Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Källa.

Fyrhjulingar bör inte få köras på allmän väg, anser organisationen Motormännen. Vägverket arbetar med ett förslag för att minska antalet olyckor, men vill inte ta ställning till förslaget om förbud.

Förra året omkom nio personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt Vägverket. Sex av dem dödades i vägtrafik. Hittills i år har fem personer omkommit i olyckor på vägar. Den senaste var en elvaårig pojke som körde av vägen utanför Arvidsjaur.

Motormännen har tidigare krävt att det ska fordras ett förarbevis för att köra en fyrhjuling. Men nu går man längre än så, och vill helt ha bort fordonen från det allmänna vägnätet.

Organisationen vill också samla alla fyrhjulingar i samma regelverk. I dag kan olika modeller registreras som antingen moped, motorcykel, traktor eller terrängskoter. Den senare kategorin ska övergå till att kallas terränghjuling, enligt ett förslag från regeringen.
- Fyrhjulingen är ett väldigt speciellt fordon. Den har helt andra egenskaper än till exempel en bil. Ändå får vissa modeller köras med ett vanligt bilkörkort, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
- Den väger betydligt mindre än en bil, vilket gör det lätt att köra fortare än man kan kontrollera. Det är också svårt att svänga lagom tvärt. Det är lätt att ta i lite för mycket, fortsätter Stavegård.

Motormännen vill göra ett generellt undantag från förbudet när det gäller korta sträckor som körs till eller från en arbetsplats. Det är inte nyttotrafiken inom till exempel lantbruk och skogsbruk som upplevs vara problemet.

Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, ger en liknande bild.
- Vi håller på att få avarter som påminner om snöskoterkulturen längst i norr. Nya grupper använder fyrhjulingarna som fritids- och nöjesfordon, ibland på fyllan, säger Lekander.

Vägverket driver ett projekt, tillsammans med en rad olika aktörer och intressenter, för att se över hur man kan minska antalet olyckor med fyrhjulingar. Tanken är att resultatet ska presenteras på Transportforum i Linköping efter nyår.
- Förbud är en kraftfull åtgärd. Jag vet inte om det är rimligt, säger Per-Olof Grummas Granström, strateg på Vägverket.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Citat "Hittills i år har fem personer omkommit i olyckor på vägar. Den senaste var en elvaårig pojke som körde av vägen utanför Arvidsjaur."

Jag visste inte att 11-åringar fick köra fyrhjulingar i trafiken! :va

Men det kanske bara är i Arvidsjaur?

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
Jag tycker sånt här är löjligt.
Inte för att jag är så förtjust i fyrhjulingar.
Men förbud?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Förbjud skiten :mad:

Här i Fjollträsk-Stockholm är det livsfarligt med 4-hjulingar i trafiken, och så är dom i vägen på E4an eftersom dom knappt kommer upp i 110km/h.

Varför över huvudtaget sitta och tramsa runt på en 4-hjuling i trafiken? Dom går långsammaren än en bil, dom kommer inte fram mellan köer m.m. som en mc, man kan inte åka från Harry Haffa ifall man kör lite fort och får jag :gnissla , vad är vitsen? Att man inte orkade ta A-kort men vill så gärna ha något som kan liknas med mc?

/Nitrous

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du ska förbjuda alla nya saker som KAN skada någon så blir det inte många kvar(droger räknas inte)!

Sen att jag tycker dom är helt värdelösa på vanlig väg med samma kurvegenskaper som en trehjuling med slicks på våt asfalt är en annan sak!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är emot förbud.
I synnerhet när förbud baseras på användning som strider mot det regelverk inom vilket ett tillåtande har givits.
(exvis fyllekörning, olovlig körning, eller överlast)
Det är som att förbjuda bilar att dra släpvagn för att någon som har dragit 12ton med en micra har omkommit.

Men fyrhjulingar ÄR ett otyg, arbetsfyrhjulingar, OK, men dessa löjliga jävla kinesfyrhjulingar som inte duger något till...

Ett förbud skulle inte göra mig ledsen, så länge det finns ett sätt att söka dispens för arbetsfordon.
Jag har plogat flera hundra mil med fyrhjuling, jag kanske har kört 10 mil på väg.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Hur ska man tolka texten? Att Fyllerister och småbarn dras till fyrhjulingar och sen kör ihjäl sig på dom?

Synd att förbjuda fyrhjulingarna då det finns folk som hellre kör dessa på väg och tycker det är den ultimata frihetskänslan vare sig andra förstår det eller ej.

Bra iaf om dom får en egen kategori.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Man borde åtmindstånde få en separat uppkörning på fyrhjuling om man vill ha det kortet. Man kan kalla det AC :). Fordonet har ju inte egenskaper liknande varken bil eller MC, som en del påpekat.

Förbud? Näe va?

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Man borde åtmindstånde få en separat uppkörning på fyrhjuling om man vill ha det kortet. Man kan kalla det AC :). Fordonet har ju inte egenskaper liknande varken bil eller MC, som en del påpekat.

Förbud? Näe va?

Satt och tänkte på det också, borde vara ett "AC" kort ;)

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Hur ska man tolka texten? Att Fyllerister och småbarn dras till fyrhjulingar och sen kör ihjäl sig på dom?

Synd att förbjuda dom då det finns folk som hellre kör dessa på väg och tycker det är den ultimata frihetskänslan vare sig andra förstår det eller ej.

Bra iaf om dom får en egen kategori.

Nu är det en massa puckon i farten igen....vilken sjuk jävla text.
Jag har en bättre idé, förbjud barn och fyllon att köra. Nämen ojojoj :huvet

Dark_Messenger

Guest
Helt rätt - bort med skiten från den urbana miljön. Töntigare fordon får man ju leta efter, dessutom tar de plats från mig. Låt arbetsmaskinerna som används i brukssyfte på gårdar etc få finnas kvar dock.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fyrhjulingar i sthlmstrafiken är en lösning för alla de som vill vara tuffa och köra hoj, ha camobyxor, brappa runt med raka rör och ha sig.... men inta klarat eller orkat att ta hojkort.

/J

überkill

Guest
Jag som funderade på att köpa en och pendla med till jobbet..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det rimligt att förbjuda en fordonstyp för att det sker olyckor när fordonen missbrukas och används av fyllskallar och minderåriga barn?
Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa 4-hjulingar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sporthojar, men det sker inte i samma utsträckning.

Riktiga 4-hjuliga arbetsfordon är en helt annan femma.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det konstiga är att de är så jävla dåliga, men ändå godkända.

Jag har skruvat ihop och sålt ett gäng BadBoy 250cc ( kolla blocket ) Fast det är garanterat över nu.....

Den är så jävla dålig att man gråter redan när man skruvar ihop den.

Den kommer alltså i en låda, straight outta China, med i kartogen medföljer ett dokument som ser ut som ett schackdiplom gjort av ett förskolebarn. Detta "document of comfimity" skickas in till VV, som glatt skickar iväg en nummerskylt och reghandlingar. Nu är den laglig att framföra på allmän väg med B körkort.

Detta trots att den dessutom får sättas ihop av vem fan som helst, med resultat därefter.

Lederna i framvagnen brukar börja glappa rejält efter ca: 30 mil, ungefär då ryker lagrerna i bakhjulshubben...

Visst, de är billiga & kan du skruva har du roligt för småpengar. Kan du inte skruva & ska typ pendla så blir den din död.

Förresten vill jag tillägga att jag är emot alla typer av förbud ( utom möjligen homoäktenskap ) så även detta. Det är skitkul att man kan regga massa konstiga gokarts & skit, det drabbar inte mig och man får skratta i trafiken när man ser dem.

Ville mest varna för billiga ATV

Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Förbjud inte.
Kräv utbildning och ett anpassat körprov som inkluderar fart på dom.
Det är tillräckligt annorlunda mot både bil och hoj för att motivera ett separat kort.

Normalt är jag emot byråkrati, men när du utan någon som helst kunskap kan sätta en bilvan gasglad snubbe på en vass fyrhjuling som går rakt fram eller välter om man inte vet hur man kör den så kommer det att gå illa för många. Jag kan inte förstå att man gjort såna undantag faktiskt. Eller ska vi kanske skippa KK för hoj om man har kort för annat motorfordon ???

Att tillåta en med bara bilkort att köra fritt i trafik på en fyrhjuling utan någon som helst förkunskap är precis lika illa som att sätta min 65:åriga morsa på en R1 bara för att hon fick A-kortet på köpet efter intensivkursen hon tog för 45 år sen.

/Danne

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Förbud är givetvis fel! Men det är samtidigt lite underligt att man inte behöver nån speciell utbildning. Att lägga dom under A-behörighet skulle väl va ett alternativ!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM