Motormännen vill stoppa fyrhjulingar

Krillelundgren

Förbjuden väg är oftas hårt sliten.
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 640 SM
Att det räcker med B-kort tycker jag är lustigt. EU-moppe så får man gå en liten kurs, skulle vara något liknande för 4-hjuling. B-kort + Kurs. Kan inte bli sämre.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:

Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!

Mvh!
// Niklas

En 4-hjuling välter inte vid en undanmanöver om man vet vad man gör, jämför med en 2-hjuling, vrider du bara på styret så välter även den.

Däremot så skulle en egen körkortsklass behövas eftersom dom inte liknar något annat fordon vad gäller framförande o köregenskaper.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Onödigt att påtala, men 2-hjuliga menar jag såklart. Sluta segdra nu.

Hur kan den vara motsatta för de som kör 4-hjuliga som ser på sporthojar? Motsatt, vore isåfall till det bättre där procentalen vore lågt för sporthojare som kör som dårar.

Jag segdrar inte, det var oklart i ditt resonemang vad du menade.

Hur det kan vara det motsatta för de som kör fyrhjulingar? Det är väl knappast en långt dragen slutsats med tanke på hur debatten mot sporthojar ser ut ändå. Du kan väl knappast tro att allmänheten ser det som att en låg procentdel "sporthojare" kör som dårar?

Förbjuder man ett slags nöjesfordon, en typ av motorcyklar, uppstår möjligheten att förbjuda andra typer av motorcyklar, och jag tror knappast att brukshojar och långtourers står näst på tur.

Nej, ett förbud, oavsett vad man tycker om fyrhjulingar, vore för en sporthojsförare att skjuta sig själv i foten. Att tro annat måste anses väldigt naivt.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar.

Du måste skilja på de olika begreppen. En fyrhjuling är inte alltid en quadricycle.
Det är skitrörigt med vad som är vad.
Saxat från MCRF :
Begreppet fyrhjulingar ska ses som ett samlingsnamn för ett flertal olika fordonsgrupper som
har fyra hjul men inte är en bil.
ALF väljer att använda följande beteckningar:
• ATV som är ett fyrhjuligt arbetsredskap registrerat som terrängskoter.
• Quadricycle som är ett fyrhjuligt fordon registrerat som motorcykel.
• Moped Klass I som är en så kallad EU-moped med högsta hastighet på kilometer per timme.
• Traktor.
Kategorierna ATV och Quadricycle kan se väldigt lika ut vilket gör dem svåra att skilja åt.
Ett enkelt sätt att artbestämma fordonen i gruppen är att ATV har nummerskylten fram
och Quadricycle har nummerskylten bak på fordonet.


Det går att läsa mer om detta om du klickar på länken ovan. (MCRF)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Näpp, tycker inte jag heller!

Men är det inte rimligt att ställa krav på att fordonet antingen klarar en undanmanöver i laglig hastighet utan att välta ELLER att man begränsar max tillåten hastighet (typ strypning som på mopeder) så att undanmanöver kan ske utan vurpa (likt Mercedes A-klass för X antal år sedan).

Mvh!
// Niklas

Det klarar dom! Men däremot är det inte alla förare som är tillräckligt kompetenta att utföra det.

Sedan verkar det finnas nån villfarelse att 4-hjulingarna är lika säkra som sparkstöttingar och därför kan man skicka ut sin 11-åriga son på den eller köra med den trots att man är berusad.

Vilket leder in mig på tankarna om att det nog skulle behövas ett särskillt körkort för dom med manöverprov samt ett teoriprov som verkligen låter eleven föstå de riskabla moment som finns med fyhjulingarna.

Var i Steel City, USA och såg dom köra fyrhjulingar i samband med deras Nationals Motocross och den snabbaste fyhjulingen körde banvarvet på 2:30 om man jämför det med James Stewart som körde på 2:20 så inser man att maskinernas handling inte är problemet. Problemet är snarare okunskap.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du måste skilja på de olika begreppen. En fyrhjuling är inte alltid en quadricycle.
Det är skitrörigt med vad som är vad.
Saxat från MCRF :
Begreppet fyrhjulingar ska ses som ett samlingsnamn för ett flertal olika fordonsgrupper som
har fyra hjul men inte är en bil.
ALF väljer att använda följande beteckningar:
• ATV som är ett fyrhjuligt arbetsredskap registrerat som terrängskoter.
• Quadricycle som är ett fyrhjuligt fordon registrerat som motorcykel.
• Moped Klass I som är en så kallad EU-moped med högsta hastighet på kilometer per timme.
• Traktor.
Kategorierna ATV och Quadricycle kan se väldigt lika ut vilket gör dem svåra att skilja åt.
Ett enkelt sätt att artbestämma fordonen i gruppen är att ATV har nummerskylten fram
och Quadricycle har nummerskylten bak på fordonet.


Det går att läsa mer om detta om du klickar på länken ovan. (MCRF)

ATV:s, mopedklassade fyrhjulingar och traktorer bör knappast vara problemet. Jag utgick från ovan nämnda definition vid användandet av uttrycket quadricycles.
 

Dr.Bike

Guest
Tycker jag de gör helt rätt i - lägger ett förslag på 4-hjulingsförbud alltså.

De framförs ändå bara av omyndiga huliganer.

Ett komplement till lagen vore ju att ARBETS-fyrhjulingar framförd av VUXEN till och från arbete (där denna används, alltså inte vilket arbete som helst) motsv skulle ha rätt att framföra dem på allmän väg, kortaste sträckan till och från arbetet.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En 4-hjuling välter inte vid en undanmanöver om man vet vad man gör, jämför med en 2-hjuling, vrider du bara på styret så välter även den.

Däremot så skulle en egen körkortsklass behövas eftersom dom inte liknar något annat fordon vad gäller framförande o köregenskaper.

Undanamnöver 90km/h på torr asfalt? Jag vet inte, för jag har inte testat men nog borde en sådan manöver, speciellt om man kombinerar den med broms precis innan (vilket borde vara en ganska vanlig när något oförutsett hinder dyker upp).

Jag anser inte att man skall förbjuda och nog krävs en utbildning men samtidigt skall det väl också vara möjligt, som jag skrev, att i laglig hastighet kunna genomföra en av de manövrar som man lägger ganska mycket krut på i all annan trafikutbildning (bil, mc, bil med släp, buss, lastbil mm) utan att fordonet välter!?

Vad krävs för att man skall lyckas med en sådan manöver på en 2-hjulig mc med fjädring! Inte mer än effektiv motstyrning och att föraren är väl förankrad (kniper med knäna mm.) that´s it! Motorcykeln välter inte oavsett hastighet (så länge vi kör fortare än 20km/h eller nått sånt). Varför? Gyrokrafterna!

Problemet med 4-hjuliga motorcyklar är kort hjulbas och realtivt hög tyngdpunkt (med föraren på).

Sedan vad gäller olycksstatistiken tycke rjag man skall räkna bort alla som ÄNDÅ inte hade haft förutsättningar att klara av situationen (saknar körkort för fordonstypen, drogpåverkad mm.) Med det tycke rjag också om övrig olycksstatistik eftersom dessa tyvärr inte är påverkbara med normala åtgärder (utbildningar mm.). Fast detta är kanske lite OT i tråden!

Mvh!
// Niklas
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Att det räcker med B-kort tycker jag är lustigt. EU-moppe så får man gå en liten kurs, skulle vara något liknande för 4-hjuling. B-kort + Kurs. Kan inte bli sämre.

Klart att det borde vara någon form av särskild behörighetsprövning för fyrhjulingar. Men logik är inte alltid myndigheternas starka sida:D
Måste bara berätta en liten historia från vårt västra gannland. Kanske lite OT, ,men ändå. För några år sedan sålde jag en racepreppad alfamotor till en "norsk". Killen som hämtade den fick syn på mina hojar i garaget och berättade att han har lastbilskörkort. I Norge innebär det att han också får köra mc upp till 125 ccm. :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det klarar dom! Men däremot är det inte alla förare som är tillräckligt kompetenta att utföra det.

Sedan verkar det finnas nån villfarelse att 4-hjulingarna är lika säkra som sparkstöttingar och därför kan man skicka ut sin 11-åriga son på den eller köra med den trots att man är berusad.

Vilket leder in mig på tankarna om att det nog skulle behövas ett särskillt körkort för dom med manöverprov samt ett teoriprov som verkligen låter eleven föstå de riskabla moment som finns med fyhjulingarna.

Var i Steel City, USA och såg dom köra fyrhjulingar i samband med deras Nationals Motocross och den snabbaste fyhjulingen körde banvarvet på 2:30 om man jämför det med James Stewart som körde på 2:20 så inser man att maskinernas handling inte är problemet. Problemet är snarare okunskap.

Jo, jag har också sett Quad-racers vid flertal tillfällen då vi sammarrangerat tävlingar för dessa med Supermotard och visst de KAN gira kraftigt utan att välta MEN dels är dessa 4-hjulingar betydligt lägre än de som körs på gatan OCH de har bredare hjulbas SAMT bredare däck (större anläggningsyta) SAMT att förarna burkar så mycket det går och inte ens då lyckas de alltid undvika vurpa (vältning).

Sätt samma förare på en gatmodell av en 4-hjuling som skall försöka genomföra undanmanöver i 90km/h på torr asfalt och med kraftig inbromsning precis innan! Jag skulle vilja se det för att tro att det går för jag är mycket tveksam. Fysikens lagar gälle´r ju oavsett hur duktig en förare är.

Sedan kan man ju alltid diskutera vilka krav som skall ställas. Skall vi tillåta/ha fordon (nu bratar jag generellt) som kräver så mycket av dig/mig som förare att det är näst intill omöjligt att klara av en sådan utbildning. Jämför det med F1-bil eller ännu bättre jaktflyg. Skall vi verkligen ha fordon som kräver lika mycket av oss som förare som dessa fordon gör?

Och till alla som nu tycker att jag överdriver:
Detta är en diskussion OT från tråden så se den för vad den är!

Mvh!
// Niklas
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Jäkligt hårt att förbjuda ATVs, man borde istället skapa en enskilt körkort för dem och begränsa dem till t.ex. 400cc... bara en tanke!:)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
De ska ju egentligen vara strypta för att man ska få köra de i trafiken. Max 20hk har jag för mig att det är som gäller. Men det är ju samma sak där som med mopeder eller A-begränsad, hälften av alla som skaffar en fyrhjuling skiter i det och rycker strypningen.


OK, strypning är ju en sak men innebär denna strypningen en max-hastighet där fordonen klarar en normal undamanöver utan att välta?

Finns en max tillåten MÖJLIG hastighet på dessa strypta fordon? Vad är den i så fall?

Mvh!
// Niklas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, jag har också sett Quad-racers vid flertal tillfällen då vi sammarrangerat tävlingar för dessa med Supermotard och visst de KAN gira kraftigt utan att välta MEN dels är dessa 4-hjulingar betydligt lägre än de som körs på gatan OCH de har bredare hjulbas SAMT bredare däck (större anläggningsyta) SAMT att förarna burkar så mycket det går och inte ens då lyckas de alltid undvika vurpa (vältning).

Sätt samma förare på en gatmodell av en 4-hjuling som skall försöka genomföra undanmanöver i 90km/h på torr asfalt och med kraftig inbromsning precis innan! Jag skulle vilja se det för att tro att det går för jag är mycket tveksam. Fysikens lagar gälle´r ju oavsett hur duktig en förare är.

Sedan kan man ju alltid diskutera vilka krav som skall ställas. Skall vi tillåta/ha fordon (nu bratar jag generellt) som kräver så mycket av dig/mig som förare att det är näst intill omöjligt att klara av en sådan utbildning. Jämför det med F1-bil eller ännu bättre jaktflyg. Skall vi verkligen ha fordon som kräver lika mycket av oss som förare som dessa fordon gör?

Och till alla som nu tycker att jag överdriver:
Detta är en diskussion OT från tråden så se den för vad den är!

Mvh!
// Niklas

Jag repeterar. Jag anser att det ska krävas manöverprov.

Det betyder kort sagt att klarar inte föraren/fordonet provet så är det 30km/h-klassen som gäller.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var i Steel City, USA och såg dom köra fyrhjulingar i samband med deras Nationals Motocross och den snabbaste fyhjulingen körde banvarvet på 2:30 om man jämför det med James Stewart som körde på 2:20 så inser man att maskinernas handling inte är problemet. Problemet är snarare okunskap.
Och där så kommer man in på det att en fyrhjuling i grunden är ett terränggående fordon som är byggt för att köras på lösa underlag.

Ser man på fyrhjulingar så finns det två grundtyper:
* ATV, all terrain vehicle. Det fyrhjulsdrivna arbetsredskapet som klarar svår terräng. Oftast med permanent fyrhjulsdrift. Finns även som tvåhjulsdrivna, men de tappar då en del av sina fördelar som arbetsredskap.
* Quad. Tvåhjulsdriven crossmodell i grunden är bygd för att köra på grusbanor, sand och liknande. Har en odiffad rak bakaxel.

Ingen av dessa två är särskilt lämplig att köra på asfalterade vägar. De vill bara gå rakt fram i kurvorna då. Om man inte kör med sladd. Vilket man kan göra på t.ex. en crossbana eller motardbana, men det är mindre lämpligt ute i trafiken.

Det är först på senare år som det har kommit fyrhjulingar som har urkopplingsbar fyrhjulsdrift, differential, eller på annat sätt är anpassade för att användas på landsväg. Billiga kinesiska fyrhjulingar brukar inte vara det.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och hela tanken bakom mitt inlägg/fundering var:

Att det i laglig hastighet inte skall vara möjligt att välta vid undanmanöver (älg-testet) vilket Mercedes löste men som inte är löst i och med 11KW (eller vad det nu är) på en 4-hjuling!

Mvh!
// Niklas

Min tjej välte med en ATV på ettan, u-sväng i kanske 5km/h. Detta var i Maj i år och hon ( om hon hade jobbat ) hade varit sjukskriven än.

Finns ingen sån hastighet du efterlyser när det gäller ATV.

Finns en max tillåten MÖJLIG hastighet på dessa strypta fordon? Vad är den i så fall?

Mvh!
// Niklas

Det stor max hastighet sjuttio eller åttio i regbeviset för en Baschan BadBoy 250cc iaf.

Ja det står faktiskt olika, samt att vissa är reggade för 1 resp 2 pers utan att det skiljer ngt på maskinerna:rolleyes:
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fyrhjulingar, dvs. Quadricycles, klassas enligt lag som motorcyklar. Förbjuda en form av motorcyklar, men inte en annan?

Vad gäller procentsatsen så är den säkert den motsatta för en person som kör fyrhjuling, men retar sig på sporthojar.

4 hjulingar är för fan ingen motorcykel.... det är bara något dumt fruntimer i 08 trakten som har klassat den som mc :näsblod

En mc har tvåhjul så de så!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
4-hjulingar verkar vara en jäkla soppa rent ut sagt..många har omkommit visst, men hur många av dessa framfördes av personer utan tillstånd att framföra dessa fordon? Hur många av dessa var i nyktert tillstånd? Hur många av dessa var en kombination och kanske den direkta orsaken var brist på skyddsutrustning, ex hjälm? Idioti är tyvärr inget man kan förbjuda...

Tycker det är synd om de som framför dessa rätt, enligt konstens alla regler och har dem som nyttofordon, transportfordon, och att de är försäkrade och föraren är nykter när de framförs i trafiken, att dessa skall drabbas..Undrar om det skett en enda olycka bland dessa personer med dödlig utgång?
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag repeterar. Jag anser att det ska krävas manöverprov.

Det betyder kort sagt att klarar inte föraren/fordonet provet så är det 30km/h-klassen som gäller.

Topp, då är vi överens! Jag tolkade ditt meddelande som att om föraren genomgår manöverprov så är allt frid och fröjd (tänkt vad bra det hade varit om det räckt med det) men nu förstår jag att du också menade en typbesiktning av fordonet där det måste klara någon sort undanmanöver för att bli godkänt för hastigheter över 30km/h!

Hoppas detta var rätt uppfattat!?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top