Hej igen gott folk! Tack för uppmärksamheten, det verkar som det lönar sig!
Ska skriva vad som har hänt, idag så ringde dem från motorcenter, både bra och dåligt tydligen hade de fått reda på tråden här på sporthoj
och läst igenom detta även ducati sverige, ägaren susanne till motorcenter hade ringt till min kompis och berättat och det lät som dem tydligen nu var mer positiva till att hjälpa till ? det känndes så iaf.
en sak som är lite konstigt är att dem har startat utredning nu om vad som har orsakat felet utan att säga till innan... det känns lite konstigt eftersom dem kanske inte är 100% neutrala i frågan + att när vi var där innan så dömde han ut motorn och sa att det var kamremmen som hade gjort det och att min kompis skulle leta efter en ny motorn ?.. det känns väldigt konstigt.
men jag hoppas verkligen att detta leder någonstanns. sen frågar folk när den var servad och det var den precis innan han köpte motorcykeln alltså år 05 våren/sommar dvs att den har rullat juni, juli, augusti förra året. och att jag skulle tippa på att den har gått ca 300-400mil under den tiden.
men fortfarande som tidigare folk har sagt så är service intervallen 2000mil alternativ 2 år. ska svara på inlägg som jag inte hunnit, och ps. sporthoj rules
Dee_cati skrev:
2244393 Börja med att hämta hem hojen därifrån, det räcker med att ha hört ett inlägg om den firman för att man ska dra öronen åt sig och jag tvivlar inte på det heller.
Jag snackade med Kristoffer som sa att du skulle ringa honom och berätta mera, han sa att om allt var bytt efter servicebok så ska det normalt inte vara problem med "garanti". Du har mer info i ett pm!
Tack för meddelandet det ska jag absolut göra!
xyx skrev:
2243008 Var det kamremskåpan som var trasig eller blocket i övrigt?
Själva kamremskåpan går sönder relativt enkelt kan jag tänka mig, den är vädligt tunn och bara där för att skydda mot smuts i princip.
Tyvärr blev det inte kort nu, men hoppas att det kommer imorgon eller övermorgon bereonde på hur mkt dem har tagit bort på cykeln.
TwinSucker skrev:
2244785 Vilken firma... somliga är bara ute efter att göra så mycket ruffel och båg-pengar som möjligt.
Av allt jag har läst så anser jag att ni ska ta ner hojen till Ducati i Sthlm omgående och snacka med dom för de är iaf proffsiga! Det ni sen ska göra är precis som DarkDesmoRider säger se till att bland in huvudkontoret i Sverig eller Italien spelar ingen roll men det är ju helt klart att dom måste bli informerade. Jag är övertygad om att Ducati inte vill ha sin logga på någon mc-firma som beter sig så och bara det är en kostsam historia för den där pajasverkstaden.
Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig i slutändan vilket jag är ganska övertygad om.
Blir så förbannad när jag läser sånt här.
//TwinSucker
Hej tack för supporten, känner precis som du!
Och som det verkar nu har ju ducati sverige läst här på sporthoj vilket förhoppningsvis har gjort dem informerade om inte annat försöker vi få tag i dem, men det verkar vara lite svårt på kontorstid!
Tack / tomas
greenmonster skrev:
2246502 Saxat fr Ducceforum ...is egna rekommendationer om kamremsspänning tydligen inte är helt idealiska.
Värt att nämna i sammanhanget är att jag i en tidigare kontakt med en Svensk auktoriserad verkstad, när jag pluggade på om Multistradan, blev uppmärksammad på diverse "barnsjukdommar" rörande Multistradan. Ett problem som den verkstaden hade uppmärksammat var att lagren till kamremsdrivningen hade packat ihop på en handfull Multistrador som passerat deras verkstad.[/I]
Det där om något är ju ganska intressant också. Att det finns sjukdommar, det är ju ändå produktionsfel, men somsagt vi avvaktar för tillfället men bra information är alldrig fel! tack så mkt
SirCastic skrev:
2246640 Finns ingen vattenpump där, om någonting ”skjutit ut” på kamremssidan är det troligtvis drivningen till remmarna, ett drivhjul som sitter till höger strax ovanför kopplingen.
Tråkig historia.
Låter det onekligen som att någonting gått snett vid servicen. Om det nu är remmarna så är det troligtvis någonting som verkstaden misslyckats med alternativt fabrikationsfel. Spännrullarna behöver inte bytas vid 1000 mil, haveri efter 200 mil tyder snarare på någon form av monteringsmiss eller fabrikationsfel (missat att spänna rullarna ordentligt efter montering?) naturligtvis så kan någonting annat ha havererat men här krävs det en ordentlig oberoende utredning.
Låter tyvärr (så som du beskriver det hela) som att ni har stora problem med den här verkstaden men eftersom det handlar om ett registrerat bolag så bör det lösa sig.
• Ring konsumentombudsmannen i er stad/län och berätta historien, här får ni goda råd om hur ni skall gå vidare.
• Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se till att få professionell advokathjälp via ”rättskyddet”, antingen via mc-försäkringen eller via hemförsäkringen.
• Ring till Ducati i Sverige och berätta om ärendet samtidigt som du/ni upplyser om hur ni tänker gå vidare med problemet.
• Dokumentera alla samtal och händelser med tid, datum samt kontaktperson (bilddokumentation är alltid bra).
Angående att jag skrev vattenpump så var det ju självklart okunskap, såg ut som en sådan. Mycket möjligt att det är som du säger!
Vi vill ju självklart lösa detta för allas fördel dvs att han får en fungerande motorcykel och att dem kommer undan med en konsumentanmälan tror inte någon blir glad av det, MEN självklart är det så att det inte fixas så är det ju självklart att det kommer hända mer saker än att vi bara pratar i telefon.
Det är ju en storkostnad för min kompis + att ingen vill väl serva sin motorcykeln dubbelt så ofta mot för gränsvärdena.
Och ännu en gång tack för att du / ni engagerar er!
Fakkverk skrev:
2247027 Henrik Nyberg, medlem i Svenska Ducatiklubben, skriver följande på ducceklubbens forum:
OM (det framgår inte i tråden) remmarna blev bytta så gäller 2 års fabriksgaranti, med följdskador. Detta om det är remmarna som orsakat skadan. Det kan ju vara tvärtom också. Normalt så byts remmarna vid 2000 mil och hojen har ju gått 1200 mil.
NÄR köpte han hojen? Ett inlägg antyder att han köpt hojen nyligen. Då gäller konsumentköplagen, 3 års reklamationsfrist och fel som visar sig inom 6 månader från inköpet räknas som ursprungliga om inte säljaren kan påvisa annat. I andra fall har kunden "bevisbördan".
Henrik är inte medlem här, därför postar jag hans inlägg.
/ Johan
Hej!
Remmarna är bytta för 1 år sedan då motorcykeln blev köpt då var den helt nyservad med stora servicen då motorcenter har som policy att inte släppa ut en motorcykel som säljs oservad, om inte annat vore det oproffisionellt att sälja en motorcykel som man måste börja med att serva..
Den är alltså köpt för 11-12 månader sedan, dvs att man inte kan påvisa det du säger med 6månaders regeln tyvärr är det väl något man skulle tagit tag i hårdare då den läckte olja från början men det har det skrivits om tidigare i tråden.
Angående 3 års reklamationsfrist så tack så jätte mycket det är väldigt bra att veta!
TACK!