CBR1
Gudomlig sporthojare
Den tid ts körde med oljetryckslampan lysande räcker mer än väl för att skrota toppen(och en hel del annat)...
Fy tusan, det går fort när det väl har startat.
Tack för svaret Busaberg
Den tid ts körde med oljetryckslampan lysande räcker mer än väl för att skrota toppen(och en hel del annat)...
Leta beg. motor på typ ebay, hittar bara denna just nu.. Men den har fått smaka lite.
https://www.ebay.de/itm/Gehause-bes...159675?hash=item215b635e7b:g:WKgAAOSwP41dMXh5
Ja, den där känns ju lite tveksam. Har motorn utsatts för då mycket våld att ramfästen brutits av lär man nog kunna tänka sig att det i det minsta kan bli problem med otäta packningsytor. Och vad som kan ha kommit in i motorn den vägen.
Jupp, skulle varit bra att ha kvar den gamla oljan för analys, något är riktigt skumt eftersom oljebytet uppenbarligen fick upp oljetrycket igen, därför kan inte pump eller pumpdrivning varit orsaken..Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.
ok... dåliga besked när man fått upp hoppet en snutta..
va ute och körde med lil duken och johan ringde när jag körde, jag stannar och ser jag har en spik i bakdäcket och får detta smset
"Tyvärr värre än jag trodde... Toppen har gått utan oljetryck länge och det har slitit ner kamnockar och kamaxellagringarna. Det innebär nytt topplock och nya kamaxlar MINST. Sen är det frågan om man vill dela hela motorn för att se om mer är trasigt. Den där begagnade motorn känns plötsligt väldigt aktuell... Mvh /Johan"
så motorn va skrot trots allt.. har ni tips på var jag kan söka efter en ny motor? hit me up! både utomlands och i sverige, hittar ni något intressant länka gärna!
på bilden ser ni min trevliga överraskning jag fick idag.. lite svårt att hålla humöret uppe nu :/
View attachment 450358
mvh Albin
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.
Jag skulle nog satsa på den ändå och flytta över det jag behöver. Toppen borde inte vara lika slut, vevhuset är inte spräckt för att den inte fått olja och det blir en massa användbart över. Men det blir mycket skruvande.
Såndär småspik värjer man sig från genom att alltid ha ett litet punkalagningskit med sig. Då får man aldrig punke.
Vad gäller motorn, det var ingen större överraskning att den var riktigt krasslig.
ebay är bra för motorer utomlands, inom landets gränser är det nog bara att ringa runt till hojskrotar och fråga.
Jupp, skulle varit bra att ha kvar den gamla oljan för analys, något är riktigt skumt eftersom oljebytet uppenbarligen fick upp oljetrycket igen, därför kan inte pump eller pumpdrivning varit orsaken..
Men de gånger jag blivit inblandad i förlorat oljetryck har i stort sett alltid ett vevstakslager varit första allvarliga komponenten som rasat och då hörs det.
Har det dessutom skett uppe i varv är oftast storändan avsliten.
På R1an är det 1.2mm restriktorhål i toppackningen, alltså, inga stora mängder olja till toppen i förhållande till övriga motorn...
Fortfarande kvarstår ju den intressanta frågan. Hur kan en hoj som gått 400 mil bryta ner oljan till den grad att toppen inte smörjs? Den känns som det finns mer än att den gått hårt.
Jo fast i den förra tråden (som raderades) framkom att oljan var tjock som tapetklister vilket förmodligen hindrade pumpen från att bygga tryck...Det är inte svårt alls Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.
Det är inte svårt alls Jag sköt min motor på min R1M i Augusti förra året, renoverade den för 86k och den höll 15h innan hela motorn rasade igen Går oljan för varmt så försvinner oljefilmen väldigt fort, även med en helt ny olja. Samma sak om oljepumpen skär eller fungerar dåligt.
Va trist med din nyrenoverade motor. Så i ditt fall var det oljan som inte var bra nog eller vad var orsaken till raset ? vilken olja körde du på ?
Nu har jag ju förträngt all tyska sen jag gick i skolan, men visst kunde man få denna skickad till sverige?
https://www.ebay.com/itm/8-635-Moto...rentrq:cc654ecd16c0a9c0a80c40a4ffe9a52e|iid:1
Orsaken var att original oljekylaren inte är i närheten av att vara effektiv på bana, så oljan blir överhettad. Jag undviker nog att skriva ut vilken olja det var eftersom det är irrelevant. Läropengar kan vara dyrt ibland!
Klokt att satsa på en ny motor, speciellt om man inte vet varför den gamla havererade. Det kräver en hiskelig massa mätjobb och mätfixturer som man som amatör oftast inte har tillgång till. Även om man listat ut orsaken till haveriet så är det inte självklart vad som behöver bytas. Kan finnas spånor i kanaler, komponenter kan ha deformerats, härdade ytor kan ha anlöps osv.
Lycka till!
Orsaken var att original oljekylaren inte är i närheten av att vara effektiv på bana, så oljan blir överhettad. Jag undviker nog att skriva ut vilken olja det var eftersom det är irrelevant. Läropengar kan vara dyrt ibland!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |