Motstånd till miniblinkers - genomgång

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Köpte ett universal relä idag till min R1:a då jag inte orkar med dessa motstånd. Monterade motstånd när jag körde led bak och nu ska jag köra led fram men vill använda relät istället. Behöver jag ta bort motstånden från bakre bilnkersen?
Sen undrar jag varför detta relä har 3 kontakter, en som bara har en hängande sladd? Jord eller? Mitt original relä har inget..

Går den hängande sladden in i relät igen skulle det kunna vara en värmeledare. Jag vet att man kan ha sådana i mostånd (eftersom jag e sämst på sådant så vet jag inte vad det e för skillnad mellan ett relä och ett motstånd :) )
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag har en fråga då jag inte kan ett dugg om detta ämne.


Jag har precis monterat på diodblinkers fram och bak.

Bild nummer 2
Blinkersarna där fram har en kabel som går i en loop från motståndet som är inbyggt i blinkersen. Denna kabel får man inte bunta ihop utan den ska hänga fritt och om möjligt ska den dras så utsträckt som möjligt. Detta för att denna kabel är en värmeledare och om motståndet bli för varmt så kommer blinkfrekvensen att öka.

Bild nummer 1
Mellan blinkersen och "hojens orginalkabel" har jag kopplat på ett motstånd som jag köpte i affären tillsammans med mina blikers. Allt fungerar perfekt men så upptäckte jag en sak som oroar mig lite. Efter en kort stunds blinkande blir detta motstånd skitvarmt. Så pass varmt att det brändes till när jag tog på det.

Är detta något att oroa sig för eller är det normalt?
Varför har inte motsåndet i bild nummer 1 en värmeledare som motståndet i bild nummer 2.

Visst, de kommer inte från samma tillverkare men principen borde väl vara densamma?
 

Bifogat

  • heat1.jpg
    heat1.jpg
    87 KB · Visningar: 225
  • heat2.jpg
    heat2.jpg
    71.8 KB · Visningar: 187

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag har en fråga då jag inte kan ett dugg om detta ämne.
.

Bild nummer 2
Blinkersarna där fram har en kabel som går i en loop från motståndet som är inbyggt i blinkersen. Denna kabel får man inte bunta ihop utan den ska hänga fritt och om möjligt ska den dras så utsträckt som möjligt. Detta för att denna kabel är en värmeledare och om motståndet bli för varmt så kommer blinkfrekvensen att öka.

Bild nummer 1
Mellan blinkersen och "hojens orginalkabel" har jag kopplat på ett motstånd som jag köpte i affären tillsammans med mina blikers. Allt fungerar perfekt men så upptäckte jag en sak som oroar mig lite. Efter en kort stunds blinkande blir detta motstånd skitvarmt. Så pass varmt att det brändes till när jag tog på det.

Är detta något att oroa sig för eller är det normalt?
Varför har inte motsåndet i bild nummer 1 en värmeledare som motståndet i bild nummer 2.

Visst, de kommer inte från samma tillverkare men principen borde väl vara densamma?

Hållit i en 20W lampa som lyst i 30 sek? Den blir också varm.
Samma effekt som "nu inte" förbrukas av någon lampa (pga LEDarna) ska nu förbrukas i motståndet. Så enkelt är det.
Totalbelastningen före och efter LEDmonteringen skall vara samma.
Före: 2st lampor a 10W
Efter: 2 LED a 1W och motstånd på minst 10W (helst 15W) med lämpl resistans.

Motstånde ser små ut? Vad är det för några? Har du köpt Dales 6W motstånd?
Isf är det alldeles för underdimensionerade.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Hållit i en 20W lampa som lyst i 30 sek? Den blir också varm.
Samma effekt som "nu inte" förbrukas av någon lampa (pga LEDarna) ska nu förbrukas i motståndet. Så enkelt är det.
Totalbelastningen före och efter LEDmonteringen skall vara samma.
Före: 2st lampor a 10W
Efter: 2 LED a 1W och motstånd på minst 10W (helst 15W) med lämpl resistans.

Motstånde ser små ut? Vad är det för några? Har du köpt Dales 6W motstånd?
Isf är det alldeles för underdimensionerade.

Tack då förstår jag lite bättre hur det fungerar. Jag vet inte vad det är för W på dem, kan inte minnas att jag sett det på dem. Jag funderade aldrig över det utan jag sa till honom i butiken att jag ville ha de där blinkersarna och ett motstånd som passar. Hoppas han visste vad han sålde. Jag får nog ringa dit på måndag och fråga.

Tack för svaret!
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Går den hängande sladden in i relät igen skulle det kunna vara en värmeledare. Jag vet att man kan ha sådana i mostånd (eftersom jag e sämst på sådant så vet jag inte vad det e för skillnad mellan ett relä och ett motstånd :) )

Nope, sladden går inte tillbaka in så jag tror det är jord.. har inte provat ännu! Undrar dock om någon ver vad som händer om det är jord och jag inte har kopplat in den och tvärtom dvs om det inte är jord och jag kopplar den mot -?
Nått jag kan rekomendera är att du köper ett relä istället för motstånd, då behöver du inte oroa dig för värmen!
Föresten du var inte ute och åkte med hojen idag? Såg nånn med en svart R1:a 07 med Yoshi burkar på hornsgatan idag, blev sjukt sugen :gnissla
 
Last edited:

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag har ett litet problem.. när jag trycker på blinkerknappen så lyser blinkersen bara.. den blinkar inte till alls.. enda gången den börjar blinka är om jag drar upp varvet på motorn till typ 5 - 6 tusen varv.. jag har just bytt till ett nytt batteri så de e inte de som e problemet.. är det för mkt motsånd till lamporna eller för lite? eller är de så att mitt relä är sönder..?
 

Frogz

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
I hus
Hoj
Sv 650 s -99

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Med risk för att bli idiotförklarad:

Vart ska biltemas relä monteras? Mellan plus och minuspol på kabeln till en lampa eller måste jag montera det mer centralt?

Alltså: Kablarna från lampan ska gå till relät, då kommer plus och minuspol vara upptagen, vart kopplas kablarna som går till omkopplaren?

Jag måste tänka fel nu tror jag, detta relä måste kopplas mer centralt som jag förstår... Vart då och hur ser detta ställe ut?

Ja jag vet, jag är dålig på detta men är villig att lära mig :pannkyss
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Om man har köpt diodblinkers som man inte vet hur många w dom är på.
Hur väljer man motstånd då?
Är det lättare att byta relä?
Dom blinkar alldeles för fort utan motstånd...

En del säger att man ska koppla motståndet mellan plus och minuskabeln.
En del säger att det ska sitta på pluskabeln bara.
Är det så att det kan finnas olika sätt att koppla det?
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Yepp yepp, det var nog jag :)

Fan vad gött! Längtar... Var och meckade lite med polarn idag, fick på "flushies" fram, puig db ruta och CRG kopplingshandtag! Vart clean tycker jag.. Relät funkade felfritt, så jag kan rekomendera det! Köpte mitt på Yamaha i haninge för 150: finns säkert billigare men det här funkade perfekt! Lät den tredje sladden hänga fritt, ingen funktion verkar det som :confused:

Lite bilder på dagens jobb :)
 

Bifogat

  • DB och flushies.JPG
    DB och flushies.JPG
    47.7 KB · Visningar: 112
  • flushies.JPG
    flushies.JPG
    40.8 KB · Visningar: 113
  • DB ruta.JPG
    DB ruta.JPG
    51.6 KB · Visningar: 110
  • CRG koppling.JPG
    CRG koppling.JPG
    51.3 KB · Visningar: 118

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Om man har köpt diodblinkers som man inte vet hur många w dom är på.
Hur väljer man motstånd då?
Är det lättare att byta relä?
Dom blinkar alldeles för fort utan motstånd...

En del säger att man ska koppla motståndet mellan plus och minuskabeln.
En del säger att det ska sitta på pluskabeln bara.
Är det så att det kan finnas olika sätt att koppla det?

KAn säa så här i efterhand att byta relät är enklast och minst jobb! Dessutom skonsammare då det inte skapas någon extra värme pga motstånd :tummenupp

Om du fortfarande vill köra motstånd kanske den här bilden är till hjälp:
 

Bifogat

  • montera motstånd.JPG
    montera motstånd.JPG
    77.2 KB · Visningar: 278
Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
I en mc butik idag så sa säljaren att om man sätter motstånd så stjäl det ström så att blinkersarna lyser mkt svagare.

Stämmer det?
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Jag ska ta bort blinkersen o ha dem i baklampan.
Från den nya baklampan kommer den 3 kablar till ett kontaktdon (samma som orginal) och sedan kommer det 2 gula kablar från baklampan som ska kopplas en till varje blinkers. Jordas blinkersen via baklampans jord?

Om man ska sätta dit motstånd så ska väl de parallellkopplas? Vad ska jag koppla dem mellan när jag inte har någon egen jord till blinkersen? Ska jag kapa baklampans jord och koppla i den där?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
I en mc butik idag så sa säljaren att om man sätter motstånd så stjäl det ström så att blinkersarna lyser mkt svagare.
Stämmer det?
Rent skitsnack...
Om dom ska "stjäla ström" så ska de parallelkopplas
Om det "ska lysa svagare" så ska de seriekopplas.
Går inte ihop.
Som sagt, skitsnack från ett fukko som trodde han visste.
--
Jessan kan ta och läsa tråden, efterfrågad info finns där.

-----------
Nur är det nog snart dags att göra en kortkurs i blinkermontering.
Tråden är så lång för den innehåller allt men ingen orkar läsa..
 

Frogz

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
I hus
Hoj
Sv 650 s -99
Det smidigaste sättet är att sätta i 21w lampor (eller vad amn nu har orginal) i miniblinkersen då slipper man allt krångel med reläer och koppling utav motstånd ;)
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Rent skitsnack...
Om dom ska "stjäla ström" så ska de parallelkopplas
Om det "ska lysa svagare" så ska de seriekopplas.
Går inte ihop.
Som sagt, skitsnack från ett fukko som trodde han visste.
-------------
Nur är det nog snart dags att göra en kortkurs i blinkermontering.
Tråden är så lång för den innehåller allt men ingen orkar läsa..


Nu har jag monterat mina nya motstånd som jag köpte efter att ha räknat med ohm:s lag som står som första inlägg i denna tråd.
Det funkar utmärkt.
Tack för hjälpen...:squid
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Det smidigaste sättet är att sätta i 21w lampor (eller vad amn nu har orginal) i miniblinkersen då slipper man allt krångel med reläer och koppling utav motstånd ;)

Var hittar man det då?
letat som en galning efter denna glödlampan fast med 21 watt
 

Bifogat

  • 35-15328_l.jpg
    35-15328_l.jpg
    7.2 KB · Visningar: 83

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Meh.. alltså strömmen är alltid densamma överallt i en seriekopplad krets men spänningen över olika komponenterna är olika beroendet på dess motstånd.
Så sätter man i ett motstånd seriekopplat så kommer ju spänningen över lampan att sjunka därmed lyser den svagare. Vilket borde vara det rätta att göra om man tex går från 21w till 10w är det rätta att seriekoppla---> Då en glödlampa med mindre effekt kräver lägre spänning (eller ström) för att uppnå sin märkeffekt jämfört med en starkare.

En paralellkoppling leder faktiskt bara till att,.. tja, det totala motståndet minskar ju faktiskt om man paralellkopplar 2 motstånd istället för att seriekoppla 2 motstånd. (jag räknar glödlampan som en resistor)

Så det där med att man ska paralellkoppla fattar jag inte, men å andra sidan verkar det ju fungera, kanske just därför att resistansen i en sån liten glödlampa är försumbar...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Meh.. alltså strömmen är alltid densamma överallt i en seriekopplad krets men spänningen över olika komponenterna är olika beroendet på dess motstånd.
Så sätter man i ett motstånd seriekopplat så kommer ju spänningen över lampan att sjunka därmed lyser den svagare. Vilket borde vara det rätta att göra om man tex går från 21w till 10w är det rätta att seriekoppla---> Då en glödlampa med mindre effekt kräver lägre spänning (eller ström) för att uppnå sin märkeffekt jämfört med en starkare.

En paralellkoppling leder faktiskt bara till att,.. tja, det totala motståndet minskar ju faktiskt om man paralellkopplar 2 motstånd istället för att seriekoppla 2 motstånd. (jag räknar glödlampan som en resistor)

Så det där med att man ska paralellkoppla fattar jag inte, men å andra sidan verkar det ju fungera, kanske just därför att resistansen i en sån liten glödlampa är försumbar...

Det där borde du nog funderat lite mera över innan du skrev ... :mad: :rolleyes:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top