Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
OK, strypning är ju en sak men innebär denna strypningen en max-hastighet där fordonen klarar en normal undamanöver utan att välta?

Finns en max tillåten MÖJLIG hastighet på dessa strypta fordon? Vad är den i så fall?

Mvh!
// Niklas
Ska man sätta en hastighet där det är omöjligt att välta med en fyrhjuling så blir det väl 10kmh eller något i den stilen. :D

De strypta brukar gå max ca 80kmh. Men det är ju precis som med en 25kw mc. Det beror helt på utväxling och så vidare.


4-hjulingar verkar vara en jäkla soppa rent ut sagt..många har omkommit visst, men hur många av dessa framfördes av personer utan tillstånd att framföra dessa fordon? Hur många av dessa var i nyktert tillstånd? Hur många av dessa var en kombination och kanske den direkta orsaken var brist på skyddsutrustning, ex hjälm? Idioti är tyvärr inget man kan förbjuda...

Tycker det är synd om de som framför dessa rätt, enligt konstens alla regler och har dem som nyttofordon, transportfordon, och att de är försäkrade och föraren är nykter när de framförs i trafiken, att dessa skall drabbas..Undrar om det skett en enda olycka bland dessa personer med dödlig utgång?
Saxar från Räddningsverket:

Antalet dödsfall och svårt skadade ökar naturligtvis i takt med att antalet fyrhjulingar ökar. I genomsnitt inträffar numera cirka fyra till sex dödsfall om året med den här typen av fordon. Det är vanligtvis män i åldern 20 till 50 år som förolyckas. De flesta olyckorna inträffar under fritid och under sommarmånaderna.

Dödsolyckorna inträffar vanligtvis fredagar och lördagar och anmärkningsvärt många på kvällen och natten. De allra flesta olyckorna är singel-olyckor, det vill säga att motpart saknas, och hälften av dessa sker i trafikområden och hälften utanför. Den vanligaste dödsorsaken är skall- eller nackskada följt av kvävning på grund av skador på bröstkorgen. Även drunkning förekommer.

Hos tre av fyra som omkommit i denna typ av olyckor gjordes fynd av alkohol i kroppen. I många fall i ansenliga mängder som resulterade i blodkoncentrationer på drygt två promille.

http://www.srv.se/upload/Förebyggande/NCO/Faktablad/Fyrhjulingar.pdf
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är av princip emot godtyckliga förbud (även om jag i det här fallet kan göra ett undantag pga av töntfaktorn :D ) men att vilken Janne Banan som helst ska kunna sätta sig på en sån där och åka slalom på Essingleden, nja det vette fan. Något krav på utbildning tycker jag är mer än rimligt...en dyr, svår en så man slipper se skiten i trafiken...:rolleyes:
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
mjaa, för att lägga mitt strå till stacken, ska jag denna gång komma med en kort kommentar:

äntligen!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
mjaa, för att lägga mitt strå till stacken, ska jag denna gång komma med en kort kommentar:

äntligen!
Skulle de förbjuda fyrhjuliga motorcyklar så är inte steget långt till att förbjuda tvåhjuliga motorcyklar. Det sker ju trots allt ca 10 gånger så många dödsolyckor på tvåhjulig mc som på fyrhjulingar per år.

Tja, om man kör med fullt styrutslag och lutar sig utåt så är det kanske inte helt otänkbart. :D
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
mjaa, för att lägga mitt strå till stacken, ska jag denna gång komma med en kort kommentar:

äntligen!
Kan de lägga till Trikes, sidvagnsekipage och mc med släpvagn också? Snälla.

Kan de inte förbjuda fyrhjuliga bilar när de ändå är igång?
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Skulle de förbjuda fyrhjuliga motorcyklar så är inte steget långt till att förbjuda tvåhjuliga motorcyklar. Det sker ju trots allt ca 10 gånger så många dödsolyckor på tvåhjulig mc som på fyrhjulingar per år.

fel.
antalet 2-hjuliga motorcyklar är ca. 18000ggr fler än 4-hjuliga sådana och ännu har de m.a.o chansen/möjligheten att förbjuda dessa.

man kan se det såhär:

vi (2-hjulingar) är en folkgrupp medan 4-hjulingar finns lite här och var. helt ok dock om de finns kvar som arbetsfordon.

får mupparna (dvs de som vill förbjuda etc) göra just det med 4-hjulingarna, så skjuts 'den andra frågan' upp med säkert 10 år innan någon av dem får för sig att förbjuda 2-hjulingar. vilket alltså inte går med tanke på att vi är en 'folkgrupp' som dessutom växt till sig på dessa 10 år.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Otroligt att man fåt regga in vilket skräp som helst bara för att det är ett företag som har tillverkat. Med tanke på de krav som myndigheterna ställer på konstruktion och kvalitet när man bygger själv så förefaller det ännu märkligare.

Förbud skulle i så fall införts från början kan man tycka, nu tycker jag det är bättre att skärpa upp kraven rejält på fordonen när det gäller konstruktion och kvalitet.

Parentes: finns inga töntigare fordon i stan...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Undanamnöver 90km/h på torr asfalt? Jag vet inte, för jag har inte testat men nog borde en sådan manöver, speciellt om man kombinerar den med broms precis innan (vilket borde vara en ganska vanlig när något oförutsett hinder dyker upp).
Är det inte just sådan manöver(när något oförutsett dyker upp)som så ofta slutar med låst framhjul och skraaaaap?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Topp, då är vi överens! Jag tolkade ditt meddelande som att om föraren genomgår manöverprov så är allt frid och fröjd (tänkt vad bra det hade varit om det räckt med det) men nu förstår jag att du också menade en typbesiktning av fordonet där det måste klara någon sort undanmanöver för att bli godkänt för hastigheter över 30km/h!

Hoppas detta var rätt uppfattat!?

Mvh!
// Niklas

Jepp!

Men ett manövertest för fordonet blir ju väldigt beroende av förarens förmåga.
Så rent praktiskt kanske det ska var någonting typ med att fyrhjulingen med 85kg sandsäck på sadeln ska klara en viss sidolutning utan välta.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Och ang. dessa 4-hjulingar, jag har inte sett en enda i stockholm som inte körde som ett svin mellan bilar på lokalvägar, och även på motorväg.

Det ser ut som dom bara leker med fordonen i trafiken, och att det är kul grej. Samma kan sägas om sporthojar, men det sker inte i samma utsträckning.

Riktiga 4-hjuliga arbetsfordon är en helt annan femma.

tack.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tja, om man kör med fullt styrutslag och lutar sig utåt så är det kanske inte helt otänkbart. :D

Eller så gör man som tävlingsförarna som kör på specialbyggda quadracers med bredare hjulbas och bredare däck burkar åt rätt håll och försöker ta 90-graderskurvan eller något mindre och tippar frammåt pga. för hög tyngdpunkt och kort hjulbas!

Skall kanske be att få låna en i en butik och förklara vad jag vill testa och se om de vill låna ut en till mig! Och någon som kört mycket, ex. någon här, som har mycket större erfarenhet av dessa tingestar kanske skall vara med så risken för att jag som oerfaren förare inte gör fel. För säkerhets skull kanske någon tävlingsförare skall få i uppdrag att testa för nu gissar ju bara jag liksom de flesta andra här tycks det som!

Men nog är det lite märkligt att en standard 4-hjuling med kortare hjulbas, nabbdäck alt. spalare däck och med betydligt högre tyngdpunkt skall klara av nått som en tävlings quad har problem med ibland! Men, men det kanske är så!? Jag är bara lite tveksam!

Detta innebär ju, OM det nu är så, inte att man måste/skall förbjuda dem. Utan i stället se över hur dessa skall vara konfigurerade och vilket regelverk som skall finnas (finns ju regelverk för alla andra fordon så varför inte 4-hjulingar) OCH, som påtalat från flera håll, hur en ev. utbildning skall se ut!

Mvh!
// Niklas

Jepp!

Men ett manövertest för fordonet blir ju väldigt beroende av förarens förmåga.
Så rent praktiskt kanske det ska var någonting typ med att fyrhjulingen med 85kg sandsäck på sadeln ska klara en viss sidolutning utan välta.


Eller att flera "svensson-utbildad" förare får testa och se vad kombinationen fordon + förare klarar av (det är ju trots allt "svensson" som fordonet skall säljas till) och så sätte rman gränserna efter det!

Krävs en vettig utbildning för att "svensson" skall kunna framföra fordonet på ett någorlunda bra och trafiksäkert sätt tja då är det väl inte svårare än att man sätter krav på att alla som kör/skall köra ute i trafiken med dem måste genomgå denna utbildning!

Mvh!
// Niklas

Är det inte just sådan manöver(när något oförutsett dyker upp)som så ofta slutar med låst framhjul och skraaaaap?

Jo, precis som det ofta slutar med låsta hjul, mållåsning och styrande av fordonet (bil, lastbil, stridsvagn, cykel what ever) mot det som är farligt! Beteendet har inget, nåja väldigt lite, med fordonstypen att göra utan mera med oss som människor. Sedan finns ju hjälpmedel för att undvika låsning av hjulen (ABS). Så med ABS på alla hjulfordon som rullar ute i trafiken skulle risken för låsta hjul minska i händelse av olyckstillbud när vi blir så skrämda att vi inte klarar av att bromsa korrekt (och detta oavsett hur duktiga vi är när vi är lugna och på övningsbanan).

Men för att komplettera svaret på din underliggande fråga så GÅR det att med en 2-hjulig mc väja utan vurpa och till och med "Svensson" klarar det med den utbildning som idag krävs. Någon mostvarande utbildning finns ju inte för 4-hjuliga motorcyklar och frågan jag ställer här är om det över huvud taget är möjligt för "svensson" att göra en säker undanmanöver med en normal vanlig 4-hjuling som säljs som ett bruksfordon (dvs. ingen tävlingsmaskin eller ombyggd historia) utan risk för att välta och hamna under/in i hindret man vill väja för (med risk för omfattande skador eller att frolyckas)!?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
ATVer har inget att göra på gator och torg. Dom ska hålla till på ensliga grusvägar och i skogen som arbetsfordon.
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Förbjud skiten :mad:

Här i Fjollträsk-Stockholm är det livsfarligt med 4-hjulingar i trafiken, och så är dom i vägen på E4an eftersom dom knappt kommer upp i 110km/h.

Varför över huvudtaget sitta och tramsa runt på en 4-hjuling i trafiken? Dom går långsammaren än en bil, dom kommer inte fram mellan köer m.m. som en mc, man kan inte åka från Harry Haffa ifall man kör lite fort och får jag :gnissla , vad är vitsen? Att man inte orkade ta A-kort men vill så gärna ha något som kan liknas med mc?

/Nitrous

Du åker MC, många kan inte förstå det och vill att det ska förbjudas......
Sätt regler för 4-hjuling istället kanske ??
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Borde det inte finnas någon intresseorganisation mot Motorfientligamännen?

Henrik skrev:
Nya grupper använder fyrhjulingarna som fritids- och nöjesfordon, ibland på fyllan, säger Lekander.

Jag har en bättre idé, förbjud barn och fyllon att köra. Nämen ojojoj :huvet

Jag håller med Snoopy här.


Ja, om det sker väldigt återkommande och med högt procent-tal som kraschar, så är troligen fordonstypen både farlig för person och trafik.

Ungefär som R-hojar då...


Existensberättigande för ett lekfordon - vilket sporthojar är - men inte ett annat är ett argumentativt självmord.

*nickar instämmande*



Däremot som vissa påpekat, att det kanske borde vara en speciell behörighet för fyrhjulingar med någon form av uppkörning låter rimligt.
Det har ju införts för 2-hjuliga motorcyklar att man måste ta ett speciellt körkort (en gång i tiden fick folk mc kort med bilkort). Varför ska inte samma gälla för 4-hjuliga motorcyklar?

Enda problemet är att de som idag använder dem kommer i kläm. Jämför med när det introducerades separat motorcykel kort. Om alla som fått mc kort på köpet blivit av med det så hade det inneburit att även de som kör och behärskar mc måste ta om det. Ok då borde de väl klara det lätt. Kanske det, men ändå lite surt med tid och kostnader för att behålla rättigheter som man haft och utnyttjat tidigare.

Nej jag kör inte 4-hjuling själv.
Jag förstår inte heller tjusningen med att köra 4-hjuling i stadstrafik.
Men jag är generellt mot förbud (med vissa undantag, som förbud mot att köra på fyllan är bra).


Förbjuder man ett slags nöjesfordon, en typ av motorcyklar, uppstår möjligheten att förbjuda andra typer av motorcyklar

Jag är inne på Stigs linje här.
Förstår inte hur många här som tycker det är bra att förbjuda 'lekfordon', ja förutom just den modell de själva kör då...



Ska vi inte införa ett generellt förbud mot motorfordon, med undantag för kollektivtrafik och yrkestrafik?
Sänker säkert antal olyckor i trafiken ganska rejält. Är inte det en jättebra idé..? :confused: :huvet
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Ser man på fyrhjulingar så finns det två grundtyper:
* ATV, all terrain vehicle. Det fyrhjulsdrivna arbetsredskapet som klarar svår terräng. Oftast med permanent fyrhjulsdrift. Finns även som tvåhjulsdrivna, men de tappar då en del av sina fördelar som arbetsredskap.
* Quad. Tvåhjulsdriven crossmodell i grunden är bygd för att köra på grusbanor, sand och liknande. Har en odiffad rak bakaxel.

Skulle vilja att säga att texten inte stämmer.

Arbetsfyrhjulingarna har INTE oftast Permanent fyrhjulsdrift. Den är urkopplingsbar. Dock har den alltid en diffad bakaxel.

Quad Har ALLTID en diffad bakaxel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle vilja att säga att texten inte stämmer.

Arbetsfyrhjulingarna har INTE oftast Permanent fyrhjulsdrift. Den är urkopplingsbar. Dock har den alltid en diffad bakaxel.

Quad Har ALLTID en diffad bakaxel.

Min fars arbetsfurhjuling har I/ur kopplingsbar 4wd I/urkopplingsbar diffspärr, individuell hjulupphägning runt om, winch fram/bak, plog och roterande orange varningsbelysning.

Och den är fan sen 90talet.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Majoriteten av alla fyr(och trehjulingar,ATC) har ingen diff i bakaxeln. Vanligast är ju en vanlig stel axel . Även om fordonet har en delad bakaxel så har den ingen differential utan är i princip en stel axel.
Båda våra hojjar,en ifrån -87 och -08 har stela axlar bak.
Nackdelen med delad bakaxel på ett arbetsfordon är att fjädrarna får ta hela släpvagnstyngden vilket inte är så bra då släpen blir större och tyngre. Kör man sedan utan släp så blir det lite hoppigt och stötigt istället.
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Vad säger icke motorcyklister om sporthojar då? Jo, förbjud skiten! Enligt dessa personer så kör alla sporthojare som svin, wheelar i 200 inne i stan och förbrukar 30% av sjukvårdsbudgeten genom att ligga förlamade på rikets alla vårdanstalter.

Jag skulle tippa att de ser ungefär lika stor skillnad mellan sig själva och sporthojare, som folk i den här tråden ser skillnaden mellan sig själva och fyrhjulingar. Eller? Tänker man så att "Det jag gör är okej, men DÄR går fanimig gränsen"? Vissa verkar faktiskt tänka så, utan att fundera vidare.

Så jag har inte bestämt mig för om det är underhållande eller tragiskt att höra förbudsivrarna ryta i den här tråden... argumentationen är så kusligt välbekant.

Speciellt körkort för fordonen ifråga kanske man däremot kunde begära.

Existensberättigande för ett lekfordon - vilket sporthojar är - men inte ett annat är ett argumentativt självmord.

:tummenupp Kan inte sägas bättre!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top