Motstyr medvetet ni när ni kör aktivt?

Motstyra?


  • Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?
 
Last edited:

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
alla motstyr automatiskt mer eller mindre utan att man tänker på det annars skulle det inte gå så bra att köra...eller? :va
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Snälla... läs tråden. Påpekar många gånger "MEDVETEN motstyrning". Jädra skilnad faktiskt. Om du ber en novis att svänga vänster i en rondell kommer han antagligen inte klara det lika fort som en som medvetet använder sig av motstyrning. Man arbetar med hojen på ett mkt smidigare sätt om man VET hur man ska motstyra, för att öka effekten, annars kan det kännas lite som man arbetar mot hojen. Har jag fel??
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
oki, det kan du säkert ha rätt i att man kan träna in det har aldrig tänkt på det går mer på känsla...

Men ska testa...
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
de flesta svänger igenom att flytta vikten inte igneom att rycka i styret :fakta

har provat på det några gånger, men det känns lite läskigt så jag har aldrig satt det i system
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Tycker inte man behöver tänka på att bryta emot på nyare hojar dom svänger ju så bra av sig själv när man lägger ned, däremot så behövs det ju bändas ordentligt om man ska få gamla ånglok som t.ex gsx1100r att ändra färdrikning.
 
Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Ibland är det ju bara frågan om kurskorrigering några grader o det räcker med att titta på målet så sker det. Men vist fan motstyr man även då. Ska det va nått å snacka om eller? :mad:
 

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Kolsva
Hoj
Honda VTR 1000F -97
kajlyl skrev:
de flesta svänger igenom att flytta vikten inte igneom att rycka i styret :fakta

har provat på det några gånger, men det känns lite läskigt så jag har aldrig satt det i system


Jag trodde det var så att det egentligen inte gick att styra bara genom att luta sej, utan att det bara hjälper till så att säga.
 

LalleBalle

Guest
Jag själv läste om motstyrning i bike för typ 1 år sedan. Jag provade det då"medvetet". Jag använder alltid det. Som någon sade ovan så känns det mycket lättare och det går fortare.
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
hur mycket du måste motstyra beror ju på så mycket, hastighet vikt och hur vikten är fördelad på cykeln, och hur du är placerad på cykeln
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
På min fizzer hjälper det iaf som fan! Ska ut och träna träna träna.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Nedanstående länk kan ge lite information om vad som egentligen händer när ni svänger med en motorcykel. Sen är det fortfarande så att "motstyrning" är det enda sättet att svänga med en motorcykel i fart, det finns inget annat som fungerar.

http://vf750fd.com/blurbs/counter.html
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Medvetet och medvetet vet jag ju inte förstås....det sitter ju liksom i ryggmärgen vid det här laget. Så det är alltså inget jag tänker på att jag gör, även om jag vet om att jag gör det. :näsblod
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Kay skrev:
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?
:arsele :rofl
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
kajlyl skrev:
de flesta svänger igenom att flytta vikten inte igneom att rycka i styret :fakta

har provat på det några gånger, men det känns lite läskigt så jag har aldrig satt det i system
Nu har du fel! Fysiklagarna kan inte ens en klotkung som du bryta mot. All styrning av en MC handlar om motstyrning, sen att du inte märker det är en annan sak.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tror inte på motstyrning, jag provade på garagevändningen eftersom alla säger att det är så jävla användbart och det ba funka liksom inte alls asså.

Även provat i bilen det funkar inte alls där heller.

Inte fan vågar man prova i hög fart på hojen då. Livsfarligt!

:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top