Motstyr medvetet ni när ni kör aktivt?

Motstyra?


  • Antal röstningar
    0

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Kay skrev:
Fråga; Finns det någon fara med det?

När du motstyr trycker du styret i motsatt riktning som du ämnar svänga åt. MC:n reagerar med att tyngdpunktscentrum fortsätter i samma riktning som tidigare medans hjulen svänger bort. Tyngdpunkten flyttas utanför baslinjen för hjulen och bågen faller som rutten frukt mot vägbanan. Någon gång innan den förra träffar den senare hämtar du upp balansen igen genom att flytta din egen tyngd så att systemet kommer i balans igen. Detta gör att du har bytt riktning snabbare än om du bara hade uppmuntrat hojen att ändra riktning genom att flytta din egen tyngd åt sidan.

Farorna som jag ser det är om du inte är snabb nog att hämta upp balansen så du fortsätter att öka svängningen även efter att du vill att jämnvikt skall ha infallit. Detta är uppenbart och är en av anledningarna till att det känns så busigt.

Det som är mindre uppenbart är att precis när du hittar jämnviktsläget så påfrestar du väggreppet mer än du hade gjort om du hade tagit samma kurva på konventionellt sätt. Är greppet inte tillräckligt är det risk att du får sladd.

Öva, det ger en snabbare körning och bättre manövreringsmöjligheter vid hastigt uppkommna situationer och kan göra att en hårig situation får en positiv utgång!

Jaag lärde mig detta på en moppekurs jag tog när jag var femton och har via ett antal skrapade knän och armbågar blivit bättre på det. Jag tillskriver livet på en Golden retriver och en Yamaha SR 500/Mazda 929 denna teknik.

Kör bra och kom i håg att ha gummisidan neråt!

pilsner
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Varför har folk så svårt att acceptera fakta? Lägg ner alla diskussioner om motstyrningens vara eller icke vara, och INSE att det inte FINNS något annat sätt att svänga än att motstyra. Oavsett om du gör det medvetet eller ej, så motstyr du när du svänger med din motorcykel. Motstyr du inte, så svänger heller inte motorcykeln. It's as simple as that.

Och vad det beror på? Behöver vi verkligen gå in på det? Nej. Man behöver inte vara fysikguru för att veta att en motorcykel svänger genom motstyrning, liksom man inte behöver vara professor i kvantfysik för att veta att en atombomb exploderar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
McB skrev:
Varför har folk så svårt att acceptera fakta? Lägg ner alla diskussioner om motstyrningens vara eller icke vara, och INSE att det inte FINNS något annat sätt att svänga än att motstyra. Oavsett om du gör det medvetet eller ej, så motstyr du när du svänger med din motorcykel. Motstyr du inte, så svänger heller inte motorcykeln. It's as simple as that.

Och vad det beror på? Behöver vi verkligen gå in på det? Nej. Man behöver inte vara fysikguru för att veta att en motorcykel svänger genom motstyrning, liksom man inte behöver vara professor i kvantfysik för att veta att en atombomb exploderar.
Jag medstyr alltid, det går snabbare då
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Pilsner skrev:
Det som är mindre uppenbart är att precis när du hittar jämnviktsläget så påfrestar du väggreppet mer än du hade gjort om du hade tagit samma kurva på konventionellt sätt. Är greppet inte tillräckligt är det risk att du får sladd.

Var får folk allt ifrån!? Finns det ett uppslagsverk med titeln "101 idiotiska påståenden som ska användas i diskussioner om motstyrning"? :3freak
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Pilsner skrev:
Det som är mindre uppenbart är att precis när du hittar jämnviktsläget så påfrestar du väggreppet mer än du hade gjort om du hade tagit samma kurva på konventionellt sätt.

Definiera vad "konventionellt sätt" att svänga är.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
K-Micke skrev:
Haha, jag har alltid undrat vad motvals är. Det är alltså konventionell vals fast med motstyrning av sin danspartner.

Precis. Du för henne åt vänster, men hon snurrar åt höger. Helt vrickat, men det går mycket snabbare att dansa så.
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Ett annat jätte bra tipps är att alltid hålla ner huvudet under kåpglaset när det börjar gå så där riktigt jätte fort(funkar ju dock inte på sånadäran street fighters utan kåpglas :fatta! )
Har hört talas om att man ska göra så, ska tydligen inte bli så stort luftmotstånd + att det inte ska vara lika jobbigt för nacken???.
Och nu när jag testat detta kan jag säga att jag kommer alltid göra så när det börjar gå riktigt fort i fortsättningen... Tidigare skeptiker till "hukningstekniken".. :rolleyes:


:7peta :brinnerup :död
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
McB skrev:
Varför har folk så svårt att acceptera fakta? Lägg ner alla diskussioner om motstyrningens vara eller icke vara, och INSE att det inte FINNS något annat sätt att svänga än att motstyra. Oavsett om du gör det medvetet eller ej, så motstyr du när du svänger med din motorcykel. Motstyr du inte, så svänger heller inte motorcykeln. It's as simple as that.

Och vad det beror på? Behöver vi verkligen gå in på det? Nej. Man behöver inte vara fysikguru för att veta att en motorcykel svänger genom motstyrning, liksom man inte behöver vara professor i kvantfysik för att veta att en atombomb exploderar.


ojoj, mens eller? Det kanske finns folk som inte vet vad motstyrning är och vill veta :7peta

Om tråden stör dig, läs den inte!
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Santo skrev:
ojoj, mens eller? Det kanske finns folk som inte vet vad motstyrning är och vill veta :7peta

Om tråden stör dig, läs den inte!

Ja, men det är folk som vet vad motstyrning är. Men säger att de inte använder den.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Santo skrev:
ojoj, mens eller? Det kanske finns folk som inte vet vad motstyrning är och vill veta :7peta

Om tråden stör dig, läs den inte!

Ämnet har dryftats om och om igen på detta forum. Känns bara onödigt med en idiottråd till.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
hehehe nej det funkar inte så bra när man gör garagevändningen..
jag motstyr alltid och det är inget jag tänker på,sitter inte o tänker på vilket håll jag ska vrida ratten i bilen heller när jag ser en kurva det sitter i ryggmärgen.



sege skrev:
Jag tror inte på motstyrning, jag provade på garagevändningen eftersom alla säger att det är så jävla användbart och det ba funka liksom inte alls asså.

Även provat i bilen det funkar inte alls där heller.

Inte fan vågar man prova i hög fart på hojen då. Livsfarligt!

:D
 

4-fun

Vem jag ??
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Kramfors
Hoj
-98 Gixxer 750 i fighter kostym
sege skrev:
Jag tror inte på motstyrning, jag provade på garagevändningen eftersom alla säger att det är så jävla användbart och det ba funka liksom inte alls asså.

Även provat i bilen det funkar inte alls där heller.

Inte fan vågar man prova i hög fart på hojen då. Livsfarligt!

:D

:rofl :rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top