Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förbud är givetvis fel! Men det är samtidigt lite underligt att man inte behöver nån speciell utbildning. Att lägga dom under A-behörighet skulle väl va ett alternativ!


Fast körmässigt har det inget att göra med MC körning. Inget alls.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
En i mina ögon ganska närsynt debatt.

Ni kan byta ut "fyrhjulingar" mot "motorcyklar" och få exakt samma argumentation som finns mot hojar. Känns resonemanget igen?

"Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa sporthojar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sportbilar, men det sker inte i samma utsträckning."


Ett förbud mot fyrhjulingar skulle skapa ett prejudikat som i förlängningen mycket väl skulle kunna innebära ett förbud också mot motorcyklar (se t.ex. debatten i England).

Existensberättigande för ett lekfordon - vilket sporthojar är - men inte ett annat är ett argumentativt självmord.

Att jag själv tillhör skaran som inte förstått tjusningen med fyrhjulingar är en annan sak.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
att en 11 åring omkommer är tragiskt men jag tror att det är samma problem som snöskoteråkarna brottats med längs det är liksom ok att köra lite full för det är ju bara en fyrhjuling, snöskoter eller åkgräsklippare.

Det är de vuxnas ansvar att dessa fordon inte används av yngre förmågor utan uppsyn samt att man ska väll ha körkort för att få köra fyrhjuling :confused:

jag blir lite förundrad når de dyker upp på motorvägen i +100 kmh

men att förbjuda vet jag inte man får ju fortfarande bada trots att folk drunknar samt dricka sprit trots att folk super ihjäl sig :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
En i mina ögon ganska närsynt debatt.

Ni kan byta ut "fyrhjulingar" mot "motorcyklar" och få exakt samma argumentation som finns mot hojar. Känns resonemanget igen?

"Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa sporthojar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sportbilar, men det sker inte i samma utsträckning."


Ett förbud mot fyrhjulingar skulle skapa ett prejudikat som i förlängningen mycket väl skulle kunna innebära ett förbud också mot motorcyklar (se t.ex. debatten i England).

Existensberättigande för ett lekfordon - vilket sporthojar är - men inte ett annat är ett argumentativt självmord.

Att jag själv tillhör skaran som inte förstått tjusningen med fyrhjulingar är en annan sak.
Det är inte samma sak, då det finns mångt fler fordonstyper inom kategorin MC.

Jag visste förövrigt att någon skulle göra som du... Därav sa jag att procentuellt, så har jag sett fler (alla) 4-hjulinga som kör som sving, än MC / sporthojar.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är inte samma sak, då det finns mångt fler fordonstyper inom kategorin MC.

Jag visste förövrigt att någon skulle göra som du... Därav sa jag att procentuellt, så har jag sett fler (alla) 4-hjulinga som kör som sving, än MC / sporthojar.

Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?

Vad gäller procentsatsen så är den säkert den motsatta för en person som kör fyrhjuling, men retar sig på sporthojar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?

Vad gäller procentsatsen så är den säkert den motsatta för en person som kör fyrhjuling, men retar sig på sporthojar.
Onödigt att påtala, men 2-hjuliga menar jag såklart. Sluta segdra nu.

Hur kan den vara motsatta för de som kör 4-hjuliga som ser på sporthojar? Motsatt, vore isåfall till det bättre där procentalen vore lågt för sporthojare som kör som dårar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det rimligt att förbjuda en fordonstyp för att det sker olyckor när fordonen missbrukas och används av fyllskallar och minderåriga barn?

Näpp, tycker inte jag heller!

Men är det inte rimligt att ställa krav på att fordonet antingen klarar en undanmanöver i laglig hastighet utan att välta ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder) så att undanmanöver kan ske utan vurpa (likt Mercedes A-klass för X antal år sedan).

Mvh!
// Niklas
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Näpp, tycker inte jag heller!

ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder) så att undanmanöver kan ske utan vurpa (likt Mercedes A-klass för X antal år sedan).

Mvh!
// Niklas

Ja nu är ju "alla" strypta redan dårå, just för att uppfylla bla de krav du listar.

Är det 11 kw kanske? Minns inte riktigt & orkar inte leta.

Förövrigt när det gäller A class så har jag aldrig hört om ngn strypning, bara att samtliga modeller utrustades med anti-sladd elektronik & bredare bakhjul
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Förbjud istället trafiksäkerhetsverket/vägverket/polisen/etc att ta med fyrhjulingar i skadestatistik för mc... :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förbjud inte.
Kräv utbildning och ett anpassat körprov som inkluderar fart på dom.
Det är tillräckligt annorlunda mot både bil och hoj för att motivera ett separat kort.

Normalt är jag emot byråkrati, men när du utan någon som helst kunskap kan sätta en bilvan gasglad snubbe på en vass fyrhjuling som går rakt fram eller välter om man inte vet hur man kör den så kommer det att gå illa för många. Jag kan inte förstå att man gjort såna undantag faktiskt. Eller ska vi kanske skippa KK för hoj om man har kort för annat motorfordon ???

Att tillåta en med bara bilkort att köra fritt i trafik på en fyrhjuling utan någon som helst förkunskap är precis lika illa som att sätta min 65:åriga morsa på en R1 bara för att hon fick A-kortet på köpet efter intensivkursen hon tog för 45 år sen.
Jag håller i stora drag med dig. Men jag tycker att det kan räcka med ett förarbevis. En utbildning där man går in på vikten av att använda ordentlig skyddsutrustning och inte minst att körtekniken skiljer sig en del från tvåhjulingar och bilar. Och en sådan utbildning ska hållas i lite stramare tyglar och vara lite mera omfattande än vad som gäller för förarbevisutbildningarna för snöskoter och EU-moped klass I i dagsläget.

Plus att det skulle vara bra om det kom fram någon ordentlig förarorganisation för fyrhjulingsförarna. Liknande SMC och de organisationer det finns för snöskoterförarna. En organisation som kan utbilda sina medlemmar och arbeta långsiktigt för trafiksäkerhetstänkandet bland förarna.


Men är det inte rimligt att ställa krav på att fordonet antingen klarar en undanmanöver i laglig hastighet utan att välta ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder)
De ska ju egentligen vara strypta för att man ska få köra de i trafiken. Max 20hk har jag för mig att det är som gäller. Men det är ju samma sak där som med mopeder eller A-begränsad, hälften av alla som skaffar en fyrhjuling skiter i det och rycker strypningen.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Varför inte låta folk ta förarbevis medan de är packade så de har rena papper på att de kan framföra ATV:n när de är fulla! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa 4-hjulingar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sporthojar, men det sker inte i samma utsträckning.

Riktiga 4-hjuliga arbetsfordon är en helt annan femma.

Alltså bör även motardhojar förbjudas?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja nu är ju "alla" strypta redan dårå, just för att uppfylla bla de krav du listar.

Är det 11 kw kanske? Minns inte riktigt & orkar inte leta.

Förövrigt när det gäller A class så har jag aldrig hört om ngn strypning, bara att samtliga modeller utrustades med anti-sladd elektronik & bredare bakhjul


Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:

Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!

Mvh!
// Niklas
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:

Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!

Mvh!
// Niklas
Och vad skulle utfallet bli om vi överför det testet på 2-hjulingar,5kw?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?

Men får framföras med B kort.

Knasigt.

Fyrhjulingar har inget exsistensberättigande som landsvägsfordon, ifall de inte hastighetsbegränsas till t ex 45 km/h som EU mopeder. Att de dessutom klassas som fordon där man får köra med B-kort är absurt.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top