Motorrenovering KTM Duke 790

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hej!

jag hade en tråd om att försöka sälja tillbaks min KTM duke 790 förutom som säkert några känner igen, folk har visat sig vilja veta hur historien slutar så jag tänkte posta lite här. :)

Den korta historien är att jag köpte en KTM Duke 790 för ca 90k på blocket och den skulle köras hem, 2 timmar senare börjar oljelampan lysa och det slutar med att hojen stänger av sig själv på motorvägen för att motorn inte kan bygga upp ett oljetryck, hojen låter sedan illa, och går extremt dåligt och har inte körts sedan dess.

Status just nu är att både försäkringsbolag fet dissar, KTM fet dissar och detta är inte för att det körts med någon oljelampa utan för att hojen inte är i orginalutförande, då gäller varken garanti eller motorförsäkring har jag fått lära mig.
Säljare vill inte ha tillbaks hojen heller.

Status just nu är att försöka dega en motorrenovering själv, hur jag ska ha råd vet jag inte än men det löser sig tillslut.
Hojen ska byta verkstad och flyttas för att felsökas nu i veckan.

uppdateringar kommer!

mvh Albin500
 
Kul att du uppdaterar!

Jag hoppas att du får en acceptabel lösning på problemet och får köra din drömhoj snart igen.
 
Det var ju ett jäkla öde.
Förutom alla spekulationer så är jag nyfiken på vad som faktiskt hänt med maskin, jag har varit lite sugen på en sån där.
 
Hoppas du får ihop en duglig motor för inte skitmycket stålar.
Ett extraknäck på helgerna i vinter betalar nog snabbt av motorrenoveringen.

Och jag tror nog vi alla är nyfikna på vad det var som till slut gick kaputt i motorn, och en orsaksanalys på oljetrycksfallet.
 
Det var ju ett jäkla öde.
Förutom alla spekulationer så är jag nyfiken på vad som faktiskt hänt med maskin, jag har varit lite sugen på en sån där.

jag med.. verkligen framför roten till problemet, det hoppas jag verkligen jag kan hitta :D

aa jag längtade efter denna ända sedan jag köpte min 390 duke i våras hehe ;)
 
Hoppas du får ihop en duglig motor för inte skitmycket stålar.
Ett extraknäck på helgerna i vinter betalar nog snabbt av motorrenoveringen.

Och jag tror nog vi alla är nyfikna på vad det var som till slut gick kaputt i motorn, och en orsaksanalys på oljetrycksfallet.

jag hoppas man kan lappa ihop den med en krashade motor eller något utan att det kostar 25+k men vi får se snart!

yes, jag ska försöka hitta ett extra jobb så löser det sig på några månader.

jag med hoppas verkligen nya mekanikern hittar något spännande! ;) jag kanske ska be om att få vara med när han tittar för att lära mig lite och för att det är intressant :D
 
Önskar lycka till och hoppas läxan är lärd!

Önskar dig lycka till Albin och hoppas läxan är lärd!
Aldrig köra vidare med tänd varningslampa utan att först ta reda på konsekvenserna.
Big NO-NO som tidigare skrivits ..:cdevil
I slutändan är det ju bara lite (ja kanske mycket för dig) pengar det handlar om.
MEN det hade ju kunnat sluta så betydligt mycket tråkigare med låst bakhjul, krasch & go´natt för gott, vilket inga pengar någonsin skulle fått dig tillbaka.
Se nu till att fixa motorn och kör försiktigt!
 
Tråkigt att höra. Håller tummarna att det löser sig på billigaste vis!

Nyfiken som jag är undrar jag givetvis vad som inte var original vilket fick KTM och försäkringsbolag att inte ge dig någon form av garanti. Var det så enkelt som ett slipon, eller var det mer än så? Omlackad?
 
Tråkigt att höra. Håller tummarna att det löser sig på billigaste vis!

Nyfiken som jag är undrar jag givetvis vad som inte var original vilket fick KTM och försäkringsbolag att inte ge dig någon form av garanti. Var det så enkelt som ett slipon, eller var det mer än så? Omlackad?

Det var väl även moddad luftburk, annat luftfilter och Rottweilers O2-dongel.

Inte mycket att anmärka på, men har man ekonomiskt intresse i det så behöver man tydligen inte mer än så för att neka ersättning.
 
Det var väl även moddad luftburk, annat luftfilter och Rottweilers O2-dongel.

Inte mycket att anmärka på, men har man ekonomiskt intresse i det så behöver man tydligen inte mer än så för att neka ersättning.

precis, KTM ville knappt lyssna på vad som va modiferat, tror det hade räckte med en slipon som inte är deras egna som jag tolkade det.
intrycket va att de inte brydde sig ett skit i all fall.
 
Tråkigt att höra. Håller tummarna att det löser sig på billigaste vis!

Nyfiken som jag är undrar jag givetvis vad som inte var original vilket fick KTM och försäkringsbolag att inte ge dig någon form av garanti. Var det så enkelt som ett slipon, eller var det mer än så? Omlackad?

försäkringsbolaget nöjde sig med att KTM inte nöjde sig. Hon jag pratade med brydde sig inte ens om att kolla var linjen gick, jag frågade nämligen. "vill inte KTM hjälpa dig gör vi inte det heller" typ

dock ligger ärendet kvar, om mekanikern hittar något som hjälper mig finns det en minimal chans men förmodligen inte.
 
Av intresse, vilket försäkringsbolag har du? Konstigt sätt att agera på utan något underlag mer än att KTM inte vill hjälpa. För försäkringsbolagen kan det ju inte komma som en chock att KTM inte vill hjälpa sina kunder.
 
Jag tycker det är grymt oseriöst av KTM att inte hjälpa en kund vars mc havererat! Visst ts har kört en bit med varningslampan tänd för lågt oljetryck. Men va fan generalagenten om nån borde väl vara intresserad av VARFÖR den tappat oljetryck?! Kan ju vara en barnsjukdom som kommer drabba fler och som måste åtgärdas.
Sen att toknobba pga att hojen har moddats på grejer som knappast kan påverka lågt oljetryck, det är för dåligt! Ryker garantin om du byter kåpglas, blinkers, sadelöverdrag?
Nej varför inte bara dela på kostnaden? Hur många tilltänkta kunder har inte läst denna sorgliga historia och KTMs iskalla ställningstagande?
Nej fy fan säger jag!
KTM (Kanske Tusen Mil) borde byta namn till KFM (Knappt Femhundra Mil).!
 
Så tragiskt hela historien. Önskar dig all lycka till. Det låter som du håller humöret uppe hela vägen, något jag inte hade klarat av! :tummenupp
 
Nej jag har inte haft någon kontakt med KFM pga att jag inte ägt nån sådan kvalitetsmaskin. Men googlar man på märket och garanti, engine failure, oilpresure problem mm kommer spaltmeter efter spaltmeter upp. Men det är väl bara nonsens..
 
Önskar dig lycka till Albin och hoppas läxan är lärd!
Aldrig köra vidare med tänd varningslampa utan att först ta reda på konsekvenserna.
Big NO-NO som tidigare skrivits ..:cdevil
I slutändan är det ju bara lite (ja kanske mycket för dig) pengar det handlar om.
MEN det hade ju kunnat sluta så betydligt mycket tråkigare med låst bakhjul, krasch & go´natt för gott, vilket inga pengar någonsin skulle fått dig tillbaka.
Se nu till att fixa motorn och kör försiktigt!

hehe ja, jag har lärt mig massor, det med lampan visste jag väl då med men situationen va skit på så många olika sätt så det blev dåliga beslut ändå.

ah jag får vara glad för att det inte blev värre antar jag. .hehe
 
Av intresse, vilket försäkringsbolag har du? Konstigt sätt att agera på utan något underlag mer än att KTM inte vill hjälpa. För försäkringsbolagen kan det ju inte komma som en chock att KTM inte vill hjälpa sina kunder.

asså bruden/tanten i telefonen hade ingen koll på någonting, det märktes snabbt.
men hon sa att om hojen inte är orginal så gäller det inte, men hon visste inte var gränsen gick när jag frågade.

det är bilsport MC försäkring
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top