Motorhaveri - V-twin Ducati 03 1000 Si.e

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
En Ducatimotor pajjar inte så totalt av en trasig kamrem, märkligt vilket tjat det var om det.. Kamremmar är en bra lösning!

/B
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
yonsson skrev:
2234044 Det ligger en 900ssie ute på blocket med två motorer. Sök, hitta och ring och kolla med honom.

Edit: Här var den.
http://www.blocket.se/vi/7846937.htm?ca=17_s
Tack det ska jag göra!

Bj.O.rn skrev:
2234055 En Ducatimotor pajjar inte så totalt av en trasig kamrem, märkligt vilket tjat det var om det.. Kamremmar är en bra lösning!

/B
Nej men då borde det ju verkligen vara ett produktionsfel.. Men jag vet inte hur lång nytidsgaranti det är. 2 år kanske, och det är ju en 03a.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Bj.O.rn skrev:
2234055 En Ducatimotor pajjar inte så totalt av en trasig kamrem, märkligt vilket tjat det var om det.. Kamremmar är en bra lösning!

/B


Exakt, speciellt när ett byte inte innefattar att riva toppen som på alla "moderna" jap 4:eek:r
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Maax skrev:
2234710 Exakt, speciellt när ett byte inte innefattar att riva toppen som på alla "moderna" jap 4:eek:r

Vet inte hur du beter dig när/om du byter kamkedja på en rad4:a men jag skarvar den nya i den gamla och drar runt motorn på startkransen med tändstiften urtagna...då räcker det med att ta av ventilkåpan, det gör jag klart innan du bytt första remmen på duccen...

Dessutom...

En kamkedja på en japansk rad4:a som gått med rätt spänn och i olja håller längre än alla delar tillsammans på en ducati
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
TRoos skrev:
Absolut det ska jag göra, men eftersom försäkringsbolaget sa direkt att de inte ville stå för det när jag berättade senariot inte han, så lät det skeptism.

Fast försäkringsbolaget har ju iofs inget med saken att göra då de inte går in och ersätter vid maskinskador. Jag menade mer att snacka med endast Ducce-sthlm då det är de som har servat hojen och borde då stå för att den ska palla med mer mil än så.
Och jag har sett ett styck fint vevparti från en ducce där grejjerna inte var servade, det var potatismos överallt! Kolvar, ventiler, vevparti mm. Det gick på dryga 40 000:- att fixa :tomten
Om de inte ersätter så kan jag höra mig för om han kan fixa delar billigt iaf, han har hur mycket skit som helst till Ducati ligger och skräpar.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Silverryggen skrev:
2234760 Vet inte hur du beter dig när/om du byter kamkedja på en rad4:a men jag skarvar den nya i den gamla och drar runt motorn på startkransen med tändstiften urtagna...då räcker det med att ta av ventilkåpan, det gör jag klart innan du bytt första remmen på duccen...



Visst tog jag i när jag sa "riva toppen"...menade så klart "riva halva hojen" :)
Förutsatt att du får av topplocket med motorn i ramen, vet av erfarenhet att det kan vara förbannat bökigt.

P.S. Du är bra snabb som kan byta kamkedja på en rad 4:a lika snabbt som en annan skruvar av ca 15 M5/M6 bultar ( höger sidkåpa inräknat ) + 10 min. Glöm bara inte att kolla så du inte missade en kugg när du trär på den nya kedjan. :tummenupp

Men det är så sant som det är sagt, kamrem suger...fattar inte varför inte alla biltillverkare gått över till kamkedja för länge sedan :va :tungan
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kamremmen ska bytas vid 2000 mil ELLER efter 2 år, beroende på vilket som inträffar först.
Det finns gott om säkerhetsmarginal när det gäller kamremmens livslängd.
Appropå det här med kedjor/remmar så har ofta en kedja högre brottgräns än en rem, men kugghjul är ännu starkare!
Det handlar naturligtvis inte om vad som är starkast utan vilket maskinelement som mest lämpat för ändamålet.
Remmen håller med råge för normal användning. Allting i en konstruktion som bättre än vad som behövs är overkill och blir oftast dyrare, tyngre och omgivande komponenter tappar sin optimering.
T ex måste en kedja gå i olja vilket innebär att man antingen måste lägga den "mitt i" motorn eller ha dyra gjutna kåpor om man vill ha det oljetätt.
Redan på min första 60-tals Honda satt det OHC som drevs med en 8 mm kedja.
Det fanns inga remmar på den tiden som höll så därför var det vid den tiden japanerna tog fram sina parallelltwinnar och radfyror det självklara valet att ta en kedja för att driva kamaxeln.
Bilar snurrade då sina kamaxlar med drev eller kedjor.

Sedan dess har det gått några år, nya landvinningar görs kontinuerligt på maskinelementens område och idag hade knappast någon som bygger ett nytt motorkoncept valt kedja istället för rem.

Remmen kan gå torr, den behöver inte tätas av mot läckage, fast det sitter ändå enklare kåpor över eftersom man inte vill ha in stenar ibland remmar och kuggdrev.
Remmarna är i drift "snälla" så använder man gärna kuggdrev gjorda i lättmetallslegeringar och sparar vikt.
Ett kamaxeldrev för en kedja, gjort i aluminiumlegering, håller mellan 12:00 och lunch.

Jag kommer inte ens ihåg när jag senast konstruerade in en kedjedrift i en maskin. Det har liksom inte funnits något skäl eller någon anledning.
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Så är det

:)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
elwe skrev:
2237694
Jag kommer inte ens ihåg när jag senast konstruerade in en kedjedrift i en maskin. Det har liksom inte funnits något skäl eller någon anledning.
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Så är det

:)

Låter nästan som om du kör HD oxå...

Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå... :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Silverryggen skrev:
2237725 Låter nästan som om du kör HD oxå...

Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå... :)


Så länge du inte läser, alternativt förstår, vad jag skriver har jag ingen anledning att lägga tid på att bemöta dina "argument". :)
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Silverryggen skrev:
2237725 Låter nästan som om du kör HD oxå...

Varför har inte Moto-GP cyklarna remdrivning av bakhjulet dårå... :)
:rofl :rofl

Och därför ska flaggstångsknoppsförgyllare in på vågrätt 19...
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
KGK skrev:
2232720 Har alla duccar kamrem, ex. nya hypermotard?
...

Nej inte alla, inte kamskaftare eller den senaste Desmosedici RR (den har kugghjul... fränt!)
Hypermotard har kamrem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
elwe skrev:
2237694 Kamremmen ska bytas vid 2000 mil ELLER efter 2 år, beroende på vilket som inträffar först.
Det finns gott om säkerhetsmarginal när det gäller kamremmens livslängd.
Appropå det här med kedjor/remmar så har ofta en kedja högre brottgräns än en rem, men kugghjul är ännu starkare!
Det handlar naturligtvis inte om vad som är starkast utan vilket maskinelement som mest lämpat för ändamålet.
Remmen håller med råge för normal användning. Allting i en konstruktion som bättre än vad som behövs är overkill och blir oftast dyrare, tyngre och omgivande komponenter tappar sin optimering.
T ex måste en kedja gå i olja vilket innebär att man antingen måste lägga den "mitt i" motorn eller ha dyra gjutna kåpor om man vill ha det oljetätt.
Redan på min första 60-tals Honda satt det OHC som drevs med en 8 mm kedja.
Det fanns inga remmar på den tiden som höll så därför var det vid den tiden japanerna tog fram sina parallelltwinnar och radfyror det självklara valet att ta en kedja för att driva kamaxeln.
Bilar snurrade då sina kamaxlar med drev eller kedjor.

Sedan dess har det gått några år, nya landvinningar görs kontinuerligt på maskinelementens område och idag hade knappast någon som bygger ett nytt motorkoncept valt kedja istället för rem.

Remmen kan gå torr, den behöver inte tätas av mot läckage, fast det sitter ändå enklare kåpor över eftersom man inte vill ha in stenar ibland remmar och kuggdrev.
Remmarna är i drift "snälla" så använder man gärna kuggdrev gjorda i lättmetallslegeringar och sparar vikt.
Ett kamaxeldrev för en kedja, gjort i aluminiumlegering, håller mellan 12:00 och lunch.

Jag kommer inte ens ihåg när jag senast konstruerade in en kedjedrift i en maskin. Det har liksom inte funnits något skäl eller någon anledning.
Remmar är överlägsna i de applikationer där deras draghållfasthet är tillräcklig.
Så är det

:)

Ej att förglömma är också att tillverkaren ser till sina produktionskostnader.
/J
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tur att man slipper sådana problem som byte av kamkedja eller kamremmar.
"Kamdrev is da shit"... :)

...slut på spammet.
 

"Ojje"

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Oxelösund
Hoj
Honda CBX 1000
Kamkedja versa kamrem.

Tror att det handlar mest om ekonomi från tillverkarens sida.
Som någon sa så är det nog dyrare att göra en motor med kamkedjekonstruktion än med kamremskonstruktion.
Jag må vara gammalmodig men fick jag välja så skulle jag välja kedja.
Och vem har inte hört folk gapa om hur dyrt det blev när remmen gick av och gjorde sallad av ventilerna?
Visst, en rem håller nog lika bra under normala förhållanden men som vi alla vet så är inte förhållanderna alltid normala :)

Tex kan kammen skära och gå tungt och då skulle väl en kedja väl tuffa vidare och ett oljud skulle höras med diverse reparationer som följd, jag vill ju tro att skadorna i det fallet skulle kunna bli mycket mera omfattandr och dyra om man istället skulle haft en rem som gick av ?

Jag säjer INTE att det är så här men med det man har hört och "myten" att kamkedja är bättre så väljer jag kamkedja....fast den väsnas mera.

Ha det!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Troos.. be polaren din prata med ducati stockholm eller var ha nu köpt hojjen/servat den. går det inte bra och ni har gjort allt rätt från er sida vad gäller service osv så skulle jag ta det högre upp med ducati.

kan inte tänka mig att denna tråd är speciellt bra reklam för ducati.
dom har nog förlorat mer pengar på denna tråd än vad en ny hoj kostar.

(tråden har 1,535 läsningar just nu och även dom mest trogna ducati ägarna får nog en törn på sjävlförtroendet även om det är undermedvetet så kommer den kanske påverka ett nyköp av en ducati.)

lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
elwe skrev:
2237780 alternativt förstår

Detsamma, hoppas DU förstår ironin... FÖRSTÅR MYCKET VÄL att du är en duktig/erfaren maskin-konstruktör som har räknat på detta i ett otal applikationer...

Ville bara göra en "rolig" paralell i en Ducati-tråd men det var det ju ingen som förstod...
Ang. Moto-Gp cyklarna så var det kanske extremfallet, om jag omformulerar mig:
-Varför har inte fler STANDARD-hojar remdrift istället för kedjedrift? ( i de fall där draghållfastheten räcker till...)

Ursäkta en klumpig formulering :tomten
 
Last edited:

novecento

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2003
Ort
bromma
Hoj
Paul Smart LE
mycket snack, liten verkstad i denna tråd!!!

en kille pajjar motorn på en ducce och vips kommer alla duccophober krypandes.

om jag förstått rätt så har killen inte ens tittat efter om remmarna orsakat skadan. tar ungefär +- 5 min att göra det. seriöst arbetat.

istället för att kontakta en kompetent verkstad så startar man en spekulationstråd.

hoppas killen fått den hjälp han behöver i denna tråd. undrar hur motiverande det är för ducati att hjälpa den där killen.

undrar om varje motorskada på en japs skulle orsaka sådana trådar. let me believe!!!
 

Ducati for life

Guest
Silverryggen skrev:
2234760 Vet inte hur du beter dig när/om du byter kamkedja på en rad4:a men jag skarvar den nya i den gamla och drar runt motorn på startkransen med tändstiften urtagna...då räcker det med att ta av ventilkåpan, det gör jag klart innan du bytt första remmen på duccen...

Dessutom...

En kamkedja på en japansk rad4:a som gått med rätt spänn och i olja håller längre än alla delar tillsammans på en ducati

oj nu överdriver vi lite, för inte tar det mkt mer än en minut att kontrollera remmarna på en ducce... sen att byta dom går nog betydligt snabbare än på vilken radfyra som helst... innan du tagit av tanken på en radfyra är remmen avtagen... :D och varför inte alla använder kedja är för att alla bygger inte sina motorer likadant, men du glömde kanske tänka på det :tungan Varför finns det inte bara ett motorcykelmärke och bara en modell?? :gnissla

anyway...

vilken jävla osis... :va
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top