Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
om verkstaden har svårt att få rätt på ett rem-byte så kanske du inte skall låta dom byta hela motorn. garanterar dom inte att remen håller mer än 200mil så undrar jag hur länge dom garanterar att en beg-motor håller. verkstäder som inte tar ansvar för sina fel skall man akta sig för.
jag hade nog som någon ovan nämnde hört av mig till ducatis huvudkontor i sverige eller om det nu är ett nordenkontor och hört med dom vad dom tycker.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
DR-Zätare skrev:
2240009 Varför skippar man inte kedjan helt och kör med drev istället som på t.ex SP-1? Det finns säkert många bra förklaringar till det men eftersom jag är måttligt mekaniskt begåvad så vet jag faktiskt inte men skulle gärna lära mig.

Dessutom får man ju ett hemtrevligt vinande ljud i motorn av dreven.
Det är mycket dyarare med den typen av kamdrivning, men fördelen är att det håller och du har en perfekt timing av kammarna hela tiden. Nackdelen är väll kanske det vinande ljudet (ingenting som jag störs av) och att det kostar lite effekt.

Det borde fungera bra med remmar på en Ducati eftersom dom inte har några vanliga (hårda) ventilfjädrar. Det enda tråkiga med Ducatis remmar är den täta servicen. Kom ihåg att kolla kamremsspännarnas lager när ni byter remmar !!

Mina tidigare hojar:
Ducati Monster 900
Ducati 748 SPS
Ducati 996 SPS
 

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Gefle
Hoj
Nope
Peterlan skrev:
2242432 Hej, mitt första inlägg...
Motorcenter i Gävle...värsta skojare som finns. Kanske inte Susanne som äger firman, men far hennes, Leffe...
.
Låter som en riktig skojare,hur fan orkar man skylla på kunden när man säljer grejer som är halvdana? sicken idiot
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Unidoc skrev:
2242663 Låter som en riktig skojare,hur fan orkar man skylla på kunden när man säljer grejer som är halvdana? sicken idiot

Och jag blev så jäkla besviken. Jag har drömt om en Ducati sen jag började åka MC på tidigt 80-tal och när jag äntligen kommer mig för att köpa en, så blir man lurad. Det var en av dom trevligaste hojar jag nånsin haft och helst skulle jag vilja att den blev reparerad, men det var han inte intresserad av. Så jag fick mina pengar tillbaka och köpte en Yamaha i stället. Pålitlig cykel, men inte alls samma känsla som Duccen.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
TRoos skrev:
2240860 Jag & min kompis var ut till suzuki/ducati center igår också och pratade lite med dem, och dem säger att det är för att kamremmen har gått av som motorn har slagits sönder, och att det bara är att köpa en ny motor eftersom varken dem eller något försäkringsbolag vill stå för det.

så nu väntar vi på prisuppgift på en motor, vill gärna veta på prisförslag på en ny snabbt sagt sa han 40'. Men min kompis borde ju kunnas hoppas på rabatt om inte annat, men det kommer mer info direkt jag vet något mer!

Tjenare .....

Har du fått se rem-resterna ??
Har dom/den "gått mitt av" eller saknar "tänder" ???

Vad jag misstänker är om något löphjul inte har skurit (och i sin tur "slirat upp remmen) så återstår kan det vara så att dom blivit feljusterade, det där med fabriks fel .....................visst kan ju vara så men tror inte på det.
Med tanke på cykeln gått 200 mil efter service så är det något lurt på g här.............stå på dig för allt i världen.......

Har bytat många kamremmar i mina dagar (på bilar) har dock ALDRIG varit med om motorhaveri pgr kamremsbrott som enda orsak. Det finns alltid en orsak till att kamremshaveri.........

Fabriksfel på remmen i sig, felaktigt justerad remspänning eller skurna löprullar
Kräv att få se ALLT..........även specifik arbetsorder på delar som,finns "uttaget från reservdelslagret" och som ägaren blivit debiterad på..........och framför allt att du verkligen fick gjort korrekt service.......

Fixera dig inte på miltalet untan här hänger det på åldern på maskinen.

Kolla upp ALL servicehistorik........om den e fullservad där den står nu så SKA (enl lag) dom ha kvar gamla arbetsordrar på mc:n i sitt arkiv...

Skulle gärna vilja få se lite bilder på skadorna, motorns högersida då.

Höll att glömma en sak ...

Om det nu är ett rent remhaveri så finns det något som kallas för reservdelsreklamation ............(som är bra längre än 200 mil) som även då får stå för följdskadorna (inom bil branschen då)
Hade dom bara stått på er sida och sagt att det är ett fabriksfel så hade tillverkaren fått stå för kostnaderna (eller en del av dom)

Men eftersom dom inte verkar vilja hjälpa till eller att försäkringsbolag vill ta något av skadan så kan det vara så att att personen som utfört jobbet klantat sig duktigt.

Jag tror även att verkstanden vet betydligt mer än vad dom säger i detta faller, det är mycket pengar på spel vid sådana här tillfälle..
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
DarkDesmoRider skrev:
2242741 Tjenare .....

Har du fått se rem-resterna ??
Har dom/den "gått mitt av" eller saknar "tänder" ???

Vad jag misstänker är om något löphjul inte har skurit (och i sin tur "slirat upp remmen) så återstår kan det vara så att dom blivit feljusterade, det där med fabriks fel .....................visst kan ju vara så men tror inte på det.
Med tanke på cykeln gått 200 mil efter service så är det något lurt på g här.............stå på dig för allt i världen.......

Har bytat många kamremmar i mina dagar (på bilar) har dock ALDRIG varit med om motorhaveri pgr kamremsbrott som enda orsak. Det finns alltid en orsak till att kamremshaveri.........

Fabriksfel på remmen i sig, felaktigt justerad remspänning eller skurna löprullar
Kräv att få se ALLT..........även specifik arbetsorder på delar som,finns "uttaget från reservdelslagret" och som ägaren blivit debiterad på..........och framför allt att du verkligen fick gjort korrekt service.......

Fixera dig inte på miltalet untan här hänger det på åldern på maskinen.

Kolla upp ALL servicehistorik........om den e fullservad där den står nu så SKA (enl lag) dom ha kvar gamla arbetsordrar på mc:n i sitt arkiv...

Skulle gärna vilja få se lite bilder på skadorna, motorns högersida då.

Höll att glömma en sak ...

Om det nu är ett rent remhaveri så finns det något som kallas för reservdelsreklamation ............(som är bra längre än 200 mil) som även då får stå för följdskadorna (inom bil branschen då)
Hade dom bara stått på er sida och sagt att det är ett fabriksfel så hade tillverkaren fått stå för kostnaderna (eller en del av dom)

Men eftersom dom inte verkar vilja hjälpa till eller att försäkringsbolag vill ta något av skadan så kan det vara så att att personen som utfört jobbet klantat sig duktigt.

Jag tror även att verkstanden vet betydligt mer än vad dom säger i detta faller, det är mycket pengar på spel vid sådana här tillfälle..

Hej

Tack för ett klokt inlägg och visst det är precis som du säger, men jag får inte se motorcykeln eftersom det var så jobbigt att ta fram den ur ladan där den är stående inlåst. Och tidigare såg jag att kamremmen var av igenom motorkåpan då den var helt demoliserad + att vattenpumpen hade skjutitsut. Man såg att remmen på något sätt var avsliten, tänderna såg fräscha ut och var kvar. Det är det enda jag kan minnas än så länge.

Jag försökte vara dit utan min kompis och få knäppa kort på eländet men då sa dem ju som ovan och ville inte visa mig den.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Var det kamremskåpan som var trasig eller blocket i övrigt?
Själva kamremskåpan går sönder relativt enkelt kan jag tänka mig, den är vädligt tunn och bara där för att skydda mot smuts i princip.
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
TRoos skrev:
2242984 Hej

Tack för ett klokt inlägg och visst det är precis som du säger, men jag får inte se motorcykeln eftersom det var så jobbigt att ta fram den ur ladan där den är stående inlåst. Och tidigare såg jag att kamremmen var av igenom motorkåpan då den var helt demoliserad + att vattenpumpen hade skjutitsut. Man såg att remmen på något sätt var avsliten, tänderna såg fräscha ut och var kvar. Det är det enda jag kan minnas än så länge.

Jag försökte vara dit utan min kompis och få knäppa kort på eländet men då sa dem ju som ovan och ville inte visa mig den.


Va !!!!!!!! Vadå vattenpump ??????? 1000 DS är luft oljekyld maskin...

Ta dig tillbaka med din polare och vifta inte med kameran då......säg bara att du vill se noga på motorn.........

Dom får inte neka ÄGAREN tillträde till sin mc , minns ett fall om en volvo som fick en motorbrand i tyskland där ägaren gav skriftligt tillstånd åt en motorjournalist att se på den utbrännda bilen.........

Sen kan du ta fram kameran o fota och be om alla faktura specifikationer som finns på mc:n.........nu bör dom väl börja bli lite oroliga vilket dom bör vara........

Fråga ut dom om RESERVDELSREKLAMATION och hur dom hanteras, vet att detta kan vara tidskrävande och att handlaren får "ligga ute med pengar". Det vill dom förmodligen INTE.

Dom kan/vill alltså i dagsläget säga vad som orsakat haveriet ???
Som sagt om det "bara" är ett haveri så nämner ni bara " RESERVDELSREKLAMATION"

OM du vill så kan jag kolla upp lite vad som gäller i samband med reparationer och garanti åtagande i samband med service-reparationer.

Jag kan bara önska er lycka till , kommer ni ingen vart med "dom" så gå vidare till Stockholm, ta hojen därifrån och låt dom veta att den ska skickas till Ducati sverige (stockholm).

Är kanske tjatig men få för allti världen med som sagt ALL HISTORIK SOM FINNS PÅ HOJEN , så ni får allt dokumenterat så att inget "försvinner"......

Detta är mycket viktigt, ni måste kunna styrka att underhållet har sköts och att dokumentation finns, med det menar jag inte bara några fåniga men dock viktiga stämplar i en servicebok........

Jag kan bara önska er lycka till och hälsa din polare att han har det vassasteluftkylds monstret som finns, ska byta upp mig själv till en 1000 DS efter 2 år med en 800..................
 
Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Jörgen Karlsson skrev:
2242222 När det blir kontakt mellan ventiler och kolv i viktsoptimerad MC-motor som går på fullt så blir det lite av kaosteori. Det kan hända lite eller mycket.

Moderna sporthojsmotorer har ju just inga kolvkjolar kvar, kolvarna är platta som syltburkslock för att klara det höga varvtalen. Styrningen är precis bara vad som behövs jämfört med traditionella tyngre kolvar med längre kjol.
Hamnar en tillböjd ventil(-tallrik) mellan kolv och topp i fram eller bakkant på förbränningsrummet så kantrar lätt en sådan modern "burklocks"-kolv i cylindern likt en byrålåda kan kilas fast på snedden. Brister sedan kolven när staken ska dra ner alltihop så kommer staken sakna styrning och slås krokig och sedan försvinna ned i vevhuset.

På en "äkta" V-tvin med båda stakarna på samma vevtapp (som tex Ducati, Suzuki TL eller HD) så går då ofta även den andra staken omedelbart sönder. Sedan reser hela paketet runt med med veven och slår sönder både vevhus och vev.

Men jag tycker också att man ska stå på sig. Haveriet som trådskaparen beskriver är ju inget som ska hända på en så ny hoj om servicen är skött. Goodwill hos kunderna borde ju vara värt en del, i synnerhet för ett statusmärke som Ducati kan iaf jag tycka.

Mvh
J


Då fattar jag lite bättre, räknade inte in de "låga" kolvarna i ekvationen.

Tycker mig se flera misstänksamma händelser med berörda firma: Killen som köpte en Monster där remmen ville glida av/ hojen var klotat och chefen ljuger ( säger inget ) om det vid säljtillfället, firman vägrar visa kunden HANS egna hoj och låser in den...bara det kräver en polisanmälan enligt min mening.

Som tröst kan man ju säga att det till 99% säkerhet låter som att det kommer att ordna sig i slutändan för honom, om än efter många om och men. Firman låter ju helskum i vill bara smita från ansvaret...dra in Ducatis huvudkontor snarast möjligt.
 
Last edited:

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Peterlan skrev:
2242432 Hej, mitt första inlägg...
Motorcenter i Gävle...värsta skojare som finns. Kanske inte Susanne som äger firman, men far hennes, Leffe...
TRoos skrev:
2241769 I Gävle finns dem. Där hans föräldrar bor, därför har han servat den där, men jag måste säga att dom har en rätt otrevlig attityd ect när man försöker prata med dem. Något kanske är lurt, men jag ska inte hänga ut någon men det känns ju verkligen inte kul det hoppas jag att ni har medlidande med.

Om hojen står hos Motorcenter så ska ni ta den därifrån direkt, som Peterlan skriver så kan dom vara riktiga idioter på det stället...

Och ja, jag talar av egna erfarenheter..
Har både en far och farbror som båda slutat handla/serva hos Motorcenter efter ett antal missara från deras sida (Dom köra båda Ducce)

Så ni gör nog bäst i att ta hojen till en annan Ducatifirma :)
Ville bara dela av mig av mina erfarenheter så att andra slipper lida av deras så kallade "service"..
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
TRoos skrev:
2242984 Hej

Tack för ett klokt inlägg och visst det är precis som du säger, men jag får inte se motorcykeln eftersom det var så jobbigt att ta fram den ur ladan där den är stående inlåst. Och tidigare såg jag att kamremmen var av igenom motorkåpan då den var helt demoliserad + att vattenpumpen hade skjutitsut. Man såg att remmen på något sätt var avsliten, tänderna såg fräscha ut och var kvar. Det är det enda jag kan minnas än så länge.

Jag försökte vara dit utan min kompis och få knäppa kort på eländet men då sa dem ju som ovan och ville inte visa mig den.

Börja med att hämta hem hojen därifrån, det räcker med att ha hört ett inlägg om den firman för att man ska dra öronen åt sig och jag tvivlar inte på det heller.
Jag snackade med Kristoffer som sa att du skulle ringa honom och berätta mera, han sa att om allt var bytt efter servicebok så ska det normalt inte vara problem med "garanti". Du har mer info i ett pm!
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Herregud...

Vilken firma... somliga är bara ute efter att göra så mycket ruffel och båg-pengar som möjligt.

Av allt jag har läst så anser jag att ni ska ta ner hojen till Ducati i Sthlm omgående och snacka med dom för de är iaf proffsiga! Det ni sen ska göra är precis som DarkDesmoRider säger se till att bland in huvudkontoret i Sverig eller Italien spelar ingen roll men det är ju helt klart att dom måste bli informerade. Jag är övertygad om att Ducati inte vill ha sin logga på någon mc-firma som beter sig så och bara det är en kostsam historia för den där pajasverkstaden.

Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig i slutändan vilket jag är ganska övertygad om.

Blir så förbannad när jag läser sånt här.

//TwinSucker
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Finns en nästan ny -03 1000DS motor till salu i Stockholm, knappt inkörd (250 mil) och suttit i en multistrada..

Behövs det en motor fortfarande så PM´a mig så får du nummer till den som säljer.
 

MC Doktorn

Guest
Som parallel hade jag en Opel för 6 år sedan där kamremmen gick av efter endast 6000 mil ingen garanti gällde men Opel verkstan stod för hela kostnaden.

Verkar inte vara läge att köpa en Ducati med den där help your self mentaliteten
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
MC Doktorn skrev:
2244985 Som parallel hade jag en Opel för 6 år sedan där kamremmen gick av efter endast 6000 mil ingen garanti gällde men Opel verkstan stod för hela kostnaden.

Verkar inte vara läge att köpa en Ducati med den där help your self mentaliteten
Man kan ju alltid upplysa om den negativa publicitet det kan skapa att dela med sig av informationen till diverse hojtidningar... Det fick fart på volvo i ett annat ärende...
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
MC Doktorn skrev:
2244985 Som parallel hade jag en Opel för 6 år sedan där kamremmen gick av efter endast 6000 mil ingen garanti gällde men Opel verkstan stod för hela kostnaden.

Verkar inte vara läge att köpa en Ducati med den där help your self mentaliteten

Tjenare

Om den hade en sk Ecotech motor så vet jag varför ...........
har jobbat med opel, en felbedömmning av livlängden på kamremmar från opels sida.Om du hade tagit av rem kåporna och sett hur remmen löpte/ringlade sig som en orm så är det lätt att förstå orsaken till haverierna.

En kollega till mig då, hade nästan som heltidssysselsättning att byta toppar, så fort man fick in en opel där det stod på arbetsordern "stannade/dog under körning" så visste vi alla vad som hänt utan att ens se bilen. Så illa var det på den tiden
Opel hade då en jävligt bra "Godwill" på dessa "ras" på fullservade bilar.

Det ursprungliga var 12 000 mil sen ner till 9 000 mil och nu senast är det 6 000 mil, jobbar inte längre med dom sedan 4 år så jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Denna ändring gick till en början bara ut till dom auktoriserade verkstäderna.
Jag ryser på tanken på alla lite (4-5år)äldre lågmilare som aldrig servades på aukt verkstad hur det gick för stackarna som körda glatt vidare tills tjoff o remmen av och en semesterkassa fattigare.
 
Last edited:

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Tänkte bara komma med några små nyheter, idag så ska vi till affären där motorn är inlåst och ta kort samt att ta cykeln där ifrån.

Även några andra saker som vi har börjat tänka på är att när min kompis köpte motorcykeln så läckte det olja svårt att säga exakt men ovanför kugghjulet till kedjan, på själva blocket alltså.

Detta åtgärdade dem (vet inte vad dem gjorde åt detta, kanske går att få fram info om detta) sen så började det läcka igen veckan innan motorn la ner, då hade han även varit ut dit och då skulle dem ordna det igen men att det var ok att åka tillsvidare... rätta mig om jag har fel men det skulle väl kunna vara så att motorn har skurit också jag vet inte, men det skulle kunna vara så.

Bilder hoppas jag kommer ikväll eller imorgon iaf, så får ni kolla eftersom det är lite svårt att beskriva vad som har gått sönder och vart det har gått sönder. Tack så länge för supporten, hoppas verkligen att det löser sig kanske inte med helt gratis byte men vi hoppas iaf på goodwill.. :Bugar
 

MC Doktorn

Guest
DarkDesmoRider skrev:
2245182 Tjenare

Om den hade en sk Ecotech motor så vet jag varför ...........
har jobbat med opel, en felbedömmning av livlängden på kamremmar från opels sida.Om du hade tagit av rem kåporna och sett hur remmen löpte/ringlade sig som en orm så är det lätt att förstå orsaken till haverierna.

En kollega till mig då, hade nästan som heltidssysselsättning att byta toppar, så fort man fick in en opel där det stod på arbetsordern "stannade/dog under körning" så visste vi alla vad som hänt utan att ens se bilen. Så illa var det på den tiden
Opel hade då en jävligt bra "Godwill" på dessa "ras" på fullservade bilar.

Det ursprungliga var 12 000 mil sen ner till 9 000 mil och nu senast är det 6 000 mil, jobbar inte längre med dom sedan 4 år så jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Denna ändring gick till en början bara ut till dom auktoriserade verkstäderna.
Jag ryser på tanken på alla lite (4-5år)äldre lågmilare som aldrig servades på aukt verkstad hur det gick för stackarna som körda glatt vidare tills tjoff o remmen av och en semesterkassa fattigare.

Ecotech var det ja och som du beskriver.

TRoos skrev:
2246035 Tänkte bara komma med några små nyheter, idag så ska vi till affären där motorn är inlåst och ta kort samt att ta cykeln där ifrån.

Även några andra saker som vi har börjat tänka på är att när min kompis köpte motorcykeln så läckte det olja svårt att säga exakt men ovanför kugghjulet till kedjan, på själva blocket alltså.

Detta åtgärdade dem (vet inte vad dem gjorde åt detta, kanske går att få fram info om detta) sen så började det läcka igen veckan innan motorn la ner, då hade han även varit ut dit och då skulle dem ordna det igen men att det var ok att åka tillsvidare... rätta mig om jag har fel men det skulle väl kunna vara så att motorn har skurit också jag vet inte, men det skulle kunna vara så.

Bilder hoppas jag kommer ikväll eller imorgon iaf, så får ni kolla eftersom det är lite svårt att beskriva vad som har gått sönder och vart det har gått sönder. Tack så länge för supporten, hoppas verkligen att det löser sig kanske inte med helt gratis byte men vi hoppas iaf på goodwill.. :Bugar

Finns det andra som drabbats av samma typ av ras
 

greenmonster

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
M900 -97 , 907IE -91
Saxat fr Ducceforum av en som forskat lite ang kamremsspänning på DSmotorn:

>Efter att ha pratat med olika auktoriserade verkstäder här i Sverige så har jag i princip fått samma svar: De nya motorerna ska mätas med Ducatis egna instrument (Malthesis - eller hur det nu stavas, kostar förövrigt en hel massa pengar). Det här är den mest tillförlitliga metoden för att avgöra hur spänd kamremmen är. Givetvis är även Hertz-mätningen applicerbar på äldre Duccar, och även där får den väl ses som den mest tillförlitliga antar jag.

På en svensk auktoriserad svensk verkstad jag pratat med har man även försökt (mest för nyfikenhetens skull) hitta alternativa sätt att mäta spänningen på, t.ex genom att göra det manuellt som man gjorde på de lite äldre gummibandshojarna. Men det har alltså varit svårt att träffa rätt på spänningen av remmarna, med avseende på Ducatis rekommendationer om spänning.

Så själv har jag blivit lite "uppskrämd" av denna information, och har därför börjat bege mig ut på jakt till alternativa mätisntrument, som inte kostade lika mycket som Ducatis eget (se annan tråd här under verstadsdelen på forumet).

MEN, nu har jag fått svar från en av mina bekanta "over there"... och "for the record" måste jag säga att även han håller med om att Hertz-mätningen av spänningen är den mest tillförlitliga metoden.

Däremot är han av en lite mer "generös" åsikt vad gäller möjligheten till alternativa metoder för att spänna kamremmarna.

(Då det här är en privat kontakt så kommer jag inte skylta med namnet här på forumet, men min kontakt i staterna är sedan flera år tillbaka en av de mest erkända Ducatimekanikerna/motorbyggarna i USA... och jag litar fullt ut på hans kunskap.)

Det här svaret fick jag på min fråga om kamremsspänning på min Multistrada -04 jmfr med kamremsspänning på min M900 -95:

...The belt is wider and stiffer than your Monster so it is different from that.

On TDC of compression, you should be able to twist the longest run on the belt 45 degrees easily. It should have about 2-2.5 mm gap on the idler. A new belt is so stiff that you may only get 40 degrees twist and 1.5-2 mm gap on the idler. If you change to a new belt, always recheck after about 500 miles.

The frequency tool is the best way, but we found that the spec from Ducati was way to tight. We saw lots of bearing failures. So we went back to the manual method on a cold engine with some slack. The bearing failure problems went away.

Also note that the new engines don't have dots on the pulleys to line up for cam timing. You may have to put on your own dots before you take it apart!


Det jag tycker är mest anmärkningsvärt med den här informationen är att Ducatis egna rekommendationer om kamremsspänning tydligen inte är helt idealiska.

Värt att nämna i sammanhanget är att jag i en tidigare kontakt med en Svensk auktoriserad verkstad, när jag pluggade på om Multistradan, blev uppmärksammad på diverse "barnsjukdommar" rörande Multistradan. Ett problem som den verkstaden hade uppmärksammat var att lagren till kamremsdrivningen hade packat ihop på en handfull Multistrador som passerat deras verkstad.
<

Samma motor Multi s Monster1000. Kan ju vara värt att kolla om de gjort rätt o haft rätt verktyg.
F ö, kontakta generalagenten om det inte löser sig. Kanske oxå bäst att låta en annan auktioriserad Ducativerkstad konstatera orsaken t haveriet.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top