Tack det ska jag göra!yonsson skrev:2234044Det ligger en 900ssie ute på blocket med två motorer. Sök, hitta och ring och kolla med honom.
Edit: Här var den.
http://www.blocket.se/vi/7846937.htm?ca=17_s
Nej men då borde det ju verkligen vara ett produktionsfel.. Men jag vet inte hur lång nytidsgaranti det är. 2 år kanske, och det är ju en 03a.Bj.O.rn skrev:2234055En Ducatimotor pajjar inte så totalt av en trasig kamrem, märkligt vilket tjat det var om det.. Kamremmar är en bra lösning!
/B
Bj.O.rn skrev:2234055En Ducatimotor pajjar inte så totalt av en trasig kamrem, märkligt vilket tjat det var om det.. Kamremmar är en bra lösning!
/B
Maax skrev:2234710Exakt, speciellt när ett byte inte innefattar att riva toppen som på alla "moderna" jap 4r
TRoos skrev:Absolut det ska jag göra, men eftersom försäkringsbolaget sa direkt att de inte ville stå för det när jag berättade senariot inte han, så lät det skeptism.
Silverryggen skrev:2234760Vet inte hur du beter dig när/om du byter kamkedja på en rad4:a men jag skarvar den nya i den gamla och drar runt motorn på startkransen med tändstiften urtagna...då räcker det med att ta av ventilkåpan, det gör jag klart innan du bytt första remmen på duccen...
Visst tog jag i när jag sa "riva toppen"...menade så klart "riva halva hojen"
Förutsatt att du får av topplocket med motorn i ramen, vet av erfarenhet att det kan vara förbannat bökigt.
P.S. Du är bra snabb som kan byta kamkedja på en rad 4:a lika snabbt som en annan skruvar av ca 15 M5/M6 bultar ( höger sidkåpa inräknat ) + 10 min. Glöm bara inte att kolla så du inte missade en kugg när du trär på den nya kedjan.
Men det är så sant som det är sagt, kamrem suger...fattar inte varför inte alla biltillverkare gått över till kamkedja för länge sedan
elwe skrev:2237694
Jag kommer inte ens ihåg när jag senast konstruerade in en kedjedrift i en maskin. Det har liksom inte funnits något skäl eller någon anledning.
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Så är det
Silverryggen skrev:2237725Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå...
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Silverryggen skrev:2237725Låter nästan som om du kör HD oxå...
Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå...
Silverryggen skrev:2237725Låter nästan som om du kör HD oxå...
Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå...
KGK skrev:2232720Har alla duccar kamrem, ex. nya hypermotard?
...
elwe skrev:2237694Kamremmen ska bytas vid 2000 mil ELLER efter 2 år, beroende på vilket som inträffar först.
Det finns gott om säkerhetsmarginal när det gäller kamremmens livslängd.
Appropå det här med kedjor/remmar så har ofta en kedja högre brottgräns än en rem, men kugghjul är ännu starkare!
Det handlar naturligtvis inte om vad som är starkast utan vilket maskinelement som mest lämpat för ändamålet.
Remmen håller med råge för normal användning. Allting i en konstruktion som bättre än vad som behövs är overkill och blir oftast dyrare, tyngre och omgivande komponenter tappar sin optimering.
T ex måste en kedja gå i olja vilket innebär att man antingen måste lägga den "mitt i" motorn eller ha dyra gjutna kåpor om man vill ha det oljetätt.
Redan på min första 60-tals Honda satt det OHC som drevs med en 8 mm kedja.
Det fanns inga remmar på den tiden som höll så därför var det vid den tiden japanerna tog fram sina parallelltwinnar och radfyror det självklara valet att ta en kedja för att driva kamaxeln.
Bilar snurrade då sina kamaxlar med drev eller kedjor.
Sedan dess har det gått några år, nya landvinningar görs kontinuerligt på maskinelementens område och idag hade knappast någon som bygger ett nytt motorkoncept valt kedja istället för rem.
Remmen kan gå torr, den behöver inte tätas av mot läckage, fast det sitter ändå enklare kåpor över eftersom man inte vill ha in stenar ibland remmar och kuggdrev.
Remmarna är i drift "snälla" så använder man gärna kuggdrev gjorda i lättmetallslegeringar och sparar vikt.
Ett kamaxeldrev för en kedja, gjort i aluminiumlegering, håller mellan 12:00 och lunch.
Jag kommer inte ens ihåg när jag senast konstruerade in en kedjedrift i en maskin. Det har liksom inte funnits något skäl eller någon anledning.
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Så är det
elwe skrev:2237780alternativt förstår
Silverryggen skrev:2234760Vet inte hur du beter dig när/om du byter kamkedja på en rad4:a men jag skarvar den nya i den gamla och drar runt motorn på startkransen med tändstiften urtagna...då räcker det med att ta av ventilkåpan, det gör jag klart innan du bytt första remmen på duccen...
Dessutom...
En kamkedja på en japansk rad4:a som gått med rätt spänn och i olja håller längre än alla delar tillsammans på en ducati
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |