Källa.
Fyrhjulingar bör inte få köras på allmän väg, anser organisationen Motormännen. Vägverket arbetar med ett förslag för att minska antalet olyckor, men vill inte ta ställning till förslaget om förbud.
Förra året omkom nio personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt Vägverket. Sex av dem dödades i vägtrafik. Hittills i år har fem personer omkommit i olyckor på vägar. Den senaste var en elvaårig pojke som körde av vägen utanför Arvidsjaur.
Motormännen har tidigare krävt att det ska fordras ett förarbevis för att köra en fyrhjuling. Men nu går man längre än så, och vill helt ha bort fordonen från det allmänna vägnätet.
Organisationen vill också samla alla fyrhjulingar i samma regelverk. I dag kan olika modeller registreras som antingen moped, motorcykel, traktor eller terrängskoter. Den senare kategorin ska övergå till att kallas terränghjuling, enligt ett förslag från regeringen.
- Fyrhjulingen är ett väldigt speciellt fordon. Den har helt andra egenskaper än till exempel en bil. Ändå får vissa modeller köras med ett vanligt bilkörkort, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
- Den väger betydligt mindre än en bil, vilket gör det lätt att köra fortare än man kan kontrollera. Det är också svårt att svänga lagom tvärt. Det är lätt att ta i lite för mycket, fortsätter Stavegård.
Motormännen vill göra ett generellt undantag från förbudet när det gäller korta sträckor som körs till eller från en arbetsplats. Det är inte nyttotrafiken inom till exempel lantbruk och skogsbruk som upplevs vara problemet.
Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, ger en liknande bild.
- Vi håller på att få avarter som påminner om snöskoterkulturen längst i norr. Nya grupper använder fyrhjulingarna som fritids- och nöjesfordon, ibland på fyllan, säger Lekander.
Vägverket driver ett projekt, tillsammans med en rad olika aktörer och intressenter, för att se över hur man kan minska antalet olyckor med fyrhjulingar. Tanken är att resultatet ska presenteras på Transportforum i Linköping efter nyår.
- Förbud är en kraftfull åtgärd. Jag vet inte om det är rimligt, säger Per-Olof Grummas Granström, strateg på Vägverket.
Fyrhjulingar bör inte få köras på allmän väg, anser organisationen Motormännen. Vägverket arbetar med ett förslag för att minska antalet olyckor, men vill inte ta ställning till förslaget om förbud.
Förra året omkom nio personer i olyckor med fyrhjulingar, enligt Vägverket. Sex av dem dödades i vägtrafik. Hittills i år har fem personer omkommit i olyckor på vägar. Den senaste var en elvaårig pojke som körde av vägen utanför Arvidsjaur.
Motormännen har tidigare krävt att det ska fordras ett förarbevis för att köra en fyrhjuling. Men nu går man längre än så, och vill helt ha bort fordonen från det allmänna vägnätet.
Organisationen vill också samla alla fyrhjulingar i samma regelverk. I dag kan olika modeller registreras som antingen moped, motorcykel, traktor eller terrängskoter. Den senare kategorin ska övergå till att kallas terränghjuling, enligt ett förslag från regeringen.
- Fyrhjulingen är ett väldigt speciellt fordon. Den har helt andra egenskaper än till exempel en bil. Ändå får vissa modeller köras med ett vanligt bilkörkort, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
- Den väger betydligt mindre än en bil, vilket gör det lätt att köra fortare än man kan kontrollera. Det är också svårt att svänga lagom tvärt. Det är lätt att ta i lite för mycket, fortsätter Stavegård.
Motormännen vill göra ett generellt undantag från förbudet när det gäller korta sträckor som körs till eller från en arbetsplats. Det är inte nyttotrafiken inom till exempel lantbruk och skogsbruk som upplevs vara problemet.
Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, ger en liknande bild.
- Vi håller på att få avarter som påminner om snöskoterkulturen längst i norr. Nya grupper använder fyrhjulingarna som fritids- och nöjesfordon, ibland på fyllan, säger Lekander.
Vägverket driver ett projekt, tillsammans med en rad olika aktörer och intressenter, för att se över hur man kan minska antalet olyckor med fyrhjulingar. Tanken är att resultatet ska presenteras på Transportforum i Linköping efter nyår.
- Förbud är en kraftfull åtgärd. Jag vet inte om det är rimligt, säger Per-Olof Grummas Granström, strateg på Vägverket.