Motstyr medvetet ni när ni kör aktivt?

Motstyra?


  • Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
K-Micke skrev:
Haha, jag har alltid undrat vad motvals är. Det är alltså konventionell vals fast med motstyrning av sin danspartner.
Motvals är när din partner inte vill låta sig styras av dig, fenomenet kallas även motvalskärring, medstyrning gör sig bäst på vintern.

Du ställer din på medarna och sen styr du sparken åt det håll som du vill köra, att motstyra med spark ger oönskad färdriktning och resulterar i dikesbesök.

:mattias
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hej Kay! Tihi, det rimmar. Här ska du få ett uppriktigt svar. Motstyr jag "medvetet" när jag svänger? Nej det gör jag inte. Jag är inte Rossi men jag har kört tillräckligt mycket för att min hjärna ska vara kalibrerad för vad och hur mycket min kropp ska göra för att få motorcykeln att svänga exakt så mycket som jag vill att den ska göra. Jag tänker aldrig mitt i en rondell; Oj jäsikens det svänger inte tillräckligt mycket jag måste trycka mer på vänster styrhalva. Jag tittar bara dit jag vill åka och så går cykeln dit. Om jag mot all förmodan kommer på mig själv med att ha gjort en felbedömning korrigerar jag genom att titta dit jag ska och vips så följer cykeln med. Det är din bristande erfarenhet som gör att du ställer denna fråga. Att upptäcka hur en motorcykel verkligen ska köras kan vara en hallelujaupplevelse. Än så länge tänker du hur du ska köra snarare än var du ska köra. Att du dessutom drar i den yttre styrhalvan är ett tecken på att du fortfarande brottas med cyken och motarbetar den. Du vill bort från svängen genom att klättra upp på cykeln den och placera dig så långt ifrån den läskiga asfalten som möjligt, på utsidan. Allteftersom du skaffar dig körvana kommer du att förflytta kroppen mot insidan, närmare det läskiga, den läskiga asfalten som svischar förbi. Då kommer du att mer trycka på insidan är att dra i utsidan. Är du med? Till slut kommer du till den punkten när du ligger och trycker på den inre styrhalvan mitt i en kurva och känner det som om du drar hakan i asfalten, den känslan är stor. Ut och kör och motstyr, medvetet eller omedvetet det spelar ingen roll.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Jag är imot motstyrning, vad fan ska de va bra för igentligen, hojen styr ju dit man vill endå. :va
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
McB skrev:
Ämnet har dryftats om och om igen på detta forum. Känns bara onödigt med en idiottråd till.
Shh lägg av va, detta är ju int en likadan. Han frågade om man MEDVETET gör det (pga att man läst 20 "idiottrådar" här tidigare).
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag styr med gasen, man ställer ut i kurvorna helt enkelt och då styr man faktiskt åt motsatt håll med:-D

Ämnet är gamalt, det bästa är att klistra in den tråd som fins i ämnet som är väldigt lång, den inehåller alla info som fins om ämnet.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
OlleR6 skrev:
Shh lägg av va, detta är ju int en likadan. Han frågade om man MEDVETET gör det (pga att man läst 20 "idiottrådar" här tidigare).

Gör man det medvetet så bör man nog se över sin körning. Man ska inte behöva tänka för att svänga.
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
McB skrev:
Gör man det medvetet så bör man nog se över sin körning. Man ska inte behöva tänka för att svänga.

räcker det inte med 511 sarkastiska inlägg från dig i den här tråden tycker du? Sluta vara så jävla dryg och kom med något konstruktivt eller håll käften. Blir så trött på sånt hår.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
electronaut skrev:
räcker det inte med 511 sarkastiska inlägg från dig i den här tråden tycker du? Sluta vara så jävla dryg och kom med något konstruktivt eller håll käften. Blir så trött på sånt hår.

511? Det var väl ändå att ta i, tycker du inte?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
McB skrev:
Gör man det medvetet så bör man nog se över sin körning. Man ska inte behöva tänka för att svänga.
Skillnaden är väl att man medvetet lägger på extra, å förstod du inte frågeställningen trots att han påpekat om å om igen vad han menade så kan jag inte annat än tycka synd om dig.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
OlleR6 skrev:
Skillnaden är väl att man medvetet lägger på extra, å förstod du inte frågeställningen trots att han påpekat om å om igen vad han menade så kan jag inte annat än tycka synd om dig.

Jag förstår frågeställningen mycket väl. Jag har sagt vad jag tycker också, och får bara skit tillbaks. Tacksamt.

Du, jag tycker synd om dig också. :klappapåhuvetsmiley
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sege skrev:
Jag tror inte på motstyrning, jag provade på garagevändningen eftersom alla säger att det är så jävla användbart och det ba funka liksom inte alls asså.

Även provat i bilen det funkar inte alls där heller.

Inte fan vågar man prova i hög fart på hojen då. Livsfarligt!

:D

Jag provade att motstyra bilen i vintras. Med lite ryck i kryckan förstås.
Det gjorde att jag kunde ragga upp fjortisar vid Sunes korv i Solna centrum. Det tycker jag alla ska prova.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Tack för de konstruktiva svaren!
Och för er som inte har tillfört något vettigt ö.h.t. så är det kanske pga bristande kunskap i ämnet, eller för mkt fritid och jobbig barndom, vad vet jag... :arsele Men ge fan i att besudla min lilla motstyrningstråd, för jag visste inte att man alltid motstyr, då det kändes jäkligt annorlunda när jag gjorde det "medvetet". :3freak
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kay skrev:
Tack för de konstruktiva svaren!
Och för er som inte har tillfört något vettigt ö.h.t. så är det kanske pga bristande kunskap i ämnet, eller för mkt fritid och jobbig barndom, vad vet jag... :arsele Men ge fan i att besudla min lilla motstyrningstråd, för jag visste inte att man alltid motstyr, då det kändes jäkligt annorlunda när jag gjorde det "medvetet". :3freak

Det finns en lång tråd i ämnet på "hantering av mc" läs den så förstår du.
Du kan mao knappt framföra en motorcykel utan att motstyra, medvetet eller omedvetet.
Du måste förstå att folk ledsnar lite på en del frågor ibland.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
soppatorsken skrev:
Jag provade att motstyra bilen i vintras. Med lite ryck i kryckan förstås.
Det gjorde att jag kunde ragga upp fjortisar vid Sunes korv i Solna centrum. Det tycker jag alla ska prova.

*springer ut till bilen*

:rofl
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Silwer skrev:
Det finns en lång tråd i ämnet på "hantering av mc" läs den så förstår du.
Du kan mao knappt framföra en motorcykel utan att motstyra, medvetet eller omedvetet.
Du måste förstå att folk ledsnar lite på en del frågor ibland.

Jag kan förstå att folk ledsnar på frågor som upprepas med jämna mellanrum, men ärligt talat, måste man läsa den igen om man e så trött på den då!!??

Det e väl bara att låta bli... som att hoppa från tredja våningen fast man vet att det gör ont :kocko :yoparty
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
Jag styr med gasen, man ställer ut i kurvorna helt enkelt och då styr man faktiskt åt motsatt håll med:-D

Ämnet är gamalt, det bästa är att klistra in den tråd som fins i ämnet som är väldigt lång, den inehåller alla info som fins om ämnet.

Jo jag kan också ledsna på diskutioner som tagits upp innan, men jag läste lite i nån gammal tråd om ämnet och där framgick det inte lika klart att man gör det helatiden.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Kay skrev:
Jo jag kan också ledsna på diskutioner som tagits upp innan, men jag läste lite i nån gammal tråd om ämnet och där framgick det inte lika klart att man gör det helatiden.

Det gör man inte heller
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top