Motstyr medvetet ni när ni kör aktivt?

Motstyra?


  • Antal röstningar
    0

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Prova att ta en sjyst vänster kurva/rondell med bara gashanden, när det sitter så prova att ta samma sväng o gasa med vänstern... Det är jättesvårt men när man kan det... Ja då måste man vara häftigast i stan.
 

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Ort
filipstad
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
Kay skrev:
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?

men hur tror du att du gör när du kör på landsväg då?? du bryter på styret utan att tänka på det..
 

Rally_KAlle

kör så det ryker!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
PakisTan
Hoj
En snabb jävel
Kay skrev:
Testade att motstyra (medvetet) idag för första gången... Kändes jäkligt fräckt, provade i rondell och märkte att det svänger väldigt mkt lättare och skarpare!

För er som ej vet vad motstyrning är så är det kort sagt att ni styr åt motsatt håll ni svänger åt... Ligger ni i rondell (kör vänster naturligtvis, lutar vänster), testa att dra styret åt höger. Vad händer? Ni svänger ännu skarpare åt vänster. Testa köra rakt fram och dra styret åt höger... vart svänger ni? -vänster!

Altså det kändes lite ovant, men hojen blev genast 40 kilo lättare kändes det som! En sak är säkert; Här ska jag träna på att behärska vetskapen om detta underbara fysiska fenomen. Kan ju rädda liv!
Så nu undrar jag, hur många använder sig av medveten motstyrning när ni kör aktivt på landsväg eller bana?
För er som vill veta mer om den fysiska möjligheten osv osv, sök på "motstyra" eller "motstyrning". Har diskuterats hyffsat mycket.

Fråga; Finns det någon fara med det?




Shit! O sånna som du åker runt på R hojjar i trafiken... HElt otroligt....
du MÅSTE ju ha fått ditt körkort i ett flingpaket! :klappar
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Rally_KAlle skrev:
Shit! O sånna som du åker runt på R hojjar i trafiken... HElt otroligt....
du MÅSTE ju ha fått ditt körkort i ett flingpaket! :klappar

Jag tror inte du tänkte på det när du var ny heller. Det gjorde inte jag iallafall, jag bara körde på. Sen med tiden började man förstå varför man svänger och lärde mig av det.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Rally_KAlle skrev:
Shit! O sånna som du åker runt på R hojjar i trafiken... HElt otroligt....
du MÅSTE ju ha fått ditt körkort i ett flingpaket! :klappar

Har inget körkort, kör med handledare... kör upp snart. Sedan tror jag det är MÅNGA här som inte tänker på det... eller snarare, jag VET att det är många här som inte tror att dem motstyr automatiskt.
Lägger man ihop "Nej" och "Jag vet inte" i pollen så vet inte 50 av 173 om att de motstyr.
 

HanneZ

Guest
orka bara läsa halva tråden, men ALLA verka ju fatta fel, han menar ju att motstyra medvetet. Hyffsat oirrelevant o tjata om alla motstyr eller inte
 

Rally_KAlle

kör så det ryker!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
PakisTan
Hoj
En snabb jävel
Kay skrev:
Har inget körkort, kör med handledare... kör upp snart. Sedan tror jag det är MÅNGA här som inte tänker på det... eller snarare, jag VET att det är många här som inte tror att dem motstyr automatiskt.
Lägger man ihop "Nej" och "Jag vet inte" i pollen så vet inte 50 av 173 om att de motstyr.

Bra "handledare" du verkar ha ... som inte ens lärt dig hur man styr cykeln! MOOOAHahaha. .. . :klappar

Ett Tips ... BYT "!!!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top