Motorrenovering KTM Duke 790

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
Hur snurrar jag oljepumpen tillrÀckligt snabbt för att avgöra det nÀr kÄpan Àr av?

Jag har lÀnkat till youtubefilmer dÀr man ser bÄde fungerande och icke fungerande.

Dock hÄller jag inte med comeback om att man ska lÀmna det utan ÄtgÀrd ifall det sprutar som det ska. Jag betraktar den styvare fjÀdern som en förebyggande ÄtgÀrd som gör motorn mindre kÀnslig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
PÄ SAAB V4 motorerna shimsade man upp oljetrycket med en bricka bakom orginalfjÀdern.
SÄ nÀr jag renoverade, renoverade jag Àven oljepumpen, planslipade bÄde huset och locket sÄ att pumpen nÀstintill kÀrvade, jag tog nÄgra tag pÄ rotorn tills pumpen inte kÀrvade och shimsade enligt anvisning.

PÄ min SAAB gick oljetrycksmÀtaren i botten Àven med varm tunn olja sÄ fort man kom över tomgÄngsvarv, vilket gjorde att jag stÀndigt oroade mig för att jag skulle trycka nÄgon tÀtning, men dom höll hela bilens livslÀngd.

Den pumpen drevs av en lÄng klen 6kants axel (6mm?) och den axeln gick inte av, trots mÄnga kallstarter
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld TriumphSprintRS-01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
FjÀdern Àr alltsÄ alltsÄ inte nÄgon sÀkerhetsventil som bara öppnar nÀr allt Àr Ät skogen utan en regulator som öppnar mest hela tiden för oljetrycket ska vara ett visst antal bar vid körning.
SÄ varför havererar kamaxlarna ?
Felborrade kanaler? BorrspÄn i oljemunstyckena ?
För KTM gör aldrig fel # och kan dÀrför inte byta till hÄrdare fjÀder ?
# leds av Österrikare ! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
SÄ varför havererar kamaxlarna ?
Felborrade kanaler? BorrspÄn i oljemunstyckena ?
För KTM gör aldrig fel # och kan dÀrför inte byta till hÄrdare fjÀder ?
# leds av Österrikare ! :)

Inte ens ktm verkar ju ha ett bra svar pÄ den frÄgan.
Den diskuteras fortfarande av "experterna" i Facebook-gruppen.

1.2 bars oljetryck lÀmnar i vilket fall som helst inte sÄ mycket utrymme för att nÄgonting i smörjkedjan Àr lite fel.

Vid uppdateringen 2022(?) sÄ bytte ktm Àven till en lite styvare fjÀder, men inte 3.5 bar. Jag har glömt vilket oljetryck den fick dÀrefter men det Àr fortfarande en bra bit under de traditionella 3.5 bar.

Jag börjar bli nyfiken pÄ att disikera min motor men jag har tyvÀrr annat jag prioriterar högre just nu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld TriumphSprintRS-01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
Inte ens ktm verkar ju ha ett bra svar pÄ den frÄgan.
Den diskuteras fortfarande av "experterna" i Facebook-gruppen.

1.2 bars oljetryck lÀmnar i vilket fall som helst inte sÄ mycket utrymme för att nÄgonting i smörjkedjan Àr lite fel.

Vid uppdateringen 2022(?) sÄ bytte ktm Àven till en lite styvare fjÀder, men inte 3.5 bar. Jag har glömt vilket oljetryck den fick dÀrefter men det Àr fortfarande en bra bit under de traditionella 3.5 bar.

Jag börjar bli nyfiken pÄ att disikera min motor men jag har tyvÀrr annat jag prioriterar högre just nu.
1.2 bars tryck motsvarar med olja ca 14 meters oljepelare sÄ det borde om det var en kanal direkt frÄn oljepumpen till kamnockinsprutningen stÄ en strÄle olja mot kamnockarna. Det Àr ju mindre Àn 1 meter frÄn botten till toppen pÄ motorn. Minst 13 meter olja övertryck.
NÄgon sÄdan kanal finns alltsÄ inte # utan kamnockoljan kommer frÄn tex en kanal borrad uppÄt frÄn tex ett vevlager, ett vevlager som i sin tur Àr i förbindelse med oljepumpen via ett annan kanal till vevlagret.
# Om det inte Àr smuts borrspÄn i oljemunstyckena / oljekanalerna / felborrningar med strypning .......
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
1.2 bars tryck motsvarar med olja ca 14 meters oljepelare sÄ det borde om det var en kanal direkt frÄn oljepumpen till kamnockinsprutningen stÄ en strÄle olja mot kamnockarna. Det Àr ju mindre Àn 1 meter frÄn botten till toppen pÄ motorn. Minst 13 meter olja övertryck.
NÄgon sÄdan kanal finns alltsÄ inte # utan kamnockoljan kommer frÄn tex en kanal borrad uppÄt frÄn tex ett vevlager, ett vevlager som i sin tur Àr i förbindelse med oljepumpen via ett annan kanal till vevlagret.
# Om det inte Àr smuts borrspÄn i oljemunstyckena / oljekanalerna / felborrningar med strypning .......

Jag vet inte vad du försöker sÀga men det finns nog en anledning till att motorer vanligtvis har haft runt 4 bars oljetryck och inte 1.2 bar.
 

hannuse

NÀr resan Àr mÄlet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
KainulasjÀrvi
Hoj
13st Yamaha
Det intressanta Àr vÀl variationerna i motorerna.
Vissa har inga problem, medan andra havererar, och som @Two stroke man har lÀnkat till tidigare, sÄ finns det ju tydliga bevis pÄ att det Àr differenser i hur oljan fördelas i topplocket mot kamaxlarna.
SÄ, nÄgonting i tillverkningsprocessen Àr det som har för stora toleranser, eller ett rent kvalitetsproblem med nÄgon detalj.
Och sedan Àr det inte sÄ enkelt som att du fÄr en 14-meters oljestrÄle av 1,2 bars tryck.
Jag har inte gjort det experimentet sjÀlv, men vanligt tryck i vattenledningen Àr 4 bar, och jag har svÄrt att se att jag kan nÄ 40 meter rakt upp, det finns ju Àven annan fysik inblandad.
Och efter sjÀlva ventilen som styr trycket med hjÀlp av fjÀdern, dÀr vet du inte vilket tryck du egentligen har, det bestÀms till stor del av förtrÀgningarna som ska passeras pÄ vÀg upp till topplocket, sÄ trycket pÄ olika stÀllen i motorn varierar beroende pÄ hur kanalerna och motstÄndet ser ut.
Och ett vanligt vÀrde pÄ lÄgt oljetryck (nÀr lampan tÀnds) brukar vÀl ligga mellan 0,5 och 0,8 bar tÀnker jag, sÄ 1,2 Àr hur som helst lÄgt enligt mina erfarenheter.

Men intressant att följa upp vad som kan vara roten till problemet, kanske @Two stroke man kan ge oss svaret vad det lider, julen ger ju extra lediga dagar :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
Det intressanta Àr vÀl variationerna i motorerna.
Vissa har inga problem, medan andra havererar, och som @Two stroke man har lÀnkat till tidigare, sÄ finns det ju tydliga bevis pÄ att det Àr differenser i hur oljan fördelas i topplocket mot kamaxlarna.
SÄ, nÄgonting i tillverkningsprocessen Àr det som har för stora toleranser, eller ett rent kvalitetsproblem med nÄgon detalj.
Och sedan Àr det inte sÄ enkelt som att du fÄr en 14-meters oljestrÄle av 1,2 bars tryck.
Jag har inte gjort det experimentet sjÀlv, men vanligt tryck i vattenledningen Àr 4 bar, och jag har svÄrt att se att jag kan nÄ 40 meter rakt upp, det finns ju Àven annan fysik inblandad.
Och efter sjÀlva ventilen som styr trycket med hjÀlp av fjÀdern, dÀr vet du inte vilket tryck du egentligen har, det bestÀms till stor del av förtrÀgningarna som ska passeras pÄ vÀg upp till topplocket, sÄ trycket pÄ olika stÀllen i motorn varierar beroende pÄ hur kanalerna och motstÄndet ser ut.
Och ett vanligt vÀrde pÄ lÄgt oljetryck (nÀr lampan tÀnds) brukar vÀl ligga mellan 0,5 och 0,8 bar tÀnker jag, sÄ 1,2 Àr hur som helst lÄgt enligt mina erfarenheter.

Men intressant att följa upp vad som kan vara roten till problemet, kanske @Two stroke man kan ge oss svaret vad det lider, julen ger ju extra lediga dagar :)

Jag Àr egenföretagare jag har fredag hela veckan och inga extra lediga dagar runt Jul pÄ det viset.
790-motorn Àr nog betydligt lÀngre bort Àn sÄ i min lista.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld TriumphSprintRS-01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte vad du försöker sÀga men det finns nog en anledning till att motorer vanligtvis har haft runt 4 bars oljetryck och inte 1.2 bar.
Jag hÄller med. Minns bara en bil med oljetrycksmÀtare mammas Mercedes 180 D köpt kanske i mitten pÄ 1950-talet. Jag Àr osÀker om trycket lÄg pÄ 3 eller 4,5 bar med motorn igÄng.
SÀ varför bara 1,2 bar ? Kan det vara att oljefiltret saknar överströmningsventil och KTM vill inte ha motorras för med kall olja har oljefiltret tryckts ihop.
Eller med "marknadsanpassade" tider (för lÄnga) mellan oljefilterbyten sÄ finns risk att oljefiltret ihop pÄ grund av metallspÄn proppat filtret ? Med högre oljetryck Àn 1,2 bar ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet inte vad du försöker sÀga men det finns nog en anledning till att motorer vanligtvis har haft runt 4 bars oljetryck och inte 1.2 bar.
Om motorn Àr konstruerad efter det sÄ behöver det inte vara ett problem. DR650SE har bara runt 1,5 bar oljetryck och den Àr i princip skottsÀker. LÄgt effektuttag förstÄs, Àven nÀr den Àr tunead (verkar maxa nÄnstans runt 55-60 hp) i absolut bÀsta fall).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
Om motorn Àr konstruerad efter det sÄ behöver det inte vara ett problem. DR650SE har bara runt 1,5 bar oljetryck och den Àr i princip skottsÀker. LÄgt effektuttag förstÄs, Àven nÀr den Àr tunead (verkar maxa nÄnstans runt 55-60 hp) i absolut bÀsta fall).

Du kanske ska lÀsa pÄ lite om tribologi och sÀrskilt om fullfilmssmörjning innan du börjar undervisa i Àmnet.

Det enda som krÀvs Àr att det finns en stÀndig tillgÄng till olja för att ett fullfilmssmort lager ska fungera och det behövs egentligen inget oljetryck alls. Du kan jÀmföra det med bilen med slÀta dÀck som vattenplanar trots att vattnet inte har högre tryck Àn atmosfÀren.
Det handlar alltsÄ inte om höga eller lÄga effektuttag.
En överdimensionerad oljepump och ett högt oljetryck sÀkerstÀller dock dessa förhÄllanden Àven utanför laboratoriets perfekta vÀrld.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
Jag hÄller med. Minns bara en bil med oljetrycksmÀtare mammas Mercedes 180 D köpt kanske i mitten pÄ 1950-talet. Jag Àr osÀker om trycket lÄg pÄ 3 eller 4,5 bar med motorn igÄng.
SÀ varför bara 1,2 bar ? Kan det vara att oljefiltret saknar överströmningsventil och KTM vill inte ha motorras för med kall olja har oljefiltret tryckts ihop.
Eller med "marknadsanpassade" tider (för lÄnga) mellan oljefilterbyten sÄ finns risk att oljefiltret ihop pÄ grund av metallspÄn proppat filtret ? Med högre oljetryck Àn 1,2 bar ?

Du har stÀllt frÄgan om varför tidigare och den har besvarat minst tvÄ gÄnger i trÄden sÄ du kan lÀsa nÄgra sidor bakÄt i trÄden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du kanske ska lÀsa pÄ lite om tribologi och sÀrskilt om fullfilmssmörjning innan du börjar undervisa i Àmnet.

Det enda som krÀvs Àr att det finns en stÀndig tillgÄng till olja för att ett fullfilmssmort lager ska fungera och det behövs egentligen inget oljetryck alls. Du kan jÀmföra det med bilen med slÀta dÀck som vattenplanar trots att vattnet inte har högre tryck Àn atmosfÀren.
Det handlar alltsÄ inte om höga eller lÄga effektuttag.
En överdimensionerad oljepump och ett högt oljetryck sÀkerstÀller dock dessa förhÄllanden Àven utanför laboratoriets perfekta vÀrld.
Vem Ă€r det som undervisar? RĂ€tt onödigt och drygt svar frĂ„n din sida, det enda jag ville fĂ„ fram Ă€r att det GÅR att göra en motor som inte har fyra bars oljetryck och som Ă€ndĂ„ fungerar bra i lĂ€ngden. SĂ„ jag har inte ifrĂ„gasatt din kunskap som helt uppenbart Ă€r vĂ€ldigt stor :)
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
O sÄ var vi igÄng igen. VarifrÄn kommer siffran 1.2bar ifrÄn? Specen sÀger 1.8-4.5bar pÄ tomgÄng (1400varv) vid en kylvÀtsketemp pÄ över 60°
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , BÀbis Ninja.. och en jÀvla massa mc under 40+Är :)
Jag har dock hyfsade kunskaper inom tribologi och mitt namn pÄ i alla fall en publicerad avhandling inom tribologi.
Men ingen avhandling i social kompetens va!
Jag vet jag kastar sten i glashus!...men sÄ har jag aldrig gjort nÄn avhandling heller..;)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men ingen avhandling i social kompetens va!
Jag vet jag kastar sten i glashus!...men sÄ har jag aldrig gjort nÄn avhandling heller..;)
Social kompetens = WOKE, tÄl folk inte att höra/lÀsa vad som sÀgs/skrivs sÄ ska de bara undvika det och gÄ vidare istf att grÄta ut mot allmÀnheten! ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
DĂ€r jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat rÀkningen
O sÄ var vi igÄng igen. VarifrÄn kommer siffran 1.2bar ifrÄn? Specen sÀger 1.8-4.5bar pÄ tomgÄng (1400varv) vid en kylvÀtsketemp pÄ över 60°

Har du en 2023 eller nyare?

EDIT: Jag kanske har börjat bli dement. Den siffra jag tidigare plockade ur facebookgruppen verkar ha varit 1.6 bar fram till 2022, och sedan frÄn 2023 ska det vara 2.3 bar.

Det Àr ju det tryck dÄ reglerventilen ska öppna. Och det Àr ju möjligt att trycket kan öka utöver det om reglerventilen inte slÀpper förbi tillrÀckligt fast jag har ju svÄrt och tro att nÄgon av dessa motorer pÄ tomgÄng med dessa fjÀdrar kommer upp i 4.5 bar Àven med hög viskositet pÄ oljan.
Och förstÄs Àven lÀgre vid lÄga varvtal och lÄg viskositet pÄ olja.

Efter 2023 Àr sannolikt problemet Àr borta. DÄ Àndrades vÀl Àven toppen och kanske nÄt annat.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center Ă„rets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnÀmner varje Är de...

Tre timmar kvar!

Efter lÀmning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till Ă„rets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnÀmner varje Är de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet fÄr nytt utseende

Det var Ă„tta Ă„r sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top