Kay skrev:Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!
För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!
Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.
Fråga; Finns det någon fara med det?
Kay skrev:Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!
För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!
Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.
Fråga; Finns det någon fara med det?
Rally_KAlle skrev:Shit! O sånna som du åker runt på R hojjar i trafiken... HElt otroligt....
du MÅSTE ju ha fått ditt körkort i ett flingpaket!
Rally_KAlle skrev:Shit! O sånna som du åker runt på R hojjar i trafiken... HElt otroligt....
du MÅSTE ju ha fått ditt körkort i ett flingpaket!
HanneZ skrev:orka bara läsa halva tråden, men ALLA verka ju fatta fel, han menar ju att motstyra medvetet. Hyffsat oirrelevant o tjata om alla motstyr eller inte
petterekman skrev:Jag svarade "Nej" på frågan, eftersom rubriken antyder att frågan är "Om man motstyr medvetet?".
Kay skrev:Har inget körkort, kör med handledare... kör upp snart. Sedan tror jag det är MÅNGA här som inte tänker på det... eller snarare, jag VET att det är många här som inte tror att dem motstyr automatiskt.
Lägger man ihop "Nej" och "Jag vet inte" i pollen så vet inte 50 av 173 om att de motstyr.
Rally_KAlle skrev:Bra "handledare" du verkar ha ... som inte ens lärt dig hur man styr cykeln! MOOOAHahaha. .. .
Ett Tips ... BYT "!!!!!
UrbanTiger skrev:Vi syns i diket
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024