HAHA. Vilken sandlåda
När argumenten är de samma mot sporthojar e det inte så kul längre
Börjar dom rota i detta så e det nog inte långt borta med hk begränsningar för oss,,, sug på den.
Nej jag tycker inte man skall se ner på och bespotta 4-hjulingarna innan man funderat lite på vad följderna blir.
40hk r1
låter det kul,,nej men säkert
Du, och några andra, kanske syftar på andra inlägg än mina, eller?
Ett fordon, oavsett typ, skall väl åt minstånde klara av en undanmanöver i laglig hastighet (utfört av "svensson" som ev. utbildats) utan att riskera sätta föraren (passageraren) i än värre situation!? Klarar inte fordonet av det är fordonet i sig farligare än alla andra fordon ute i trafiken dvs. då skiljer det sig så markant att man kanske bör tänka om.
Hur kan man då lösa detta?
Finns flera sätt:
1.) Förbud löser inte problemet det löser däremot effekten av problemet.
2.) Utbilda föraren (om fordonet är behäftat med onormalt farliga egenskaper krävs en utbildning som ställer stora krav på föraren (jämför piloter för stridsflygplan)).
3.) Begränsa fordonet så det utifrån någorlunda normalutbildade förare "svensson" klarar en undanmanöver. Om det innebär hastighetsgräns eller ombyggnation av fordonen på annat sätt är mer en fråga om vad som är möjligt rent tekniskt och ekonomiskt försvarbart. Kommer kraven på ombyggnad från en tllräckligt stor marknad kommer tillverkarna att ändra på produkten.
Är man begränsad i sitt synsätt är det lätt att snöa in på en enda "lösning" är man däremot öppen och har en vilja av att först och främs SE problemet och därefter vilja hitta en lösning kanske man ser att man bör göra flera saker för att lösa problemet.
Förbud är ett trångsynt sätt att se på en tingest när man kan flyga till månen redan 1969. Fordonet GÅR att bygga om/konstruera om så det blir mycket bättre än vad det är idag (gäller ÄVEN sporthojar och alla andra fordon) det är "bara" frågan om hur kapitalstarka majoriteten av konsumenterna är. Tillverkarna vill ju tjäna pengar!
I vårat egenintresse som förare av div. fordon BORDE ligga i att kontinuerligt förkovra oss så vi blir skickligare/säkrare/bättre på att framföra fordonen.
Om man redan tror att man är fulllärd ELLER har en begränsad vilja till att utvecklas som förare (oavsett skäl) är det inte bara svårare utan helt omöjligt att ta till sig och på et tobjektivt sätt utvärdera nya beteenden dvs. då avstannar ens personliga utveckling!
Oj, sorry! Blev en utläggning som heter duga (säkert fylld av massa fel och brister också för den delen) men en viss koppling till diskussionen om förbud eller icke var intentionen i alla fall!
Over and out!
// Niklas
Förbjud!!!!! Ändå bara loosers/muppar som åker omkring på dom, drabbar inte mig eller någon i min närhet!
Som tävlings/hobby/arbetsfordon är dom bra
Andra saker som ser "muppigt ut" (kanske):
1.) Sporthojsförare med textilställ
2.) Customåkare med knäpuckar
3.) Sporthojsförare med öppen hjälm
4.) Knuttar körandes mc med träskor och fladdrande "glesbygdskavaj"
5.) Knutte med full skyddsutrustning med passagerare (gärna flickvän/fru) med öppen hjälm som enda skyddsutrustning (och i övrigt i vanliga vardagskläder icke avsedda för mc-åkning)
6.) Sporthojsförare som kör hoj med 180hk och som bara kan utnyttja det rakt fram!
7.) ... listan kan göras hur lång som helst!
För övrigt tycker jag folk får se ut och köra vilket fordon de själva vill så länge det är en kombination som KAN vara hyfsat säker och de har kul. Dvs. jag dömmer inte utifrån typen av fordon någon kör/åker eller hur de är klädda!
// Niklas