Gällande del 2 i ditt inlägg så har du ju inte fattat vad motstyrning ÄR öht. För att kunna svänga åt vänster utan att välta (alltså få en reell kurvradie) så måste du luta (för att motverka centrifugalkrafterna). Och för att luta åt höger MÅSTE du först styra vänster.
En teoretisk fråga: Om jag använder mig av motstyrning och vet vad som händer när man gör det, är det då nödvändigt att förstå
varför det är så? Det här är snudd på en trollfråga...
Jag vet att man måste balansera upp hojen när man svänger åt endera hållet. Undrade bara varför ingen kommenterat hur killen i klippet så uppenbart riktar hjulet åt vänster när han svänger åt vänster, efter att ha motstyrt först. Och ja, jag vet att centripetalkraften vill tvinga ut motorcykeln i tangentens riktning, varför man måste luta mer. Hur mycket, är beroende på vilken fart man har.
Anledningen till min ursprungliga kommentar var att när man kör lite snabbare på exvis landsväg i en svepande kurva. motstyr man aktivt hela tiden och inte bara i inledningsskedet. Min BMW R100RS hade ett 19"-framhjul och var ganska svårstyrd i kurvor, man var tvungen att bryta ner den ganska så kraftfullt medelst motstyrning, och som sagt inte bara i början av svängen, utan hela tiden genom hela kurvan. Effekten med min viffer, som har ett 17"-framhjul, är inte lika utpräglad som bumsen. Skulle misstänka att en båge med 16"-framhjul, eller en skoter med skottkärrehjul, märks effekten än mindre. Tror metoden ibland kallas snabbstyrning?
Ang Fysikkurser läste jag Fysik-ettan på universitetet 1993. Kan inte direkt påstå att jag saknat den speciellt mycket.
ursäkta mina dumma frågor men:Jag prövade lite svängar med hjälp av motstyrning i mycket låga hastigheter.Det funkade bra.Sen prövade jag svängar i runt 80-10 i kurvor som inte var branta men fick inte riktigt till det.Skall jag försöka hålla ett jämnt tryck på styret du jag svänger eller hur?
Beror lite på din hastighet och din hoj. Ju högre den är, desto enklare är det med en aktiv motstyrning, dvs ett lätt tryck hela tiden. Kolla min kommentar ovan om BMW:n.
Hur beter sig en customhoj när man använder sig av motstyrning i en kurva? Spelar den i sammanhanget långa flacka gaffelvinklen någon roll??