steffe
"Mannen som talar med whisky"
Japp, hjullastaren, man ska ha respekt för lutande plan sÄsom slÀnter mot diken.....PÄ sida? Pratar du fortfarande om hjullastaren?
Japp, hjullastaren, man ska ha respekt för lutande plan sÄsom slÀnter mot diken.....PÄ sida? Pratar du fortfarande om hjullastaren?
Hur snurrar jag oljepumpen tillrÀckligt snabbt för att avgöra det nÀr kÄpan Àr av?
SÄ varför havererar kamaxlarna ?FjÀdern Àr alltsÄ alltsÄ inte nÄgon sÀkerhetsventil som bara öppnar nÀr allt Àr Ät skogen utan en regulator som öppnar mest hela tiden för oljetrycket ska vara ett visst antal bar vid körning.
SÄ varför havererar kamaxlarna ?
Felborrade kanaler? BorrspÄn i oljemunstyckena ?
För KTM gör aldrig fel # och kan dÀrför inte byta till hÄrdare fjÀder ?
# leds av Ăsterrikare !
1.2 bars tryck motsvarar med olja ca 14 meters oljepelare sÄ det borde om det var en kanal direkt frÄn oljepumpen till kamnockinsprutningen stÄ en strÄle olja mot kamnockarna. Det Àr ju mindre Àn 1 meter frÄn botten till toppen pÄ motorn. Minst 13 meter olja övertryck.Inte ens ktm verkar ju ha ett bra svar pÄ den frÄgan.
Den diskuteras fortfarande av "experterna" i Facebook-gruppen.
1.2 bars oljetryck lÀmnar i vilket fall som helst inte sÄ mycket utrymme för att nÄgonting i smörjkedjan Àr lite fel.
Vid uppdateringen 2022(?) sÄ bytte ktm Àven till en lite styvare fjÀder, men inte 3.5 bar. Jag har glömt vilket oljetryck den fick dÀrefter men det Àr fortfarande en bra bit under de traditionella 3.5 bar.
Jag börjar bli nyfiken pÄ att disikera min motor men jag har tyvÀrr annat jag prioriterar högre just nu.
1.2 bars tryck motsvarar med olja ca 14 meters oljepelare sÄ det borde om det var en kanal direkt frÄn oljepumpen till kamnockinsprutningen stÄ en strÄle olja mot kamnockarna. Det Àr ju mindre Àn 1 meter frÄn botten till toppen pÄ motorn. Minst 13 meter olja övertryck.
NÄgon sÄdan kanal finns alltsÄ inte # utan kamnockoljan kommer frÄn tex en kanal borrad uppÄt frÄn tex ett vevlager, ett vevlager som i sin tur Àr i förbindelse med oljepumpen via ett annan kanal till vevlagret.
# Om det inte Àr smuts borrspÄn i oljemunstyckena / oljekanalerna / felborrningar med strypning .......
Det intressanta Àr vÀl variationerna i motorerna.
Vissa har inga problem, medan andra havererar, och som @Two stroke man har lÀnkat till tidigare, sÄ finns det ju tydliga bevis pÄ att det Àr differenser i hur oljan fördelas i topplocket mot kamaxlarna.
SÄ, nÄgonting i tillverkningsprocessen Àr det som har för stora toleranser, eller ett rent kvalitetsproblem med nÄgon detalj.
Och sedan Àr det inte sÄ enkelt som att du fÄr en 14-meters oljestrÄle av 1,2 bars tryck.
Jag har inte gjort det experimentet sjÀlv, men vanligt tryck i vattenledningen Àr 4 bar, och jag har svÄrt att se att jag kan nÄ 40 meter rakt upp, det finns ju Àven annan fysik inblandad.
Och efter sjÀlva ventilen som styr trycket med hjÀlp av fjÀdern, dÀr vet du inte vilket tryck du egentligen har, det bestÀms till stor del av förtrÀgningarna som ska passeras pÄ vÀg upp till topplocket, sÄ trycket pÄ olika stÀllen i motorn varierar beroende pÄ hur kanalerna och motstÄndet ser ut.
Och ett vanligt vÀrde pÄ lÄgt oljetryck (nÀr lampan tÀnds) brukar vÀl ligga mellan 0,5 och 0,8 bar tÀnker jag, sÄ 1,2 Àr hur som helst lÄgt enligt mina erfarenheter.
Men intressant att följa upp vad som kan vara roten till problemet, kanske @Two stroke man kan ge oss svaret vad det lider, julen ger ju extra lediga dagar
Jag hÄller med. Minns bara en bil med oljetrycksmÀtare mammas Mercedes 180 D köpt kanske i mitten pÄ 1950-talet. Jag Àr osÀker om trycket lÄg pÄ 3 eller 4,5 bar med motorn igÄng.Jag vet inte vad du försöker sÀga men det finns nog en anledning till att motorer vanligtvis har haft runt 4 bars oljetryck och inte 1.2 bar.
Om motorn Àr konstruerad efter det sÄ behöver det inte vara ett problem. DR650SE har bara runt 1,5 bar oljetryck och den Àr i princip skottsÀker. LÄgt effektuttag förstÄs, Àven nÀr den Àr tunead (verkar maxa nÄnstans runt 55-60 hp) i absolut bÀsta fall).Jag vet inte vad du försöker sÀga men det finns nog en anledning till att motorer vanligtvis har haft runt 4 bars oljetryck och inte 1.2 bar.
Om motorn Àr konstruerad efter det sÄ behöver det inte vara ett problem. DR650SE har bara runt 1,5 bar oljetryck och den Àr i princip skottsÀker. LÄgt effektuttag förstÄs, Àven nÀr den Àr tunead (verkar maxa nÄnstans runt 55-60 hp) i absolut bÀsta fall).
Jag hÄller med. Minns bara en bil med oljetrycksmÀtare mammas Mercedes 180 D köpt kanske i mitten pÄ 1950-talet. Jag Àr osÀker om trycket lÄg pÄ 3 eller 4,5 bar med motorn igÄng.
SÀ varför bara 1,2 bar ? Kan det vara att oljefiltret saknar överströmningsventil och KTM vill inte ha motorras för med kall olja har oljefiltret tryckts ihop.
Eller med "marknadsanpassade" tider (för lÄnga) mellan oljefilterbyten sÄ finns risk att oljefiltret ihop pÄ grund av metallspÄn proppat filtret ? Med högre oljetryck Àn 1,2 bar ?
Vem Àr det som undervisar? RÀtt onödigt och drygt svar frÄn din sida, det enda jag ville fÄ fram Àr att det Gà R att göra en motor som inte har fyra bars oljetryck och som ÀndÄ fungerar bra i lÀngden. SÄ jag har inte ifrÄgasatt din kunskap som helt uppenbart Àr vÀldigt storDu kanske ska lÀsa pÄ lite om tribologi och sÀrskilt om fullfilmssmörjning innan du börjar undervisa i Àmnet.
Det enda som krÀvs Àr att det finns en stÀndig tillgÄng till olja för att ett fullfilmssmort lager ska fungera och det behövs egentligen inget oljetryck alls. Du kan jÀmföra det med bilen med slÀta dÀck som vattenplanar trots att vattnet inte har högre tryck Àn atmosfÀren.
Det handlar alltsÄ inte om höga eller lÄga effektuttag.
En överdimensionerad oljepump och ett högt oljetryck sÀkerstÀller dock dessa förhÄllanden Àven utanför laboratoriets perfekta vÀrld.
Vem Àr det som undervisar?
Men ingen avhandling i social kompetens va!Jag har dock hyfsade kunskaper inom tribologi och mitt namn pÄ i alla fall en publicerad avhandling inom tribologi.
Social kompetens = WOKE, tÄl folk inte att höra/lÀsa vad som sÀgs/skrivs sÄ ska de bara undvika det och gÄ vidare istf att grÄta ut mot allmÀnheten!Men ingen avhandling i social kompetens va!
Jag vet jag kastar sten i glashus!...men sÄ har jag aldrig gjort nÄn avhandling heller..
O sÄ var vi igÄng igen. VarifrÄn kommer siffran 1.2bar ifrÄn? Specen sÀger 1.8-4.5bar pÄ tomgÄng (1400varv) vid en kylvÀtsketemp pÄ över 60°
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center Ă„rets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnÀmner varje Är de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lÀmning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till Ă„rets MC-handlare â och verkstad
Svedea utnÀmner varje Är de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet fÄr nytt utseende
Det var Ă„tta Ă„r sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Ăver 600 000* bilister i Sv... |