Krillelundgren
Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Att det räcker med B-kort tycker jag är lustigt. EU-moppe så får man gå en liten kurs, skulle vara något liknande för 4-hjuling. B-kort + Kurs. Kan inte bli sämre.
Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:
Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!
Mvh!
// Niklas
Och vad skulle utfallet bli om vi överför det testet på 2-hjulingar,5kw?
Onödigt att påtala, men 2-hjuliga menar jag såklart. Sluta segdra nu.
Hur kan den vara motsatta för de som kör 4-hjuliga som ser på sporthojar? Motsatt, vore isåfall till det bättre där procentalen vore lågt för sporthojare som kör som dårar.
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar.
Näpp, tycker inte jag heller!
Men är det inte rimligt att ställa krav på att fordonet antingen klarar en undanmanöver i laglig hastighet utan att välta ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder) så att undanmanöver kan ske utan vurpa (likt Mercedes A-klass för X antal år sedan).
Mvh!
// Niklas
Du måste skilja på de olika begreppen. En fyrhjuling är inte alltid en quadricycle.
Det är skitrörigt med vad som är vad.
Saxat från MCRF :
Begreppet fyrhjulingar ska ses som ett samlingsnamn för ett flertal olika fordonsgrupper som
har fyra hjul men inte är en bil.
ALF väljer att använda följande beteckningar:
• ATV som är ett fyrhjuligt arbetsredskap registrerat som terrängskoter.
• Quadricycle som är ett fyrhjuligt fordon registrerat som motorcykel.
• Moped Klass I som är en så kallad EU-moped med högsta hastighet på kilometer per timme.
• Traktor.
Kategorierna ATV och Quadricycle kan se väldigt lika ut vilket gör dem svåra att skilja åt.
Ett enkelt sätt att artbestämma fordonen i gruppen är att ATV har nummerskylten fram
och Quadricycle har nummerskylten bak på fordonet.
Det går att läsa mer om detta om du klickar på länken ovan. (MCRF)
En 4-hjuling välter inte vid en undanmanöver om man vet vad man gör, jämför med en 2-hjuling, vrider du bara på styret så välter även den.
Däremot så skulle en egen körkortsklass behövas eftersom dom inte liknar något annat fordon vad gäller framförande o köregenskaper.
Att det räcker med B-kort tycker jag är lustigt. EU-moppe så får man gå en liten kurs, skulle vara något liknande för 4-hjuling. B-kort + Kurs. Kan inte bli sämre.
Det klarar dom! Men däremot är det inte alla förare som är tillräckligt kompetenta att utföra det.
Sedan verkar det finnas nån villfarelse att 4-hjulingarna är lika säkra som sparkstöttingar och därför kan man skicka ut sin 11-åriga son på den eller köra med den trots att man är berusad.
Vilket leder in mig på tankarna om att det nog skulle behövas ett särskillt körkort för dom med manöverprov samt ett teoriprov som verkligen låter eleven föstå de riskabla moment som finns med fyhjulingarna.
Var i Steel City, USA och såg dom köra fyrhjulingar i samband med deras Nationals Motocross och den snabbaste fyhjulingen körde banvarvet på 2:30 om man jämför det med James Stewart som körde på 2:20 så inser man att maskinernas handling inte är problemet. Problemet är snarare okunskap.
De ska ju egentligen vara strypta för att man ska få köra de i trafiken. Max 20hk har jag för mig att det är som gäller. Men det är ju samma sak där som med mopeder eller A-begränsad, hälften av alla som skaffar en fyrhjuling skiter i det och rycker strypningen.
Jo, jag har också sett Quad-racers vid flertal tillfällen då vi sammarrangerat tävlingar för dessa med Supermotard och visst de KAN gira kraftigt utan att välta MEN dels är dessa 4-hjulingar betydligt lägre än de som körs på gatan OCH de har bredare hjulbas SAMT bredare däck (större anläggningsyta) SAMT att förarna burkar så mycket det går och inte ens då lyckas de alltid undvika vurpa (vältning).
Sätt samma förare på en gatmodell av en 4-hjuling som skall försöka genomföra undanmanöver i 90km/h på torr asfalt och med kraftig inbromsning precis innan! Jag skulle vilja se det för att tro att det går för jag är mycket tveksam. Fysikens lagar gälle´r ju oavsett hur duktig en förare är.
Sedan kan man ju alltid diskutera vilka krav som skall ställas. Skall vi tillåta/ha fordon (nu bratar jag generellt) som kräver så mycket av dig/mig som förare att det är näst intill omöjligt att klara av en sådan utbildning. Jämför det med F1-bil eller ännu bättre jaktflyg. Skall vi verkligen ha fordon som kräver lika mycket av oss som förare som dessa fordon gör?
Och till alla som nu tycker att jag överdriver:
Detta är en diskussion OT från tråden så se den för vad den är!
Mvh!
// Niklas
Och där så kommer man in på det att en fyrhjuling i grunden är ett terränggående fordon som är byggt för att köras på lösa underlag.Var i Steel City, USA och såg dom köra fyrhjulingar i samband med deras Nationals Motocross och den snabbaste fyhjulingen körde banvarvet på 2:30 om man jämför det med James Stewart som körde på 2:20 så inser man att maskinernas handling inte är problemet. Problemet är snarare okunskap.
Fyrhjulingar i sthlmstrafiken är en lösning för alla de som vill vara tuffa och köra hoj, ha camobyxor, brappa runt med raka rör och ha sig.... men inta klarat eller orkat att ta hojkort.
/J
Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:
Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!
Mvh!
// Niklas
Finns en max tillåten MÖJLIG hastighet på dessa strypta fordon? Vad är den i så fall?
Mvh!
// Niklas
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?
Vad gäller procentsatsen så är den säkert den motsatta för en person som kör fyrhjuling, men retar sig på sporthojar.
Jag repeterar. Jag anser att det ska krävas manöverprov.
Det betyder kort sagt att klarar inte föraren/fordonet provet så är det 30km/h-klassen som gäller.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |