Motstånd till miniblinkers - genomgång

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
tja.

behöver lite hjälp med mina blinkers. när jag köpte hojen var batteriet mkt dåligt vilket resulterade i att elen inte funkade som den skulle. men när jag bytte batteriet så funkar allt kanon förutom blinkersen. dom blinkar svagt som satan och för långsamt typ. tycker det låter som att dom får för lite ström. men varför? tänkte att det kunde vara relät å när jag ändå va på bilema så köpte jag ett relä.

skulle byta det idag. då visar det sej att det sitter ett relä med två kontakter och det nya har tre. jag har för mej att jag har läst att den ena skall vara till indikatorlampan och är bara att skita i om man bara har två från början men både min kompis och hans jobbarkompis som verkade vara rätt kunnig (vuxen dessutom) säger att det inte funkar med ett med tre om man bara har 2 från början. hans jobbarkompis sa att det säkert va nåt med jorden. men är det verkligen fel på alla lampor då? och det går inte att skakka så dom funkar heller.

någon som har svar på min gråga innan jag postar ny tråd?


ha d.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Den här tråden täcker idag ca 99.8% av alla frågor runt miniblinkar LED-blinkare och liknade.
Varför inte läsa först och fråga sedan?????

En snabbflukt av de senast frågorna visar att goda och korrekta svar redan finns i tråden..
Att sen många inte öht borde ta i elprylar pga centralplacerad tumme och liknande kan vi andra inte rå över.

"In case of emergency - call for qualified help":tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Den här tråden täcker idag ca 99.8% av alla frågor runt miniblinkar LED-blinkare och liknade.
Varför inte läsa först och fråga sedan?????

En snabbflukt av de senast frågorna visar att goda och korrekta svar redan finns i tråden..
Att sen många inte öht borde ta i elprylar pga centralplacerad tumme och liknande kan vi andra inte rå över.

"In case of emergency - call for qualified help":tummenupp



om du tycker det är roligt att läsa igenom 185 posts kan du göra det. en av mina frågor som jag var otydlig med var om det var relät som va felet.
 

madimen

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
2000, Yamaha R6
Hejsan

Har lite blinkersproblem med min R6'a. Den förra ägaren bytte till miniblinkers där bak och byggde om blinkersen fram så de är integrerade i kåpan. Mycket snyggt och så, men problemet är att de inte fungerar.
När jag köpte den så blinkade framblinkersen jättesnabbt medans bakblinkers var helt döda...ok tänkte jag de där bak är väl bara sönder. Så jag åkte iväg för att köpa nya lampor. Satte i dem och testade, blinkade kanske 5 ggr innan de dog. Öppnar upp och tittar, lampan har brunnit upp...

Orginalblinkers är 21W runt om vad jag har förstått, där bak sitter nu lampor med 23W effekt och där fram sitter 5W lampor med wedge sockel.

Om jag ska sätta dit ett motstånd, ska jag räkna med 16W (21-5 för baklampan) som jag ska "trolla bort" eller ska jag trolla bort 14W (21-5 + 21-23)?
Eller är det lättare att byta ut relät mot biltemavarianten?

Eller är det något annat problem eftersom lampan "brann upp" och inte bara blinkade fel hastighet?

Förstår att ni är trötta på blinkersfrågor men vore ändå tacksam för svar!

ps kommer inte ihåg om lamporna blinkade i rätt hastighet innan de dog!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Förstår att ni är trötta på blinkersfrågor men vore ändå tacksam för svar!!
Ja, absolut.
Några grunder, räkna får ni göra själva.
Summan av lasterna på reläet ska efter miniblinkmontering/LEdblinkmonterring vara samma som innan. Dvs var det 21+21W ska lasta vara 21+21 efter modifiering.
Ledblinkare SKA ha ett motstånd anpassat för matningsspänningen 6/12/24V (om det inte redan är integrerat i "LEDlamporna".)
LED tar mindre ström (effket) alltså måste man för att få konstant blinkfekvens (70-100pps ??)
1. Antingen använda parallelkopplade extralaster => uträknade motstånd så att LEDeffekt+motståndseffekt = samma som innan moddning.
2. Använda ett lastoberoende relä.

Hur detta görs finns redogjort i tråden
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
SAE 180W 42-141
DIN 100W 42-140

dom två köpte jag på biltema. hur tar jag reda på vilken jag ska använda? har ingen lust o pajja blinkers eller så.

edit, ingen fungerade.
 
Last edited:

Douglas29

Tycon.se
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Avesta
Hoj
R6 -03
Har dioder runt om på min R6, problemet (som för alla andra) är att det liknar ett disco när jag kommer farande...

Har inhandlat fyra motstånd på ELFA och har en fråga.. Hur varma kan motstånden bli? hur kan man montera dom? Tillverkade en liten stålbit på jobbet som jag tänkte fästa alla fyra motstånd på. Finns det tips på nåt bra montagelim eller liknande som tål temperaturen?

Har ett montagelim som fäster på allt och ska tåla temp på upp till 200 C en kort stund, duger det?

Kanske en dum fråga men jag är oduglig på allt som har med elektronik att göra så nu behöver ingen annan påpeka det... ;)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
finns ett relä på mcvaruhuset så slipper du alla dessa motsånd och grejer. när du kopplat det relät kan du ha vilka blinkers du vill utan att behöva tänka på sådant.

tog för givet att du bodde i sthlm. gå in på länken ser du hur den ser ut. sen kan man söka på deras sida vart närmaste återförsäljare är till dig.

http://www.duells.se/katalog/katalog_frames.asp?main_dept_id=3420&dept_id=4544&pf_id=3239&mscssid=

Iprecip ett vanligt relä utan glödvakt. Blinkar samma hastighet alltid.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I detta sammanhang kan det ju vara bra att veta att spänningsfallet över en diod är ungefär 0,7V. Det varierar lite beroende på typ av diod.

Ska man då få en lysdiod att lysa (blinka) utan att brinna upp måste man koppla ett motstånd i serie med den som ger 12-0,7=11,3V spänningsfall vid diodens märkström. Har man flera seriekopplade dioder så blir det 12-nx0,7= , där n är antalet seriekopplade dioder.

Ohms lag U=IxR -> R=U/I en diod ger 11,3/0,020=565 ohm (om diodens märkström är 20mA)
Ohms lag U=IxR -> R=U/I två dioder ger 10,6/0,020=530 ohm (om diodens märkström är 20mA)

Seriemotståndet måste klara P=UxI =11,3x0,020=0,226W (1/4 eller 1/2 wattare funkar alltså bra)

OK då har vi fixat ljuset och att det inte brinner upp nu måste vi fixa så att blinkreläet börjar blinka. för att det skall göra det så måste vi belasta det med samma last som orginal lampan. Antag 21 W /12 V.

P=UxI -> I=P/U =21/12 = 1,75 A
U=IxR -> R=U/I = 12/1,75= 6,9 ohm

Vi behöver ett 6.9 ohms motstånd som tål minst 21W

Detta motstånd skall kopplas parallellt med diod(er) med sitt motstånd.

Totala lasten i detta exempel blir

21+12x0,02= 21,24 W

För att trimma ljusstyrkan kan man labba med 565 ohms motståndet (billigt ca ,5 ;-).

För att trimma blinkhastigheten labbar man med 21W motståndet (lite dyrare)

Reserverar mig för att blinkreläet kanske behöver detta både på fram och bak eller bara på den ena beroende på konstruktion.

Eller så köper man ett blinkrelä med intern blinkfunktion som flera i tråden sagt.
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vi behöver ett 6.9 ohms motstånd som tål minst 21W
I regel vill man ju dock ersätta både främre och bakre glödlampa, vilket gör att man snarare behöver typ ett 3.3 ohms motstånd. Det kommer ju då att utveckla dubbelt så mycket effekt, dvs runt 40W. Eftersom blinkersen bara är tänd en del av tiden blir dock medeleffekten betydligt lägre, och exempelvis det här 20W motståndet hos Elfa fungerar bra: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6943.htm

20W är dessutom vid en omgivningstemperatur på 70 grader, och riktigt så varmt har vi ju sällan i Sverige, så det tål mer än så även kontinuerligt om det sitter öppet till.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så vad menar ni, att det inte enbart räcker med det relät som jag länkade till?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
okej med det ville du säga?

Vet man vad saker heter kan det vara lite lättare att förklara sig i en butik eller söka efter det för vidare information.

Edit: Om nu nån ville söka vidare på ämnet dvs.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så vad menar ni, att det inte enbart räcker med det relät som jag länkade till?



""Eller så köper man ett blinkrelä med intern blinkfunktion som flera i tråden sagt.""

I regel vill man ju dock ersätta både främre och bakre glödlampa, vilket gör att man snarare behöver typ ett 3.3 ohms motstånd. Det kommer ju då att utveckla dubbelt så mycket effekt, dvs runt 40W. Eftersom blinkersen bara är tänd en del av tiden blir dock medeleffekten betydligt lägre, och exempelvis det här 20W motståndet hos Elfa fungerar bra: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6943.htm

20W är dessutom vid en omgivningstemperatur på 70 grader, och riktigt så varmt har vi ju sällan i Sverige, så det tål mer än så även kontinuerligt om det sitter öppet till.

""Reserverar mig för att blinkreläet kanske behöver detta både på fram och bak eller bara på den ena beroende på konstruktion.""

Japp det är ju "arean under grafen" som gäller men man kanske inte vill ha en stekhet pryl bara för att blinka när man svänger.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kopplade ett blinkers relä idag som jag inhandlade hos mcvaruhuset. men tyvärr lyser alla 4 hela tiden när man försöker blinka åt nått håll. nån som har en aning vad det kan vara? frågade killen i kassan om duells blinkersrelä 3131 men den hade han inte hemma och sa att han har en annan likvärdig relä som ska funka, tyvärr dök detta problem upp. Det står på bruksanvisningen att det är endast till ledblinker, vad e det för skillnad på led och diodblinkers, eller är det samma sak :S
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kopplade ett blinkers relä idag som jag inhandlade hos mcvaruhuset. men tyvärr lyser alla 4 hela tiden när man försöker blinka åt nått håll. nån som har en aning vad det kan vara? frågade killen i kassan om duells blinkersrelä 3131 men den hade han inte hemma och sa att han har en annan likvärdig relä som ska funka, tyvärr dök detta problem upp. Det står på bruksanvisningen att det är endast till ledblinker, vad e det för skillnad på led och diodblinkers, eller är det samma sak :S

jordfel??:va
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top