Förbud är givetvis fel! Men det är samtidigt lite underligt att man inte behöver nån speciell utbildning. Att lägga dom under A-behörighet skulle väl va ett alternativ!
Fast körmässigt har det inget att göra med MC körning. Inget alls.
Förbud är givetvis fel! Men det är samtidigt lite underligt att man inte behöver nån speciell utbildning. Att lägga dom under A-behörighet skulle väl va ett alternativ!
men att förbjuda vet jag inte man får ju fortfarande bada trots att folk drunknar samt dricka sprit trots att folk super ihjäl sig
Det är inte samma sak, då det finns mångt fler fordonstyper inom kategorin MC.En i mina ögon ganska närsynt debatt.
Ni kan byta ut "fyrhjulingar" mot "motorcyklar" och få exakt samma argumentation som finns mot hojar. Känns resonemanget igen?
"Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.
Och ang. dessa sporthojar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.
Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sportbilar, men det sker inte i samma utsträckning."
Ett förbud mot fyrhjulingar skulle skapa ett prejudikat som i förlängningen mycket väl skulle kunna innebära ett förbud också mot motorcyklar (se t.ex. debatten i England).
Existensberättigande för ett lekfordon - vilket sporthojar är - men inte ett annat är ett argumentativt självmord.
Att jag själv tillhör skaran som inte förstått tjusningen med fyrhjulingar är en annan sak.
Det är inte samma sak, då det finns mångt fler fordonstyper inom kategorin MC.
Jag visste förövrigt att någon skulle göra som du... Därav sa jag att procentuellt, så har jag sett fler (alla) 4-hjulinga som kör som sving, än MC / sporthojar.
Onödigt att påtala, men 2-hjuliga menar jag såklart. Sluta segdra nu.Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?
Vad gäller procentsatsen så är den säkert den motsatta för en person som kör fyrhjuling, men retar sig på sporthojar.
Är det rimligt att förbjuda en fordonstyp för att det sker olyckor när fordonen missbrukas och används av fyllskallar och minderåriga barn?
Näpp, tycker inte jag heller!
ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder) så att undanmanöver kan ske utan vurpa (likt Mercedes A-klass för X antal år sedan).
Mvh!
// Niklas
Jag håller i stora drag med dig. Men jag tycker att det kan räcka med ett förarbevis. En utbildning där man går in på vikten av att använda ordentlig skyddsutrustning och inte minst att körtekniken skiljer sig en del från tvåhjulingar och bilar. Och en sådan utbildning ska hållas i lite stramare tyglar och vara lite mera omfattande än vad som gäller för förarbevisutbildningarna för snöskoter och EU-moped klass I i dagsläget.Förbjud inte.
Kräv utbildning och ett anpassat körprov som inkluderar fart på dom.
Det är tillräckligt annorlunda mot både bil och hoj för att motivera ett separat kort.
Normalt är jag emot byråkrati, men när du utan någon som helst kunskap kan sätta en bilvan gasglad snubbe på en vass fyrhjuling som går rakt fram eller välter om man inte vet hur man kör den så kommer det att gå illa för många. Jag kan inte förstå att man gjort såna undantag faktiskt. Eller ska vi kanske skippa KK för hoj om man har kort för annat motorfordon ???
Att tillåta en med bara bilkort att köra fritt i trafik på en fyrhjuling utan någon som helst förkunskap är precis lika illa som att sätta min 65:åriga morsa på en R1 bara för att hon fick A-kortet på köpet efter intensivkursen hon tog för 45 år sen.
De ska ju egentligen vara strypta för att man ska få köra de i trafiken. Max 20hk har jag för mig att det är som gäller. Men det är ju samma sak där som med mopeder eller A-begränsad, hälften av alla som skaffar en fyrhjuling skiter i det och rycker strypningen.Men är det inte rimligt att ställa krav på att fordonet antingen klarar en undanmanöver i laglig hastighet utan att välta ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder)
Fast körmässigt har det inget att göra med MC körning. Inget alls.
Är det rimligt att förbjuda en fordonstyp för att det sker olyckor när fordonen missbrukas och används av fyllskallar och minderåriga barn?
Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.
Och ang. dessa 4-hjulingar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.
Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sporthojar, men det sker inte i samma utsträckning.
Riktiga 4-hjuliga arbetsfordon är en helt annan femma.
Ja nu är ju "alla" strypta redan dårå, just för att uppfylla bla de krav du listar.
Är det 11 kw kanske? Minns inte riktigt & orkar inte leta.
Förövrigt när det gäller A class så har jag aldrig hört om ngn strypning, bara att samtliga modeller utrustades med anti-sladd elektronik & bredare bakhjul
Och vad skulle utfallet bli om vi överför det testet på 2-hjulingar,5kw?Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:
Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!
Mvh!
// Niklas
Tycker det borde förbjudas att köra bil/mc/annat fordon om man är över 70 år.
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|