Motstyrning.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ofta man tar man just en låst/fastsvetsad styrled som exempel. Skulle vilja prova det nångång. Inget är som praktik... :rolleyes:

Nu förstår jag inte. det är väl just i detta fallet man tar det som exempel.
Det gjorde jag för att förklara skillnaden. Inte för dig kanske men somliga verkar fortfarande ha svårt att klura ut hur det funkar.
Är hojen steloppererad så kan den inte ballansera dvs "vingla".
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jodå, det går. I vissa hastigheter, läs låga, är motstyrning inte en speciellt bra idé. Kan bli spännande. En trampcykel kan enkelt styras genom att vrida styret åt hållet man ska åt och genom att man lutar lite åt det hållet. Att det går med trampcykeln har möjligen att göra med att trampcykeln är så lätt.


I vilket fall, ingen som kommenterat att i filmklippet används motstyrningen att få hojen att ändra hållet man kör åt och att man sen faktiskt riktar hjulet åt det hållet man svänger åt? :)

Läge att läsa om Fysik 1A månne?

Gällande del 2 i ditt inlägg så har du ju inte fattat vad motstyrning ÄR öht. För att kunna svänga åt vänster utan att välta (alltså få en reell kurvradie) så måste du luta (för att motverka centrifugalkrafterna). Och för att luta åt höger MÅSTE du först styra vänster.

Enda undantaget är om man per definition redan svänger (eller om det blåser ute), då kan man genom att öka eller minska hastigheten för att förändra centrifugalkraften och därmed sin lutningsvinkel... Men som sagt, då svänger man redan.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nu förstår jag inte. det är väl just i detta fallet man tar det som exempel.[...]

Det var bara en kommentar, och om hur det skulle vara intressant att prova det på riktigt. Inget mer djupsinnigt än så.
 

FSMW

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZZR 600
ursäkta mina dumma frågor men:Jag prövade lite svängar med hjälp av motstyrning i mycket låga hastigheter.Det funkade bra.Sen prövade jag svängar i runt 80-10 i kurvor som inte var branta men fick inte riktigt till det.Skall jag försöka hålla ett jämnt tryck på styret du jag svänger eller hur?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Gällande del 2 i ditt inlägg så har du ju inte fattat vad motstyrning ÄR öht. För att kunna svänga åt vänster utan att välta (alltså få en reell kurvradie) så måste du luta (för att motverka centrifugalkrafterna). Och för att luta åt höger MÅSTE du först styra vänster.

En teoretisk fråga: Om jag använder mig av motstyrning och vet vad som händer när man gör det, är det då nödvändigt att förstå varför det är så? Det här är snudd på en trollfråga... :tungan

Jag vet att man måste balansera upp hojen när man svänger åt endera hållet. Undrade bara varför ingen kommenterat hur killen i klippet så uppenbart riktar hjulet åt vänster när han svänger åt vänster, efter att ha motstyrt först. Och ja, jag vet att centripetalkraften vill tvinga ut motorcykeln i tangentens riktning, varför man måste luta mer. Hur mycket, är beroende på vilken fart man har.

Anledningen till min ursprungliga kommentar var att när man kör lite snabbare på exvis landsväg i en svepande kurva. motstyr man aktivt hela tiden och inte bara i inledningsskedet. Min BMW R100RS hade ett 19"-framhjul och var ganska svårstyrd i kurvor, man var tvungen att bryta ner den ganska så kraftfullt medelst motstyrning, och som sagt inte bara i början av svängen, utan hela tiden genom hela kurvan. Effekten med min viffer, som har ett 17"-framhjul, är inte lika utpräglad som bumsen. Skulle misstänka att en båge med 16"-framhjul, eller en skoter med skottkärrehjul, märks effekten än mindre. Tror metoden ibland kallas snabbstyrning?

Ang Fysikkurser läste jag Fysik-ettan på universitetet 1993. Kan inte direkt påstå att jag saknat den speciellt mycket. :rolleyes:

ursäkta mina dumma frågor men:Jag prövade lite svängar med hjälp av motstyrning i mycket låga hastigheter.Det funkade bra.Sen prövade jag svängar i runt 80-10 i kurvor som inte var branta men fick inte riktigt till det.Skall jag försöka hålla ett jämnt tryck på styret du jag svänger eller hur?

Beror lite på din hastighet och din hoj. Ju högre den är, desto enklare är det med en aktiv motstyrning, dvs ett lätt tryck hela tiden. Kolla min kommentar ovan om BMW:n.

Hur beter sig en customhoj när man använder sig av motstyrning i en kurva? Spelar den i sammanhanget långa flacka gaffelvinklen någon roll??
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var bara en kommentar, och om hur det skulle vara intressant att prova det på riktigt. Inget mer djupsinnigt än så.

Lungt, jag tror inte det skulle gå alls. I så fall skulle man behöva ev väldresserad kappseglingsbesättning som med nanosekunders reaktion burkar utav helvitte.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
ursäkta mina dumma frågor men:Jag prövade lite svängar med hjälp av motstyrning i mycket låga hastigheter.Det funkade bra.Sen prövade jag svängar i runt 80-10 i kurvor som inte var branta men fick inte riktigt till det.Skall jag försöka hålla ett jämnt tryck på styret du jag svänger eller hur?

Det här förklarar det hela:

http://thepiratebay.org/torrent/5170151/Keith_Code_Twist_of_the_Wrist_vol.2_DVDRIP

En SMC-kurs är nyttigt också. Jag tror att det kallas Knix i år.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En teoretisk fråga: Om jag använder mig av motstyrning och vet vad som händer när man gör det, är det då nödvändigt att förstå varför det är så? Det här är snudd på en trollfråga... :tungan

Du skrev såhär: "En trampcykel kan enkelt styras genom att vrida styret åt hållet man ska åt och genom att man lutar lite åt det hållet."

Och, nej det kan den inte. För man måste motstyra för att få den att luta, och det vet du ju uppenbarligen.

Att motstyra en hel kurva är också omöjligt, vilket du också förmodligen vet.

Och värdet av att VETA vad man gör, visar sig tydligt på de som inte gör det. De lutar sig åt höger, lägger omedvetet mer vikt på höger handtag och trycker liite liite på styrhalvan (motstyr). Resultatet blir en väldigt långsam rörelse.

Ett mer medvetet tryck ger en MYCKET snabbare reaktion och sväng.


Din upplevelse om större vs mindre hjul har snarare med vikten att göra. Hade 18" varit en kolfoberfälg med lätta racedäck hade det förmodigen känts bättre än 17" iaf.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Att motstyra en hel kurva är också omöjligt, vilket du också förmodligen vet.

Vet och vet... Som jag minns det brukade jag motstyra genom hela kurvorna med det gamla järnstaketet till mc. Minns också att jag aktivt tryckte rätt bra på ena styrändan genom kurvan för att ta mig igenom och gasade genom hela kurvan också. Det var trots allt mer än femton år sen... Styret på RS är väldigt smalt. Kanhända spelade det också in i det att man var tvungen att trycka mer (ta i mer) för att få saker att hända.

Det är ett samspel - man motstyr > hojen lutar > man gasar mer för balansera upp. Man fortsätter att gasa (ökar gradvis) > hojen vill räta upp sig och gå rakt fram i kurvan > man motstyr för att lägga ner och kompensera.

Talar inte vi om samma sak?


Din upplevelse om större vs mindre hjul har snarare med vikten att göra. Hade 18" varit en kolfoberfälg med lätta racedäck hade det förmodigen känts bättre än 17" iaf.

Mycket möjligt. Fick för mig att större hjul ger mer gyroeffekt, och därför blir trögare att få att ändra riktning. Men du har säkert rätt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att motstyra en hel kurva är också omöjligt, vilket du också förmodligen vet.

Man motstyr alltid, även genom hela kurvor. Att påstå annat är att påstå att hojen låser sig i, låt säga en 70 graders vänster för att sedan släppa i styrhuvuder igen när man vill ur den. Så är det inte. En 70 grader vänster är lika mycket rakt som en till synes rak väg.

När man svänger korrigerar man hur mycket man svänger och detta skar som alltid medelst motstyrning.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vet och vet... Som jag minns det brukade jag motstyra genom hela kurvorna med det gamla järnstaketet till mc. Minns också att jag aktivt tryckte rätt bra på ena styrändan genom kurvan för att ta mig igenom och gasade genom hela kurvan också. Det var trots allt mer än femton år sen... Styret på RS är väldigt smalt. Kanhända spelade det också in i det att man var tvungen att trycka mer (ta i mer) för att få saker att hända.

Talar inte vi om samma sak?

Men då motstyr du inte, utan håller ett tryck på inre styrhalvan. Om hojen själv vill vika in så håller du ju bara emot. Motstyr du så vrider du hjulet UT ur kurvan.. och det funkar inte många millisekunder. Likadant med medstyrning. Man kan resa hojen genom att öka farten vilket är normen och regel på bana. Men i trafik går det inte alltid, och då MEDSTYR man så att man styr IN hjulet i kurvan och därmed reser upp cykeln.



Mycket möjligt. Fick för mig att större hjul ger mer gyroeffekt, och därför blir trögare att få att ändra riktning. Men du har säkert rätt.

Gyroeffekten bör påverkas av den påverkande vikten. Mkt vikt nära centrum kan alltså vara detsamma som lite vikt långt ut. Jag tror förvisso att du har rätt i att kurvan straffar vikt långt ut hårdare än mkt vikt långt in. Men i teorin bör ett hjul kunna vara enormt utan vidare gyroeffekter om det vägde tillräckligt lite.


Iofs tror jag (och det finns racegurus och fysiker som kan svara på det Bättre) att vi VILL ha en viss gyroeffekt då det är den som stabiliserar hojen både rakt fram och i kurva. Det skulle nog vara svårt att hålla en stabil kurvradie med försvinnande liten gyroeffekt. Hålla med?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mycket möjligt. Fick för mig att större hjul ger mer gyroeffekt, och därför blir trögare att få att ändra riktning. Men du har säkert rätt.

Det har väldigt lite med gyroeffekten att göra.

Först i enlighet med Newtons lära så vill all massa i fart rakt fram.
Sedan så om man kollar på en hoj från sidan och föreställer sig att framgaffeln fortsätter tills den når asfalten så ser man att däckets kontakt med asfalten är bakom gaffelns. Dvs framhjulet ballanserar som ett kundvagnshjul och håller sig bakom gaffeln när hojen rullar.

När man motstyr reagerar massan med att "burka" hojen för att den vill rakt fram.

En rake som går rakt ner vore omöjlig att köra och först då försvinner motsyrningen ur sammanhanget.

Men då motstyr du inte, utan håller ett tryck på inre styrhalvan. Om hojen själv vill vika in så håller du ju bara emot. Motstyr du så vrider du hjulet UT ur kurvan.. och det funkar inte många millisekunder. Likadant med medstyrning. Man kan resa hojen genom att öka farten vilket är normen och regel på bana. Men i trafik går det inte alltid, och då MEDSTYR man så att man styr IN hjulet i kurvan och därmed reser upp cykeln.

Tror du pratar om hur man som människa uppfattar motstyrning men principiellt så motstyr man faktiskt hela tiden. Eftersom en hoj aldrig går helt rakt fram, utan hela tiden ballanserar gäller detta hela vägen så fort man släppt fullt styrutslag till vänster och till precis innan man når fullt höger.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man motstyr alltid, även genom hela kurvor. Att påstå annat är att påstå att hojen låser sig i, låt säga en 70 graders vänster för att sedan släppa i styrhuvuder igen när man vill ur den. Så är det inte. En 70 grader vänster är lika mycket rakt som en till synes rak väg.

När man svänger korrigerar man hur mycket man svänger och detta skar som alltid medelst motstyrning.

Du kan ju inte MOTstyra alltid.. Då går hojen snabbt mot marken..

Däremot kan jag rätta mig själv att man alltid STYR, med eller mot.

När fenomenet däremot förklaras för noobs så är det för att de ska förstå att de inte kan LUTA in sig i svängarna, utan måste använda styret.

Motstyrning för mig är när man styr UT ur kurvan :va har jag missat nån lektion eller?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du kan ju inte MOTstyra alltid.. Då går hojen snabbt mot marken..

Däremot kan jag rätta mig själv att man alltid STYR, med eller mot.

När fenomenet däremot förklaras för noobs så är det för att de ska förstå att de inte kan LUTA in sig i svängarna, utan måste använda styret.

Motstyrning för mig är när man styr UT ur kurvan :va har jag missat nån lektion eller?

Nej det handlar inte om hur du styr i förhållande till kurvan utan i förhållande till hojen. När du styr vänster i en skarp vänsterkrök kommer hojen att resa sig till höger. Du motstyrde. Samma sak när du styr höger sen och hojen lägger sig till vänster.

Du kan inte medstyra. Då lägger sig hojen åt andra hållet. Sen att framhjulet antar en ny vinkel beroende på hur hojen lutar är en annan sak. Det är konstruktionens sätt att ballansera massan som vill rakt fram. Eftersom en hoj vinglar så finns det inget statiskt rakt fram.

Testa att motstyra aktivt hela tiden en gång. Då hajar man att det är så det funkar. Ju mer du trycker styret desto med kommer hojen kämpa emot och luta sig. Det sker gradvis och över hela styrspannet.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Men då motstyr du inte, utan håller ett tryck på inre styrhalvan. Om hojen själv vill vika in så håller du ju bara emot. Motstyr du så vrider du hjulet UT ur kurvan.. och det funkar inte många millisekunder. Likadant med medstyrning. Man kan resa hojen genom att öka farten vilket är normen och regel på bana. Men i trafik går det inte alltid, och då MEDSTYR man så att man styr IN hjulet i kurvan och därmed reser upp cykeln.

Jag tror att vi har lite olika definition på motstyrning, men menar i praktiken samma sak. Inget av dem är mer rätt eller fel än det andra. Jag ser motstyrning som nåt jag gör genom hela kurvan, dock lite beroende på vilken hastighet jag har. Det är där "medstyrningen" du nämner kommer in. Jag märker att jag "medstyr" mer i lägre farter (eller motstyr mindre om man så vill). Lägre i mitt fall är i princip allt under 50-60km/h. Ungefär alltså.

Exempel (förenklat): Kommer in i en kurva och motstyr, riktar framhjulet ut ur kurvan - hojen lägger sig ner åt andra hållet. Ponera att jag fortsätter motstyra lika mycket genom hela kurvan - då måste jag kompensera med gasen. Jag gasar alltså mer och hojen kommer att vilja resa sig. Ergo, jag motstyr genom hela kurvan. När jag sen reser upp hojen igen motstyr jag åt andra hållet, med samma gas.

Det handlar om gaskontroll lika mycket som styrningen. :)


Iofs tror jag (och det finns racegurus och fysiker som kan svara på det Bättre) att vi VILL ha en viss gyroeffekt då det är den som stabiliserar hojen både rakt fram och i kurva. Det skulle nog vara svårt att hålla en stabil kurvradie med försvinnande liten gyroeffekt. Hålla med?

En viss tröghet är bra. Nån som kört en bil med en knapp för extra elektrisk styrservokraftsfunktion, främst tänkt för stadskörning och parkering, i motorvägsfart? Huga!! :skrämd

Kort sagt, håller med. :D

En rake som går rakt ner vore omöjlig att köra och först då försvinner motsyrningen ur sammanhanget.

En trampcykel har ofta en väldigt brant rake (om du med rake menar styrhuvudets vinkel mot en tänkt lodrät linje, är inte helt säker på uttrycket "rake"...), därav att motstyrning där inte alltid är idealiskt eller ens funkar. I vilket fall har mina trampcyklar det, en brant gaffelvinkel; fast de är ju också lite mer av "nervösa" och "impulskänsliga" MTB för tävlingsbruk. :)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En trampcykel har ofta en väldigt brant rake (om du med rake menar styrhuvudets vinkel mot en tänkt lodrät linje, är inte helt säker på uttrycket "rake"...), därav att motstyrning där inte alltid är idealiskt eller ens funkar. I vilket fall har mina trampcyklar det, en brant gaffelvinkel; fast de är ju också lite mer av "nervösa" och "impulskänsliga" MTB för tävlingsbruk. :)

Rake är gaffelns vinkel, eller styrhuvudets rättare sagt. Cyklar är klart vingligare både på grund av att de är lätta men även pga vinkeln på gaffeln. Eller det viktiga är att navet på framhjulet är framför axeln i styrhuvudet. Vissa damcyklar har ju nästan lodrätt styrhuvud men då är framgaffeln böjd framåt nertill...
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Rake är gaffelns vinkel, eller styrhuvudets rättare sagt. Cyklar är klart vingligare både på grund av att de är lätta men även pga vinkeln på gaffeln. Eller det viktiga är att navet på framhjulet är framför axeln i styrhuvudet. Vissa damcyklar har ju nästan lodrätt styrhuvud men då är framgaffeln böjd framåt nertill...

Då har jag förstått rätt. Tack.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rake är gaffelns vinkel, eller styrhuvudets rättare sagt. Cyklar är klart vingligare både på grund av att de är lätta men även pga vinkeln på gaffeln. Eller det viktiga är att navet på framhjulet är framför axeln i styrhuvudet. Vissa damcyklar har ju nästan lodrätt styrhuvud men då är framgaffeln böjd framåt nertill...

Nja. Rake är styraxelns vinkel, skillnaden mellan en tänkt linje genom styraxeln och framnavets lodlinje är försprång. Tror att du menar så. Försöker tydliggöra. Går sådär. Harley.Davidson provade att konstruera ett bakvänt styrhuvud (med gaffelbenen bakom styraxeln) på någon modell på åttiotalet. Blev stora fördelar. Men fult. En del eftermarknadsramkonstruktörer har tagit upp temat, men eftersom det blir trångt att få till en stadig infästning av styrhuvudet mellan gaffelbenen så drogs förstärkningsrör på utsidan av gaffeln. Tror inte någon av prototyperna kom i produktion, ety folk tyckte att det såg konstigt ut. Jag tycker sådant är skitfräckt. Skall leta bilder.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Nja. Rake är styraxelns vinkel, skillnaden mellan en tänkt linje genom styraxeln och framnavets lodlinje är försprång. Tror att du menar så. Försöker tydliggöra. Går sådär. Harley.Davidson provade att konstruera ett bakvänt styrhuvud (med gaffelbenen bakom styraxeln) på någon modell på åttiotalet. Blev stora fördelar. Men fult. En del eftermarknadsramkonstruktörer har tagit upp temat, men eftersom det blir trångt att få till en stadig infästning av styrhuvudet mellan gaffelbenen så drogs förstärkningsrör på utsidan av gaffeln. Tror inte någon av prototyperna kom i produktion, ety folk tyckte att det såg konstigt ut. Jag tycker sådant är skitfräckt. Skall leta bilder.

Harleys FLTmodeller från 80talet hade bakvänd gaffel, polarn som hade erfarenhet av de flesta hojar sa att det var överlägset andra konstruktioner. Det var riktigt roligt att se när han piskade sporthojar på krokiga vägar med gnistregn från fotplattorna.:D (Men han är iofs en jävel på att köra MC)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top