tillfället men bra information är alldrig fel! tack så mkt

SirCastic skrev:
2246640 Finns ingen vattenpump där, om någonting ”skjutit ut” på kamremssidan är det troligtvis drivningen till remmarna, ett drivhjul som sitter till höger strax ovanför kopplingen.


Tråkig historia.
Låter det onekligen som att någonting gått snett vid servicen. Om det nu är remmarna så är det troligtvis någonting som verkstaden misslyckats med alternativt fabrikationsfel. Spännrullarna behöver inte bytas vid 1000 mil, haveri efter 200 mil tyder snarare på någon form av monteringsmiss eller fabrikationsfel (missat att spänna rullarna ordentligt efter montering?) naturligtvis så kan någonting annat ha havererat men här krävs det en ordentlig oberoende utredning.

Låter tyvärr (så som du beskriver det hela) som att ni har stora problem med den här verkstaden men eftersom det handlar om ett registrerat bolag så bör det lösa sig.

• Ring konsumentombudsmannen i er stad/län och berätta historien, här får ni goda råd om hur ni skall gå vidare.
• Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se till att få professionell advokathjälp via ”rättskyddet”, antingen via mc-försäkringen eller via hemförsäkringen.
• Ring till Ducati i Sverige och berätta om ärendet samtidigt som du/ni upplyser om hur ni tänker gå vidare med problemet.
• Dokumentera alla samtal och händelser med tid, datum samt kontaktperson (bilddokumentation är alltid bra).
Angående att jag skrev vattenpump så var det ju självklart okunskap, såg ut som en sådan. Mycket möjligt att det är som du säger!

Vi vill ju självklart lösa detta för allas fördel dvs att han får en fungerande motorcykel och att dem kommer undan med en konsumentanmälan tror inte någon blir glad av det, MEN självklart är det så att det inte fixas så är det ju självklart att det kommer hända mer saker än att vi bara pratar i telefon.

Det är ju en storkostnad för min kompis + att ingen vill väl serva sin motorcykeln dubbelt så ofta mot för gränsvärdena.

Och ännu en gång tack för att du / ni engagerar er!

Fakkverk skrev:
2247027 Henrik Nyberg, medlem i Svenska Ducatiklubben, skriver följande på ducceklubbens forum:

OM (det framgår inte i tråden) remmarna blev bytta så gäller 2 års fabriksgaranti, med följdskador. Detta om det är remmarna som orsakat skadan. Det kan ju vara tvärtom också. Normalt så byts remmarna vid 2000 mil och hojen har ju gått 1200 mil.

NÄR köpte han hojen? Ett inlägg antyder att han köpt hojen nyligen. Då gäller konsumentköplagen, 3 års reklamationsfrist och fel som visar sig inom 6 månader från inköpet räknas som ursprungliga om inte säljaren kan påvisa annat. I andra fall har kunden "bevisbördan".


Henrik är inte medlem här, därför postar jag hans inlägg.


/ Johan

Hej!

Remmarna är bytta för 1 år sedan då motorcykeln blev köpt då var den helt nyservad med stora servicen då motorcenter har som policy att inte släppa ut en motorcykel som säljs oservad, om inte annat vore det oproffisionellt att sälja en motorcykel som man måste börja med att serva..

Den är alltså köpt för 11-12 månader sedan, dvs att man inte kan påvisa det du säger med 6månaders regeln tyvärr är det väl något man skulle tagit tag i hårdare då den läckte olja från början men det har det skrivits om tidigare i tråden.

Angående 3 års reklamationsfrist så tack så jätte mycket det är väldigt bra att veta!

TACK!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
TRoos:
Precis vad jag ville säga med mitt tidigare inlägg. firman som "fixar" din hoj vill inte ha den här reklamen, och defenitivt inte Ducati.

Hoppas allt löser sig, misstänkte att det skulle lösa sig när Ducati fick reda på det.
Internet forum har större kraft än vad man kan tro! :tummenupp
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Om inte Ducati Sverige / Verkstaden tar på sig att fixa raset som ett garantifel, så går ju inte det att tolka på annat sätt än att:

Motorras av den här typen är fullt normala och acceptabla för motorcyklar tillverade av Ducati, även fast dom är fullservade på auktoriserade verkstäder....

Det är rätt dumt att gå ut med det budskapet.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Sedär ja ..........

Nu äntligen börjar det hända saker, possitiva verkar det som med.... :)

Tycker bara att det är så synd att det ska behöva gå så här långt, kunde ju varit värre men ändå.

Vad har vi lärt oss av detta ?..........
Men framför allt vad har Motorcenter lärt sig, det är det som är det intressanta.

Från att stå längst in i verkstaden så ska det utredas, kan det bli bättre ?..tror inte det.
Hoppas bara din polare får tillbaka en fullt funkande Ducce inom kort...

Personligen skulle jag vilja veta hur många det är som tittat in hos Motorcenter och nämnt den här lilla tråden.....

Håll oss informerade om framstegen, är jävligt intresserad på hur det kommer att sluta, det är jag långt ifrån ensam om att vara.

:banana
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Peterlan skrev:
2242432 Hej, mitt första inlägg...
Motorcenter i Gävle...värsta skojare som finns. Kanske inte Susanne som äger firman, men far hennes, Leffe...
Jag köpte en Monster 600 i våras där. Provkörde inte, dum som jag är, men lyssnade åtminstone på motorn innan. Funderade varför Leffe (fadern) inte ville köra den varm eller varva upp den lite. I vilket fall blev det affär och jag frågade igen om allt var bra med hojen när jag hämtade den, och det var det sa både Leffe och hans mek.
På vägen hem härde jag direkt ett slamrande ljud från den stående cylindern. Upptäckte också senare att ena kamremmen ville krypa av och nötte mot kåpan.
Dagen efter ringde jag och klagade på oljudet. Då kom det fram att Leffe kände till det och hade bytt en massa delar i motorn, men inget hjälpte. Det är inget fel, sa han, bara att åka, lite oljud får man väl stå ut med.
Efter helgen stod jag inte ut länge, vågade knappt köra med hojen. Jag ringde igen och krävde nån lösning. Då åkte jag på en utskällning för att jag var en dålig kund! Han sa att jag skulle komma dit med hojen så skulle jag få pengarna tillbaka, för såna kunder som jag var det bara problem med. Innan jag åkte tillbaka så ringde jag förra ägaren och frågade om han hört nåt skrammel från motorn. "Ja, det blev efter kraschen", sa han. Det visade sig att han klotat med hojen och den hade legat i diket med gashäng (fullgas) i ungefär en halvminut...utan oljetryck alltså. När han reste upp hojen ur diket så lät väldigt illa. Han åkte ut till Leffe och visade upp den. Leffe dömde ut motorn och sa att motorbyte var det som gällde. 47000:- skulle det gå på. Det hade killen ingen lust med, så Leffe fick köpa loss vraket billigt.....sen lurade han på mig den utan att laga upp den.


Åh fy fan!!! :mad:
Sånna försäljare ska kölhalas.

Tog han tbax hojen då, eller vad hände sen?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Pejo skrev:
2247997 Om inte Ducati Sverige / Verkstaden tar på sig att fixa raset som ett garantifel, så går ju inte det att tolka på annat sätt än att:

Motorras av den här typen är fullt normala och acceptabla för motorcyklar tillverade av Ducati, även fast dom är fullservade på auktoriserade verkstäder....

Det är rätt dumt att gå ut med det budskapet.

Ja, om det nu är så att alla papper/servicar etc är på sin plats så vore det ju väldigt dumt att göra på det viset. Nu tror jag inte att NÅGON Ducati-säljare (än mindre Ducati Sverige om de har nåt att tillägga till ärendet) skulle dra öronen åt sig och försöka vifta bort det hela om de själva vet att det går på garanti eller goodwill.
Jag känner inte till hela historien till fullo, det gör ingen här förrän de själva sitter med all fakta på papper framför sig, och därmed är det ingen mening med att dra några slutsatser innan det är klart.

Jag tror det löser sig för TRoos polare, så vi kan ju lugna oss med mer spekulationer innan vi får höra fortsättningen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Maax skrev:
2233651 Låter ju som ett monumentalt fabrikationsfel, har svårt att tänka mig att brusten kamrem kan resultera i att motorn i princip exploderar. :va Sönderslagna kolvar/ventiler, visst men att blocket löses upp i sina beståndsdelar??

Brusten ventil = spräckt kolv = spräckt kolvbult = avslagen vevstake = vevstake löper amok i blocket. Jag har t.ex. zonkat 3 motorblock pga av ventil/kolvtorsk.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Zee skrev:
2248792 Åh fy fan!!! :mad:
Sånna försäljare ska kölhalas.

Tog han tbax hojen då, eller vad hände sen?

Ja, han tog tillbaka hojen. Tyvärr, måste jag säga, för att jag hann fästa mig vid den på den korta tiden jag hade den.
När jag läser den här tråden så undrar jag vad som hänt om jag fortsatt köra och råkat ut för haveri. Förmodligen hade jag stått där med långnäsa och en massa trassel med stämning och så. Det var nog tur att jag började bråka innan den rasade, plus att jag hade ett gäng vittnen på både hur motorn lät och vittnen till min konversation med säljaren...fast det vet han inte om.. Han vet inte heller om att jag tagit kontakt med förra ägaren. Allt det tänkte jag spara till senare tillfälle....

andersbrink skrev:
2252475 Brusten ventil = spräckt kolv = spräckt kolvbult = avslagen vevstake = vevstake löper amok i blocket. Jag har t.ex. zonkat 3 motorblock pga av ventil/kolvtorsk.

Det finns en tråd på Ducatimonsterclub om en kille som råkat ut för kamremsbrott i hög fart. Han har lagt upp lite bilder på eländet, och det ser ut som en bomb briserat inuti blocket.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Peterlan skrev:
Det finns en tråd på Ducatimonsterclub om en kille som råkat ut för kamremsbrott i hög fart. Han har lagt upp lite bilder på eländet, och det ser ut som en bomb briserat inuti blocket.

Länk?
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hej pojkar och flickor, mer info kommer imorgon förhoppningsvis men det lilla nya jag vet är följande:

nästa vecka ska nån från huvudkontoret koma och tiitta på den och bedömma om den ska skickas till italien, det var tydligen så att ena kolven var mos och blocket kunde de inte få bort för nån anledning som jag inte har hört helt klart.

återstår att se vad som händer, och visst som tidigare folk har skrivit ta inga slutsatser innan det är klart, men försköna inte någon bild heller hur vissa saker har skötts. RÄTT ska vara rätt.

jag återkommer alltid så fort jag vet något!

Peterlan skrev:
2252612
Det finns en tråd på Ducatimonsterclub om en kille som råkat ut för kamremsbrott i hög fart. Han har lagt upp lite bilder på eländet, och det ser ut som en bomb briserat inuti blocket.

Som inlägget ovan, kan du ordna en länk?
 

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
vill inte tjata, men har det hänt nåt här innan semestrarna?

/Mattias
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
TRoos skrev:
Som inlägget ovan, kan du ordna en länk?
Tyvärr. Jag höll inte ens på att hitta tillbaka till forumet, men här är det.
http://www.ducatimonster.org/smf/index.php
Länken med den trasiga motorn lyckades jag inte hitta. Det postades någon gång i våras om det kan vara till nån ledning. Deras sökfunktion verkar inte vara speciellt bra, men nån annan kanske har mer tur.

Edit: Det var fel forum, men det var en annan som också råkat ut för samma sak, inte fullt så dramatiskt dock...:
http://www.ducatimonster.org/smf/index.php/topic,43988.0.html
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Hej igen, ni underar säkert vad som har hänt sen över 1 månad tillbaka och svaret är INGET, fortfarande helt stiltje, dom har bara skickat kort ner till italien och inte har dem gjort rnågot med motorcykeln man undrar verkligen vad som dom tänker göra..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top